De supercharged V8 delft het spit, maar het is niet allemaal slecht nieuws. De Hellcat opvolger krijgt vermoedelijk een zes-in-lijn.
Machtig mooie verbrandingsmotoren gaan één voor één de weg van de dodo. Hier en daar kan nog wat gered worden. Zo heeft de nieuwste V12 Lambo toch weer een…V12. Met (een beetje) elektropower erbij om de verbruikscijfers langs de groene brigade te loodsen. Maar je houdt de downsizing niet tegen. De Ferrari 296 GTB heeft een V6 in plaats van een V8. De Mercedes C63 AMG heeft een amechtige vierpitter in plaats van een V8. En een BMW 760i heeft ook geen V12 meer.
De volgende blepper die voor de bijl gaat, is de Dodge HEMI V8. Een bonkige bulderaar die de laatste jaren voorzien van giga-Supercharger alles van Dodge en Jeep pijlsnel maakte. De Challenger en Charger zijn relikwieën uit een ander tijdsgewricht en juist daardoor extreem gaaf. Ze hebben het lang uitgezongen, maar de laatste uitloopmodellen staan nu echt in de showroom.
Er is sprake van dat er een nieuwe Charger en Challenger komen met ontzettend veel elektropower. Maar ja, dat is duur en het leuke van de modellen was nou juist altijd dat ze bereikbaar waren voor de reguliere bakker, slager, vertegenwoordiger en mid level sustainability adviseur die in zijn (m/v/i) vrije tijd geniet van de fijnere dingen in het leven. Misschien worden EV’s snel veel goedkoper, maar er is ook een potentiële ’tussenoplossing’.
Net als Mazda en Mercedes gaat Stellantis namelijk BMW achterna en komen ze op de proppen met een zes-in-lijn. Deze magische woordcombinatie maakt het benzinehoofd gelukkig: intrinsiek trllingsvrije loop, mooi geluid, genoeg power…dik spul. De unit van Stellantis is 3.0 liter groot en er was al bekend dat er een versie komt met 400 pk en een versie met ruim 500 pk. Maar…Motor1 denkt te weten dat er ook een nóg sterkere versie komt van de Hurricane I6. Een versie die enigszins geloofwaardig zou kunnen doorgaan als ‘opvolger’ van de Hellcat. De 707 pk zal hij niet halen, maar goed…misschien 600?
Overigens gaat de nieuwe I6 de Pentastar V6 niet geheel vervangen. Die laatste wordt geëlektrificeerd. De Pentatstar speelt op de Europese markt geen grote rol. Enkele onderdelen ervan vind je ook terug in de Maserati Ghibli en Levante. In ‘Murica is het echter een belachelijk succes. Stellantis gaat dus hoe dan ook nog even door met de ICE’s. Waarvan akte.
kniesoor zegt
Het onderspit zelfs 🙂
kennone zegt
Ik durf er bijna geld op in te leggen dat een dat er ook gewoon een V8 in gaat komen. Al is het voor het top model.
rwdftw zegt
Het “kan” in deze tijden eigenlijk niet meer, hoewel XR in de USA niet lijkt te bestaan. Het was een mooie tijd waarin de Yanks een supercharger op hun all-American V8 schroefden om zoveel mogelijk vermogen te persen uit een techniek die wij Eurpeanen al tijden niet meer zien. Een onderliggende nokkenas en stoterstangen. De term Loud and Obnoxious was helemaal van toepassing. De Hellcat was met 707 PK niet het toppunt, het record staat op de Helephant. Alleen te koop in een crate.
Richmond zegt
XR?
rismo zegt
DIe verwarde personen die mensen lastig vallen op snelwegen enzo.
Richmond zegt
Worden die afgekort naar XR?
werf76 zegt
“Blepper”
Google heeft geen idee wat het betekent.
flyerbunch zegt
De sound zal nooit meer hetzelfde zijn.. dat was toch wel 1 vd hoofdredenen om zoiets aan te schaffen.
mrrobot zegt
2JZ-GTE