Klinkt als een goed doel van Dodge, dat ze de snelst sprintende auto ooit willen maken. Er moet echter één offer gemaakt worden.
De wereld verandert en we merken het aan bijna alle automerken. Merken kondigen aan enkel EV’s te bouwen vanaf 2030, grote autoconcerns smijten miljarden over de balk om te investeren in EV-infrastructuur en Elon Musk lacht in zijn vuistje omdat hij de wereld technisch gezien al een paar stappen voor is. Kortom: de grootste onthullingen van bijna elk merk was een elektrisch model en een aankondiging dat ‘alles anders gaat worden’.
Dodge
En de grootste onthulling bij Dodge afgelopen jaar? De Durango Hellcat. Een gigantische zevenzits SUV met voorin een 6.2 liter HEMI V8 met Supercharger, die benzine omzet in een hoop lawaai én 717 pk. Uitstootcijfers waar GreenPeace-aanhangers plots een beroerte van krijgen en benzine zuipen als geen anders: Dodge lijkt een hint gemist te hebben. Sinds het droppen van hun ‘slimme modellen’ kun je hun hele portfolio (Charger, Challenger, Durango) krijgen als Hellcat.
Sprint
Dodge mag nog steeds zeggen dat ze de snelst sprintende musclecar ooit hebben, met de Challenger Demon. Is die dan EV? Grapjas. Daarin levert de 6.2 liter V8 840 pk. Maar er is wel een trend te bemerken. Het is namelijk niet meer de snelst sprintende auto van alles wat er is. Die eer gaat tegenwoordig naar verscheidende modellen van Tesla, met name de Model S Plaid.
EV
De gruwel der gruwelen is daarom aanstaande: Dodge wil die titel ‘snelst sprintende auto’ weer terug. De enige manier waarop ze dit kunnen bewerkstelligen is door een EV te gaan bouwen. Oké, nieuwe strategieën door moederconcern Stellantis dragen ook bij aan de keuze om uitstootloos te gaan, maar voor Dodge is dat goede marketing. Dodge heeft echter al min of meer bevestigd dat de EV – door andere bronnen al gekscherend ‘Eel’ genoemd – sneller sprint dan de Demon. Met Tesla in het kielzog is een sprint van 0 naar 60 mph in minder dan 2 seconden daarmee zowat bevestigd.
(PH)EV
Momenteel is het gamma dus erg gestript bij Dodge, dus naast deze snel sprintende EV komen er nog vijf geëlektrificeerde modellen. Hierbij zijn ook plug-in hybrides inbegrepen. Om wat voor modellen het gaat is niet bekend, maar het klinkt aannemelijk dat de 4xe-serie van Jeep uitkomst biedt voor de PHEV-aandrijving.
Een termijn voor deze nieuwe modellen van Dodge, evenals hun beoogde snelst sprintende productieauto, is niet bekend. In de gaten houden, dus. (via The Detroit Bureau)
Met dank aan @FlyerBunch voor de tip!
marcomanta zegt
Ik ben van mening dat er een verschil gemaakt moet worden tussen de specs van een EV ten opzichte van een brandstofauto, deze twee zijn technisch compleet anders, alleen het uiterlijk draagt de verzamelnaam “auto”.
Redrum zegt
Huh? De aandrijflijn is inderdaad verschillend maar voor de rest ….. ga je dan ook een verschil tussen diesels en benzine maken? Tot voor kort kon een benzine motor ook niet op tegen het enorme koppel van een diesel.
Nee, ik snap het dat het sneu is dat een doorsnee EV de vloer veegt met menig sport auto maar that’s life.
jpjdemaat zegt
“Nee, ik snap het dat het sneu is dat een doorsnee EV de vloer veegt met menig sport auto maar that’s life.”
Nou, een doorsnee EV als de Renault Zoe (rond de €20k.) is nou niet z’n strepentrekker. Een Tesla van €50k. en meer accelereert natuurlijk wel snel naar 100 km/u.
padoempats zegt
Dat verschil is er toch? Van nature zijn er verschillen in de specs. Vaak in het voordeel van de EV
jpjdemaat zegt
“Vaak in het voordeel van de EV”
Nou ja, bij duurdere EV’s alleen de 0-100 tijd. Bij meer modale EV’s (prijsklassen 15-25k.) ligt dat anders, en zijn toch de modellen waar straks de meerderheid in zal rijden. Het is natuurlijk wel leuk om een Model S Dual Motor (€100k.) hard in een rechte lijn weg te schieten. Een circuit wordt lastiger.
Martijn Valk zegt
Nergens voor nodig. Brandstof auto’s zijn met een paar jaar verboden.
flyerbunch zegt
@Loek 👍🏼 Hopelijk blijft er nog wat tof geluid over voor in de toekomst!
kennone zegt
@flyerbunch: OZ spaakvelgen monteren met een pinpas er tussen.
Redrum zegt
Zoals al dat gebrul dat tegenwoordig uit de speaker wordt gejaagd? Nee, ook hier weer, het is misschien sneu maar onder de 4 seconden is met elke wagen plezierig.
Tijdens dat soort acceleratie heb je geen tijd om naar dat hemelse geluid te luisteren, het is vooral irritant voor de mensen in je omgeving.
autogeak zegt
Maar wat is een snelste sprint tijd nou waard zonder mooi motorgeluid?
Pallas zegt
@autogeak: Exact hetzelfde
jpoers zegt
Precies, voor een slechthorend/doof persoon maakt het al geen verschil.
Vannacht ook weer van die mcdonalds jeugd met herrie uitlaten. Voor normaal gebruik zeker geen bezwaar tegen elektrisch.
ghini zegt
Doel stellen is goed maar het gaat ze nooit lukken.
scrmeagle zegt
Wat een onzin allemaal, is voor mij slechts een theoretische waarde. Barpraat voor meestal mannen!
rutgerg zegt
@scrmeagle: precies en wat zal het beter doen aan de bar. Ik denk toch de challenger demon of hellcat met dat heerlijke geluid dan de bijtellingsknaller op duracel uit Silicon Valley. There’s no substitute for cubic inches 💪🏼