De Ram pickup truck is Chrysler’s best verkochte model en verantwoordelijk voor 17 procent van de totale verkoop in 2006. Chrysler designers zijn aan het werk gezet om de nieuwe Dodge Ram pickup een meer efficiënt ontwerp te geven. Dit ontwerp moet het verbruik van de Dodge naar beneden halen. Rednecks kopen namelijk geen hybride of diesel, dus men richt zich zoals vele andere merken op gewichtsbesparing en een gestroomlijnd design.
In 2009 staat een nieuwe versie gepland en die moet het opnemen tegen de recente modellen van GM en Toyota. Chrysler group Vice President Ralph Gilles doet alsof hij al jaren met dit soort dingen bezig is en laat graag weten dat “improving fuel efficiency is a key part of the design process“.
Kijkend naar de lijnen van een Dodge Ram, dan is het vrijwel zeker dat de herkenbare grille een flinke update krijgt. Zo’n 90-graden oostblokdesign gaat het dan niet redden, dus daar moet iets aan gebeuren. Hieronder de Dodge Rampage Concept uit 2006:
binkie zegt
gratis tip van binkie voor Chrysler:
minder stoelen monteren = minder dikke Amerikanen mee = grote besparing in gewicht = verbruik omlaag
easy ;)
Julian zegt
@binkie
wat nou als de doelgroep voor deze auto’s ”redneck” diknekken zijn?
binkie zegt
um. Misschien kan Chrysler dan WeightWatchers sponsoren? :P
vinox zegt
Ok, het doet raar om te zeggen, maar das een mooie pickup! Ben zeer benieuwd naar de productie-editie, want die kan natuurlijk nog aardig verschillen van dit computermodel.
Ton zegt
Tot een bepaalde snelheid heeft de aerodynamica van een voertuig verwaarloosbare invloed op het verbruik! De grens ligt ergens tussen de 80-100 km/u.
Tot die tijd is het voornamelijk rolweerstand wat overwonnen moet worden.
Leuk dat ze er zoveel moeite voor doen, en het zal allicht helpen, maar verwacht geen extreme dingen.
Herinneren jullie de getunede Grand Cherokee, die sneller van 0-100 ging dan de Ferrari Enzo? Toch ziet ook dat ding er uit als een flatgebouw.
kawouter zegt
Motor d’r uit laten en trappers monteren. Dat lost een aantal problemen op: Het brandstofverbruik is historisch laag, en voornoemde dikke Amerikanen krijgen wat lichaamsbeweging.
DeAutogids.nl zegt
Geen bodem monteren en dan hard “Wilma!” roepen…
DeAutogids.nl zegt
Trouwens, rednecks willen toch geen gestroomlijnde pickup? Die houden juist van “rugged”…
chrizzzie zegt
ze kunnen ook gewicht besparen door de bezinetank kleiner te maken alleen ben ik dan bang dat de pick-ups nog niet eens van hun range afkomen.
David USA zegt
I LOVE REDNECKS!!!!! Ze zullen dan weer mooi verhoogd worden om elke zaterdag naar de oval te gaan en racen kijken met een blik budweiser in de ene hand en een Marlboro red in de andere… USA, I love it!
chrizzzie zegt
Bedenk me net de ideale reclame campagne voor Toyota:
Zij moeten een Hybride pick-up maken en dan moeten ze zeggen in de reclamecampagne dat dit is als rodeorijden op een stier die onder stroom staat. Daar kunnen die rednecks zich wel in vinden.
Fastback zegt
De afbeelding van dat rooie model lijkt op een truck (vrachtwagen), en dat is juist wat de doelgroep wilt. Een vette Amerikaan met een rochelende V8 en niet een eco suv.
Rob USA zegt
De aerodoynamica hoeft echt niet veel beter, gewoon weer de V10 van de Viper erin die heeft zich al bewezen en die kan best wat luchtweerstand hebben :)
@ David USA haal alleen die marlboro weg en ik ga mee !!! :)
Benny1 zegt
Ach ze proberen het toch nog goed te maken. Ik hoop alleen niet dat dit teveel ten kosten gaat van het uiterlijk. Deze doelgroep (ja ik dus ook :P) houdt van grote “vierkanten” wagens. Mochten ze dit te wild gaan aanpakken dan kunnen ze die 17 procent wel vergeten.
@Ton volgens mij rijden ze nooit harder dan 100 in de US, dus bewering gaat helemaal op. Ze zullen toch andere alternatieve moeten zoeken.
David USA zegt
@ Rob USA; Ok, dan laten we die buitenwegen… Haha!
Citrofiel zegt
Nu we het toch over pick-ups hebben, als het er een zou moeten worden, zou ik het wel weten:
Ik vind hem nog best aardig ogen. Andere pick-ups (muv de Sbarro C-Crosser ;) ) vind ik maar niets.
Citrofiel zegt
Hmmm. Alleen zie ik nu dat bij die L200 de laadbak wel heel erg als los onderdeel van de auto wordt beschouwd… Het sluit gewoon niet aan zeg! Bij de facelift weg dan maar… Hopen.
TheEdge zegt
Slecht idee om de modellen gestroomlijnder te make!!!
hanz zegt
je kan het ook zo zien: er valt nog veel winst te behalen.
met het verbuik van een tank kan je er alleen maar op vooruitgaan
Race_Kees zegt
Zo zo meneer Dodge laat Ford eerst zijn F-350 maar eens gestroomlijnder maken.
model 2007 is sowiezo al vrij rond voor pick-up begrippen.
man o man nightrunner editon is mooi! yiihaa
w0o0dy zegt
Ze zouden de constructie van Donkervoort kunnen gebruiken… rechte neus voor het stoere uiterlijk, maar door een spoiler IN de neus en een aantal uitlaatroosters in de motorkap creeëer je downforce EN je kunt de lucht vanuit de motorkap netjes richting voorruit geleiden (blaas je die ook nog eens schoon…..)
Robert zegt
1.4TSI monteren? :P
de Wit zegt
Mooie stoere auto!!!