Dodge heeft twee van hun modellen van een facelift voorzien. Vooral de Charger heeft wat flinke wijzigingen ondergaan.
De Dodge Charger modeljaar 2015 heeft onderhuids weinig nieuws in zich maar het jasje is bijna volledig vernieuwd: een nieuwe, duistere neuspartij, slankere koplampen en LED dagrijverlichting in een C-vorm zorgen ervoor dat er iets meer familietrekken met de Dart te vinden zijn dan voorheen. Ook is er een nieuwe voorbumper (met een extra setje DRL’s) en andere motorkap gemonteerd. De voor- en achterspatborden en de deuren zijn iets milder gewijzigd maar ook deze zijn nieuw, aan de achterzijde is de autobrede lichtbalk wat smaller en ronder geworden. De bumper is gladgetrokken en de uitlaatsierstukken zijn verhuisd naar het onderste paneel van de achterbumper. Een subtiel spoilertje maakt hier het geheel af. Er is keuze uit zes nieuwe 20 inch wieldesigns en er zijn nieuwe kleuren verkrijgbaar. Ook het interieur heeft een subtiele make-over gekregen.
Op motorische vlak is er een nieuwe Pentastar V6 met 296 pk, in SXT uitvoering met het Rallye Appearance Group package wordt dit 304 pk. Daarnaast blijft de vertrouwde HEMI 5.7 liter V8 met 375 pk gewoon leverbaar. Details over het snoepje van de reeks –de SRT8– zijn nog niet bekend, die volgen later.
De Dodge Challenger is vooral onderhuids meer geüpdatet. Modeljaar 2015 onderscheidt zich qua uiterlijk slechts door iets aangepaste achterlichten en een split grille. Ook is er LED dagrijverlichting en zijn er xenon koplampen en 20 inch wielen in de aanbieding alsmede wat nieuwe kleuren. Het interieur kreeg ook een lichte make-over maar de échte wijzigingen zitten onder de iets bollere motorkap.
De nieuwe HEMI Scat Pack Shaker uitvoering heeft een topsnelheid van 293 kilometer per uur en sprint naar 96 kilometer per uur in 4.5 seconden dankzij een 492 pk sterke 6.4 liter V8. Ook hier is de neiuwe 3.6 liter Pentastar onder de kap te krijgen, in dit geval met 309 pk. Ook is er elektrische stuurbekrachtiging voortaan en is de TorqueFlight achttraps automaat nu op alle motoren leverbaar en standaard op de SXT uitvoeringen. Laatste nieuwtje is het Super Track Pack dat op alle modellen leverbaar is (ook op de HEMI V8 met 380 pk) en waarbij je een sportiever onderstel, betere remmen, aangepaste stuurgeometrie, kortere overbrengingen en Goodyear F1 Summer Performance banden krijgt.
str8six zegt
De Charger is echt mislukt met deze rare Italiaanse facelift, het lijkt nu net een grotere Dodge Dart, die ook al een beetje zielig oogt. Maar de Challenger, tja, daar kun je nu eenmaal niets verkeerd aan doen, wat een fantastische auto!
Hupke zegt
(Ik dacht dat die challengers maar in een beperkte oplage gemaakt werden?)
Het ziet er leuk uit op de foto zo’n challenger maar als je er eens aan mag zitten op een autosalon dan …
De gemiddelde <10k japanse/europese hatchback worden zelfs beter afgewerkt met materialen die kwaliteitsvoller zijn.
Je kan je niet inbeelden dat er iemand in zoiets 290km/u zou durven doen.
norge zegt
Die Challenger in het groen is gaaf heur.
thomcarspotter zegt
Ik vind ze overheerlijk!
@Hupke: in de verenigde staten kosten ze geen drol, vandaar de afwerking.
rd1991 zegt
Hmm, de Charger lijkt nu een beetje Dart XL, de Challenger, en dan vooral de R/T is helemaal te gek! Alle gave historische items zitten er op, erg mooi ook dat ze de klassieke Challenger opschriften gebruiken! De shaker-hood was in de ’60’s en ’70’s al gaaf, nu nog steeds. Het enige wat ik lijk te missen is een vinyl dak! Ik ben van mening dat de Chally de mooiste moderne musclecar is, die tegenover de Mustang en Camaro het meeste aan zijn ’70’s voorganger doet denken. Bij de Mustang vond ik dat de 2005 GT zo en de Camaro de 2009 versie.
Design_Driven zegt
Vooral de Charger is er flink op vooruitgegaan.
kapiteinaudi zegt
Die Challenger is wel heel erg smakelijk!
paulaner zegt
Wauw! Die Challenger in het gifgroen. Ik ben verkocht.
En die top is bizar, bijna 300 km/h in een musclecar.
harrie zegt
De originele Charger draait zich nogmaals een keer om in zijn graf.
rd1991 zegt
@harrie, yep, de nieuwe Charger zou bij het zien van de good ‘ol ’68- ’70 Charger acuut het nummer “In The Shadow” van The Rasmus te horen te krijgen. Want dat is waar ‘ie mag staan!
RazorHead zegt
Zo een Challenger vind ik de mooiste van die 3 pony’s op de moment, alleen jammer dat het gamma nie zo uitgebreid is zoals bij de andere 2 en heeft hij geen hardcore versies zoals de Z/28 of boss 302.
En die Shaker hood optie is echt lekker !
nielsvanderweiden zegt
Torqueflite? Heeft iemand bij Chrysler weer een oude trademark opgeduikeld? (waarvoor hulde overigens)
sydney zegt
Of die fotograaf is gek op close ups, of hij is vergeten om z’n telelens er vanaf te halen.
thomcarspotter zegt
@sydney: haha precies!
bedirhan zegt
Challenger is nog mooier geworden maar de charger die ontwerper kan gelijk stoppen