Je begint te begrijpen waarom het de moeite niet waard was om deze 840 pk sterke Amerikaan officieel te importeren.
Het is een bekend riedeltje: Amerikaanse auto’s zijn vaak een combinatie van echt briljante motoren en specs, verpakt in een goedkoop gebouwde koets met een goedkoop interieur. Het werkt: je kon of kan echt spotgoedkoop een lekkere muscle car met V8 bemachtigen in de USA. En des te meer je af tikt, des te meer brute kracht je krijgt. Zonder daar perse ook echt een betere auto mee te krijgen qua afwerking.
V8
In Nederland telt de fiscus gewoon door. Of tenminste, zo ver zijn we bij de meeste Amerikanen niet eens gekomen. De Ford Mustang met V8 kostte hier dik over een ton en Dodge en Chevrolet hebben de Challenger en Camaro lekker daar gelaten. De duurste Amerikaanse muscle car op Marktplaats laat precies zien wat er gebeurt als je een blubberdikke Amerikaan wél naar Nederland haalt.
Challenger Demon op Marktplaats
Het is natuurlijk een Dodge Challenger SRT Demon. Deze ultieme versie (voordat de Demon 170 kwam) voerde het standaardrecept van de Hellcat op naar standje 11. De 717 pk uit de 6.2 liter HEMI V8 met supercharger was niet genoeg en de Demon kreeg niet minder dan 840 pk mee. 0 naar 100 duurde slechts 2,3 seconden! De Demon kwam overigens met vele mods om een sprintje zo snel mogelijk te laten plaatsvinden, zoals piepkleine voorbandjes en het aanbieden van een passagiersstoel als optie (je kan het dus ook met één stoel doen).
Afwerking
In de VS kostte de Dodge Challenger Demon nog niet eens 100.000 dollar. Naast dus die briljante motor kreeg je het nogal antieke platform van de Challenger wat al sinds 2006 de basis vormt voor de auto. En een interieur met meer plastic dan een gemiddelde Hollywood-actrice.
Peperduur
Voor 100.000 dollar, of in ons geval euro, heb je waarschijnlijk zoiets van ‘prima’. Een auto waarmee je vrijwel alles wat je tegenkomt (anno 2018 was er nog geen Model S Plaid) sprint je eruit, de motor klinkt zo bruut als je ze krijgt en de auto omarmt de kijk van Dodge op de wereld, met een flinke knipoog. Helaas kost de Dodge Challenger Demon op Marktplaats geen 100.000 euro. En ook niet het dubbele daarvan. Het driedubbele dan? Ja, plus een beetje. Je mag deze Demon meenemen voor 349.000 euro.
Dan zit je toch echt in de categorie 812 Superfast, Huracán Evo Spyder en Bentley Continental GT W12. Zou je dan nog voor de Dodge kiezen? Waarschijnlijk niet.
Details
Geen leuke details die daar verandering in brengen. Dodge strooide met badges voor de Challenger SRT Demon, een afbeelding van een lachende duivel. Als achtergrond voor het infotainment, in de ventilatieroosters staat Demon en zelfs op de banden staat een Demon-logootje. Ook de Demon-krat zit erbij, waar gereedschappen en de smallere voorwielen voor op de dragstrip in zitten.
Kopen
Leuk, maar is het ook 350.000 euro-leuk? Wij durven dat niet met een volmondige ‘ja’ te beantwoorden. Het gaat overigens wel om een exemplaar uit 2018 dat slechts 100 km heeft gereden, dus je koopt wel nieuw. Durf jij? Dan kan je terecht op Marktplaats.
rollingstoned zegt
Uiteraard weer uitgevoerd in dat kansloze komogrijs met zwarte velgen…
Erg zonde want deze auto kan een lekker kleurtje juist heel goed hebben.
alcantara zegt
Nee, een 6 jaar oude auto is verre van ‘nieuw’, ook al is er slechts 100km mee gereden.
okdoei zegt
En deze al helmaal niet want ik meen dat er onderhuids nog Mercedestechniek in zit van toen Dodge onderdeel was van Daimler.
Dan hebben we het over de periode 1998-2007.
Kan zijn dat ze dingen vernieuwd hebben, maar verwacht het niet.
tenaci zegt
Klopt, in de basis gebaseerd op de w211. Dat is 4 (!) E-klasse geleden!
tenaci zegt
Dus voor de prijs van een redelijke tussenwoning buiten de randstad 800 pk in een chassis dat in de basis van een ouwe Mercedes w211 is.
Nee, bedankt…..
MarcoM zegt
We zijn in Nederland helemaal de weg kwijt. Wordt tijd voor een complete vernieuwing van autobezit.
bietje zegt
🤣
okdoei zegt
Omdat ik me verveel heb ik gezocht wat je allemaal kunt kopen in NL voor een bedrag van €325.000-€375.000 (omdat ik denk dat je wel van de prijs af kunt lullen om op €350k uit te komen). Oja, en uiteraard alleen coupés, cabrios, sedans en stations. Gèèn SUVs.
Een greep:
– 2023 Maserati MC20
– 2003 BMW Z8
– 2022 Ferrari 296 GTS
– 2021 Ferrari F8 Tributo
– 2021 Ferrari 812 Superfast
– 2024 McLaren 720S
– 1967 Aston Martin DB6
– 2021 Lamborghini Huracán
– 2023 Audi RS6 (tering die dingen zijn duur…)
– 2024 BMW M3 Touring + 2024 Lotus Emira
Denk dat ik een aardig beeld heb geschept.
Begrijp me niet verkeerd, Dodge Challenger is tof, maar €350.000 is wel extreem te veel, ook voor een speciaaltje. Dus wens de verkoper veel succes!
rwdftw zegt
Dit smeekt om een proefrit door @wouter.
Ik sla effe over, als ik dan toch gek ga doen, dan een Camaro Exorcist.
PunicaOase zegt
De vraag is: komt die hoge prijs puur door belastingen of zit er ook nog eens een giga-marge op voor de verkoper.. Lijkt me dat je dit een stuk goedkoper zelf kan importeren..
hotze zegt
Dat is ws veel speculatiewinst. Is de vraag wat ze nu in de VS kosten, met zo weinig km.
driver79 zegt
Ik ga liever eerder met pensioen en ga dan op reis
MaartenD zegt
Totaal onverkoopbaar voor deze prijs…
bertusss zegt
Staat op Mobile te koop voor 229k€, wat zal de rest BPM zijn 30k€. Totaal buitenproportionele vraagprijs.