Van het concept vorig jaar konden de meesten van jullie niet warm worden, maar misschien slaat deze variant wat meer aan. Dodge heeft voor de Detroit Autorama een mat/glanzende Pro-Stock Challenger meegenomen. Dit is musclecar met een hoofdletter M! Onder de kap ligt een 6.4 liter Hemi die 525 pk en 691 Nm uitbraakt, waarmee de Challenger flink hard in een rechte lijn moet kunnen.
Het meest opvallend aan deze dragracer is het ontbreken van de onafhankelijke achtervering die normaal wel te vinden is op het Challenger-platform. In plaats daarvan is er een zogeheten live axle gemonteerd, compleet met bladvering. De filosofie hierachter is dat deze uitrusting voorkomt dat de achterkant te springerig wordt, vanwege de robuustheid van het systeem. Voeg hier een extra zware set Mark Williams-assen aan toe en je weet dat je een zeer robuuste, compromisloze rechtdoorrijder hebt.
(via Jalopnik)
Klaas zegt
Kijk eens aan wat een feest!
Hugo zegt
De wheeliebars doen het hem!
Xemurai zegt
Lelijk!…
Boss zegt
Bruut.
mr abarth zegt
wouw
lincoln mark8 zegt
de rijdende hufter….goed bezig dodge
Nigel zegt
zoals Boss al zegt dat ding is egt bruut..
die mat zwarte kleur past er egt bij
Jappy zegt
Sorry dat ik het zeg maar dit is ook niet echt mooi vind ik!
mgs013 zegt
fun is not found in a straight line
Florijn zegt
f*kin lelijk en een dom ouderwets concept amerikanen zijn gewoon niet zo geniaal a;s de autobouwers aan deze kant van de plas
Deon zegt
Tuurlijk, ik snap wel dat ze die ouderwetse paard-en-wagen-technologie toepassen op een auto met 500+ pk! Ik bedoel, de europese auto’s in die vermogensklasse liggen echt allemaal waardeloos op de weg met hun hypermoderne wielophangingen!
Of wacht…toch niet… waarom bouwen ze dan in godsnaam zo’n ouderwetse rommel in?
Als ze toch genoeg geld hebben voor wheeliebars, dan kunnen ze ook wel een paar europese technici inhuren en wat fatsoenlijk materiaal laten verschepen naar de andere kant van de grote plas.
Wie weet krijg je dan een Amerikaan die zich ook in het betere bochtenwerk staande weet te houden, zou leuk zijn voor de verandering!
Maar afgezien van het negatieve: GOD wat ziet dat ding er goed uit!
Reddingius zegt
Ik denk dat het deels te maken heeft met de breedte van de banden. Als die zo breed zijn moeten de ophangingspunten van de wishbones vlak bij elkaar in het midden onder de auto zitten. Dat zorgt ervoor dat de auto nogal gaat schommelen. Maar ja, vergroot dan gewoon de spoorbreedte…
Mooi stukje sarcasme trouwens van de kant van de heer Deon.
phantom zegt
dat is nou wat ik noem duister
Svennos zegt
Ziet er toch niet uit
floris zegt
waarschijnlijk hetzelfde probleem als met de mustang gt500 in top gear. veel pk en slechte handling
SamSam zegt
Black on Black Crime
Sebas zegt
Deze auto is zo retro dat ze zelfs retro techniek gebruiken, dat is precies waar we op zaten te wachten!!!
Citrofiel zegt
Dan vind ik die concept van vorig jaar toch mooier…
Larrs zegt
Wil het geluid van die Hemi wel eens horen.
SamSam zegt
@ Citrofiel…
Ik kan geen muscle car van citroën vinden hoor…of een schets
ruben zegt
geef mij maar een audi R8! of gewoon eenderwelke andere europese sportwage.
Hester zegt
Hebben ze dan geen bochten in de USA?
Kevski-Style zegt
Het is heel simpel waarom ze een ouderwetse achteras in de auto zetten: Wel eens aan de soorten nationale autosport gedacht? Met name dragracing. Daar zijn dit soort achterassen een uitkomst, omdat ze de kracht beter op de weg kunnen zetten. Op onafhankelijke wielophanging kan je veel moeilijker zachtere veren zetten zodat de achterkant grip houdt. Met onafhankelijke ophanging krijg je namelijk stuiterende wielen, waar dat met een live axle niet gebeurt.
Kleurtje is trouwens wel mooi. Ik zie het er nog wel van komen dat dit de nieuwe modekleur gaat worden. Mooie is dat de kleur er bij mij inmiddels al als proefstukje opzit….
nicky zegt
zwaar bruut
Reddingius zegt
@ Kevsky Style:
Ze kunnen ook 4WD doen, zo krijg je de grunt ook op het asfalt.
lincoln mark8 zegt
@kevsky style….. goed huiswerk man….. blij dat hier ook nog knutselaars rondschrijven..
Wat_een_gezeik zegt
Sturen komt niet voor in de gebruiksaanwijzing van deze auto!
lambo zegt
Pure over the top porno geweldig!!
Robin zegt
van mij mag je hem houden
Citrofiel zegt
@ SamSam; Ik heb het niet over een Citroën… Alsof dat het enige is wat ik ken en mij interesseert. Ik bedoelde de concept waarvan Sir Smokalot spreekt in de eerste zin van het stukje: “Van het concept vorig jaar konden de meesten van jullie niet warm worden, maar misschien slaat deze variant wat meer aan.” Klik voor de concept op het woordje concept in het artikel.
Susp1cious zegt
heerlijke auto. Deze auto hoeft ook alleen maar hard rechtdoor. bochten maken, dan koop je maar een lotus.
Ook heerlijk fout imago deze auto :D!
lincoln mark8 zegt
@citrofoon….heb jij dat ook…dat je hem eigenlijk al oud vindt terwijl dat ding nog lang en breed niet in de showroom staat…. niet omdat het retro is maar omdat je er gewoon al aan gewend bent.
"Citrofoon" (=Citrofiel) zegt
@ lincoln mark8; Als je het over deze auto hebt, bij deze heb ik het niet. Zo veel is hij niet langsgekomen. Ik heb het wel bij andere auto’s die veel aandacht krijgen, zoals BMW’s en Audi’s.
RenJie zegt
schijt aan wegligging, het enige wat telt bij musclecars zijn natuurlijk de peekaa’s :D
piet zegt
Hij is gemaakt om te DRAGRACEN!
het is geen sportwagen….
piet zegt
en dat doet ‘i goed!
Chukka zegt
yeah baby AMERICAN MUSCLE!!
Nick-g zegt
Stiekem is ie helemaal niet zwart.
http://www.hotrod.com/featuredvehicles/113_0703_dodge_challenger_concept_car/
markie muscle man zegt
die auto is net Rita verdonk, niet links, niet rechts, maar recht door zee!!!
Florijn zegt
@ markie muscle
haha mooie opmerking maar de auto is kut dus
David USA zegt
Wauw!!! Wat een bak!!! Zo zou elke auto eruit moeten zien!!! Heerlijk die U.S. Muscle cars!!! Weg met die importjappenbakken, American Muscle is voor echte mannen!
robby01 zegt
vette bak alleen jammer dat deze voor op de rechte lijn gemaakt is
maar euhhh can i get one?? hahaha
Kevski-Style zegt
@ Reddingius:
4WD is veel duurder, en je hebt er zo weinig aan als de 2 voorwielen in de lucht hangen. Gaat dan minstens 40% van het vermogen verloren….
@ Lincoln Mark 8:
Dit is al lang geen huiswerk meer. Eerder gesneden koek….
nick-vw zegt
powerrrrr!!!
GOD zegt
vette bak moet je gewoon toegeven alleen jammer dat die alleen rechtdoor gaat
word het een beetje moeilijk rondjes om het tankstation te rijden
vinox zegt
quote: vette bak moet je gewoon toegeven alleen jammer dat die alleen rechtdoor gaat
word het een beetje moeilijk rondjes om het tankstation te rijden
Wat je dan ook volgens mij iedere 10 kilometer moet doen :-)
Jurre zegt
geen fan van Amerikaanse auto’s, maar deze is wel heel erg vet. Er bestaan gewoon geen Europese auto’s die hier aan kunnen tippen. Echt heel bruut.
DJD zegt
beast in black..
GerreLekker zegt
There is no replacement for displacement ;)
Te bruut gewoon :)