Dodge werkt hard aan een ruig en sportief imago en laat dat nou eens helemaal goed komen met deze Caliber SRT-4. Deze sportieve variant van de Caliber beschikt maar liefst over 303 pk en 352 nm.
Die 303 pk worden gepeuterd uit het bekende viercylinder 2.4 blok die is uitgerust met een turbo. Met deze krachtbron sprint de de Caliber SRT-4 in slechts 6 seconden naar de 100.
De standaard Caliber is al geen grijze muis en de SRT-4 is nog wat dikker gemaakt. De diffusor, achterspoiler en dikke uitlaatpijp sieren de achterkant. Negentien inch wielen met 225/45 R19 banden en zijskirts maken het plaatje compleet.
Als de Caliber SRT-4 eind 2007 op de Europese markt komt is dit meteen de krachtigste hatchback. Concurrenten zoals de Astra, Golf, Megane en zelfs de S3 blijven behoorlijk achter qua pk’s.
AlexZjuH zegt
Hmm ziet er dik uit, maar de gewone Caliber vond ik nogal tegenvallen in het echt.
Dat 2.4t blok is dat dezelfde als uit de oude PT cruiser turbo? vaag dat ze er nu toch 303 pk uit sleuren…
Leuk wagentje!
route66 zegt
eerst de golf gti met meeste pk’s ( 200 )
daarna die mazda die em overtrof met een zeer goede 60 pk
en nu dit met de meer pk dan de ford mustang GT…of hun lopen super snel , of andere gaan toch echt serieus achterlopen ( zoals de muscle cars )
verder een zeer mooie wagen naar mijn mening , ook wel een beetje wolf is schaapskleren , ook al is die zo sportief dat wel denk niet dat mensen zoveel kracht verwachten
Citrofiel zegt
In het echt valt de gewone idd wat tegen, maar met zo’n vermogen en hopelijk een aantrekkelijk prijskaartje kan deze best wat worden.
relax zegt
Met zo veel kracht aan boord wil je wel een beetje fatsoenlijke wegligging hebben, en laat het daar bij deze auto nou net aan ontbreken.
luwek zegt
@ relax, heb jij ‘m dan al gereden?…ik acht de kans idd groot dat z’n wegligging niet geweldig is, maar eerst rijden en dan oordelen.
Cuore sportivo zegt
blijkbaar boren ze geen pk’s er niet meer uit maar maken ze toch eens gebruik van “moderne technieken” zoals turbo enzo … het blijft amerikaans !
tompi zegt
@cuore sportivo:
Deze motor is verre van amerikaans, want de motor is ontwikkeld samen met enkele japanse merken (ben de namen kwijt)
En over de handling gesproken, nou het is een amerikaan, dan mag hij slechte handling hebben, gewoon veel pk’s veel torque and a big smile on your face :p
mr. ilovemorethan600hp zegt
dit is hem dan Captain understeer. 303 pk op de voorwielen ze zijn gek, ik zou hem wel graag willen hebben.
ik zegt
die voorkant is egt heftig! lekker pk-tjes onder je kont :D
maar! de achterkant vind ik niet zo:( jammer!
w0o0dy zegt
de Caliber staat op het onderstel dat ook gebruikt wordt door de Mitsubishi Outlander. Daar zitten overigens ook dikkere motoren in (3,0 V6) dus misschien komt die ook nog wel in de Caliber (levert overigens in de Mitsu maar 220pk)
Aangezien Mitsubishi prima weet hoe ze auto’s een fatsoenlijk weggedrag moeten geven denk ik dat deze SRT4 Caliber ook wel de hoe om zal gaan. Maar dat het geen Audi S3 of Mini John Cooper Works zal zijn dat zal niemand verbazen.
Maar wie jaagt zijn auto regelmatig allerlei bochten door alsof de Politie op z’n hielen zit? HEEEL weinig mensen, dus dat die handling niet tot de top behoort zal voor de meeste mensen geen probleem zijn. Ze kunnen zelf toch niet zo goed rijden dat ze veilig tot op de grens van zo’n auto kunnen gaan.
En laten we eerlijk zijn: Wie wil er geen 300pk in een beetje stoere familie auto voor een scherpe prijs? Ik denk dat er zeker veel kopers voor te vinden zijn.
Alwood zegt
ik kies dan liever voor een model met minder kracht die de kracht wel kwijt kan op de weg. een 2e hands S3 gaat ook in een kleine 7s naar de honderd! en die moet het met ‘slechts’ 210pk doen.
verder beleef ik het meeste plezier in de auto op juist de bochtige weggetjes en dan lekker vlot uitaccellereren! als je dat met zoveel kracht op de voorwielen doet glijdt de auto zo de weg af. (want het gas net te vroeg aantikken is wel het leukst :-P )
Franqie zegt
Weet iemand al wat dit ongeveer moet gaan kosten?
relax zegt
@ Alwood: helemaal mee eens
@ luwek: sinds wanneer moet je een auto zelf gereden hebben om er iets over te weten? Nooit gehoord van het lezen van een test?
db zegt
een dodge is nooit overdreven duur hè , kijk naar de viper
w0o0dy zegt
@Alwood: jij wel, ik ook wel, al heb ik liever droog, maar dat geldt voor de meeste mensen niet…. Het is vast geen slechte auto, maar het is niet iedereens smaak…. voor iedere smaak een auto is wat mij betreft prima.
Een vriend van me had een tijd een Chrysler GTS turbo (Shelby) met zo’n 180pk en dat was echt bagger in de bochten, maar toch best een leuke auto (alleen een beetje duur qua verbruike, onderhoud etc) omdat het gewoon een snelle reiswagen, met wat reserves is.
zapp zegt
Wacht op de BMW 135ti met 300 pk dat word echt een heel snel bakkie, achterwiel aandrijving dus geen captain understeer.
Jammer alleen is dat de BMW 1 serie zo’n raar boogje onder de deuren heeft.
w0o0dy zegt
@zapp wat denk je dat de 135i gaat kosten? Die zal niet ver onder de 50.000 euro blijven en ik gok dat deze Caliber srt4 misschien wel ONDER de 40.000 blijft…… da’s toch wel erg veel geodkoper…. en voor sommige mensen is 50.000 voor zo’n kleine auto gewoon geen optie. Dus leuk dat die BMW beter is maar voor veel mensen is dat irrelevant.
Franqie zegt
50.000 euro voor een auto ter grote van een golf is toch ook absurd, je bent echt gek als je zoiets koopt dan… Ik bedoel, koop dan gewoon een fatsoenlijke middenklasser.
w0o0dy zegt
idd dat vind ik ook, maar Audi doet het ook (S3 kost 49k)
CSL zegt
Leuke auto.
Ongetwijveld zal 135ti veel beter zijn dan de concurentie
Maar, wie gaat nou een 135ti kopen als je de mooie 3coupe of de sedan kan aanschaven in achter of vierwielaandrijving uitvoering met 100 keer meer klasse als deze auto hier!
Je betaald mischien meer maar dan heb je ook wat!
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/17/racing-dynamics-bmw-335i
http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/14/335i-op-de-dyno-bijna-m3-powerrrr
auto-maat zegt
ik heb de gewone caliber laatst gereden (proefrit).
het was weer typisch amerikaans. behalve het rijcomfort.
erg jammer.
europees rijcomfort (geen dus, knoeperhard) en waardeloze afwerking, alles tupperware.
mits die caliber srt 4 wielaandrijving heeft kan het wat woden, maar met voorwielaandrijving is dit vragen om problemen.
zapp zegt
@W0o0dy ik kan niks anders zeggen dan dat je gelijk hebt.
cuore sportivo de tweede zegt
@relax, @luwek en @iedereen die zich aangesproken voelt, de wegligging sucks!! 303 pk maar je kan geen bocht deftig hard nemen zonder zoveel over te hellen dat je spiegels bijna de grond raken, het is een goeie auto voor een goeie prijs, maar hij moet wel een cm of tien naar beneden, dan is ie helemaal goed!
w0o0dy zegt
@cuore sportivo de tweede: de auto is nog niet eens leverbaar, en jij weet al hoe het rijdt? Klinkt als een boel onzin……
SimonMc zegt
@W0o0dy: cuore sportivo de tweede is wel een echte kenner he omdat hij eens een autotestje heeft gelezen…
stradale zegt
De wegligging en bouwkwaliteit kan ik niet beoordelen (al heb ik mijn vermoedens…), maar wat ik wel kan beoordelen is al genoeg om dit ding terzijde te schuiven. In zo’n hondenhok op wielen wil je toch niet gezien worden? Subtiliteit en smaak blijven een andere betekenis hebben aan de andere zijde van de Atlantische oceaan.
slk55 amg zegt
Leuk 303 pk in een kleine reisauto, maar misschien is het wat overdreven om 303 pk op de VOORWIELEN los te laten. geef mij maar één van die duitse wagens; golf r32, s3, bmw 135i die zien er een stuk beter uit. en ik denk dat die ook wel wat beter rijden. maar als je gaat kijken naar prijs/kwaliteit verhouding dan komt deze wel hoog uit de bus denk ik.
Xpert zegt
Het is idd een leuk idee….
Kwa prijs zal hij het wel goed doen en hij ziet er lekker Imposant uit!!
Maar het blijft een amerikaan en bij het nemen van de eerste bocht is de auto al in de bosjes gesprongen…
Patje zegt
Ben ondertussen in blijde verwachting voor mijn caliber, ik heb de diesel gekocht en er mee proefgereden.
En ik kan inderdaad beamen wat sommige hier denken.
Hopelijk heeft men in de SRT 4 wel een aangepaste voortrein gestoken want de gewone heeft al moeite met de kracht van de diesel.
Is echter ook de enige negatieve commentaar die ik kan geven.
Ik rijd al jaren met amerikaanse wagens dus mij gaat je niet horen zeveren over slecht bochtenwerk te comfortabele vering of plastiekerige afwerking , dat zijn nu eenmaal dingen die je gewoon hebt in een amerikaan.
Aan de andere kant val je wel op in de grijze massa met deze auto.
En oja die motoren die gebruikt zijn maken deel uit van een overeenkomst met een pak constructeurs (WORLDENGINE) dus wie weet tegenwoordig nog welke motor en onderstel er in zijn of haar nieuwe auto steekt
Caliber 1 zegt
De Caliber 2.0SXT rijd als een trein.
Mijn auto’s hiervoor waren Opel Calibra 2.5 en Porsche Carrera 2,geen kleine jongens toch?
Kevin_BMW zegt
de prijs van de srt komt rond de 35000 te liggen
Patje zegt
Vandaag de SRT 4 gezien op een Amerikaanse basis in Duitsland.
Knap uitzicht maar in feite hetzelfde als elke caliber , je moet ervan houden.
Ik hou er in iedergeval van , alleen zal hij voor mijn budget niet in aanmerking komen.
Ten eerste de aankoopprijs , maar dan begint het nog maar pas DIV , rijbelasting , verzekering en dan moet ge de benzinetank nog vol doen ook…lol.
Ik heb sinds een week nu mijn caliber en ik moet zeggen fijne wagen ook al is deze een diesel.
René zegt
Sinds 17 november rij ik in mijn nieuwe caliber sxt diesel (CRD) en er sindsdien 4200 km mee gereden tot volle tevredenheid, verbruik komt niet onder de 1 op 14 en ik ben een stevige rijder, de wagen is feller als mijn vorige auto een C200 CDI Merc. nog meer vermogen zoals de SRT lijkt mij niet nodig.
SRT Rules zegt
Wanneeerrr komt ie nou??????
’t is dan wel niet zo’n beest als de neon SRT-4 die 5 sec doet over de sprint naar 100 en de 1/4 mile standaard zonder aanpassingen in 13 sec rijdt. maar voor ons nederlandertjes is het toch een hele mooie aanwinst in het assortiment.
Who gives a sh*t of het dashboard van plastic is, daar zit je toch niet op!!!
De wegliggen zullen zeker ten opzichten van de standaard caliber aangepast zijn, een neon is ook niet te vergelijken met de neon SRT-4, deze heeft andere ophanging andere remmen en het belangrijkste een hele andere motor!!!
Over het algemeen is bekend dat in america vooral met de standaard mussle wordt gewerkt, ze gebruikten weinig turbo’s daar worden ze in amerika de laatste jaren steeds bekender mee, vandaar dus dat uit het zelfde blok nu wel 300 pk wordt getrokken.
Wie wil er nu een 1 uit 20.000.000 golfjes rijden als je eens een hele andere auto kunt rijden voor het zelfde geld en een hele berg meer pk’s
verbruik weet ik nog niet van de caliber, maar de Neon SRT-4 verbruikt net als de neon die we hier in nederland kennen 1:14 /15. kun je toch geen enorme zuiplap noemen dat is weer het voordeel van een 4 cil.
een bekend citaat uit amerika: het turbo gat hebben ze gecreeerd om de V8 nog een kans te geven ;)
kort om als de caliber bij de dealer staat ben ik vooraan te vinden!
ps: voor wat filmpjes van de oude Neon SRT-4 surf naar http://videos.streetfire.net/search/srt-4/0.htm
en kijk wat we hier in nederland hebben moeten missen :'(
PEEDEETEE zegt
Moest ik nu moeten veranderen van wagen (naast mijn Alfa GT) dan wordt het zeker de DODGE CALIBER: Ferm spel!
PEEDEETEE zegt
Moest ik nu moeten veranderen van wagen (naast mijn Alfa GT) dan wordt het zeker de DODGE CALIBER: Ferm spel!
Graag meer response van mensen die er eentje hebben aub…
Kevin zegt
Aangezien ik bij Car Plan b.v. (Chrysler, Jeep & Dodge) werk is het voor mij vrij makkelijk om ermee te rijden.
Ik moet zeggen:
De 1.8 is te ligt ondanks dat we hem hebben laten chippen
De 2.0 mwa vind ik wel een lekker blokje alleen had ie er ook in handbak moeten zijn.
De 2.0 CRD heerlijke motor rijdt als een trein beter dan de benzine blokken
De SRT-4 jammer genoeg komt ie voorlopig nog niet kan nie wachten om ermee te rijden
De R/T (2.4 blok) Rijdt geweldig die handbak is echt lekker strak en het rijdt verder ook goed
Rolof zegt
Jaja 1 juni heb ik me 2.0 crd sxt steelblue…duurde wel ffies in december besteld…en dan hadden ze nog een fout gemaakt door het convience pack te vergeten(zelf dimmende binnen spiegel en druk vanje banden op de board computer) Ik snap wel waarom die Amerikaanse economie in het slop zit…
Maar ja…dan heb je wel wat!
Patje zegt
Op vrijdag was het zover , telefoon van de DODGE garage mijn verlagingskit was aangekomen.
Zondag de grote dag, prachtig sleutelweer, krikken buiten, gereedschap op een hoop, muziekje op en ik kon aan mijn eerste echte Caliber verbouwing beginnen.
Was een uitdaging om de hoge caliber, lager te maken.
Alles ging vrij goed, vooral vooraan.
Achteraan was iets minder de bouten van de vering zitten namelijk onder de achterbekleding en das oppassen met de klemmen van de bekleding.
Zitten wel uitsparingen om aan de bouten te kunnen maar die zijn waarschijnlijk enkel bestemd voor DODGE gereedschap.
Nadat alle wielen er terug opstonden en ik een ritje had gemaakt kon ik alles eens goed bekijken en ik moet zeggen de look bevalt me.
Vooral vooraan heb je de indruk dat de snuit duikt.
Wat mij nog het meest kan bekoren zijn de rijeigenschappen.
Geen zoeken van de voortrein meer bij volle acceleratie, geen overhellen of wiegen wanneer men in een bocht een oneffenheid raakt.
En dit alles zonder veel comfort in te boeten.
groetjes
Patje
FlorisFerrari zegt
Hij gaat ongeveer 32.000 kosten in NL.
Red '05 neon SRT-4 owner zegt
[img]http://farm2.static.flickr.com/1328/1051363879_9d7633fbc8.jpg?v=0[/img]
De eerste prive eigenaar met een caliber is gesignaleerd in Amerika. Hij heeft direct een aantal foto’s geplaatst op srtforums.com . Officieel is de srt caliber daar ook nog niet uit, maar hij is een tester gedurende een jaar.
Zijn bevindingen voor zover die ze gepubliceerd heeft: http://www.caliberforums.com/forums/showthread.php?t=4468
Ik ben benieuwd wanneer we de SRT Caliber hier een keertje te zien krijgen en wat er dan allemaal aangepast is om hier op de weg te mogen :(
[img]http://farm2.static.flickr.com/1263/1052234754_4d56ced5de.jpg?v=0[/img]
Red '05 neon SRT-4 owner zegt
En dan nu de eerste caliber SRT-4 officieel te koop op internet Ebay.
Wel te verstaan in amerika!!!
prijs: $ 27.515,–
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2008-Dodge-Caliber-SRT-4-Not-a-2007-Caliber-NO-RESERVE_W0QQitemZ170144615932QQihZ007QQcategoryZ140211QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem