Vanmiddag rond 14:10 uur vond er een dodelijk ongeval plaats op het circuit van Zandvoort. In de Rob Slotemakerbocht raakte een coureur van de weg en reed de vangrail in. De auto brandde uit, de berijder overleed ter plekke. Het bizarre toeval wil dat er vandaag precies 37 jaar geleden ook iemand stierf op het circuit.
Op 29 juli 1973 kwam de Britse coureur Roger Williamson om op het circuit van Zandvoort. Dit gebeurde toen naar aanleiding van een crash tijdens een Formule 1-wedstrijd. Volgens een bericht van Webregio gebeurde het ongeluk van vandaag nadat twee auto’s met elkaar in aanraking waren gekomen. Eén van de twee reed vervolgens dus de vangrail in en vloog in brand. Omdat de brandweer er niet in slaagt het slachtoffer uit het wrak te verwijderen, wordt het schroot eerst naar Beverwijk gebracht om aldaar het lichaam te bergen. Details over het slachtoffer zijn nog niet bekend, al meldt de politie al wel dat het niet zou gaan om een professionele coureur. Officiële persconferentie om 18:00 uur, nadere info volgt later. (foto via tweetphoto.com)
UPDATE 1: het ongeluk vond plaats tijdens de Ultimate Experience, een event waarbij je voor 400 Euro in Lambo’s en Porsche’s mag trappen. Tevens mocht je rijden in een formulewagen, degene die daarin zat is verongelukt.
UPDATE 2: Een coureur van een fomule Ford-auto zette in de Slotemakerbocht zijn auto in de berm aan de kant omdat die vlam had gevat, vertelt directeur Erik Weijers van Circuit Zandvoort. ,,Daarbij wist de man niet zelfstandig uit de auto te komen.” Hoe dat kan is voor Weijers nog een groot raadsel. ,,Normaal gesproken hoor je met een druk op de knop je gordels los te kunnen maken zodat je uit de auto kunt komen.”
audiracer zegt
RIP, best heftig dit.;O
SHFT zegt
Niets aan te doen, RIP. Hij stierf terwijl hij iets deed dat hij graag deed, dat kan een troost zijn.
Hupke zegt
Zonde maar die dingen gebeuren, ondanks de verbeterde veiligheid.
Hopelijk word dit niet weeral het begin van een nieuwe storm aan lege regeltjes om toch maar iets te doen.
spykerboy zegt
@Hupke: nee idd dan kan ik meteen mijn nieuwe race auto helemaal aanpassen :P maar wel spijtig dit! en dat in een formule auto van een pro bedrijf wat altijd compleet word nagekeken vind ik bizar!
Donstil zegt
En in wat voor auto heeft deze bestuurder het leven gelaten? Hoop dat het een beetje de moeite waard is geweest.
damster zegt
@Donstil: openwieler
M-lover zegt
@SHFT:
Dat is mss wel waar, maar dat zal voor vrienden en familie een magere troost zijn…
Was hij nu dood door de klap, of omdat hij niet uit zijn brandende auto geraakte? 2e geval lijkt me vreselijk…
Da-Vinci zegt
Wereldnieuws in Nederland. Op de Nordschleife elk weekend…
janmartijn zegt
@Da-Vinci: Laten we dat zo houden aub… (het nederlandse deel dan iig)
RedAlert zegt
@Da-Vinci: Top reactie! Hele troost voor de nabestaanden..
Search zegt
Volgens gpupdate.nl zou er geen sprake zijn van een aanrijding maar zou de auto spontaan in brand zijn gevlogen. De besturder heeft de auto wel kunnen stoppen maar hij kon zichzelf net als de brandweer niet bevrijden.
Freude_am_Fahren zegt
Ik hoop dat hij door de klap is overleden en niet levend is verbrand…
Lennaert zegt
Vreselijk, zo zie jemaar dat het nog steeds kan gebeuren. Mijn condoleances gaan uit naar familie en vrienden.
robbie zegt
Levend verbrand dus? Dat wens je echt niemand toe…
Fiat Coupe zegt
RIP, en sterkte aan de nabestaanden.
Even een reality check voor iedereen die wel eens zijn wagen tot het gaatje pusht (zowel op als buiten het circuit): dit kan ons allen overkomen…
P8301 zegt
Misschien kon hij er niet uitkomen en is hij toen door de rook gestikt. Precies het zelfde als Williamson zou dat dus zijn.
PizzaLuigi zegt
Ik hoorde ambulances en brandweer inderdaad. Ik zal wel eens rondvragen of ik wat te weten kan komen.
DD zegt
slecht nieuws :s
Morgen ben ik een dagje zoet op het circuit als het nog doorgaat ;)
GOD zegt
Blijkt dat ze meededen aan zon Blekenmolen race experience.
En dat ze op dat moment in de formule fordjes reden.
Ken er een paar die dat ook hebben gedaan en ben wel eens mee geweest. Je mag niet inhalen en alleen in een treintje rijden en het gaat helemaal niet hard.
Kan eigenlijk helemaal niks gebeuren.
Weet ook dat die dingen heel erg slecht onderhouden zijn.
verotte motoren, bakken, remmen, banden en noem het maar op. Heb er zat af zien gaan met klapbanden etc.
Zal me niks verbazen dat het door het materiaal kwam.
robbie zegt
@GOD: ik hoop werkelijk waar dat het niet zo erg is als jij zegt. Maar ik heb net een aantal video’s zitten bekijken van die gebakjes en het ziet er idd niet heel solide uit.
Het lijkt alsof ze op slicks staan, maar feitelijk zijn het versleten straatbanden…
Relakz zegt
Vreselijk.. levend verbrand. Mijn medeleven.
SpeedGeek zegt
inderdaad heel toevallig dat 37 jaar geleden RW verongelukte. beterschap voor de famillie
w0o0dy zegt
vreselijk ongeval en je moet niet teveel denken over de laatste minuten van het leven van deze persoon…. Laten we hopen dat dit soort dingen heel lang niet meer voorkomen. Spontaan in brand vliegen past niet bij het niet uit de auto kunnen, dus dat verhaal lijkt me gelul.
audiracer zegt
En uiteraard de condoleances aan de familie en vrienden.
hanz zegt
hij ging hard….
w0o0dy zegt
@robbie: de video die ik zag, daarin leken de auto’s redelijk netjes en de banden waren prima, beter dan op menige oude auto die je op straat ziet…
autoblogger zegt
UPDATE is geplaatst; Een coureur van een fomule Ford-auto zette in de Slotemakerbocht zijn auto in de berm aan de kant omdat die vlam had gevat, maar kon er niet meer uit komen.
w0o0dy zegt
@autoblogger: dat is wel heel erg raar…. gordels los en uitstappen… ik bedoel hoeveel tijd zou het kosten?
robbie zegt
@w0o0dy: de gordel gingen dus niet los… Of dat lag aan de gordels of aan de hulpverleners en/of inzittende is uiteraard nog niet bekend.
w0o0dy zegt
@robbie: ik neem aan dat een gordeltje doorsnijden in geval van nood ook niet echt heel erg veel tijd hoeft te kosten als men goed is voorbereid? Soort van lifehammer (iets groter/sterker wellicht) bij iedere mashall…. how hard can it be?
robbie zegt
@w0o0dy: tsja, daarvoer moet je bij de marshalls zijn ;) Heb ook geen idee hoe makkelijk het is om die door te snijden in een vlammenzee waarbij je niks ziet. En of het nog moeilijker is om racegordels door te snijden dan ‘normale’ gordels.
Kevski-Style zegt
@w0o0dy:
Vergeet niet dat een marshall niets anders is dan een vrijwilliger. Iemand die er niet toe is uitgerust en geen opleiding ervoor gehad heeft. Zeker niet voor hulpverlening….
w0o0dy zegt
@Kevski-Style: tja, dan neem je als organisatie wel veel risico…. met wat training en wat spullen kunnen ook vrijwilligers veel bijdragen. Waarom zouden vrijwilligers niet meer kunnen/moeten leren dan met de juiste vlag zwaaien?
Kevski-Style zegt
@w0o0dy:
Das een ander verhaal. Het gebeurt echter niet. Er wordt ze geleerd puin te ruimen in geval van nood. Daarnaast denk ik eerlijk gezegd dat met de raceexperiance de Marshalls tot een minimum beperkt blijven. Als ze er al zijn. Hetgene wat ik mee krijg is dat de persoon in kwestie nogal gezet was. een Formule ford is nogal small. zou me niks verbazen als dat ermee te maken heeft gehad….
Jasper zegt
Oooh jezus wat erg:| ik heb toevallig vorige week nog een stuk gelezen over die f1 coureur in rtl gp magazine. Echt eng toeval dit! R.I.P.
Wheels zegt
Idd heftig, heb dit (het race gebeuren dan) ook eens bij slotermakers mogen doen. Erg leuk!
De auto’s zagen er toen (:2 jaar geleden) netjes uit. Maar ja, een ongeluk zit toch in een klein hoekje, hoe spijtig het is.
FrieZ zegt
Lijkt me 1 van de meest vreselijke manieren om om het leven te komen… levend verbranden :|
R.I.P.
Bmw hater zegt
Ik ben er voor een aantal maanden terug nog geweest met een Experience…Een vrind van me had zo’n leuk pakketje tot z’n beschikking en ik was er om foto’s te maken. Toen ik eenmaal de Open Wheelers zag (Formula Ford) schrok ik me kapot over hoe die auto’s eruit zagen. Slecht onderhouden mijn idee en behoorlijk aftands en oud. Ik had er niet graag in willen zitten!
Mijn condoleances gaan uit naar vrienden en familie van deze race-liefhebber. R.I.P.
Jerrik zegt
Volgens mij kon je dit arragement ook winnen bijntop gear met de lambo Porsches BMW cup auto en de formule auto
lincoln zegt
aai .. levend en bij volle bewust zijn verbranden ..
ronduit verschrikkelijk ..
JPM zegt
Als update 2 waar is dan is dit wederom een schande voor de marshalls op Zandvoort. Net als 37 jaar geleden zijn ze niet in staat een klein brandje te blussen met als gevolg een persoon die levend verbrand. Wat een schande.
atakan zegt
Rust in vrede.. Ik moet niet verder denken aan dooie mensen want mijn opa is precies 15 jaar geleden doodgegaan :(
Willem zegt
Staan er bij dit soort evenementen wel marshals naast de baan?
Dimocash zegt
wow wat erg….
ik ging er eerst vanuit dat het een crash was waarna er brand ontstond.
maar deze man is volledig bij bewustzijn verbrand….
dit lijkt me de 1 na ergste dood die mogelijk is….
rip
autoblogger zegt
Op het journaal hadden ze het over een 51-jarige amateur-coureur.
willy zegt
jongens jongens, hou toch eens op met het gissen wat jullie hier allemaal doen en ook over het materiaal, denk je nu werkelijk dat een bleekemolen risico zou willen lopen door mensen in ondeugdelijke auto’s rond te laten rijden dan zou hij toch echt zijn naam te grabbel gooien. Laat iederéén zijn oordeel bewaren tot je ook echt weet wat er is gebeurt . nu is iederéén voor zich zelf er een verhaal van aan het maken zelfs het nieuws op tv is nog niet eens het ware verhaal!
kom mensen denk aan de familie die ook jullie gespeculeer zou kunnen lezen! schaam je!!
ik wens bij deze de familie heel veel sterkte toe in dit toch verschrikkelijke tragische gebeuren.
Jeroen zegt
Ik heb zelf op een dergelijk event in zo’n ding gereden en ik kan je zeggen dat ik me alles behalve op mijn gemak voelde! Over de staat van onderhoud kan ik weinig zinnigs zeggen, maar feit is dat die dingen technisch behoorlijk achterhaald zijn!
VeniVidiVici zegt
Dit is vreselijk nieuws je kent zo iemand niet maar als autoliefhebbers onder elkaar voelt dit als een klap!!! :(
Wens alle nabestaande sterkte voor komende tijd!!!
Search zegt
Ik ben bang dat die man in paniek geraakt is en daardoor het niet voor elkaar gekregen heeft de gordels los te krijgen, het andere scenario dat die auto in de fik vliegt en tegelijkertijd de gordels niet functioneren gaat mij even te ver. Heel triest dit.
FabianVTS16V zegt
Erg triest allemaal zeg! En zeker de manier waarom de beste man om het leven is gekomen….
Het slechte wat ik persoonlijk ook vind is dat er tijdens de Bleekemolen Experience geen Marshals langs de baan staan.
Het heeft bij dit ongeluk ook veeeeeel te lang geduurt voordat er ook maar iemand aanwezig was!
Citrofiel zegt
Vreemde gang van zaken. Hoe dan ook, RIP en de condoleances aan de nabestaanden. :(
corvettez06 zegt
veel sterkte voor de nabestaanden.
rens zegt
Dit moest helaas een keer gebeuren gezien de zeer slechte staat waarin deze zeepkisten zich in bevinden!!!!
GOD zegt
Er staan nergens marschals langs de baan en er staan ook nergens hulpverleners klaar.
Ze gokken er in feite gewoon op dat er niks gebeurd.
Geen wonder dat hulp te laat komt.
Is in mijn ogen al heel erg dom en fout.
Probleem is dat die gasten overal op besparen.
Veiligheid en materiaal.
Een brandblusser van een een paar tientjes had het leven van die man kunnen redden.
Ik weet niet maar ik vind het schandalig hoe het daar er aan toe gaat.
midasracer zegt
Volgens de Leeuwarder Courant was het iemand uit Jistrum. Een tijdje geleden een Gallardo van de Bleekemolen experience van dichtbij gezien. Die was een paar keer de grindbak in gegaan, maar niet alles was goed gerepareerd. Ook de remmen waren volgens de garage niet helemaal goed meer. Tsja en dan vrolijk de baan op met 500pk en een top van over de 300km/h. Ik moet er niet aan denken. Bleekemolen wil het betaalbaar houden, maar dat is eigenlijk niet te doen zonder te bezuinigen op materiaal. Als je kijkt wat die Lambo- en raceauto onderdelen kosten, is die 400 euro pp peanuts. Ik denk dat ze zich moeten afvragen of het zo wel verder kan.
Geert Schoots zegt
Ik was er vandaag bij en ik ben er echt van aangeslagen, ik heb de bewuste groep nog weg zien rijden en ik zou vrij snel daarna aan hetzelfde onderdeel gaan deelnemen. Het complete programma is direct na het ongeval stilgelegd en er heerste een serene stilte, heel ingrijpend.
w0o0dy zegt
Beetje wrang als je leest dat de Fordjes aan de kant moeten blijven ivm een onderzoek naar de veiligheid en dat er tegelijkertijd wordt gezegd: “De reden daarvoor is dat het ongeluk niets te maken had met de veiligheid op het circuit.”
Ehm… als we even teruglezen over de hierbovenstaande discussie… is de afloop niet mede het gevolg van een gebrekkige veiligheid op het circuit? Ik zou dat niet durven uitsluiten.
Ray zegt
repost van mijn reacties op nu.nl en ter informatie hier:
1:
Ben net terug uit Zandvoort. Vandaag waren er enkele tientallen mensen die bezig waren met de Bleekemolen Race Experience. Ik stond te kijken op het pitgebouw vanwaar ik kon zien dat er achterop het circuit grote rookwolken verschenen, de auto zelf was voor ons niet zichtbaar. Het viel me al op dat er geen Marshalls aanwezig waren en er niet bepaald actie was vanuit de pitstraat richting de baan om iets te regelen. Daarop riep ik naar beneden of er geen marshalls aanwezig zijn, omdat er een brand achterop de baan is. Pas toen is men gaan kijken en door in de auto te stappen en die kant op te rijden. De grootste rookontwikkeling was al voorbij toen de brandweer aan kwam.
Ik en m’n vader liepen ervoor nog in de pitboxen om te kijken in wat voor auto’s er gereden werd. Het viel ons al op dat de zgn. “formule-auto’s” er slecht bij stonden. Schokbrekers met roest erop en meer waaruit af te leiden viel dat er weinig serieus onderhoud gepleegd wordt. Of dat de oorzaak is weet ik niet, maar waar ik me het meest over verbaasd heb is het feit dat er geen brandweer op de baan aanwezig is, de racetoren leeg was en er geen marshall te vinden is. Als die aanwezig waren geweest, was de brand mogelijk op tijd geblust.
Erg triest allemaal. Hoe een leuke dag “race-experience” iemand totaal onverwacht noodlottig kan worden. :-(
Ter informatie: voor ons was er op het oog geen sprake van serieuze snelheid of een race. Men was onder begeleiding van het team van Bleekemolen aan het rondrijden.
2:
Ik was er vanmiddag bij (sterker nog, ik was de 1e die, van bovenop de pitbuilding melding maakte bij een medewerker van Bleekemolen die in de pitstraat liep (“Hey! Er brand een auto achterop het circuit!” en ja, ik kan je melden dat het zeker niet zonder gevaar was.
Waar ik erg verbaasd over ben, en Bleekemolen/Circuitpark Zandvoort zeer kwalijk neem is dat:
1. Er geen baancommissarissen (marshall’s) aanwezig zijn op zo’n evenement die met brandblussers binnen een 10-tal seconden aanwezig zijn om zo’n man te redden.
2. Er niemand in de toren aanwezig is die toezicht houdt.
3. Dat er blijkbaar ook niemand aanwezig is op “racecontrol” die met videocamera’s de baan in de gaten houdt.
4. Dat er geen ambulance standby staat op zo’n dag.
5. Dat er geen brandweer standby staat op zo’n dag.
6. Dat er blijkbaar in de wagens die rondrijden, geen blusapparatuur aanwezig is. (getuige het feit dat de persoon die ik aan sprak eerst een brandblusser moest halen voordat ie in z’n Porsche (zie ook reactie 83) en er een Mustang van de baan af kwam die het ongeval had gezien en ook eerst een brandblusser moest halen. Dat duurt al ruim 2 tot 3 minuten voordat ie terug is.
7. De hele meute mensen zeker nog 3 rondes heeft gereden voordat de boel is stil gezet. Op de foto’s zie je dat de wagen op enkele meters links naast de baan staat. Bij zo’n open Formule Ford auto moeten de mensen/voorrijders die langreden gezien hebben dat er iemand in zit die levend aan het verbranden is.
Ik ben heel benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Maar in mijn ogen is deze 51-jarige rijder slachtoffer door ernstig falen/nalaten van Bleekemolen.
Frits zegt
@Ray:
Om je laatste punt (2.7) te doen ontkrachtigen: Er is volgens mij niemand voorbij de brandende auto gereden. De man (Henk genaamd) reed als 4e of 5e positie ‘in het treintje’. De (Belgische) jongen die erachter reed, heeft moeten ontwijken en heeft z’n auto in Scheivlak aan de kant gegooid, om vervolgens terug te rennen. (Ja, idd, de voorloop auto en auto’s ervoor hebben niets gemerkt en reden verder). Nadat die 1e groep vertrokken was uit de pits, ging de 2e groep de baan op (waar ik onderdeel van was). Toen we de Tarzanbocht in draaiden werden we door 2 Mustangs (drifters) ingehaald. Mogelijk zijn die bij de Hunserug doorgestoken naar de S-bocht (http://www.cpz.nl/info/circuit_layout/circuitmap2009.pdf). Zij hebben waarschijnlijk niets gezien van de rookontwikkeling in de Slotemakerbocht. Of de voorloopauto in bocht 8 de rook vanuit de Slotemakersbocht gezien ‘zou moeten hebben’ kan ik niet beoordelen, waarschijnlijk druk in de spiegels aan het kijken waarom er geen 6/7 formules meer achter ‘m zaten. Toen wij (2e groep) aankwamen, is onze voorloopauto direct gestopt en heeft gedaan wat hij kon op dat moment dat weet ik zeker. Wat hij precies heeft kunnen doen is gissen (dat we overigens beter maar niet kunnen doen). Er stond op dat moment al een Clio die volgens mij aan het vrij-rijden was, was volgens mij niet van de organisatie. Wat die bestuurder heeft kunnen doen weet ik niet. Ons groepje ontweek onze voorloopauto die vol in de ankers ging, en zijn gestopt bij de doorsteek na de Slotemaker. Vlak daarna kwam de voorloopauto van het 1e groepje weer aanrijden (met nog slechts 3 auto’s erachter), ook die is direct gestopt om hulp te verlenen. Toen daarna een Mustang aan kwam rijden en overige auto’s die te hulp schoten heeft de organisatie ons terug begeleid naar de pitsstraat. Daarna is iedereen opgevangen door de organisatie en verzocht te verzamelen in het restaurant. De deelnemers die op dat moment op de baan waren zijn opgevangen door medewerkers van het circuit zelf.
Ik ben er van overtuigd dat iedere betrokken individu (wel/geen onderdeel van de organisatie zelf) alles ‘binnen zijn kunnnen’ gedaan heeft om te helpen. Echter heeft dat Henk helaas niet kunnen redden. Ook ik ben van mening dat ‘binnen zijn kunnen’ groter/uitgebreider was geweest als er aanvullende veiligheidsmaatregelen genomen waren. Of dat betekent had dat het geen fatale afloop had betekent is ook weer gissen. Echter alles wat te verbeteren valt, moet zeker verbeterd worden!
Overigens heb ik ze niet gezien, maar is het niet gebruikelijk op circuits dat er om de x meter brandblusbestrijding aanwezig is, net als in de (rijksweg)tunnels? Ook zonder marshalls zouden dat life-safers kunnen zijn daar niet iedereen die een voertuig bestuurt een brandblusser in z’n voertuig heeft.
w0o0dy zegt
Als Ray gelijk heeft dan is het in mijn ogen onbegrijpelijk… wie rijdt er langs zoiets en doet niets?
rickk zegt
GOD heeft wel een punt… Ik heb zelf twee keer (met veel plezier, trouwens) aan zo’n race-experience meegedaan en Bleekemolen laat wel vrij veel aan de eigen verantwoordelijkheid over.
De auto’s, en in het bijzonder die Formule wagentjes komen niet bepaald tip-top over (al hoort dat er ook wel een beetje bij…als het maar hard gaat he). Veiligheidsinstructies kan ik me niet herinneren, Marshalls eigenlijk ook niet. Het personeel, niet zelden type “vakantiekracht”, checkt of je helm en je gordel vast zit.. en dat is het wel zo’n beetje.
Ik ben niet zo van de betutteling dus ik vind het wel best, maar ik heb me weleens verbaasd dat er zo weinig fout ging…
Verschrikkelijk dat het nu meteen zo goed fout gaat dan :(
Honda Power zegt
Allereerst wil ik alle nabestaanden heel veel sterkte wensen. Het is nooit leuk om iemand in zo een verschrikkelijk ongeluk te verliezen.
Zelf heb ik een paar jaar terug ook aan een race experience mee gedaan en het is geweldig om in die verschillende autos op een circuit te rijden.
Helaas zitten daar ook risicos aan. Je kan ook de hele dag thuis voor de buis gaan zitten. Maar diezelfde buis kan ook in de brand vliegen.
Over het onderhoud van de betreffende formule autos kan ik weinig zeggen. Het bodywork ziet er misschien niet meer geweldig uit maar dat zegt niks over de mechanische toestand.
Ik kan me wel voorstellen dat het lastig is om snel uit zo een auto te springen als het nodig is, of de gordels nu goed werken of niet. Het zijn hele krappe autos.
Wat natuurlijk wel van belang is is of er getrainde marshalls met brandblussers langs de baan stonden.
Die kunnen in geval van nood snel ter plekke zijn als er wat gebeurt.
Of die er gestaan hebben toen ik er aan meegedaan heb weet ik niet meer. Als die er niet zijn wordt er idd een risico genomen in de hoop dat er niets mis gaat.
Mijns inziens betaal je een behoorlijk bedrag om aan zo een dag mee te doen. Dan mag je er ook vanuit gaan dat daar wat van gebruikt wordt om een aantal mensen langs de baan te zetten.
Dus aan de ene kant doe je aan zo een evenement mee voor de kick, maar aan de andere kant hoort de organisatie ook zijn verantwoordelijkheden te nemen.
Wouter zegt
Schokkend om dit alles te lezen.
Ten eerste mijn medeleven aan de nabestaanden.
Ik ken iemand wiens zoon levend verbrand is in een auto-ongeluk. Het lijkt mij de verschrikkelijkste manier om te gaan. Zeker als je in je paniek de gordel niet los krijgt. Wat ik wel begrijp, zo’n racegordel lijkt heel ingewikkeld, eens je paniekeerd lukt het je niet om dat ding los te krijgen.
Als het klopt wat Ray zegt vind ik dat het hier niet bij kan gelaten worden.
Geert Schoots zegt
Wat er precies is misgegaan is niet helemaal duidelijk maar ik heb persoonlijk gezien dat er direct medewerkers met brandblussers naar de plek des onheils zijn gereden. Laten we het voor nu even houden op een bijzonder ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Sorcerer zegt
@Ray: is wel schrikken om dit te lezen, dat er zo laks wordt omgesprongen met veiligheid!
Ik heb een keer gekeken om via Bleekemolen ook zoiets te doen, maar ik las ook slechte dingen over de staat van de wagens. Bovendien moet je voordat je mag rijden iets tekenen waarin je hen vrijwaart van zaken ten gevolge van mechanische defecten (als ik het me goed herinner). M.a.w. als je een ongeluk krijgt door slecht onderhoud dan is het niet hun schuld!
Dat + die verhalen heeft me ertoe besloten om het niet te doen. Maar als je dan ook nog eens hoort dat je dus zelf alle vrijheid krijgt, dat er geen ambulance/brandweer is, dat er geen marshalls/videobewaking is, dat er heel traag wordt gereageerd bij een incident… nou, dan ben ik blij toe dat ik het niet gedaan heb. Zeker als mensen aan dit mogen meedoen zonder racelicentie (want zo klinkt het wel).
In ieder geval wens ik de nabestaanden als die meelezen heel erg veel sterkte toe met het verwerken van hun verlies…
w0o0dy zegt
@Sorcerer: het is achter een “pace-car” rijden met een redelijk lage snelheid, dus geen race… dan is het risico natuurlijk ook erg laag… Wel erg vreemd dat er niet eerder geblust kon worden en dat de man er kennelijk niet uit geholpen kon worden…. maar goed het was in ieder geval geen circuitrijden waar een racelicentie voor nodig is.
Geert Schoots zegt
Men was overigens vandaag opnamen aan het maken voor RTL’s Bedrijf in Beeld, om Raceplanet in het zonnetje te zetten, hoe wrang kun je het hebben…
Philip zegt
Zelf doe ik in een raceklasse mee waarbij we ook veel op Zandvoort rijden. Veiligheidsmaatregelen zijn zeer belangrijk. Dat zit hem in goede ondersteuning op de baan, de marshalls en goed materiaal. Mijn idee is dat bij dit ongeval dat laatste niet voorelkaar was. Ik heb op Zandvoort meerdere keren die RaceExperience rond zien rijden. Of de auto’s in goede staat waren kon ik niet beoordelen. Wel heb ik niet bij alle deelnemers een raceoverall gezien, laat staan brandwerend ondergoed. Degene die vandaag is omgekomen heeft dit waarschijnlijk ook niet gedragen. Wanneer dit het geval is vind ik dat dit de familie Bleekemolen kwalijk te nemen is. Zij moeten vanuit hun professie weten hoe belangrijk beschermende kleding is. Maar goed, acheraf is alles altijd makkelijk gezegd.
Sorcerer zegt
@w0o0dy: ok, maar hard genoeg om contact tussen 2 auto’s te krijgen en dan daardoor van de baan te vliegen, en ook nog eens brand te krijgen.
Dus ófwel ging het toch te hard, werden er regels geschonden, was de staat van het voertuig erg slecht of heel heel heel veel pech…
@Philip: daar heb je wel gelijk in. Achteraf is alles makkelijk gezegd, en bovendien heerst er momenteel heel erg een vingerwijs-cultuur waarbij er bij elk foutje wel iemand moet opstappen in politiek en bedrijfsleven. Onterecht vind ik, want van fouten kun je leren! (er zijn grenzen natuurlijk, maar die worden m.i. vaak niet bereikt)
Verder afwachten welke informatie we de komende weken over dit ongeval te horen krijgen…
Markus zegt
Verschrikkelijk…
Vorig jaar heb ik ook aan dit evenement mee gedaan. Ik weet zeker dat er geen mensen langs de baan staan, die heb ik niet gezien. Meer als een helm krijg je niet mee, ook uitleg wat je moet doen als er iets gebeurt wordt niet gegeven.
Ik heb ook met dit type auto gereden, je zit er heel erg krap in (geen bewegingsvrijheid zeg maar) maar het rijden ermee is geweldig als het goed gaat.
Als ik dit zo allemaal lees dan kan ik me alleen maar voorstellen dat het paniek is geweest waardoor deze man zijn gordel niet af heb kunnen doen, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.
Wellicht had er sneller gereageerd kunnen worden door de organisatie, maar ook dat is nogal speculeren denk ik.
En wat Sorcerer ook zegt, we zijn erg gewend om meteen iemand de schuld te willen geven maar dat is meestal erg kort door de bocht. Had het voorkomen kunnen worden? Misschien. Ben je bij alles wat je in je leven doet zeker dat het goed afloopt? Nee. Moet dan altijd iemand anders de schuld krijgen? Wat mij betreft nee.
Evenwel, ook mijn medeleven aan de familie van deze man.
trekveer zegt
Vind echt niet normaal als het zo is da wat Ray zei (niet dat ik je niet geloof, maar vind t onvoorstelbaar) ben zelf auto en aautosport fanaat pur sang…
had het nieuws al gelezen, toen nog niet wetend dat k sávonds zou worden gebelt dat t om een vriend van mij z’n vader was… de zoon van t slachtoffer reed erachter zag de auto vlam vatten. en stopte net als z’n vader. en heeft met z’n eigen ogen moeten zien wat het lot van z’n vader was… echt verschrikkelijk
ps ben blij dat er met respect op deze site word gereageerd en niet van die onzin word geboerd
Jurrian zegt
@trekveer: dat is echt ronduit afschuwelijk, mijn medeleven voor alle nabestaanden.
Bert zegt
Ik wilde al eerder meedoen aan zon dag, of een cursus doen bij Bleekemolen.
Toen werd me dit door meerdere kennissen afgeraden.
…in het algemeen werd me verteld dat ze alles zo betaalbaar mogelijk willen houden en dus wel eens het een en ander bezuinigen op veiligheid en materiaal.
Wil niet meedoen aan stemmingmakerij richting Raceplanet maar ook op hun site wordt nergens een woord gerept over echte risico’s. (Dat de auto’s er gaar uit zien wil niks over de mechaniek zeggen inderdaad)
Iemand in een auto wegsturen waarvan je niet weet of hij er uberhaupt wel zelf uit kan komen, of goede kleding aan heeft en mocht het toch misgaan dat je dan weet dat er niet geknipt kan worden of dat het wel heel lang duurt voor er mensen bij kunnen komen vind ik erg onprofessioneel.
Als blijkt dat deze meneer dus geen crash heeft gemaakt maar gewoon door een spontane brand moest stoppen is dit echt hetzelfde horror scenario als 37 jaar terug!
Hoop dat de onderste steen boven komt, en de verantwoordelijke wordt aangepakt.
Er is niks wat deze jongen de beelden kan doe vergeten of zijn vader terug kan halen maar dat is wel het minste wat er kan gebeuren om het in ieder geval te kunnen verklaren. Tot dan blijft het gissen!
Mijn serieuze medeleven aan iedereen die deze man gekend heeft.
Jeroen zegt
Wat een vreselijke beschuldigingen van een ieder hier zeg! Dit is gewoon stemming makerij, het is financieel onmogelijk om een volledige bezetting te creeren zoals op een reguliere racedag. Dan is zo’n race experience onbetaalbaar. Bleekemolen is een professioneel bedrijf dat al jaren een goede naam heeft op het gebied van raceexperiences. Zo’n dag is op eigen risico en dat dit helaas iemand noodlottig is geworden is puur pech.
Ik zou zo meedoen aan zo’n dag, het leven bestaat nou eenmaal uit risico’s nemen.
RenesisHP zegt
@Jeroen:
Uw achternaam is Bleekemolen?
CasperH zegt
Ik begrijp de beperkte mogelijkheden voor marshalls en ik snap dat dat e.e.a. financieel lastig maakt, maar als ik op Youtube filmpjes ga zoeken van die formulewagentjes en ik zie dat er mensen met blote armen in zo’n wagen het circuit opgaan dan verbaas ik me daar wel over. Ik kom geen kartbaan op zonder een overall of minstens een jasje met lange mouwen van de kartbaan.
http://www.youtube.com/watch?v=pH-NMzqDW_A
Michael zegt
@Jeroen (B?): ik weet niet hoe jij erover denkt, maar als ik 300 euro moest betalen ipv 200 euro om aan het eind van de dag levend het circuit te betalen, zou ik dat niet laten.. Anyway, als het financieel geen rendabele zaak is, moet je ermee kappen en niet prijzen naar beneden halen om ‘volledige bezetting te creëren’ ten koste van de veiligheid. Het lijkt erop dat dit soort mensen alleen maar denken aan geld verdienen ten koste van essentiële zaken. Straks staat de evenementen wereld net zo slecht op de kaart als de bankensector (wat absoluut ten onrechte is). Om eerlijk te zijn, dit was een ‘accident waiting to happen’. Tragisch dat het zo heeft moeten lopen. Hoop echt dat men hier lering uit trekt.
Michael zegt
betalen = verlaten natuurlijk..
Jeroen zegt
@ Michael, ik heb geen binding met Raceplanet, maar het is zo makkelijk om Raceplanet te beschuldigen. Alle jaren gaat het goed tot nu dan. Er zal zeker lering uit worden getrokken. Is toch hetzelfde als in de rest van de maatschappij “als het kalf verdronken is dempt men de put”
Toen ik op de IVA zat hadden we regelmatig racedagen (met eigen auto’s de baan op) Zijn zat circuitdagen waar een minimale bezetting is dus.
Michael zegt
@ Jeroen: Als je het verhaal van Ray ook leest, is het een wonder dat het zo lang goed is gegaan.. Lering moet men er wel uit trekken, want een bedrijf als Raceplanet gaat dit zeker merken als alle details boven komen. Wie wil/durft dan nog zijn relaties uitnodigen voor een dagje Zandvoort? Het zal waarschijnlijk een ‘als het kalf verdronken is dempt men de put’ verhaal gaan worden, maar het had natuurlijk een geval ‘voorkomen is beter dan genezen’ moeten zijn. En je zou verwachten dat men na 37 jaar wel snapt dat praktijken zoals in die tijd zijn gebeurd nooit meer mogen gebeuren. Nu hebben we het in dit geval natuurlijk niet over een Formule 1 Grand Prix, maar er zijn nog altijd mensenlevens in het spel..
Michael zegt
I rest my case: http://twitter.com/AndereTijdenS/status/19891883173
PyroZnype zegt
Erg nieuws om te lezen, sterkte voor de nabestaanden.
Jeroen zegt
@ Michael, je hebt ook wel gelijk.. Maar het gebeurd overal ben pas gaan karten, buggyrijden met mijn werk en daar zaten we ook met korte broek en zonder veiligheidskleding in de karts. Ik denk dat het circuit meer veiligheid moet eisen. Dat je als bezoeker in de pitstraat loopt en dat dat altijd maar goed gaat snap ik ook niet altijd.
Megakix zegt
-edit: ziek figuur-
raceporsche zegt
Beste lezers,
Ik zat het zo allemaal eens te lezen en met sommigen dingen ben ik het eens maar ook met vele opmerkingen totaal niet.
Zelf heb ik jaren lang voor Michael Bleekemolen mogen werken als racemonteur voor de porsche’s gt3 die in het voorprogramma zitten van de formule 1 dit gewoon ter info.
Ik heb geen idee wat de doodsoorzaak is geweest en waarom de auto in brand is gevlogen het kan een combinatie zijn geweest van verschillende dingen, voor een hoop mensen is het koffiedik kijken en is het zo makkelijk om materiaal af te kraken of ondeskundig kritiek te geven.
Jullie moeten er van uit gaan dat niemand iets wil oraganiseren ten koste van een mensenleven dus kom niet met er zit roest op schokbrekers en slechte banden of slechte versnellingsbakken en motoren.
Als er een ongeluk gebeurd in een achtbaan zal er ook ongetwijfeld worden gewezen naar versleten wieltjes en roest op het staal en slaperig personeel, maar dat is vaak niet de oorzaak en wie zijn wij om te oordelen?
Misschien kwam er brand er raakte de beste man in paniek of werd niet goed op dat moment, dat het erg is dat is zeker een feit en misschien wel een aandachtspunt om iedereen weer even scherp te houden en misschien extra veiligheidsmaatregelen in te voeren, al zou ik mij afvragen wat er extra zou moeten gebeuren.Bij dit soort activiteiten zit nu eenmaal een risico, maar ook op de heen en terugweg kan je in een ongeluk op de openbare weg terecht komen en wie staat er dan langs de kant met een blusser of ziekenwagen of brandweer, laten we het reel houden, dit is georganiseerd op vermaak met veiligheid op nr 1 je mag niet inhalen of rare dingen doen want je word er gelijk uitgehaald en je dag is voorbij.
Stel je voor dat in iedere bocht mensen staan met blussers en ambulance’s en brandweer dan komt zo’n dag op 1500 euro per keer, dan kan ik nu al vertellen dat er geen hond komt en er ook altijd een risico aan blijft kleven.
Bij ieder sport of aktiviteit gebeuren ongelukken en je moet zelf afwegen ga ik dat risico nemen en kan ik in geval van nood mijzelf redden.
In de formule 1 of andere sporten ben je verplicht binnen een aantal seconden zelfstandig uit de auto te gaan, kan je dat niet mag je absoluut niet rijden, maar met dit pleziergebeuren zit geen gevaar dit is het beleven en het proeven aan de snelle auto’s met optimaal veiligheid..!!
Vriendelijke Sportgroet
Frank Vermanen
Alle nabestaanden heel veel sterkte.
Nienke zegt
@ Frits
Ik zat ook bij je in groep 2. Ik zou het er graag nog even met je over willen hebben. Zou je contact met mij willen zoeken??
vr gr. Michael
[email protected]
btw dit is de account vam mijn vriendin