Uit onderzoek blijkt dat de meeste ongevallen met bestelbussen gebeuren tijdens het achteruit rijden, waarbij chauffeurs mensen in hun dode hoek over het hoofd zien. Tijd voor nieuwe regels dus.
De SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) heeft onderzoek gedaan naar 60 ongevallen met bestelwagens. Daaruit blijkt zoals gezegd dat chauffeurs nog wel eens personen in hun dode hoek missen. Toen in 2003 een dodehoekspiegel verplicht werd gesteld op vrachtwagens leidde dit direct tot een afname van de dodelijke ongelukken met vrachtwagens.
De aanbeveling komt samen met het advies om een signaleringssysteem voor achteruitrijden te monteren. De aanbevelingen worden gedaan door het SWOV omdat het aantal ernstige ongelukken met bestelbussen minder snel afneemt dan ongelukken met andere voertuigen. Tijd voor nieuwe technieken dus. Nu maar hopen dat de SGP niet tegen is.
lincoln zegt
ik verkoop dode hoeken ..
en ik adviseer om al je ruiten zwart te verven ..
chrizzl97 zegt
@lincoln: begrafenisondernemer?
850t5r zegt
@lincoln: ah jij was het dus, je adviseerd toch ook veelvuldig je middelvinger op te steken en iederee te snijden?
lincoln zegt
@850t5r:
nope .. de overheid verkoopt die acties wel ..
ik adviseer daarom een politie-auto te snijden en je middelvinger op te steken ..
bempi zegt
@lincoln: XD !!!
http://www.youtube.com/watch?v=bLLEZIhouSQ
Nv zegt
@bempi: Whaha ^^
SimonMc zegt
@bempi: loooool
Meesterlijk !
rodger zegt
Ja, en hang er gelijk een snelheidsbegrenzer in en geef ze een linkerbaanverbod. Zo, probleem opgelost.
awesome zegt
@rodger: gebiedsafhankelijke snelheidsbegrenzer dan he?
Als ik de externe koeriers van PostNL (nuff said) af en toe door de buurt zie knallen…
citroends3 zegt
@awesome: Allemaal om jij steeds minder wil betalen voor het laten verzenden van je pakketjes, terwijl hun kosten wel stijgen en ze dus meer pakketjes in minder tijd moeten doen.
Daarnaast worden ze per pakket betaald.
Dus als jij bereid bent een tientje verzendkosten te betalen voor je nieuwe tablet, smartphone of weet ik veel wat, dan kunnen die lui wat rustiger rijden.
hetvijfdewiel zegt
@citroends3: oh dus nu is het onze schuld, en moeten we met z’n allen maar geld bij elkaar leggen om het probleem op te lossen.
Misschien moeten we dan ook allemaal een tientje aan de zwerver op de hoek geven. Hij krijgt nogal weinig binnen en is daarom genoodzaakt de plaatselijke supermarkt leeg te jatten.
awesome zegt
@hetvijfdewiel: beetje het idee van de ING. allemaal geld lappen zodat mensen die het nu niet kunnen betalen gewoon ook een woning kunnen kopen.
awesome zegt
@citroends3: Denk je echt dat een verhoging van mijn verzendbedrag leid tot rustiger rijden van een koerier?
Je weet toch wel beter…
En laten we eerlijk zijn: ik wil dat mijn pakket bezorgd word zonder dat ik me zorgen moet maken of dat uberhaupt gebeurt via dat bedrijf.
citroends3 zegt
@awesome: Ja. Dat denk ik wel. Omdat die subcontractors van PostNL nu compleet uitgeknepen worden moeten ze zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd, willen ze nog wat verdienen. Ze staan behoorlijk onder druk, want ze worden per afgeleverd pakket betaald. Het verlagen van de druk werkt rustiger rijgedrag in de hand ja, want dan hebben ze daar tijd voor. En dat is niet een kwestie van ‘we moeten met z’n allen maar geld veramelen’, maar van een beetje redelijkheid. Jij zou zelf ook geen 80 uur per week willen werken voor 2000 euro bruto per maand.
En het is nou eenmaal zo dat je voor een dienst moet betalen. Als je zelf je bruiloft niet wil regelen en dat door iemand laat doen dan moet je daarvoor betalen. Waarom is dat met het regelen van pakketbezorging anders?
De zwerver op de hoek doet niks voor z’n geld, dus die verdient het ook niet. De pakketbezorger werkt er keihard voor.
hetvijfdewiel zegt
@citroends3: dus het loon van een pakketbezorger is belangrijker dan de veiligheid in woonwijken? En als je vindt dat je te weinig verdiend is het opeens okee om regels en wetten te overtreden?
Nog even en we moeten pakketbezorgers gaan betalen omdat ze anders nog even een rondje door de wijk pakken met 80 km/u, veel gekker moet het toch niet worden.
citroends3 zegt
@hetvijfdewiel: Veiligheid is het eerste wat sneuvelt zodra er sprake is van tijdsdruk. Veiligheid vertraagt namelijk alleen maar, veiligheid zit in de weg. Als je aan een draaiende machine werkt, staat de productie niet stil, en aangezien dat is waar op gestuurd wordt heeft dat prioriteit. Eerst de machine stilzetten stopt de productie, dus komt er van bovenaf weer gezeik naar de werkvloer dat het niet hard genoeg gaat. En aangezien het bijna altijd goed gaat om aan de draaiende machine te werken, wordt dat ook gedaan. Tot er iemand een keer een vinger kwijtraakt. Dan wordt er opeens vanuit management een tijdje gestuurd op veiligheid. En dat ebt na een tijdje weer weg, omdat de medewerker die z’n vinger kwijt is ergens anders werkt.
Zo ook de pakketbezorger: dat harde rijden gaat toch (bijna) nooit fout, dus zijn de veiligheidsregels de eerste die sneuvelen, want als je die even achterwege laat haal je je targets wel. Als je een keer iemand aanrijdt, ben je daarna een tijdje wat rustiger, maar dat gaat na een tijdje weer weg.
rodger zegt
@awesome: Inderdaad, heb nou niet echt het idee dat het hier ligt aan het uitknijpen van de subcontractor, de tijdsdruk of het salaris van de chauffeur.
Ligt naar mijn idee gewoon aan de chauffeurs zelf, dat zijn in veel gevallen vaak de Vettels en Alonso’s van deze wereld.
Crosscabouter zegt
@rodger: Ik heb een tijdje voor de DPD in Amersfoort pakketten rondgebracht en @citroenDS3 heeft wel degelijk een punt. Door de twee woonwijken waar ik reed, probeerde ik een goede balans te vinden tussen verantwoord rijden en doorrijden.
Probleem was alleen dat ik tot van 6u00 tot 15u00 betaald werd (per stop a 11 stops per uur), maar ik om 15u00 bij een fatsoenlijke rijstijl nog in Amersfoort rondreed. Vaak had ik dan net de pakketten uit de bus, maar dan begon mijn afhaalronde (dus ja, in eigen tijd), die ik vervolgens nog in Veenendaal op depot moest afleveren (ook in eigen tijd).
Einde van het verhaal is dat ik vaak 11 a 12 uur per dag onderweg was, maar er uiteindelijk maar 8 a 9 van betaald kreeg. Ik heb het uitgerekend en mijn conclusie getrokken. Van de €10,57 netto (incl. alle onkostenvergoedingen voor een chauffeur) hield ik netto vaak maar 5,50 tot 7,50 per uur over.
Kortom, ik keur het gerace door woonwijken zeker niet goed! Veiligheid boven alles, maar aan de andere kant wil men alles gratis kunnen versturen (de wehkamp, otto, bol,com, etc.), wat ergens van betaald moet worden. Die lasten komen deels dus bij de pakketchauffeurs terecht.
moderne slavenhandel is de pakketbussiness en boven de loodsen zou ook ‘Arbeit macht frei’ hangen wat mij betreft.
Ik ben niet vies van hard werken (onder smerige omstandigheden), maar dan wel tegen een fatsoenlijke vergoeding.
Crosscabouter zegt
@Crosscabouter: stijlfouten :( : shame on me.
timberleek zegt
@rodger:
een bestelbus is niet anders als een personenauto.
Dus dat wordt dan wel meteen een begrenzer en linkerbaanverbod voor alle auto’s
flippert zegt
@timberleek: behalve voor auto’s met een motor met meer dan 3 liter inhoud. Die moeten gewoon kunnen doorrijden.
mightymike zegt
@flippert: escalade !;)
wimpster zegt
Lijkt me een goed initiatief, maar fietsers mogen ook weleens wat beter opletten ipv rondfietsen alsof ze de Godmode cheat aangezet hebben.
Overigens denk ik dat SWOV bedoelt ernstige ongelukken waarbij iemand buiten het voertuig gewond raakt, want anders klopt hun bewering niet. Het aantal ernstige ongevallen met motorfietsen en fietsen nemen nog steeds toe.
Fietsers vanwege de vergrijzing en motorfietsen omdat ze te kwetsbaar zijn vanwege te weinig blik icm hoge snelheid.
dafmaf zegt
@wimpster: Juist. Ik rijd auto en ik fiets. Ik zie soms fietsers de gekste toeren uithalen, zoals achterlangs een vrachtwagen rijden die aan het manoeuvreren is, zich tussen een bestelbus en een rij geparkeerde auto’s door wurmen om daarna door rood te rijden, in de regen en schemer zonder licht rijden en voorrang nemen enzovoort. Ik ben één keer bijna overreden door een lichte vrachtwagen waarnaast ik al een minuut stond en die rechtsaf sloeg toen het licht op groen sprong en die me duidelijk niet zag. Sindsdien wacht ik altijd ACHTER busjes en vrachtwagens, ook al is er nog zoveel ruimte om ernaast te staan. Ik leer het mijn kinderen nu ook. Als automobilist heb ik een keer een fietser zonder licht (die ik dus niet zag) aangetikt toen ik rechtsaf sloeg. Dat is geen fijn gevoel, ook al had hij geen schade en geen verwondingen.
HDM zegt
Laat die fietsers maar beter opletten, zo ongeveer het meest arrogante verkeer dat er is.
flippert zegt
@HDM: zelf geen fiets zeker? Aambeien?
HDM zegt
@flippert: Zit en koest. Goed zo jongen. Koekje?
flippert zegt
@HDM: ja dus. Je hebt aambeien.
HDM zegt
@flippert: ach ja je moet toch wat als mammie je geen aandacht wil geven. Dus dan maar over mannenanussen dromen zo te lezen. Veel plezier.
ej20g zegt
@HDM: helemaal waar! Nou ben ik zelf nog fietser, maar zelfs ik erger me aan veel fietser. Dingen als met z’n 4en naast elkaar fietsen zodat ik er niet langs kan, geen richting aangeven en door rood fietsen vind ik vreselijk. Omdat ik autoliefhebber ben probeer ik niemand in de weg te zitten maar ik verwacht ook normaal gedrag van automobilisten. Dat lukt helaas ook steeds minder.
HDM zegt
@ej20g: door rood, niet omkijken naar ander verkeer, en bij mij in de straat ook sinds kort midden op de rijbaan fietsen. Leuk, met een 4-jarige achterop terwijl de vrachtwagens er op af denderen. Wordt er ook zeker van ons bewoners verwacht dat wij ze van het wegdek afschrapen als het wéér verkeerd gaat…
ej20g zegt
@HDM: exact, daar erger ik me als fietser ook gigantisch aan. Gisteravond nog een vrouw op de fiets in het donker, zonder licht mét een kindje van (ik schat) zo’n 3-4 jaar oud. Dan denk ik: zo duur zijn lampjes toch niet? Naast het feit dat ze gewoon niet rondkijken en je arrogant aankijken als je ze verbaasd aankijkt.
flippert zegt
@ej20g: jij wordt gewoon te oud, wordt tijd dat je je wat minder in het verkeer gaat begeven. En autorijden liever helemaal niet meer.
72bug zegt
@HDM:
Verschil is dat autorijden pas mag vanaf je 17/18e waardoor de meeste al een beetje ‘verstand’ hebben. Een kind van 4 kan al over straat crossen met zijn tri-cycle, en die ziet dat gevaar echt niet..
Goede regel dus!
Vreddy_B zegt
@72bug:
Ouders die een kind van 3/4 onbeheerd zo rond laten fietsen op een weg. Zouden zich überhaupt niet voort moeten planten.
phaeton zegt
Elke bestelbus 2000 euro duurder maken en alle reeds verkochte zo’n <500. Goed plan, maar haalbaar… Het is op een (nieuwe) bestelbus van 20.000 euro best een kostenpost.
awesome zegt
het klinkt een beetje als een projectje van een stagaire bij het SWOV. 60 ongevallen van de hoeveel in totaal in een bepaalde periode? En wat voor ongevallen? Waar mensen zwaar gewond zijn geraakt?
vragen, vragen, vragen.
Het zal wel een kwestie van tijd zijn vóór personenauto’s ook met een joekel van een dodehoekspiegel rond moeten rijden.
Land van betutteling.
Simpson zegt
Ik stel voor dat er een dodehoek-camera op zo’n bus word gemonteerd.
En dat vervolgens alle ongelukken op youtube gezet worden en allemaal lachen om de domme fietsers en voetgangers.
citroends3 zegt
Niet zo’n gek idee. Als je ziet hoe groot die dingen soms zijn. Zelfs een simpele VW Caddy heeft een enorme dode hoek die soms erg vervelend kan zijn.
Op zo’n VW Crafter/Mercedes Sprinter/Renault Master, bakwagens etc. etc. ben ik er best voorstander van om een achteruitrijcamera te verplichten. Dat zou zelfs gestimuleerd kunnen worden door werkgevers en verzekeraars, omdat niet alleen het aantal ongelukken er door afneemt, maar ook het aantal schadegevallen. Je ziet dan opeens dat paaltje namelijk wel, of je ziet opeens wel dat de dissel van je aanhanger al boven de trekhaak hangt.
Daarnaast mag er best aan bewustwording bij het publiek gedaan worden dat je niet achter een achteruitrijdend busje langs loopt zolang je je er niet van hebt verzekerd dat de chauffeur je ziet. Die mentaliteit ‘hij ziet me wel’ is fout.
Waar men ook naar mag kijken zijn de stijlen van auto’s. Het is me vaak zat gebeurd dat achter de dikke A-stijl van een nieuwe auto een complete fietser of andere auto verdween.
ej20g zegt
Ik denk dat een extra spiegel of camera goed zou helpen. Ik denk dat vooral een camera achterop veel zou helpen, zoals aangegeven zie je achter je bus helemaal niks.
jrk68 zegt
@ej20g:
Je kan er zoveel spiegels en camera’s ophangen als je wilt, zolang die eencellige coureurs die die dingen besturen te stoer zijn om er gebruik van temaken lost het niks op….
dafmaf zegt
Ik zag overigens een bestelbusje rijden met op de flanken heel groot de waarschuwing: ‘U staat hier in de dode hoek’. Maar ja, veel fietsers zijn met andere dingen bezig dan opletten.
De school van mijn kinderen is tijdelijk verhuisd naar een andere locatie wegens een verbouwing. Wij moeten nu de Biltstraat oversteken. De Biltstraat ligt op de route naar de Uithof, het universiteitscentrum. Elke godvergeten fietser verdomt het om voor groen te stoppen en ze knallen ook nog eens op topsnelheid door. Probeer dan maar eens over te steken met je kleuters en jonge kinderen.
Simpson zegt
@dafmaf: voor groen te stoppen?
E34M5Touring zegt
Misschien is het een idee om fietsers uit te rusten met div. spiegels. Dan kijken ze misschien is om zich heen. Ik weet dat het levensbedreigende situaties oplevert als je niet a la minute je status kunt updaten op twitter (iedereen MOET weten dat je net langs een bushalte bent gefietst) maar het zou handig zijn als je af en toe is om je heen kijkt wat er allemaal gebeurt, buiten het bereik van je smartphone. En klauw uitsteken als je ergens naar toe gaat. En wielrenners, die kunnen helemaal de tering krijgen. Zelden zo’n arrogant volk gezien. Die denken serieus dat ze sterker zijn dan een auto.
EFB zegt
@E34M5Touring:
Ik pleit ervoor dat fietsen met langdurig de telefoon in de hand strafbaar wordt. Gewoon een boete er tegenaan knallen van €75. Levensgevaarlijk dat volk..
jrk68 zegt
@EFB:
En die Ipod’s ook gelijk verbieden, misschien dat ze dan ook horen wat er om hun heen gebeurt….
nielsvanderweiden zegt
Allemaal extra spiegels zijn best leuk. Maar wat heeft het voor zin als mensen er niet in kijken?
tweede_woning zegt
beter ,rijdersmentaliteit moet verplicht worden in zo’n ding /.
flutterby zegt
Ik rij zelf regelmatig met de Partner van de zaak. Gelukkig zit hier wel parksensoren op, wat maar goed is anders had ik er een paar voor een sokken gereden (want je loopt/fietst nog gewoon even snel langs een bestelbus die achteruit rijdt).
Daarnaast zijn fietser op de rotonde ook af en toe op de gok. De dode hoek van zelfs zo een kleine bus is al gigantisch.
SimonMc zegt
@flutterby: lol@ “flutterby”. Mag ik u ook “lettersming” aanbieden als optionele gebruikersnaam? Of “Pappie Jo” ( deze moet je wel luidop zeggen )?
SimonMc zegt
@SimonMc: en ik bedoel letterschminge natuurlijk.
SimonMc zegt
“De aanbeveling komt samen met het advies om een signaleringssysteem voor achteruitrijden te monteren”
Zoals achteruitrijlichten?
sir_smokalot zegt
@SimonMc: Lol :) Zullen we er de volgende keer dan maar heel duidelijk ‘geluidssignalen’ bij zetten?
SimonMc zegt
@sir_smokalot: Ja of akoestisch signaal of zoiets.
Maar eerlijk is eerlijk, wist goed genoeg wat je bedoelde, maar ik moet zo af en toe eens kunnen mierenneuken.
Emile_Benz zegt
Hoe kun je iets wat in je dode hoek zit en je dus niet kunt zien, over het hoofd zien…?
SimonMc zegt
@Emile_Benz: Het feit dat je mensen in de dode hoek over het hoofd kunt zien, kun je over het hoofd zien.
Of zoiets.