De dochter van de overleden ster uit de Fast & Furious reeks wil de dood van haar vader verhalen op de sportwagenfabrikant.
Porsche wordt door Meadow Walker aangeklaagd inzake de dood van haar vader, die volgens haar te wijten is aan ontwerpfouten in de Porsche Carrera GT. Volgens advocaat Jeff Milam, die de 16-jarige Meadow Walker vertegenwoordigt, ontbraken er essentiële veiligheidsvoorzieningen. Als eerste een elektronisch stabiliteitsprogramma dat volgens hem juist ontworpen is om dit soort ongelukken (controle verliezen door te hoge snelheid / acceleratie) te voorkomen. Porsche had die techniek al wel in die tijd en had deze volgens hem ook toe moeten passen op een listige auto als de Carrera GT.
Daar bovenop komt de claim dat een verkeerd ontwerp van de gordel ervoor gezorgd heeft dat Paul Walkers lichaam zo hard terug werd gegooid in zijn stoel dat het meerdere ribben en zijn bekken brak. Daardoor zou Walker niet uit de auto hebben kunnen komen in de minuut en 20 seconden die het duurde voordat de auto in brand vloog. Die brand zou op zijn beurt weer de fout zijn van defecte rubberen brandstofleidingen.
Zonder al deze tekortkomingen zou Paul Walker en wellicht ook zijn vriend Roger Rodas nog steeds in leven zijn, meldt de advocaat aan People. Meadow Walker zou volgens hem met grote tegenzin de rechtszaak aanspannen, maar vindt het wel nodig. Porsche heeft altijd voet bij stuk gehouden: de crash was een menselijke fout. Politieonderzoek lijkt dat te onderbouwen.
Wij vragen ons oprecht af of haar eigen vader dit had goedgekeurd. Sterker nog, we denken dat Walker zich (wederom? Of zelfs voor de derde keer?) omdraait in zijn graf als hij hoort dat Meadow van plan is zijn ultieme droomauto van de weg af te procederen. Wat denken jullie ervan? Laat Meadow zich teveel beïnvloeden door haar omgeving? Of heeft ze een goed punt, dat ze deze rechtszaak aanspant omdat de Carrera GT écht te gevaarlijk is voor de openbare weg?
UPDATE: jammer maar helaas, meer info HIER!
trustmeiamanengineer zegt
Wat een kansloos verhaal weer. Ik snap dat het balen is dat je vader dood is, maar om op zo’n goedkope manier geld proberen te verdienen…. En dan nog zeggen dat de GT een ondeugdelijke wielophanging heeft en daardoor een slecht weggedrag… Kansloze Muricans
Dutchdriftking zegt
@trustmeiamanengineer: Haha, straks beschuldigen ze Porsche nog wegens het achterwege laten van bladvering….
gtwillem zegt
@dutchdriftking: ik moest een beetje koffie via mijn neus uitproesten ☕️?
sandervzanten zegt
@gtwillem: En daar kan je die dochter dan weer voor aanklagen!
edgaar zegt
@trustmeiamanengineer: waar staat dat ze het voor het geld doet?
Donstil zegt
@edgaar: Ze claimed een geld bedrag. Dus vandaar.
tweetyv6 zegt
@edgaar: Waarom anders? Duuuuuuh….
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: zal wel onderdeel van het verwerkingsproces zijn.
Realistisch is het niet, temeer de auto flink te hard reed. Het was een ongeluk, niet meer en niet minder. Als mijn vader kwam te overlijden door zo’n ongeluk zou ik misschien ook wel even denken om gekke dingen te doen, het meisje is 16.
dirkiii zegt
@gtwillem: ik zou de overheid dan ook gelijk aanklagen omdat er geen drempels lagen die de snelheid eruit halen.
Net zo zinloos.
stanny zegt
@dirkiii: wie heeft die boom daar gezet?!
bbee zegt
@stanny: ik met boomplantdag :D
gtwillem zegt
@dirkiii: kan zijn. Maar het is niet jouw vader om die boom.
Ik weet absoluut wel wat logisch is, maar als het mijn vader was zou ik op die leeftijd misschien ook anders handelen.
bbee zegt
@dirkiii: ook al liggen daar drempels kun je nog zo hard gaan als je wil :)
simppa zegt
@trustmeiamanengineer: denk maar niet dat een 16 jarige daar zelf op gekomen is. Ze is waarschijnlijk gewoon door die advocaat benaderd om de rechtszaak aan te spannen. Hij doet het waarschijnlijk pro-bono om zo naamsbekendheid te krijgen en als hij geluk heeft en wint dan heeft ie er weer wat centen bij. Fucking bastard.
lincoln zegt
@simppa:
Parels voor de zwijnen ..
Dat kan je de NL simpeltons niet wijsmaken ..
Je kan het eigenlijk ook niet kwalijk nemen ..
JvT zegt
@lincoln:
Idd ..
Al die generaliserende simpletons ..
Moeten gewoon lekker achter hun toetsenbord blijven zitten ..
lexaudi zegt
@trustmeiamanengineer: Als je vader op je 15e of 14e overlijdt is wel wat meer dan balen hoor… volgens mij is een wat minder heftige reactie hier best op zijn plaats.
Ik denk overigens ook dat de kansen voor de rechtszaak gering zijn, maar dat staat hier even los van.
lincoln zegt
@lexaudi:
Daar kan je gewoon een procedure starten tegen een multinational of de overheid en winnen ..
ook al achten we dat hier als onmogelijk ..
fmgarcia zegt
@trustmeiamanengineer: Die rot voetgangers weer!
888natan zegt
Ik vind dit echt een beetje onzin, sorry hoor…
g40freak zegt
@888natan: ik vind het een beetje veel onzin.
Op het zielige en onwetende af.
Lucb zegt
Je moet toch wat doen om tot je dood niet te hoeven werken en een luxeleventje te kunnen leven.
Dutchdriftking zegt
Ja, en als hij gewoon onderhoud had gepleegd en de banden dus goed waren geweest was hij helemaal niet uit de bocht gevlogen…..
begbers zegt
@dutchdriftking: Ook met nieuwe bandjes kan je brokken rijden als je maar gek genoeg doet. Vermogen genoeg in die GT.
MAB zegt
Waar gaat dit toch over, overleden is overleden. Als auto spontaan was ontploft oke maar dit..
moondustfocus zegt
Minder hard rijden had ook gekund.
jochempie zegt
Hé dochter van PW: ze reden fors te hard. Je kunt niet met al het oneigenlijk gebruik rekening houden.
boltiev6 zegt
Die Paul Walker heeft z,n dochter kennelijk te weinig geld nagelaten. Ik krijg spontaan last van plaatsvervangend schaamtegevoel bij het horen van deze op handen zijnde claim. Zal wel weer zo,n verrotte advocaat achter zitten. Walgelijk echt!!
jochempie zegt
En hoe is de brand een fout van defecte rubberen leidingen? Volgens mij is het de fout van keihard tegen een boom beuken!
schellekens006 zegt
Geloof echt niet dat het om het geld gaat. Ze is haar vader kwijt en dit is gewoon een reactie daarop, heel begrijpelijk maar onzin natuurlijk. Je krijgt hem er niet mee terug alles moet slijten..
oxymoron zegt
@schellekens006: Het gaat haar veel geld kosten. Twee betrekkelijk jonge kerels met een dronken kop die lekker gaan scheuren in een auto die toch al met enig beleid gehanteerd moet worden (wat ze wisten want daarom hadden ze hem gekocht). En dan is de fabrikant aansprakelijk? Valt me nog mee dat ze niet eisen dat er een alcoholslot in had moeten zitten.
maarteno zegt
@oxymoron: nee, die Amerikaanse advocaten werken vaak op het principe no cure no pay….maar als er betaald wordt, krijgen ze wel een heel groot percentage van de schadevergoeding…dus financieel kost het vrij weinig denk ik.
thierryvth zegt
@schellekens006: dus verdriet verwerken doe je door iemand anders verantwoordelijk te stellen. Prima dat je van het beste uit gaat maar helemaal logisch vind ik het niet. Ze had beter haar verdriet kunnen verwerken door een campagne te starten en mensen te waarschuwen dat autorijden in het echie wat anders is dan in een film.
991gt3rs zegt
Better call Saul
Sir_Vmax zegt
Nou dat ongeluk had niet gebeurd als er normaal was omgegaan met het materiaal in die omstandigheden. Een product hoeft niet voor zulk soort omstandigheden ontworpen te worden. Het is het zelfde als rekening houden met een meteoriet inslag, een aliens Apocalypse en eenhoorns die er tegenaan kunnen vliegen. Daar kunnen die engineers geen rekening mee houden.
begbers zegt
Ja totaal nutteloos.. T geen auto uit 2015 dus kan je die techniek ook niet verwachten. Rij zelf een Toyota mr2 uit 91′ Veiligheid is ook niet echt hoog daarin.. Kan je toyota nu toch ook niks voor kwalijk nemen als ik em tegen een boom vouw..? Triest dat het gebeurt is, maar oude koeien uit de sloot trekken.. Doe maar niet.
lekbak zegt
@begbers: in 1991 waren er al abs, airbags en ordentelijke kreukelzone’s. Volgens deze redenatie had je dus mogen verwachten dat Toyota het destijds in had gebouwd. Botsen dus, als je wilt dat je familie een zorgeloos leventje kan leiden.
ricksmits zegt
@lekbak: stierenstront! Als ik een auto uit 1991 koop waarop de optielijst staat: 4 wielen met 195/55-13 banden 1 stuur, 2 gordels, 700 pk en elektrische ramen dan ben ik mij bewust dat ik op mn teller moet letten. Je vergelijking zou ook betekenen dat als ik nu een vlamnieuwe mercedes koop, die de sloot in rijd en ik verdrink, dat mijn kinders mercedes gaan aanklagen want de techniek voor een hele grote opblaasbare balon is er al.. en anders wel een zuurstoftankje.. of juist gaan klagen dat de electrische ramen niet meer werkten op 30 mtr diepte onder in het kanaal..
lekbak zegt
@ricksmits: laten we hopen dat die claimcultuur niet teveel overslaat naar hier. Want je hebt helemaal gelijk…
Overigens is het niet hoe ik er over denk hè, slechts de denkwijze van de dochter van/advocaat van.
lincoln zegt
@lekbak:
No worries .. Hier dansen de rechters altijd naar de pijpen van de multinational ..
ecrent zegt
Met deze actie maak je jezelf toch ook niet populair… Alweer iemand die bijdraagt aan Amerika’s achterlijke aanklaag-imago…
Arnoud zegt
Of ligt het aan alle ‘verbeteringen’ welke Paul had toegepast?
Op een hamer zit ook geen ‘anti-op-je-duim-sla-programma’. In Meadows redenatie mag ik Stanley dan ook aanklagen wanneer ik dat onbedoeld toch doe.
toeter11 zegt
@Original_Arnoud: zal me niks verbazen als Amerikanen daadwerkelijk z’on sticker erop plakken, een hamer is gevaarlijk voor Amerikanen
JvT zegt
lekkaah zegt
Jurisprudentie: Per heden is elke fabrikant verantwoordelijk voor elke schade, want consumentjes zijn te dom om te poepen..
JvT zegt
@lekkaah:
Dat heeft werkelijk niets met jurisprudentie te maken.
lekkaah zegt
@JvT: dat meen je niet…..
JvT zegt
@lekkaah:
Tuurlijk joh…
hjhj zegt
als een boer niet kan zwemmen, ligt het ook altijd aan het water
gtdave zegt
$$$$$
mitro0o zegt
Alsof ze niet genoeg geërfd heeft.
thierryvth zegt
Knap verderfelijk als je een financieel slaatje uit de dood van je vader wil slaan
mashell zegt
Ze zou Vin Diesel moeten aanklagen. Klagen over diesels is hip in de VS tegenwoordig.
hwgp zegt
Straks had de Carrera GT ook nog teveel uitstoot….
maniaxdream zegt
Ach, dit is een goedzoekertje van een advocaat die onder de naam van een tienermeisje op basis van no cure no pay werkt en mocht het wat opleveren dan is de eerste 100k voor hem en 20% van alles er boven.
Dat is wat ze daar gemaakt hebben, gezellige samenleving. Jammer dat het ieder voor zich, en god voor ons allen is, zeker vanuit een Nederlands socialistich perspectief is dit raar.
Ach ja, als je kijkt wat pa Walker gedaan heeft valt dit een beetje onder if you play with fire you might get burned.
realhustler zegt
Ze hebben wel wat punten. Porsche (en vele toeleveranciers) hadden de techniek in huis, deze auto kostte vele tonnen, had er best in kunnen zitten. Zoveel weegt het ook niet.
Over de gordel, als het zo, als deze vreemd of anders was, ook een punt.
Wat vooral een punt is, is de brand.
Het is opvallend dat er dagelijkse vele ongelukken gebeuren, met normale auto’s, waarbij geen brand onstaat. Supercars zijn high profile, maar ook zeldzaam, maar daar is geregeld brand. Dat is toch wel een punt, waarom zoveel betalen, en dan bij een klapper onstaat brand, terwijl misschien een even harde klap in een doorsnee auto niet tot brand leidt.
bij race auto’s, de volgende stap van supercar, daar is niet zo vaak brand.
ricksmits zegt
@realhustler: 2 dingen ben ik het niet met je eens.. ja ze konden er esp in zetten, maar dat hebben ze niet gedaan. Ongeacht waarom ben ik er van overtuigd dat iedere koper hiervan op de hoogte is. Daarmee is wat dat betreft de kous ook af. Want ze hadden hem ook een 3 cilindertje kunnen geven van de vw up.. hadden ze ook gekund en dan was het ook niet gebeurd
ricksmits zegt
@ricksmits: editknop: en ten tweede de brand, je vergeet het feit dat als er 100 astras langs rijden er nirmand kijkt, als er een aventador rijd staat die 30 keer op favebook. Ik zit zelf in de schadewereld en branden komen wel eens voor na aanrijdingen, echter worde deze lang niet zo breed uitgemeten in de media
Mika_Hakkinen zegt
Let it goooooooooooooooooooooooooooooo let it gooooooooooooooooo
clarkson zegt
Ik begrijp hier helemaal niks van. Laat het lekker rusten. Je krijgt je vader toch niet meer terug. En als ze hier mee wat geld wil binnen harken van Porsche is ze niet goed in dr hoofd. Een beetje geld proberen te verdienen over je vaders lijk.
Esprit_de_Flandre zegt
All aboard the VAG bash train…
geecee zegt
CARS DON’T KILL PEOPLE!
mobieler zegt
Met 90 km per uur en gladde banden op een boom klappen en dan zeggen dat de veiligheidsgordel niet tof was. Dat maakt geen kont uit. Met die snelheid op een boom klappen; dan ben je van binnen gewoon verworden tot tomatensoep.
vroaaar zegt
@mobieler: volgens de berichtgeving reden ze mogelijk 151 km/h en volgens de dochter “slechts” 114…dus inderdaad voldoende voor interne “tomatensoep”.
c-ad zegt
Only in the US of A?
tweetyv6 zegt
Wat een kul.
“Daar bovenop komt de claim dat een verkeerd ontwerp van de gordel ervoor gezorgd heeft dat Paul Walkers lichaam zo hard terug werd gegooid in zijn stoel dat het meerdere ribben en zijn bekken brak.”
Iedereen die ooit iets met de productie van autogordels te maken heeft gehad (en dat heb ik, toen ik bij Autoliv werkte) weet dat een gordel niemand ’teruggooit'(belachelijke term, trouwens) De gordel weerhoudt je ervan om tegen het dashboard aan te klappen c.q. door de voorruit te vliegen.
Als de gordel eenmaal boven zijn elasticiteitsgrens opgerekt is (en ga er maar van uit dat dit bij een crash gebeurt), dan krimpt deze niet meer en rolt dus nooit volledig meer op. Een gordel trekt (of ‘gooit’) je nooit actief terug.
Hooguit wordt de gordel voor de crash strak getrokken (pre tensioning) om het zgn. filmeffect op te heffen en de efficientie van de gordelwerking te verhogen.
Dus: Iedere expert veegt dit onzin-argument zo van tafel. Case closed.
tvr1974 zegt
Als ik Porsche was zou ik haar nu aanklagen.. In ieder geval van laster. Vervolgens de advocaat ook voor aanzetten tot laster enz. Kijken wie er dan aan het kortste eind trekt.
Junior540 zegt
Waarom niet de ouders van Roger Rodas aanklagen, hem kan ze waarschijnlijk niet meer aanklagen (RIP) , maar in Amerika weet je maar nooit. Ze hebben hem niet hard genoeg aangepakt zodat hij nooit te hard zou rijden….
goodolddays zegt
De Carrera Gt staat er ook om bekend de slechste ophanging te hebben ever, give me a break zeg…
En ging Walker met die gast niet veel ste snel op de openbare weg?
Ergste is nog dat je op de dood van je eigen vader zo’n smerig en laag moet dalen om wat extra geld te verdienen…
peugeotgek zegt
Als die zich gewoon aan de snelheid hadden gehouden was er ook niets aan de hand geweest.
Dit kan alleen in Amerika, de carrera GT staat bekend als een listige auto, maar ik kan mij niet voorstellen dat porsche een supercar produceert die uit elkaar kan vallen. want zo komt het verhaal van de dochter toch een beetje over.
En over het ESP, als je niet capabel genoeg bent om zo’n auto te besturen moet je er gewoon niet in rijden, of in ieder geval met beleid.
kees66 zegt
Typisch Amerikaanse mentaliteit… “Dont sue the one that was at fault, but sue the one that has money”
axelhensen zegt
Volgens mij is het geld op in huize Walker…
hans75 zegt
die muts denkt ook…ff snel procederen voordat VAG/porsche failliet zijn
bbee zegt
Advocaat: de ene zijn dood de ander zijn brood… die weet net zo goed dat dit een kansloze zaak is.
Maar ze heeft wel gelijk die Carrera GT is levensgevaarlijk dat heb ik meer eigenaren horen zeggen, ook voor deze incident.
raym zegt
@bbee: tvr bijvoorbeeld heeft ook helemaal geen hulp middel. zijn ook listige auto’s.Dat weet je ook van te voren als je zo’n auto koopt. Een porsche carrera gt is nou eenmaal geen fiat panda. Dit soort auto blijven altijd gevaarlijk. Je kan ze vol stoppen met zoveel veiligheids systemen als je wil. Maar als de bestuurder volgas recht uit ergens tegen aan knalt op openbare weg ligt het echt niet aan de auto. Maar toch echt aan de bestuurder
kareladmiraalszoon zegt
Haha kansloos hoor.
parker zegt
Wie is Paul Walker?
SimonMc zegt
@parker: De man die dacht dat z’n echte leven één van z’n films was.
cthijs zegt
Ik zou de benzineleverancier aanklagen want als die geen benzine had geleverd dan had die auto ook nooit tegen die boom kunnen rijden en was hij daarna ook niet in brand gevlogen