Weten we ook meteen hoe de hardcore versie van de F8 Tributo er ongeveer uit komt te zien.
De 360 Challenge Stradale, de F430 Scuderia, de 458 Speciale en de 488 Pista: het zijn stuk voor stuk toonaangevende auto’s in hun segment. Sommige auto’s uit dit rijtje zijn zelfs al iconisch te noemen. Nu Ferrari vorig jaar de F8 Tributo heeft gepresenteerd is het wachten op een nieuwe hardcore circuitversie. Dat kan nog wel even duren. Ferrari introduceert deze versies doorgaans namelijk pas drie á vier jaar later.
Voor de ongeduldige rijken der aarde komt DMC met een leuke tussenoplossing. De Duitse tuner voorzien de F8 Tributo namelijk van de nodige optische upgrades. Hiervoor hebben ze zich duidelijk laten inspireren door de Pista en de Speciale. Als we niet beter zouden weten zou dit zomaar de opvolger van de Pista kunnen zijn.
We weten wel beter: dit is ‘gewoon’ een tuningpakketje. Eerder deze week zagen we ook al wat Novitec deed met de F8. Zij hielden het nog redelijk subtiel, maar DMC maakt de F8 Tributo echt een stuk aggressiever.
Het front van de F8 krijgt een nieuw aanzicht dankzij een carbon fiber splitter en canards van hetzelfde materiaal. Booskijkers zijn altijd een dubieuze toevoeging, maar in dit geval – dare I say it – staat het niet eens zo gek. Aan de zijkant treffen we sidekirts aan die regelrecht van de Speciale lijken te komen. De achterkant wordt gedomineerd door een grote diffuser en een carbon spoiler. Striping over de hele lengte maakt de Pista-look compleet.
DMC meldt nog niets over eventuele motorische tuning. Vooralsnog moet je dus genoegen nemen met 720 pk en 770 Nm koppel. Het is echter goed mogelijk dat DMC de F8 Tributo ook nog een vermogensboost geeft.
Momenteel is de auto is nog een puur digitaal concept, zoals de afbeeldingen verraden. DMC laat echter weten dat de productie van de onderdelen binnenkort zal beginnen. Ook zijn er al prijzen bekend. De bumperlip kost omgerekend €3.084 tot €5.734. De carbon elementen bij de luchtinlaten op de voorbumper kosten €1.758 tot €3.349 en de spoilerlip €2.023 tot €4.231. Het prijsverschil zit hem in het soort carbon: standaard carbon is de goedkoopste optie, gevolgd door het lichtere pre-peg carbon. Met forged carbon ben je het duurste uit.
Dutchdriftking zegt
Er is natuurlijk niks mis mee, maar de 488 is zoveel mooier!
fendercd60 zegt
@dutchdriftking: 458 is nog mooier.
berlinetta zegt
Eens, de 488 vind ik een van de mooiste Ferrari’s van de afgelopen jaren. Enige nadeel van die auto is het geluid. Engineswapje met een 458 Speciale zou hem af maken.
ferrariv8 zegt
@berlinetta: Eens, de looks van de 488 zijn superieur. Maar de motor van de 458 S klinkt echt 100x beter :)
berlinetta zegt
Ik vind het eerlijk gezegd echt fraai. De F8 vind ik in de basis best een mooie auto, maar de voorkant bevalt me niet zo. Dat komt met name door de koplampen. Deze booskijkers maken het echt een stuk beter. Nooit gedacht dat een auto zou opknappen van booskijkers.
ferrariv8 zegt
@berlinetta: Wanneer wordt gekeken naar het lijnenspel aan de zijkant wordt de auto imho wel echt minder. Er staat op YouTube een video van een man die alle lijnen van de auto bekijkt en dan wordt de 488 wel echt een stuk mooier in vergelijking :)
woutera zegt
Ik vind de achterkant van deze auto best wel mooi