Knutselprojectjes galore! Dankzij uitvinder Jory Squibb kun je nu al voor $2500,- een eigen hybride auto bouwen! Je moet er nog wel even 1.000 uurtjes werk in stoppen maar dat is bijzaak. De “Moonbeam”, zoals de auto heet, is een DIY car (Do It Yourself) en heeft een verbruik van 105mpg! Zoals we eerder al een Sportwagen op Sojabonen zagen (gemaakt door studenten), is dit wederom een bevestiging dat de techniek om een zuinige auto te maken al bekend is. De doorbraak in milieubewuste automobielen wordt gewoon tegengehouden door de almachtige olie-kapitalisten! Zo, dat is er uit.
Als een gemiddelde uitvinder deze auto kan maken en een stel studenten kan een supercar met 50mpg bouwen, waarom rijden we dan nog in een Prius als we milieubewust willen doen?
Anyway, op de website van Squibb staan instructies hoe je de auto moet maken. Ik blijf graag op de hoogte van jullie voortgang;)
911 zegt
ja helemaal gelijk waarom doen we moeilijk?
Folk zegt
Ik denk dat de schrijven even vergeten is dat “wij” luxe willen in een auto tevens moet hij groot zijn, veilig en natuurlijk airco hebben!!! Dan hebben we het nog niet gehad over het uiterlijk en de geluidsisolatie. Dit resulteert allemaal in een zwaardere meer energie verbruikenden auto
Tevens willen wij wel milieu bewust doen?!?!?!
Dan heb je nog het kosten effect. De apparatuur die in een productieauto gaat is een stuk duurder dan die van een auto als de “Moonbean”. Dit omdat deze een stuk betrouwbaarder moeten zijn en aan allerlei eisen moet voldoen.
Zo simpel is het toch niet om een hybride auto te maken. De vraag is meer willen wij meer betalen voor het milieu? En dan heb je de emoties die zo veel te maken hebben bij de keuze van een auto.
Winky zegt
He Autoblogger,
Ik moet zeggen dat ik met veel plezier altijd jullie site lees maar dat de stukjes over de techniek altijd van bedroevend laag niveau zijn.
Zo zeg je hier Dankzij uitvinder Jory Squibb kun je nu al voor $2500,- een eigen hybride auto bouwen!
Er is niks hybride aan die auto want er ligt gewoon een klein verbrandingsmotortje in, niks meer. Die vent is geen uitvinder maar gewoon een knutselaar (en daar is niks mis mee als die daar plezier mee heeft).
De doorbraak in milieubewuste automobielen wordt gewoon tegengehouden door de almachtige olie-kapitalisten! Zo, dat is er uit.
Tja need I say more, of rij jij toevallig in een audi A2/BMW C1/Aixam500 Nee he, vind je niet cool.
Ok die vent haalt dus ongeveer 100 miles per gallon, oftewel tegen de 1 op 50 aan. Maar zijn berekende snelheid is rond de 40 mph, net iets meer dan wat de op 50 kilometer per uur ouderenwagentjes nu halen. En die halen met dieselmotor nu al 70 miles per gallon.
En dan nu aan de rest: waar zit je dan liever in…
p.s. Ik ben geen fan van dit soort wagentjes maar moet wel zeggen dat dit toch redelijk in de buurt komt van wat die vent zit te bouwen.
Onehp zegt
Zonder motor kunnen sommigen al 130km/h rijden…
http://www.recumbents.com/wisil/whpsc2006/speedchallenge-2006.htm
En anders rijd ik toch liever in de toekomstige Loremo (www.loremo.de) als het zuinig moet zijn!
autoblogger zegt
@Folk: zelf zou ik wel meer willen betalen voor een zuinige/mileubewuste auto, lijkt me geen probleem. Wat betreft emotie en luxe heb je gelijk, maar je moet bovenstaande dan ook meer zien als een voorbeeld dat het ook anders kan.
@Winky: je hebt gelijk, het is geen hybride dus heb de tekst iets aangepast. Mijn technische kennis gaat inderdaad niet zo heel ver, vandaar dat ik ook doorverwijs naar de site van Jory Squibb.
Ik heb trouwens een tijdje een Audi A3 gereden, ligt dat dicht genoeg bij de A2 voor jou? ;)
Anyway, het gaat er om dat er enorme voortgang wordt geboekt in zuinige automobielen. Waarom duurt het dan zo lang voordat er iets in de showroom staat? Ja, wetgeving en productie, etc. Nou die Chinezen zetten wel binnen een paar maanden een auto neer, dus dat moet gewoon kunnen. En ik verwacht inderdaad dat het betreffende automerk er dan wel een leuk design omheen maakt, want dat kan toch niet de bottleneck zijn?
Johnths2 zegt
Appels met peren vergelijken.
Moeten wij autoblog nog serieus nemen.
Een driewieler waar net een kleuter in past vergelijken met een ruime middenklasser.
Een ruime middenklasser bouwen die een verbruik van 55 tot 60 mpg (US) heeft, dat wil ik de boys nog zien doen.
Johnths2 zegt
Kop in het zand of kijken naar alternatieven?
Nog enkele 10 tallen jaren en de olie is op, dat is misschien voor sommigen onder ons geen reden om zich zorgen te maken.
Je doet net of het niet bestaat en gaat gewoon door met leven.
Koop een dikke auto met dito motorvermogen en ga er lekker van genieten.
Jammer dat het binnen afzienbare tijd voor iemand met een modaal inkomen een onbetaalbare luxe gaat worden. De brandstofprijzen zullen de komende jaren onder druk van de groeiende vraag en dalende productiecapaciteit fors gaan stijgen. Een beter alternatief is om nu alvast een zuinigere auto aan te schaffen.
Op die manier rem je de vraag naar meer brandstof af en zal de prijs minder snel stijgen. Het geeft onderzoekers en fabrikanten meer tijd om met betaalbare alternatieven te komen.
Neem bijvoorbeeld het hybride concept,
Dit concept biedt de mogelijkheid om aan veel verschillende wensen te worden aangepast, terwijl het verbruik relatief laag is.
Zo is het mogelijk om het beschikbare vermogen aan te passen aan de gewenste hoeveelheid (kleine, middel en grote automodellen).
De uitstootloze actieradius variabel te configureren d.m.v. een plugin optie met aangepaste accucapaciteit (vooral belangrijk in stedelijke woonomgevingen).
Standalone configuraties, zoals de Toyota Prius, Honda Civic zonder plugin optie, maar met een laag verbruik.
In de nabij toekomst zal de komst van nieuwe energiedragers, zoals de capacitieve accu, dit concept alleen maar meer mogelijkheden geven.
De verwachting is dat de nieuwe hybrideconcepten die binnen nu en 5 jaar op de markt komen een verbruik van 1 op 35 tot 1 op 40 mogelijk maken. Tevens zal de uitstootloze actieradius in sommige concepten fors verhoogd gaan worden. De kostprijs van hybrides zal de komende jaren dalen door de grotere productie aantallen en de vereenvoudiging van het concept.
Het rijden met energieslurpers heeft zijn langste tijd gehad, verleng die tijd en doe dat ding de deur uit! Het is anders binnen afzienbare tijd afgelopen met onze betaalbare mobiliteit.