Noemenswaardig nieuws deze dag: naar het schijnt is op een vijftal plaatsen in Nederland de gehate trajectcontrole uitgeschakeld.
Althans, dat meldt de Telegraaf, met als argument dat de systemen sterk verouderd zijn en dus maar uitgezet. Hm, de bullshit-detector begint hier op de redactie toch een beetje uit te slaan, trajectcontroles zijn toch iets van de afhelopen jaren? Het zou gaan om de volgende trajecten:
A12 bij Den Haag en Utrecht
A58 bij Bergen op Zoom en in Zeeland
A4 bij Nieuw-Vennep
Doe er mee wat je wilt, maar houd er rekening mee dat er altijd nog zoiets is als de mobiele flitser.
UPDATE: inmiddels is duidelijk dat driekwart van alle trajectcontroles uitstaat!
MrSkyline zegt
klinkt als stierenpoep, wie gaat het uitproberen?
E34M5Touring zegt
En een van de oudste van NL (laatste stuk bij Arnhem A12) staat dus nog gewoon aan? Vreemd joahhh
Goed_Koopman zegt
@E34M5Touring: daar is sinds de verbreding naar 2×3 geen trajectcontrole meer.
E34M5Touring zegt
@Goed_Koopman: Echt? Volgens mij stonden de borden er nog wel laatst. Ok thanks! Kwam er eerder elke dag maar laatste tijd niet meer.
ihrte zegt
@E34M5Touring: klopt de borden staan er nog wel. De trajectcontrole zelf niet meer :)
E34M5Touring zegt
@ihrte: @stamp: Thanks guys!!
stamp zegt
@E34M5Touring: In het lokale suffertje stond destijds (bij het open gaan van de extra rijstroken en het gereed komen van de geluidsschermen) een stukje over de trajectcontrole bij de A12 t.h.v. het Velperbroekcircuit. Dat deze niet meer terug kwam, dat het wèl honderd per uur bleef, maar dat er niet meer actief op gecontroleerd zou worden. De snelheid was goed ( ten tijden van de trajectcontrole ook niet zo gek), maar met de nieuwe rijstroken èn de geluidsschermen was het niet goed te verkopen om zeer scherp de maximumsnelheid te gaan/blijven handhaven. Ik las daarin: oh, 110km/hwordt ook wel gedoogd.
stamp zegt
@stamp: ah: lokaal suffertje is ook online te raadplegen:
http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem/rijkswaterstaat-geen-aanleiding-terugkeer-trajectcontrole-a12-1.3661393
stamp zegt
@E34M5Touring: borden 100 staan er nog wel, trajectcontrole borden niet meer
dennisdd zegt
@E34M5Touring:
De apparatuur van Arnhem is meer dan een jaar geleden al verplaatst naar Bergen Op Zoom. Daarnaast is het hele stuk een flauwe bocht waardoor gewone flitsapparatuur alleen net voor of net na het oude traject opgesteld kan worden. (Bij afslag arnhem noord en bovenop Velperbroek)
oxje zegt
Langs de A4 staan ze de laatste paar weken al weer regelmatig met een mobiele controle onder het brugrestaurant, bevestigt het vermoeden dat ie inderdaad staat uitgeschakeld.
slinger zegt
@oxje: Daarmee legt de politie, en dus de minister van justitie, een motie van de Tweede kamer naast zich neer om op vakken waar weggebruikers een trajectcontrole verwachten een puntcontrole te houden. Deze motie werd in maart 2011 aangenomen op initiatief van SP-kamerlid van Farshes Bashir.
stamp zegt
@slinger: ergens moet er nog een ‘g’ in jouw tekstje?
C6_R zegt
Mijn bullshit-detector kwam niet verder dan de naam Telegraaf…
reactief zegt
Broodje Aap!
Die op de A58 is bij Bergen op Zoom Roosendaal en nog vrij nieuw! En een trajectcontrole op de A58 in Zeeland is er helemaal niet….
reactief zegt
@reactief: en = is
EntityNL zegt
@reactief: Het systeem hangt er nog niet zo lang, maar is wel een oud systeem, heeft eerst jarenlang op een andere snelweg dienst gedaan.
reactief zegt
@Sander-Prinsen: Dat wist ik niet!
Maar er hangt nergens in Zeeland op de A58 een trajectcontrole bij mijn weten, alleen degene op de Zeelandbrug ken ik, maar dat is de N256.
EntityNL zegt
@reactief: Volgens mij hangt er inderdaad verder niks op de A58 in Zeeland. Zeelandbrug en Westerscheldetunnel wel.
gedwongenleaser zegt
Deze en vorige week enkele keren op en neer geweest naar Zoetermeer en tussen Den Haag en Utrecht gaf Flitsmeister geen trajectcontrole meer weer…
Gulli zegt
@gedwongenleaser: Tussen Den Haag en Utrecht niet, tussen Utrecht en Den Haag wel (De Meern – Woerden) :)
torsen zegt
@Gulli: Den Haag in en uit heb je respectievelijk een 80 en 100 traject.
Ik hou m’n cruisecontrol wel op 86 / 106.
mashell zegt
Hoezo zijn die systemen sterk verouderd? Zijn ze slecht onderhouden? Ik zou toch denken dat de overheid haar inkomstengeneratoren goed zou onderhouden. Sterker nog, als ze dat niet doen is dat voldoende om een minister op te laten aftreden.
glashelder zegt
Waarom zijn die trajectcontroles zo “gehaat”?
Je krijgt niet meteen een bon als je op de verkeerde plek even te had gaat. Je wordt op je gemiddelde afgerekend.
En je hoeft je niet steeds af te vragen of er een flitsteam staat. Dat is er gewoon altijd.
Ik ziet het probleem niet. Behalve dat betalen vervelender is dan cashen.
stamp zegt
@glashelder: De trajectcontrole is niet gehaat, (vermits deze goed is aangegeven), maar de gehandhaafde snelheid ligt vaak ruim onder de gewenste snelheid.
glashelder zegt
@stamp:
Mwah, Zo begon het bericht dacht ik. En de snelheid? Op de A12 tussen Utrecht en Gouda is het 120. En op de A4 tussen Schiphol en de A44 kom je toch ook aardig vooruit.
clioracing zegt
Het zou me niks verbazen dat ze dit bericht de wereld inslingeren in de hoop dat mensen op die plekken harder gaan rijden en dan of daar stiekem gaan flitsen, of stiekem de trajectcontrole weer aanzetten. Kassa!
sjoerd95 zegt
Bij de Televaag weet je het nooit zeker of het waar is…