*het is de zuinigste auto met 1.355 Nm bekend bij de redactie.
Hummer. Zo snel als het merk kwam, verdween het eigenlijk ook weer. Hummer begon als een project voor militaire voertuigen van AM General, niet te verwarren met General Motors. Op aanraden van onder andere Arnold Schwarzenegger werden er ook civiele uitvoeringen van gebouwd en verkocht.
Aan het einde van het vorige millennium wordt AM General overgenomen door General Motors. AM General bleef de auto’s bouwen, maar GM was verantwoordelijk voor de verkoop van de civiele uitvoeringen. GM breidde aanvankelijk uit met de ‘kleinere’ H2 en H3. Ondanks alles was de tot H1 omgedoopte Humvee de enige echte Hummer.
De auto had eigenlijk een groot nadeel: hij was echt traag. Ondanks het feit dat de Hummer beschikte een 6.6 liter V8, was het vermogen met zo’n 200 pk vrij beperkt. De H1 Alpha (de ‘sport’-uitvoering) maakte dat een klein beetje goed, maar die was met 300 pk niet snel te noemen, eerder adequaat. Gelukkig zijn er bedrijven die dat voor bestaande Hummers kunnen oplossen. Aangezien Hummers nagenoeg onverwoestbaar zijn, kunnen ze tot in lengte van dagen upgrades aanbieden voor deze auto’s.
Een van die bedrijven is Mil-Spec Automotive. Dat bedrijf is in 2015 opgericht door drie heren van slechts 23 jaar oud. Wat ze echter doen met Hummers is geweldig, zoals deze Mil-Spec H1 Launch Edition. Deze heeft wederom de bekende 6.6 Duramax diesel onder de kap, maar is voor de gelegenheid flink getiteld. Het resultaat is 500 pk. De maximale hoeveelheid beschikbare trekkracht is echter véél indrukkwekkender: 1.355 Nm! Om beter de hoek om te gaan is de ophanging aangepast en om de boel beter tot stilstand te brengen is er een Wilwood remsysteem met zes zuigers.
Vanwege de betrouwbaarheid werd het vierwielaandrijvingsysteem van de Hummer H1 vervangen door een eenvoudig setup van GM voor Heavy Duty pickups als de Silverado 2500. Qua aankleding houden ze het vrij bescheiden bij Mil-Spec, gelukkig. De velgen zijn iets groter dan normaal, maar de enorme banden zijn nog voorzien van een flinke ‘wang’ en off-road profiel in plaats van platte 27″ banden om Forgiato’s. Tevens is het een van de weinige auto’s waarbij matte lak perfect staat. In het interieur is er het een en ander opgeknapt met nieuwe leder-alcantara bekleding, dikke geluidsinstallatie en een Momo-stuurwiel. Er worden 12 exemplaren van gebouwd.
Dutchdriftking zegt
Wel grappig dat die ome Arnold eerst de civiele Hummer een briljant idee vond, en hij nu een milieuridder van de bovenste plank is….
bitd zegt
@dutchdriftking: maar ondertussen wel met de “choppaaaaa” gaat!
https://m.youtube.com/watch?v=xMPL8rKLXf8
mikje90 zegt
@dutchdriftking: inderdaad best hypocriet. Maar wat ik ook jammer vind van Hummers is de middenconsole, hierdoor kan je je vrouw/vriendin niet ff over haan been strelen of even haar tiet vastpakken. Of ben ik de enige die dat doet tijdens het rijden?.
robicide zegt
@mikje90: idd, je zit samen voorin en toch niet eens bij elkaar in de buurt ?
ozzy68 zegt
@mikje90: Je kan wel de middenconsole als bed gebruiken.
hollow zegt
@dutchdriftking: het ergste is dat hij nu een pro-vegan film promoot.
Dutchdriftking zegt
@hollow: klopt. Dat hele Ladder project is kansloos.
ghengiskhan zegt
Leuk, deze aanpassing, maar zolang psychopathie een vereist onderdeel van je persoonlijkheid is om een Hummer te rijden hoeft het van mij allemaal niet zo.
Wat doen die foto’s van die A3 trouwens in de Gallery?
BaRa zegt
@redactie: Rimac Concept One: 1.600 Nm. Zuiniger, sneller. De Concept Two (intussen ook uitverkocht met 150 stuks) zit overigens aan 2.300 Nm. Volgende keer andere titel kiezen ;-)
retsok zegt
@BaRa: Maar die hebben ook geen 1355Nm;)
willeme zegt
@bara: Dat is gen 1.355 Nm. Dat is meer. En elektrisch (overigens lijken mij die auto’s ook niet heel erg zuinig, maar dat terzijde ;-)).
bitd zegt
@BaRa: die is niet zuinig, vreet stroom!
kees66 zegt
“maar is voor de gelegenheid flink getiteld”
Hij is wat? :P
breakingpoint zegt
Hummer betrouwbaar, lol.
langejohn zegt
@breakingpoint: Dit ding is zo zwaar verbouwd, heeft niks meer met Hummer te maken.
lekbak zegt
@breakingpoint: de h1 met die dikke slome diesel is betrouwbaar ja. Vooral als je de de auto ruig gaat gebruiken, waar hij voor gemaakt is. Dan gaat de Hummer pas na 100 uur stuk, waar een andere auto het maar een half uur doet.
langejohn zegt
Die gasten van dit bedrijf waren tijdje terug bij Jay Leno. Bruut apparaat. Ook de enige auto waar op matzwart mooi is volgens mij.
jack_abarth zegt
1355nm uit een blok wat praktisch een vrachtwagenmotor is is toch niet zó schrikbarend?
Dickie zegt
@jack_abarth: idd voor een vrachtwagen niet veel een klein Dafje heeft dat al.
Meeste grote trucks zitten tussen gemiddeld tussen 2200-2500nm uiteraard met meer inhoud, dikke Volvos en Scanias zelfs tot 3500nm
lekbak zegt
@Dickie: een klein dafje heeft maar 500nm hoor. Een middelgrote daf heeft net over de 1000nm, en een grote een paar duizend. Alleen de hele grote jongens zoals Scania, man en Volvo komen boven de 3000nm.
jack_abarth zegt
@lekbak:
Heb net nog even gekeken en een LF55 met de 6,7L Perkins motor draait Max 1.200nm en 270pk. Dus deze Hummer doet het inderdaad zo heel gek nog niet. Denk dat ik inderdaad te vaak de cijfers van de Scanias en de FH16 voorbij heb zien komen.
lekbak zegt
@jack_abarth: rijdt daf met perkins joh? Ik dacht dat paccar de motoren zelf ontwikkelde.
Maar inderdaad is dat de range die ik bedoelde. Rijden nog verrassend grote wagens mee.
jack_abarth zegt
@lekbak:
De grote motoren zijn eigen ontwikkeling, de “kleine” motoren in de LF zijn van Perkins. De LF is overigens meer Leyland dan echt DAF, althans dat zei een kennis (team leader motorenfabriek Eindhoven) een paar jaar geleden.
Dickie zegt
@jack_abarth: Cummins geen Perkins(CAT)
lekbak zegt
@Dickie: de kleine 4 cilinder van 20 jaar geleden was Cummins, en de eerste hele krachtige trekker had een Cummins (jaren ‘90). Maar de middelgrote motoren heeft daf altijd zelf gemaakt bij mijn weten, en de grootste motoren nu maken ze ook zelf.
jack_abarth zegt
@lekbak:
Ik ben eens wat gaan zoeken op internet maar krijg het niet bevestigd dat de 6,7 van externe bedrijven komt. De zes cilinder uit de LF55 van rondom 2002 was wel Perkins en dat weet ik met zekerheid. We hadden thuis namelijk zo’n vrachtwagen rijden.
dirkv zegt
Die goeie oude Arnold, eerst rijd hij de meest groen onvriendelijke auto’s van de VS en vervolgens wordt hij gouverneur van de meest groene staat van de VS.
Ambitie bepaald moraal.
kobus1967 zegt
Een Fisker Karma heeft 1400Nm koppel op de achterwielen en is best zuinig als je korte ritjes maakt?
boxergt zegt
Niemand opmerkingen over de A3 tussen de foto’s?
theblazerunner zegt
@boxergt: beter zoeken, reactie is er al wel