Quasimodo als een normale jongen is tof, maar een Cybertruck die gewoon is, is ook bijzonder.
Als er een auto is geweest die impact heeft gemaakt, dan is het de Tesla Cybertruck. Het is het werk van een visionair. Het apparaat is zo krankzinnig, buitenissig en anders, dat het of een enorm succes wordt of een enorme faal. Wat dat betreft doet de Cybertruck een beetje denken aan de Renault Mégane II.
Dat was ook een sensatie toen die uitkwam die uiteindelijk goed verkocht. Naast de knotsgekke hatchbacks waren er gelukkig ook een saaie sedan, fraaie stationwagon en zelfs een modieuze coupe-cabriolet.
Cybertruck als Elon normaal was
Maar met de Cybertuck is er alleen de Cybertruck en de Cybertruck alleen. Maar hoe zou ‘ie eruit gezien hebben als de auto gewoon door ‘normale’ auto-ontwerpers getekend zou zijn, in plaats van een levende geodriehoek? Nou, zoals deze Qiyuan E07. Dat is een naam met een ernstig gebrek aan medeklinkers.
Zoals wel vaker is de Qiyuan E07 een slap aftreksel van een een best wel aardige concept car. Het eindresultaat ziet er een beetje uit als een Cybertruck, maar dan normaal. Alsof iemand – met spraakgebrek – doorgebeld heeft aan een Chinese autodesigner hoe een Cybertruck eruit ziet.
Elektrische SUV-coupé-pickup (dinges geval)
De auto zelf. De Qiyuan E07 is een elektrische SUV-coupé-pickup. Net als de Cybertruck loopt de achterzijde af en kun je met een elektrische cover de laadruimte betreden.
Dan de techniek van dit schepsel. Het is een elektrisch vehikel met naar keuze een 338 pk sterke motor op de vooras die de voorwielen aandrijft. Wil je de versie met AWD – en dat wil je – dan krijg je er nog eens 252 pk bij op de achteras. In totaal heb je dus een systeemvermogen van maar liefst 590 pk.
De Qiyan E07 wordt gebouwd door Changan Automobile. Mocht je die toko niet kennen, dat is de oudste Chinese autofabrikant. Ze bestaan namelijk al sinds 1862. Opmerkelijk genoeg behoort Changan (nog) niet tot een van de vele nieuwe Chinese automerken die we in de afgelopen jaren hebben mogen verwelkomen. Dus deze rijdende ode aan de Cybertruck hoef je niet te verwachten.
Flutterbear zegt
Franz van Holzhausen heeft de Cybertruck bedacht en ontworpen, Elon gaf alleen hints en akkoord.
willeme zegt
@flutterbear: dat is toch veel te lang voor een titel…. ;-)
mashell zegt
Die Franz van Holzhausen heeft al die lelijkheid (naar de Cybertruck ook de Model X en Y) ontworpen en Elon Musk verzuimde om tegen de Amerikaan met de Duitse naam te schreeuwen “Nein, nein, nein!”.
hotze zegt
😂😂
Voorlopig verkopen die gedrochten nog bijzonder goed (de Y). En als de verkopen dreigen te dalen, verlaagt Elon gewoon de prijs. Over niet al te lange tijd voor 15.000 dollar een Y op de oprit 😂
Fruitcake zegt
Elon heeft nooit eigen ideeën, hij koopt gewoon alles en zegt dat hij de bedenker is.
Flutterbear zegt
Dat is wel erg kort de bocht, maar hij is inderdaad wel een van de weinig die luistert naar zijn medewerkers en niet bang is zijn mening te wijzigen.
DeWitteCondor zegt
Hij heeft wel 1 ding gemeen met de Cybertruck: ze hadden beide niet ontworpen hoeven worden …
Hubert zegt
Dan was het een 13-in-1-dozijn truck zijn geworden.
harrie zegt
Gelukkig is Elon niet normaal, dit soort inwisselbaar Vinex design kruipt er al veel te veel rond.
DeWitteCondor zegt
Ik vind de laadbak nog best vernuftig, maar ik vraag me af hoe praktisch bruikbaar dit nu is. De ruimte lijkt erg beperkt en 1 verkeerde beweging met je toolbox en je knalt een van je Led kermislichten eraf. Maar misschien is de auto meer een gimmick en niet ter vervanging van je Ford Ranger.
Verder ook opvallend dat de tonneau cover boven het dak schuift. Van een plaatje moeilijk beoordelen maar dat lijkt een recept voor gefluit en gierende geluiden op de snelweg. Dat lijkt tesla beter te hebben gedaan.
drdre1 zegt
Lijkt een beetje op een moderne versie van de Pontiac Aztec?
tjorque zegt
Walter white kan z’n spull nu zero emission rondrijden 😂