We gaan even kijken naar verstandige, niet al te dure coupé’s met een ‘normale’ motor.
De coupé ligt onder vuur! Als we kijken naar de merken die een dergelijke auto nieuw an bieden, dan zijn dat voornamelijk de Duitse premium merken. Op sommige markten zijn er iets meer te vinden, maar bijna niemand verkoopt ze meer. Dat is waanzinnig jammer, want een coupé is zo gaaf. Natuurlijk, het is niet de meest praktische automobiel, maar ze hebben wat bruikbaarheid opgeofferd voor esthetica en rijeigenschappen.
Een coupé koop je dus voornamelijk met je hart. Omdat zo’n auto erg veel kost en niet iedereen heel veel te besteden heeft, is het aanbod dun. Helaas geldt dat niet alleen voor nieuwe auto’s, maar ook als je een leuke occasion coupé zoekt. Ze zijn uiteraard wel te vinden, maar het aanbod is lang niet meer zo groot als het ooit was.
Daarom gaan we voor vandaag kijken naar zeven interessante coupé occasions. Voordat we belanden in een wereld van Ferrari’s en McLarens, houden we de prijs bescheiden. We beginnen met betaalbaar tot iets minder betaalbaar maar als je heel hard werkt en spaart alsnog een soort van mogelijk. We slaan ook even alle zes-, acht-, tien- en twaalfcilinders over. We kijken naar het aanbod tussen de 15 en 30 mille, die je nog dagelijks kunt rijden zonder dat je er financieel op leeg loopt. Wat zijn dan je opties als je zoekt naar een jonge betaalbare coupé?
Subaru BRZ 2.0 Sport Executive (ZC6)
€ 19.700
2014
55.000 km
Als je het hebt over enigszins betaalbare coupé’s, dan kunnen we de Subaru BRZ niet vergeten. Het probleem is dat men in Nederland de auto niet ‘begrijpt’, niet in de laatste plaats doordat de auto dankzij hoge taksen vrij prijzig was. Men kocht liever een gechipte hot hatch dan een pure achterwiel-aangedreven coupé met atmosferische motor. Ja, 200 pk ergens bovenin is niet bijster veel, maar juist daardoor kun je er wel een beetje mee spelen voordat je je rijbewijs kwijt bent.
Ook heel erg gaaf, met een Ebay-account en deugdelijke internetverbinding is er een enorme community voor deze wagens. In andere landen is het namelijk een populaire auto. Je kan er allerlei soort modificaties voor krijgen. Sterker nog, dat was min of meer het idee van de auto. Het is een basis die je zelf kunt aankleden. Tip: voeg 10 kleine modificaties toe. Als je er een enorme turbo of compressor op gaat schroeven, mis je wederom het hele punt van de auto.
BMW 220i Coupe Sport Line (F22)
€ 17.500
2014
130.000 km
Tsja, jongens. Een leuke achterwiel-aangedreven, jonge en betaalbare coupé is niet zo heel erg moeilijk te vinden. Het nadeel is dat deze vaak wordt overgeslagen. Als we het over de 2 Serie hebben, dan komt de M235 of een van de vele M2’s bovendrijven. Maar ook de gewone 2 Serie is bijzonder leuk. Sla de 218i met driecilinder over, de N20 met 184 pk kan redelijk eenvoudig naar (veel) meer getild worden binnen de marges. Of je koopt een 228i met 245 pk.
Dan heb je een relatief moderne, vlotte, originele en enigszins zuinige auto. Ondanks dat BMW natuurlijk wel premium is, zie je de gewone 2 Series niet bijster veel. Kijk wel uit in de zoektocht, want veel exemplaren hebben vierwielaandrijving en- of een automaat. Hoewel erg goed in hun soort, moet je beide niet willen.
Audi TT Coupe 2.0 TFSI quattro (8S)
€ 23.450
2014
80.000 km
Maar de TT is toch helemaal niet bijzonder? Kolder! De eerste generatie was niet bijzonder inspirerend om te rijden, maar het was een design-statement met zeer fraai interieur én puike prestaties. De tweede generatie had een veel betere wielophanging ws nog sneller. De derde generatie (nu nog te krijgen bij de dealer) is gewoon een zeer geslaagde sportcoupé. Het design is herkenbaar, zij het iets minder uitgesproken. Het interieur is fraai en nog altijd zeer up-to-date.
De rijeigenschappen zijn bovengemiddeld goed, alhoewel de besturing iets communicatiever had gemogen. De zitpositie is dan wel weer puik. Dankzij de grote achterklep is de TT best bruikbaar. De versie met voorwielaandrijving is nog wat lichtvoetiger, maar mocht je de 2.0T iets willen kietelen, is quattro-vierwielaandrijving wel een prettige aanwezigheid. Kortom, een prima jonge betaalbare coupé.
Mercedes-Benz E200 Coupé Prestige Sport (C207)
€ 23.750
2014
65.000 km
Waarom moet een coupé altijd sportief zijn? De relaxte toer-coupé’s zijn toch ook geweldig? Vroeger zag je dit type auto veel meer voorbij komen. Tegenwoordig zijn de meeste coupé’s ‘compromisloos’, ‘dynamisch’ en ‘één met het circuit’. Je kan het ook de andere kant op zoeken. De comfort-kant. Deze Mercedes-Benz E-Klasse is daar een goed voorbeeld van. Er zit ‘slechts’ 184 pk in, maar daarmee kom je prima vooruit.
Het verbruik is keurig, dus weinig vermogen heeft zo zijn voordelen. De naam ‘Prestige’ en ‘Sport’ passen dus totaal niet bij de E200, maar dat maakt niet uit. Je zet ‘m lekker op de cruise control en elke keer als je ‘m parkeert kun je genieten van die bijzondere daklijn. In Nederland zijn ze redelijk goed te vinden, maar een C-Klasse Coupé komen vaker voor, maar hebben iets minder grandeur. Pre-facelift exemplaren zijn nog betaalbaarder.
Peugeot RCZ R
€ 26.950
2015
55.000 km
De leukste jonge betaalbare coupé die niemand kent. De originele Peugeot RCZ is op zich zelf al een briljante auto. Ja, het was duidelijk een Audi TT-concurrent, maar dan nog extravaganter. Alleen al kijken naar en zitten in de RCZ is een beleving op zich. De rijeigenschappen leken een beetje op twee gedachten te hinken. Bijzonder sportief is de RCZ niet, heel erg comfortabel ook niet. Tip: monteer een schroefset en kies de door jouw gewenste eigenschap. Met de RCZ R hoeft dat niet, die is altijd sportief.
De auto is de Peugeot Sport onder handen genomen. De 1.6 is versterkt en verstevigd, waardoor ‘ie niet alleen sterker is dan de andere 1.6 THP-motoren, maar ook betrouwbaarder. Het is dus ook een heel verstandige keuze. Er staan er niet veel van te koop in Nederland, maar de prijzen zijn nu bijzonder interessant als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt. Het is een van de betere voorwielaandrijvers ooit gebouwd.
Cadillac ATS Coupe 2.0T Premium AWD
€ 26.999
2014
60.000 km
Een Cadillac ATS sedan vind je al bijna niet. De Coupé is al helemaal een witte raaf. De ATS werd destijds behoorlijk goed ontvangen. De BMW 3 Serie (toen net de F30) was een beetje soft geworden De scherp sturende ATS had standaard 280 pk, achterwielaandrijving en een sper. Het enige exemplaar dat wij vonden in heel Nederland heeft vierwielaandrijving, maar dat laten wij de pret niet drukken. De ATS Coupé is een serieus fraaie coupé met een lange, gestrekte daklijn en fraaie proporties.
Het interieur is op zich niet slecht, maar vanuit een Audi A5 is het duidelijk van lagere kwaliteit. Echt storend is het ook weer niet. Het is met name het idee dat je heel erg exclusief bent dat bijdraagt aan de rijvreugde. Zie het een beetje als de Giulia Coupé die Alfa Romeo nooit zal bouwen en je krijgt een goed beeld. Wat wel een nadeel is: zie een ATS Coupé maar eens door te verkopen. Niemand kent de auto, dus niemand zoekt erop. Maar ja, als je een dergelijke auto hebt, wil je ‘m waarschijnlijk ook oprijden.
Ford Mustang Fastback 2.3 Ecoboost
€ 30.999
2016
115.000 km
In een Mustang hoort geen viercilinder! Althans, dat horen wij weleens. Dat is overigens niet correct, want de Mustang is vaker leverbaar geweest met een viercilinder. Zowel de tweede generatie (Lima-motor) als de derde generatie (Pinto-motor) waren verkrijgbaar met viercilinder. De Fox-body was er zelfs met 175 pk turbo, die sneller was dan menig V8! De 2.3 EcoBoost werd gepositioneerd tussen de 3.7 V6 en 5.0 V8. Je hebt alsnog meer dan 300 pk (317 om precies te zijn), meer dan zat vermogen in je jonge betaalbare coupé, dus.
Het voordeel is dat ook het interieur en exterieur een feestje zijn. Nee, het is niet allemaal even hoogwaardig, maar daar was de nieuwprijs (in zijn thuisland) dan ook naar. Het ziet er wel erg leuk uit. Een enorm groot voordeel is dat je voor onderdelen en onderhoud met deze generatie Mustang bij de Ford-dealer terecht kunt. Ook voor deze Mustang zijn enorm veel upgrades te vinden om de auto helemaal naar smaak af te maken.
Meer lezen? Dit zijn de 11 goedkoopste nieuwe coupé’s van Nederland!
fmgarcia zegt
Van dit rijtje, ongeacht de motor de Mustang. Leuk om ooit eens te hebben.
mp014 zegt
@fmgarcia: ja mee eens alhoewel ik de Peugeot altijd erg speciaal en mooi heb gevonden! Wat exclusiever en imo meer een coupé dan de mustang.
mashell zegt
@mp014: mooi zeker, zeldzaam ook, maar speciaal? Elke keer als ik er één zie dan denk ik “wat schaamteloze Audi TT kopie is dat toch”.
posthumus zegt
@mashell: de RCZ een TT-kopie? Sorry, maar dat zie ik niet echt. Ze hebben allebei vier wielen, dat wel
mashell zegt
De instructie voor de RCZ designers bestond uit een foto van de voorkant van een 308, een foto van een eerste generatie TT schuin van achteren en een foto van een blender.
Dan krijg je dat het kontje en de daklijn nagenoeg hetzelfde is.
bernoulli zegt
Jammer alleen dat het van binnen een oude 308 is.
leonlampe zegt
@fmgarcia: vind de TT ook vraai, mooi strak, een soort mini R8
tvr1974 zegt
@fmgarcia: me too, maar ik mis in dit lijstje mijn favoriet de Lexus Rc.
dutchneon zegt
Precies, van dit lijstje zeker de Mustang, al zijn de prijzen ongehoord hoog door de oneerlijke BPM.
Maar vind de achterlichten van de europese modellen altijd zoooon afknapper. In het rood zoals de USA modellen hebben ziet het er een stuk frisser uit!
MarcoM zegt
@fmgarcia: zou ik ook doen.
vpowert zegt
Ik zou graag een lans breken voor de Mazda MX-5 RF 2.0 184pk. Oké, oké, het is niet echt een coupé. Het is een coupé-cabriolet, het is beide, het is misschien wel best of both worlds. Ik vind het persoonlijk een bijzonder geslaagd ontwerp – vooral met het dak dicht. Dat het dak ook nog open kan moet je maar zien als een gratis extra op je coupé. Automaten zijn bijna niet te vinden dus die kun je ook niet per ongeluk kopen en een sperdiff is standaard.
dmeerpa zegt
Dan zeg ik doe mij dan maar een BMW Z4 e89.
Daar kan het dak volledig open, veel meer opbergruimte, minder turbulentie en minder rolgeluiden.
Ja de Mazda is meer fun om mee te rijden, ik noem het een gocart. Maar toen ik met de Mazda reed keek niemand om, met de BMW is het zelfs ongelooflijk hoeveel er zich omdraaien van jonge kinderen tot oudere dames.
ArnoldH zegt
Vanaf het openen van de pagina zit ik al naar de Mustang te zoeken. Zegt genoeg, dat is voor mij de auto om te kopen. Ooit…
MaartenD zegt
Verstandig…bah bah
hooesi zegt
Dit schreeuwt toch om Lexus RC
Johanneke zegt
De coupé ligt helemaal niet onder vuur. Er zijn steeds meer volstrekt debielen die een super lelijke coupé crossover kopen zodat ze alle nadelen van een logge zware auto hebben maar 0 van de voordelen van een coupé. Bedankt eh, BMW, met je x6.
moveyourmind zegt
Van dit lijstje de Peugeot. Nog steeds een heel bijzondere verschijning. Maar hoewel hij opnhet lijstje staat van auto’s die ik nog een keer zou willen hebben zou ik waarschijnlijk toch eerder vallen voor iets onverstandigs als een Jaguar XK, die net even een paar plekken hoger op dat zelfde lijstje staat.
moveyourmind zegt
Van dit lijstje de Peugeot. Nog steeds een heel bijzondere verschijning. Maar hoewel hij op het lijstje staat van auto’s die ik nog een keer zou willen hebben zou ik waarschijnlijk toch eerder vallen voor iets onverstandigs als een Jaguar XK.
ouwedibbes83 zegt
@moveyourmind: die zien er nog steeds heel elegant en aantrekkelijk uit, denk dat ik daar ook liever in rij dan iets uit dit lijstje met coupe’s die net te verstandig zijn. Als t dan toch een auto wordt die je op emotie kiest, dan graag eentje met een motor die bij de beleving past!
sleeperking zegt
Coupé icm verstandig…boring!! Maar goed on topic: doe mij die 2 serie maar. Wat ik alleen niet zo goed begrijp is dat bij de 2 serie de vierwielaandrijving wordt afgeraden en bij de tt quattro wordt aangeraden. En waarom geen automaat? Gaat tegenwoordig allemaal net wat rapper. Voor onder de 30 mille heb je een 240i met automaat. Kost wat aan onderhoud inderdaad. Maar als je daar bang voor bent zou ik lekker die oude Volvo blijven rijden en uberhaupt niet aan een dergelijk avontuur beginnen. Zo, nu weer slapen…
Stefje zegt
Simpel; fwd < awd < rwd. Dus fwd of awd is awd. Rwd of awd is dus rwd.
Overigens mis ik de A5 2.0 tfsi facelift. Geen olieproblemen meer, ruime kofferbak, redelijke zit achter, prima bak in het budget.
karhengst zegt
De 2-Serie heeft in de basis de juiste wielen aangedreven, de TT de verkeerde. Tenzij je je BMW wekelijks in besneeuwde bergen uitlaat zorgt het alleen maar voor een zwaardere auto zonder dat je er echt voordeel bij hebt.
Een handbak maakt de wat kleinere, lichtere wagens wellicht nog wat leuker en betrekt je meer bij het rijden. Geniet er van nu het nog kan, het is de laatste generatie auto’s waar het sowieso een optie is. Zeker voor de sterkere motoriseringen. Plus dat je een model met handbak nu wellicht nog wat goedkoper kan scoren omdat men tegenwoordig per sé een automaat moet hebben.
sleeperking zegt
Ja daar zit wel wat in. Maar snap dan nog niet waarom de 20i wordt aangeraden. Die motoren hebben echt weinig karakter
karhengst zegt
De insteek van het artikel is om de betaalbare versies op te sommen, niet de meest begeerlijke. Gewoon burgermanhardware in een mooiere vorm voor het geval je gezinssamenstelling het toelaat een coupé te rijden in plaats van de geijkte hatchback. En een 20i is nog altijd fijner dan de doorsnee 16i of 18i :)
sleeperking zegt
Overigens zijn die n20 blokken berucht vanwege het oprekken van de distriketting. Duur geintje als je aan de beurt bent.
dmeerpa zegt
Niet als je een neemt met productie datum na 1 januari 2015.
p406 zegt
Ik mis de Renault Laguna Coupé. Is er met een V6 en een 2 liter turbo. Hele degelijke auto’s, hoewel je dat niet verwacht na de dramatische Laguna 2.
W115 zegt
@p406: bijna yountimers inmiddels
bernoulli zegt
Zeker heel mooi! Maar het budget is € 15.000,- – € 30.000,-. Niet € 1.500,- – € 3.000,-.
hans75 zegt
te triest voor woorden dat er in dit rijtje geen enkele italiaan meer staat….
sleeperking zegt
Eens!
samasama zegt
De TT, erg onderschat. De 2.0 is echt snel en verreweg de beste bouw kwaliteit en het mooiste interieur
dutchneon zegt
Er kan toch wel een Jaguar XK in het lijstje? als ik de prijzen zie wel….
Een XK met 5.0V8 van 2010 voor rond de 28K
Ik zou het wel weten, geluid is hemels!
Oh wacht 4cylinders…. dat is het…. tja nu het nog kan zou ik toch nog maar even wat leuks scoren ipv een 4pitter
rammillius zegt
Audi TT vanaf generatie 2 blijft een mooie auto. Alleen verstandig? Nee niet echt. Met een klein kind die om de maand een nieuwe garderobe nodig lijkt te hebben ivm groeien. Aan de andere kant. Door Corona gaan we toch nergens heen… de station is meer leeg dan vol
negennegenzest zegt
Mijn dochter paste er nog steeds ruim in toen we hem weg deden… toen was ze 11. Wij hadden trouwens de VR6. Heerlijke auto.
Dutchdriftking zegt
Leuk lijstje. Persoonlijk zou ik voor een Audi A5 gaan. Veel mooier gaat het niet worden.
rikus zegt
De peugeot. Best wel een leuke auto, en met de juiste samenstelling en velgen ook echt wel een stoer ding. De Mercedes als 2e keus. Met een dikkere motor zou hij op 1 komen, al zou ik hem niet kopen voor sportieve prestaties.
b088y zegt
E86 tijdloos en afschrijving zal nihil zijn.
Edge zegt
Ik moet zeggen dat ik de prijzen van zo’n 2-serie echt enorm vind meevallen. Ik had niet verwacht dat je voor zo weinig geld al een leuk exemplaar op de oprit hebt staan. Toegegeven, het is geen M2 of M235i, maar voor dagelijks woon-werk verkeer met een speels randje is een 220i ook hartstikke leuk.
mark383 zegt
Ik zou de BMW of de Audi kiezen. Stuurt het leukste zonder dat het gelijk kneiterhard wordt. Prijs technisch is de BMW dan het beste aanbod.