
Er waren in de jaren ’90 zoveel coupés, die kun je natuurlijk niet allemaal onthouden. Zeker niet als het geen succesnummers waren.
Dat een automerk een coupé in het gamma heeft is anno 2021 lang niet meer vanzelfsprekend. In de jaren ’90 was dat wel anders: toen had zo’n beetje ieder merk minstens één coupé in de aanbieding. En dan bedoelen we niet alleen ergens in Japan of in de VS, maar ook in Nederland. Veel van deze auto’s zijn inmiddels al aardig in vergetelheid geraakt. In sommige gevallen is dat geheel terecht, in andere gevallen wat minder.
Er zijn dus genoeg vergeten coupés uit de jaren ’90, maar om het overzichtelijk te houden nemen we een kleine greep uit de auto’s die je onder deze noemer kunt scharen.
Rover 200 Coupé
1992-1998

Rover leeft in China nog voort als Roewe, maar in Europa is het toch echt een merk uit het verleden. Weliswaar het recente verleden, maar het merk gaat onvermijdelijk wegglijden in de vergetelheid. Diverse modellen zijn sowieso al grotendeels vergeten. De Rover 200 Coupé bijvoorbeeld.
De 200 Coupé was gebaseerd op de Rover 200 MkII. Dat betekent niet dat deze auto’s ook op elkaar lijken. De vijfdeurs 200 had nog een typisch jaren ’80 ontwerp, maar de 200 Coupé uit 1992 oogt een stuk moderner. Een bijzonder aspect is het targadak (zie headerfoto), dat in twee delen geopend kon worden. De 200 Coupé was er uitsluitend met viercilinders, variërend van 122 pk tot 200 pk. Deze laatste variant – de 220 Turbo – was absoluut niet kinderachtig. Sterker nog: dit was op dat moment de krachtigste Rover ooit. Alleen de Rover 75 ging eroverheen, maar die had er wel een V8 voor nodig.
Ford Cougar
1998-2002

In tegenstelling tot Rover is Ford nog springlevend. Toch kan ook een Ford in vergetelheid raken. Dat gebeurt bijvoorbeeld met de Ford Cougar, die in 1998 het levenslicht zag. De Cougar was gebaseerd op de Mondeo en is een typisch voorbeeld van de New Edge-designtaal van Ford. Destijds was het een vooruitstrevend ontwerp, maar heel tijdloos was het achteraf gezien niet.
De Cougar was leverbaar met een 130 pk sterke viercilinder en met een 170 pk sterke V6. Een succesnummer was de Cougar niet en het model was dan ook geen lang leven beschoren. De auto is maar vier jaar in productie geweest. In Nederland zijn er uiteindelijk een stuk of 200 verkocht, maar dat is niet genoeg om de herinnering aan deze auto levendig te houden.
Lancia Kappa Coupé
1996-2000

Lancia bestaat, maar daar is dan ook alles mee gezegd. De tijden dat Lancia nog serieuze luxeauto’s bouwde liggen alweer aardig ver achter ons. De laatste coupé die het merk bouwde was de K, oftewel de Kappa, Coupé.
De Kappa sedan diende als uitgangspunt, maar de wielbasis werd voor de gelegenheid 120 mm ingekort. Verder kreeg de Kappa Coupé stijlloze portieren en de achterlichten van de Delta. De coupé was dus niet zomaar een sedan met twee deuren minder. Qua motoren konden klanten kiezen voor een 175 pk sterke vijfcilinder of een 204 pk sterke V6. Deze chique Italiaanse coupé is niet alleen in Nederland een zeldzame verschijning. Er zijn er namelijk überhaupt maar 3.263 gebouwd.
Mazda MX-6
1991-1997

Zo legendarisch als de Mazda MX-5 is, zo vergeten is de Mazda MX-6. Toch is deze coupé wel degelijk geleverd in Nederland. De tweede generatie MX-6 uit 1991 was gebaseerd op de 626. Over dat model auto gaan we het verder niet teveel hebben want dat is een tamelijk slaapverwekkende auto.
De 626 had wel een bijzonder optie: vierwielbesturing. Ook op de MX-6 was met dit systeem leverbaar. De achterwielen konden zowel in dezelfde richting als de voorwielen draaien als in tegengestelde richting, met een hoek van maximaal 5 graden. Deze MX-6 was er met een 116 pk sterke vierpitter en met een 167 pk sterke V6. De MX-6 had ook nog een tweelingbroer, die evengoed vergeten is: de Ford Probe.
Subaru SVX
1991-1997

Collega @willeme probeert de herinnering aan de Subaru SVX levendig te houden door er zo nu en dan over te schrijven, maar ook de SVX kan desondanks onder de vergeten coupés uit de jaren ’90 geschaard worden. Dat deze auto vergeten is lag zeker niet aan het design van Giugiaro. Met de zijruitjes in de zijruitjes heeft de SVX een volstrekt uniek design.
De motor was ook afwijkend ten opzichte van de concurrentie. Dit was namelijk een zescilinder boxermotor, om precies te zijn een 3,3 liter blok met 230 pk. Er zijn zo’n 25.000 stuks gebouwd, waarvan het grootste gedeelte richting de VS ging. In Europa zijn er maar 2.478 geleverd.
Lincoln Mark VIII
1993-1996

Amerikaanse coupés die we hier in Europa niet kennen zijn er legio, maar dat komt vaak omdat ze hier simpelweg nooit geleverd zijn. De Lincoln Mark VIII was echter wel degelijk leverbaar in Nederland. Dat betekent niet dat iemand dit ding ook daadwerkelijk kocht, maar de mogelijkheid was er in ieder geval.
In typisch Amerikaanse stijl was de Mark VIII een slagschip van 5,2 meter lang met een 4,6 liter V8 onder de motorkap. Totaal geen auto voor de Nederlandse markt dus. Een geinige design-gimmick is de ronding in de kofferklep. Die verwijst uiteraard naar de uitsparingen voor een reservewiel die Lincoln’s in het verleden hadden. De Mark VIII deelt zijn basis met de Ford Thunderbird. En dan bedoelen we niet de retro-Thunderbird, maar een generatie daarvoor. Nóg een vergeten coupé van Ford uit de jaren ’90.
Zijn we nog auto’s vergeten in dit lijstje met vergeten coupés? Vast wel, want daar zijn het vergeten coupés voor. Laat dus maar weten welke jaren ’90 coupés iedereen is vergeten, behalve jij.
De Lancia Kappa gereden als student chauffeur. Verassend pittig en een aparte verschijning. Dat was echt een originele keuze destijds.
Zie op weg naar werk een Mazda MX3 staan. Kwam erachter dat dat ding een 1.8 liter v6 heeft (!). Vrij bijzonder. Bijna een f1 auto ;)
@Johanneke: De reclame was ook memorabel. Alleen hebben ze er dan voor het gemak even een zes in lijn van gemaakt. https://youtu.be/_7Y6J_qCuGE
-edit: nutteloze bijdrage-
@loggy: en een leuk artikeltje waarbij je weer gewezen wordt op auto’s die je bijna zou vergeten.
-edit: nutteloze bijdrage-
Huisregels.
Ik denk meteen aan de Rover 800 coupé, maar verder zijn de vergeten jaren 90 coupes niet voor niets vergeten denk ik. Elke coupe die verder in mijn hoofd opkomt bezorgd mij ook meteen hoofdpijn…. dus ik noem ze maar niet om u alleen te sparen.
Prachtige auto die Rover 800 Coupe..!
Ik heb zelf een jaar of tien geleden een Civic Coupe gereden uit 2002. Die generatie coupé werd alleen in de VS gebouwd. Hier weinig geleverd. Maar was een erg leuke auto. Jammer dat ze voor die generatie net afscheid namen van de dubbele wishbones en naar McPherson gingen. Desondanks was de wegligging heel behoorlijk.
Tenaci: ik heb in 1994 een nieuwe Civic coupé gekocht 1,5 met 105 pk . Geweldige fijne auto,omdat er geen auto in zat ingeruild in 1995 voor een nieuwe met airco.
Toyota Passeo (terecht vergeten, nergens echt goed in)
@italdesign: toyota sera, zelfde basis maar dan met butterfly Doors.
Terecht dat dit vergeten is
Wat blijven dit toch fraaie carrosserievormen de Coupe’s . Wat mij persoonlijk betreft de mooiste en meest tijdloze.
Ik mis de Opel Calibra eigenlijk. Toevallig zag ik er gisteren nog eentje, metallic donkergroen en zo te horen een 6 cilinder in het vooronder.
Die komt uit 1989 ;-)
@rollingstoned: nee hoor, vanaf 1990 pas leverbaar.
De Calibra is een sportief gelijnde coupé van Opel/GM die in de jaren 90 het Duitse automerk af moest helpen van haar ‘grijze’ imago. In 1989 wordt de auto geïntroduceerd op de IAA te Frankfurt als opvolger van de Opel Manta.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Opel_Calibra
The Opel Calibra is a coupé, engineered and produced by the German automaker Opel between 1989 and 1997.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Opel_Calibra
Die is niemand vergeten denk ik.
Leuk artikel en de verwijzing naar de achterliggende winkel is prima toch. Mis op zondag nog wel steeds het uitgebreide artikel over bijzondere auto’s. Komt dat ooit weer terug?
Pfoeh, voor mij wederom een bevestiging dat de jaren 90 niet echt de beste jaren voor auto design.
Peugeot 406 coupe, renault laguna coupe, alfa sprint, opel gt.
@spidermann: de Lagune Coupe komt niet uit de jaren ’90. Toen had Renault alleen een coupe van de Megane. En auto om niet te herinneren.
Ik snap de kritiek op de Megane coupe nooit. In zijn tijd was deze redelijk succesvol en in zijn tijd zeker niet lelijk.
Helaas viel de coupe als occasion in verkeerde handen.
@spidermann: de Alfasud Sprint, hoewel ik het een geweldige auto vind, komt niet uit de 90’s. De Opel GT ook niet trouwens.
@spidermann: de lagune coupe komt niet uit de jaren 90, maar is wel erg fraai.
@jansen: fijn die snelheid waarmee mijn app reageert
@jansen: een beetje zoals de productie van het vaccin wat jouw naam draagt
On topic: Calibra is van 1989, maar hoort m.i. zeker ook in dit lijstje thuis, evenals z’n concurrent VW Corrado, waar ik destijds helemaal idolaat van was.
Opel Calibra
Een kniesoor die hier op let maar de Calibra komt uit 1989 ;-)
-edit: doe eens even vriendelijk.-
Een Fiat Coupe of een Volvo 780 kan altijd op mijn aandacht rekenen, deze dingen heel wat minder.
Even ter zijde: ik mis de motoritems op zondagmorgen, waarom zijn die er niet meer?
Opel Tigra, Ford Puma, Hyundai scoupe,
De Rover 200 was echt een leuke auto. Nooit gehad maar het model sprak me wel. Ik mis wel de C70! Deze mogen we echt nooit vergeten!
Zo jammer dat deze carrosserie variant zo goed al uitgestorven is…
Rover 827, Chrysler / Dodge Le Baron, Sebring, Dodge Stealth, Honda Accord, Hyundai FX/TIBURON,
Er is een goede reden waarom deze auto’s vergeten zijn. Toch wel leuk om ze weer eens te zien!
De Ford Cougar kom ik toch wel regelmatig tegen in mijn regio. Dat er maar 200 van verkocht zijn verbaasd mij nogal.
Ik had een klasgenoot uit Zutphen met zo’n Rover coupe. Vond ik een sjieke bak. Dikke stoelen ook. Geen turbo geloof ik maar wel snel. Echt die 16v intake sound. Heerlijk!
Vond de Kappa coupe echt geweldig. Had iets weg van een Maserati quatroporte maar dan sjeik.
Lincoln mark VIII. Heeeerlijk fout!
@rikv99: ik heb geprobeerd er eentje op de kop te tikken een paar jaar terug. Maar fatsoenlijke exemplaren zijn niet te vinden. Te zeldzaam helaas.
Een legendarische coupe, het is jammer dat ie niet in dit lijstje staat, is de 2.7ltr V6 Rover 827 Coupé.
Enige tijd in onze familie geweest, deze staat nu te shinen als koopobject op de bekende autoverkoopsites. Waarschijnlijk door degene die hem van mijn neef kocht. Een geweldige bliksemsnelle bak, een ultieme sleeper naast elke opgepimpte VW of BMW, maar ook voor Mercedes een hielenlikker op extreem korte afstand.
Met een top van 270km/u, een wegligging als een tank en een haast geruisloze ervaring tijdens snelheden waar we hier in Nederland alleen nog maar van kunnen dromen (gelukkig is de befaamde (A) einunddreizig maar 20 minuutjes rijden van hier) en een royaal luxe interieur kon je je heel goed wanen tussen de peperdure bolides van die tijd.
Ik heb er enige tijd in mogen rijden, waarna ik overstapte op een heuse Rover 620i (nadat mijn neef een auto van de zaak kreeg en het overbodig vond om twee auto’s te hebben). Waar de meeste motorheads de Rover 200 Coupe nog wel ergens kennen, weten de meesten van ons niet eens van het bestaan van een coupé versie van de Rover 800 series. Waar de 5DRS Rover 800 al mooi was (de 800, 820, 825 en 827), is de coupé versie gewoonweg om je vingers bij af te likken.
Saillant detail, toen ik een keer bij een automeeting aankwam zetten, dachten mensen daar serieus dat ik een BMW bij me had. Ik, iemand die niéts met BMW heeft en waarschijnlijk ook nooit een BMW zal aanschaffen, enkel omdat ie van de zijkant een beetje BMW~esk oogt (terwijl dit model er eerder was dan BMW maar goed).
Ik mis Rover sowieso heel erg. Het is dat ikzelf behoorlijk Ford-fan ben en dan ook Ford rijd, maar als er een tijd komt dat ik een mooie Rover 600-serie tegen het lijf loop met weinig kilometers in uitmuntende staat op het moment dat mijn ’99er Focus MK1 ermee op houdt, dan ga ik overstag ook. Zolang ie maar een trekhaak heeft.
@JaxDryke: dat was toch “gewoon” een gerebadgde Honda?
Zeker een rebadge van een Honda. Daarmee ook direct de beste rover ooit.
Weer een leuk artikel. Nog andere fraaie/leuke coupé’s uit die tijd:
Opel Calibra (ja introductie in ‘89, maar grootste deel van z’n leven in de nineties)
Renault Mégane coupé (retepopulair toen; heb een dCI gehad: geweldige auto!)
Opel Tigra
Ford Puma
Coupé Fiat
Nissan 100NX
Peugeot 406 coupé
En nog zo het een en ander; mooie tijden waren dat. Groot aanbod van betaalbare coupés en cabrio’s. Tegenwoordig SUV, SUV en nog eens SUV en af en toe een SUV-coupé.
Begin jaren ‘00 was ik werkzaam in Wateringen. Daar reed de burgemeester in een Chevrolet Beretta. Dat was toen al een foute coupé.
In de jaren 90 zag ik die dingen regelmatig. Volgens mij ook officieel geleverd in NL.
De 626 opmerking snap ik niet. Juist die generatie hatchback was een moderne auto om te zien. Erg rond, slank en laag. De generatie erna was pas slaapverwekkend.
Als ik 20 jaar geleden één van deze auto’s zag rijden dacht ik dat het “net niet” auto’s waren.
Nu vind ik het bijzondere auto’s en belangrijker nog, de kopers van toen waren helden.
Zij durfde hun geld aan zo’n auto uit te geven ipv voor de hand liggende modellen te gaan.