Tot nu toe, uiteraard.
Het is iets dat we geregeld doen op Autoblog: het melding maken van de Nederlandse verkoopcijfers. In ons koude kikkerlandje zijn die een beetje afwijkend. In Nederland houden we heel erg veel van premium en vooral premium met lekker veel subsidie. We blijven immers wel Nederlanders. Dankzij de ontregelingen, geregeld door de nationale fiscus, is er bij ons geen peil op te trekken.
Maar hoe zit het dan wereldwijd? We hebben de cijfers van Global Auto Database even bekeken en we kwamen uit op de volgende top 10. Voor de oh zo nodige nuance hebben we er ook bij vermeld hoe de auto in Nederland scoorde in dezelfde periode, namelijk januari 2019 tot mei 2019.
Toyota Corolla
Wereldwijd: 282.637 exemplaren
Positie in Nederland: 55 (1.154 exemplaren)
De Toyota Corolla is al lange tijd een enorm succesvolle auto en dat zal niet snel veranderen. Zelfs Nederland draagt nu weer zijn steentje bij aan de Corolla-verkopen. De Auris werd bedankt voor bewezen diensten en de Corolla-badge maakte een comeback. Er is keuze uit downsize turbotorretjes (1.2T) en niet één, maar twee hybride varianten. Ondanks dat alles slaat de auto nog niet helemaal aan. De SUV’s van Toyota zijn populairder, met name de CH-R. Er is eigenlijk geen land waar de Corolla níet populair lijkt te zijn. Behalve Nederland dan.
Ford F-150
Wereldwijd: 252.013 exemplaren
Positie in Nederland: n.n.b
De Ford F-150 is een van de best verkochte auto’s wereldwijd. Dat is voornamelijk te danken aan de klanten in de Verenigde Staten. De F-150 is in sommige staten zelfs het standaard vervoermiddel. Je kan er mee naar school, je kan erin naar je werk en je kan er ook daadwerkelijk mee werken. Het zijn overigens niet allemaal snelle Raptors en luxe Platinums. Het overgrote deel zijn medium-spec XLT’s en Lariats.
Honda Civic
Wereldwijd: 203.103 exemplaren
Positiie in Nederland: 151 (151 exemplaren)
Jarenlang was de Honda Civic in Nederland een populaire auto. Zowel nieuw als tweedehands was het een graag geziene gast. Halverwege de jaren ’90 veranderde dat en zakten de verkoopcijfers in Nederland telkens verder weg. De nieuwe Civic is zelfs een zeer zeldzame auto in Nederland. Dat is toch echt alleen in Nederland, want wereldwijd is het alsnog een succesnummer. Op zich logisch, want de Civic is een slagje ruimer dan zijn concurrenten, de betrouwbaarheid staat zeer hoog aangeschreven en met de rijeigenschappen is ook niets mis. Helaas zijn dat geen kwaliteiten waarmee je de Nederlandse koper voor je kan winnen.
Honda CR-V
Wereldwijd: 190.319 exemplaren
Positie in Nederland: 147 (170 exemplaren)
Op nummer 4 vinden we nog een Honda. Eind jaren ’90 begon het Japanse merk met de levering van de eerste generatie CR-V, een praktische vijfdeurs softroader met veel voordelen van een ‘echte’ SUV, maar niet de nadelen. Het bleek in een schot in de roos te zijn, want de verkoopcijfers zijn meer dan uitstekend te noemen. Er is zelfs een milieuvriendelijke hybride variant. Voor ons Nederlanders maakt dat niet uit. Veel duurdere auto’s als de Range Rover Sport, BMW X4 en Porsche Macan verkopen beter.
Toyota RAV4
Wereldwijd: 190.118 exemplaren
Positie in Nederland: 54 (1.168 exemplaren)
Wat we zeggen over de Honda CR-V, geldt eigenlijk ook voor de Toyota RAV4. Ook dat merk was er zeer vroeg bij met een compacte softroader. Inmiddels is de auto bijna een begrip te noemen. In vergelijking met de CR-V, doet de RAV4 het aanzienlijk beter in Nederland. Qua verkopen doet de auto het in Nederland bijna exact even goed als de Toyota Corolla. Nu moeten we wel aantekenen dat de Corolla in Nederland nog zijn eerste ‘volledige verkoopjaar’ in 2020 zal beleven.
Volkswagen Golf
Wereldwijd: 177.503 exemplaren
Positie in Nederland: 3 (4.788 exemplaren)
Hèhè, eindelijk een auto die in Nederland ook een beetje verkoopt. De Volkswagen Golf is wereldwijd ook een graag geziene gast. Wel is de verdeling anders dan bij Toyota en Honda. Volkswagen moet het enorm van de verkopen in Europa hebben. Voor de Amerikaanse markt is de Golf vrij duur, behoorlijk krap en behept met een bedenkelijk imago sinds dieselgate. Sterker nog, de kans is groot dat op de snelle Golfs na, de reguliere modellen geschrapt gaan worden voor sommige markten. In Nederland is het precies andersom. Hier zie je ze overal rijden, juist met kleine benzinemotoren die in veel landen niet eens leverbaar zijn.
Volkswagen Tiguan
Wereldwijd: 173.058 exemplaren
Positie in Nederland: 19 (2.460 exemplaren)
Er is een bepaald patroon te herkennen in de wereldwijde verkoopcijfers. Auto’s uit het C-segment en middelgrote crossovers zijn veruit het populairst. Dat is al een heel ander beeld dan dat we in Nederland hebben, waar we voornamelijk kiezen voor A- en B-segment auto’s en compacte crossovers. De Tiguan doet het wereldwijd minder goed dan de Japanse concurrenten van Toyota en Honda. In Nederland zijn de kaarten echter anders geschud. De Tiguan verkoopt beter dan de RAV4 en CR-V bij elkaar.
Volkswagen Polo
Wereldwijd: 167.888 exemplaren
Positie in Nederland: 1 (5.743 exemplaren)
De Polo is wereldwijd de bestverkochte auto in zijn segment. Dat heeft de auto met name aan Europa te danken. De Polo wordt namelijk lang niet op alle markten geleverd. Zo blijven Amerikaanse Volkswagen-klanten verstoken van de Polo. In Nederland is dat overduidelijk niet het geval. Deze auto mag met recht een hit genoemd worden. Om aan te geven hoe erg een Polo in trek is in Nederland: importeur Pon importeerde ongeveer veel Polo’s (5.743) als alle modellen van Bentley (44), Lamborghini (25), Porsche (536) en Seat (5.140) bij elkaar.
Toyota Camry
Wereldwijd: 164.158
Positie in Nederland: 221 (34 exemplaren)
Vroeger stond de Camry aanzienlijk hoger in dit soort overzichten. Uiteraard heeft de traditionele sedan moeten inleveren aan populairteit. Echter, in veel landen is het nog altijd een ‘standaard’ carrossievorm. De bij ons zo populaire stationwagons en hatchbacks zijn buiten Europa veel lastiger te verkopen. Wat ook helpt is dat Toyota de Camry voorzien heeft van een veel spraakmakender uiterlijk en meer dynamische kwaliteiten. In Nederland is een grote non-premium sedan absoluut niet popualair. Er werden slechts 34 van verkocht. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat 2020 een representatiever jaar word voor de Camry, daar de auto pas net leverbaar is.
Volkswagen Lavida
Wereldwijd: 143.686
Positie in Nederland: niet leverbaar (0 exemplaren)
Deze sedan van volkswagen geeft aan hoe groot de markt in China is, ook als is groei in het Aziatische land al een tijdje tanende. De Lavida kun je zien als een soort basale Passat. De auto wordt niet alleen in China verkocht, maar er ook gebouwd. De neerwaartse verkoopcijfers van de Chinese markt in het algemeen lijken geen vat te hebben op de Lavida, want de sedan verkoopt de laatste tijd beter dan ooit.
ghost zegt
In Nederland alleen de kleine gebakjes, andere landen doen het allemaal met ruim(t)e wagens…vraag mij toch af wanneer Den Haag wakker wordt, wij zijn immers 1 van de kleinere landjes op aarde…??
SpiderIV zegt
@ghost: klein landje, kleine auto’s: logisch toch ?
ghost zegt
@spideriv: klein landje waar de grootste mensen wonen..
lekkerlinksrijden zegt
@ghost: en die zitten weer in kleine auto’s, en kleine mensjes in grote auto’s
nasty zegt
@ghost: louter letterlijk dan
schreute01 zegt
@ghost: maak je laatste zin eens af?!
ghost zegt
@schreute01: huh?
curacao zegt
@ghost: Voor de meeste mensen worden grote auto’s onbetaalbaar aanschijfprijs en belastingen.
ghost zegt
@curacao: ja, aanschafprijzen in NL zijn hoog met schuld aan de overheid, belastingen zijn overheid, dus waar ligt nou eigenlijk het echte probleem?
curacao zegt
@ghost: DE OVERHEID
ghost zegt
@curacao: ja sorry, ik moet mijn vragen moeilijker maken merk ik.
Al die hoger opgeleiden hier @lincoln . Nederland wordt steeds slimmer, Autoblog helemaal.
schreute01 zegt
@ghost: ik zal je helpen: we zijn immers een van de kleinste landjes op aarde….dus….
ghost zegt
@schreute01: allemaal een grote pik?
schreute01 zegt
@ghost: wat ik al dacht. Niks zinnigs.
flatsix010 zegt
Toch apart van die Corolla, best een geinig wagentje lijkt me zo!
sirprize zegt
@flatsix010: ik heb ‘m nu 1x in ’t wild gezien. Ik vind het oprecht een geslaagde auto, om te zien.
alassad zegt
@flatsix010: Corolla loopt best lekker als ik de Toyota dealer mag geloven. En terecht, leuk autootje om te zien!
saxoke zegt
@alassad: als je een auris niet aan de man gebracht kreeg (pak dat er 1 per dag verkocht zou worden), als je dan van de corolla er 2 per dag verkoopt, dan heb je je olzet verdubbeld. Volgens mij loet dat met de nieuwe corolla wel lukken.
fanboy zegt
@flatsix010: Wat is er apart aan? Het is de best verlochte auto ter wereld. Ooit. Dus niet alleen in dit jaar of vorig jaar.
marinepower zegt
Over het algemeen vindt men het design van de Aziaten blijkbaar niet voldoende het van de kwaliteit te winnen. Wellicht aangevuld met her en der wat patriotisme.
willeme zegt
@marinepower: met de Outlander PHEV hadden Wij Nederlanders geen probleem met het design ;)
appeltaartislekker zegt
@willeme: subsidie doet inderdaad wonderen. Haha.
TimoBac zegt
Ik heb de afgelopen 5 dagen de nieuwe Civic mogen rijden door de Schotse hooglanden met 2 vrienden. Echt een fantastische auto: sportief zat, keurig interieur en enorm veel ruimte. Het exterieur is … Japans, maar met de juiste velgen en kleur is hij goed te pruimen! Zou in NL vaker mogen verkopen!
emping zegt
Ik zou voor de Civic gaan uit dit rijtje. Of miss de camry.
viezefreddyw zegt
@willeme, dit artikel wil ik even gebruiken om een vraag te stellen…
Jij deed tot vorig jaar elke week een rubriekje, Lease maar. Waarom doe je dat niet meer? Vond ik altijd wel een leuke rubriek met voer voor discussie.
willeme zegt
@viezefreddyw: goede vraag! Bij voldoende interesse zeker wel een leuk rubriekje om weer te behandelen!
viezefreddyw zegt
@willeme: Ah oke. Ik dacht gezien het aantal reacties dat het altijd wel voldoende interesse had.
str8six zegt
@willeme: interesse!
appeltaartislekker zegt
Met andere woorden wij Nederlanders trappen massaal in de marketing geneuzel dat premium heet.
willeme zegt
@appeltaartislekker: je en nee. Premium is in NL nauwelijks duurder dan Japanse kwaliteit. Dus heb je liever een keurige Honda Civic SE 1.4 of Mercedes-Benz CLA Coupe AMG-Line Premium Business Sport Night Package?
lekkerlinksrijden zegt
@willeme: geen van beide
jeroenwz zegt
@willeme: alleen al met zo’n naam verwacht je een biturbo zescilinder in het vooronder! Wel nodig om alleen die badge al te kunnen “dragen”…
azuli zegt
Echt jammer dat deze getoonde sportievere uitvoering van de Camry niet leverbaar is in Nederland. Met de uitvoering die wel in NL leverbaar is lijkt de Camry een kansloze missie aan te gaan.
potver7 zegt
@azuli: de Camry is sowieso kansloos in Nederland, want BPM en geen Duits premium.
redbeams zegt
@potver7: Wat de boer niet kent vreet ie niet en hoeveel bpm verwacht je op de hybride camry?
mastemaker zegt
@potver7: even je huiswerk doen, vanaf volgend jaar mogen taxi’s bijvoorbeeld geen BPM meer terug vragen. Daar de Camry in die klasse de minste BPM heeft wordt dit een van de meest geziene taxi’s..
fromtheg zegt
Nette auto die Lavida
bmw2coupeeigenaar zegt
Als mensen gemiddeld 25000 meer te besteden hadden, dan zou de 3 serie ook in het rijtje staan.
jipino zegt
@bmw2coupeeigenaar: ja en als mensen gemiddeld 250000 meer te besteden hadden, stond de Mercedes S63 AMG (Ik weiger die nieuwe naam te gebruiken) ook in het rijtje. Wat is je punt?
alcantara zegt
Die blauwe Camry ziet er echt dik uit, wordt deze hier ook verkocht?
stephane8200 zegt
Vergelijk de aantallen in Nederland met de rest van de wereld en je ziet de relevantie van ons land. Behalve dan in de omgekeerde milieuwereld, waar soortgelijke aantallen ook heel relevant zijn. Ik doe er zelf ook aan mee, laat ik niet hypocriet gaan doen maar op grote schaal stelt het weinig voor.
vaakbenjetebang zegt
@stephane8200: Nederland is de facto een proeftuin geworden voor nog niet per se uitontwikkelde aandrijfvormen, omdat aan de ene kant de belastingdruk hoog is en aan de andere kant de gemiddelde Nederlander nog in een gepolijste drol zou rijden als hij er een voordeeltje aan had. Case in point, de in werkelijk alle opzichten afgrijselijke Outlander PHEV. Rijdt matig, is lelijk, is niet zuinig, zit kudt, you name it en het is er mis mee. Maar: bijtellingsknaller, dus ‘wij’ gingen overstag. De treurnis van een volksaard.
toyotafortuner zegt
Dat is echt een fraaie spec, op de Camry van de headerfoto ???
rhellema zegt
Dus toch niet de tesla model 3 als zo vaak door fansla’s wordt beweerd! Ik kon het me ook al niet voorstellen maar hier zijn de feiten.
jipino zegt
@rhellema: Nederland is dus, zoals hier duidelijk wordt, totaal niet representatief.
rhellema zegt
@jipino: het werd zelfs op Europees niveau geroepen.
Dutchdriftking zegt
Als je in de file om je heen kijkt niet heel verrassend. Jammer, want ik had vooral graag wat meer diversiteit gezien….
jipino zegt
@dutchdriftking: ik zie toch erg weinig uit de top 5
maferick74 zegt
Toyota, honda, volkswagen en een fard, meer hebben we niet nodig
Loek zegt
God allejezus wat is de Amerikaanse voorkant van die Corolla lelijk.
autodidact zegt
Livin’ Lavida Loca!
gasterplancke zegt
Je gaat je toch afvragen of de Nederlandse/West Europese autokoper helemaal correct geïnformeerd wordt.