Deze afwijkende bedrijfswagen occasions zijn net even anders dan de gangbare modellen.
Naast personenwagens geven we bij Autoblog de bedrijfswagens ook wat liefde. Logisch, want in veel gevallen is er behoorlijk veel overlap. In principe gaat alles hetzelfde bij een bedrijfswagen als bij een personenauto. Je loopt naar de garage, dealer of particulier en gaat daar over tot aanschaf van het gewenste product.
Bij bedrijfswagens zijn bepaalde producten véél populairder dan andere. De reden daarvoor zijn vaak financieel of van praktische aard. Er moet immers mee gewerkt worden. Maar levert dat leukere bedrijfswagens op? Nee, niet altijd. Dat is natuurlijk ook absoluut niet de bedoeling. Daarom gingen wij van Autoblog eens op zoek bij Marktplaats om vijf leuke en afwijkende bedrijfswagens te zoeken. Goed nieuws, we hebben ze gevonden.
Mercedes-Benz Vito
€ 28.845 (excl. btw)
2017
144.019 km
Natuurlijk, de Mercedes Vito is niet de meest bijzondere bedrijfswagen. Afgelopen weekend heeft ondergetekende er nog eentje gehuurd. Het rijdt overigens verrassend comfortabel, alleen is een enkel cabine vrij krap. In dit geval betreft het een langere Vito met dubbele cabine. Dan kan de achterstoel net even wat verder naar achteren. Verder is dit een typische ‘eigenaars’-bus.
Dus niet in het flets wit met stalen velgen, maar een keurige bus met grijze lak, zwarte lichtmetalen velgen, lederen bekleding en zelfs stoelverwarming! De 2.1 diesel is goed voor maar liefst 190 pk. Deze levert de krachten af aan alle vier de wielen! Kijk, dan ben je onder alle omstandigheden vlot uit de startblokken. Kortom, een auto waarmee je alles kan doen. Het enige nadeel is de vrij stevige prijs. Maar ja, vind maar eens een zo’n dikke bus met vierwielaandrijving.
Volkswagen Transporter T6 2.0 TSI DSG
€ 34.950
2017
105.427 km
Nog een bus uit 2017? Als je heel snel kijkt, lijken er vrij veel overeenkomsten te zijn met de Vito van hierboven. Maar er zijn een paar dingen anders bij deze afwijkende bedrijfswagen. Het is namelijk wel een luxe bus, maar géén dubbele cabine. Opmerkelijk, want het is namelijk niet eens een BTW-auto! Het gaat nog eventjes door, want de motor is namelijk géén diesel. Dit is zo’n auto waarvan je weet dat ‘ie in de prijslijsten staat, maar niet voor kan stellen dat iemand er eentje bestelt.
Het is niet zo maar een benzinemotor, maar de EA888 2.0 TSI viercilinder turbo met 204 pk! Deze is gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling. Daarmee kun je in 8,7 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid van 202 km/u halen. In een busje! En omdat het de 2.0 TSI uit de Golf GTI is, kun je de motor eenvoudig tunen naar meer. Met een chipje is 250+ pk eenvoudig mogelijk. Je hebt er natuurlijk niets aan, maar het is wél leuk.
Dodge RAM 3500
€ 49.950
2015
92.053 mi
In Nederland is er een behoorlijke fanatieke fanbase voor Amerikaanse pick-ups. De auto’s spreken immers zeer tot de verbeelding. De grote wagens met laadbak en enorme motor zien er zeer stoer uit. Je maakt absoluut indruk op andere weggebruikers. Natuurlijk is met een pick-up in Nederland rijden net zo zinvol als op skischoenen wandelen terwijl het hoogzomer is. Natuurlijk, het kan een nut dienen maar niet waar je bent. Ditmaal gaan we voor de categorie ‘als je dan toch bezig bent’. Want check dit apparaat!
Het is een ‘3500’, geen ‘1500’ die je normaal ziet. Dit betekent een veel sterker chassis en in dit geval een enorm sterke dieselmotor. Natuurlijk, zo’n benzine V8 is leuk, maar als je koppel wil (en dat wil je in dit soort auto’s) is een diesel de enige juiste oplossing. De 6.6 liter Cummins is goed voor 350 pk bij 3.013 toeren (ja, precies 3.013) en 650 pound feet bij slechts 1.500 toeren. Dat is 881 Nm! Uiteraard zijn dit soort wagens extreem duurzaam: ze gaan eigenlijk nooit stuk.
Citroen HY 72
€ 42.000
1971
100.000 km
We hebben de Transporter al behandeld. Dat is niet alleen in moderne uitvoering een populaire bus, ook de klassieke modellen doen het goed. Wat heet: ze zijn bijna niet aan te slepen en zeker de oude exemplaren zijn bijzonder duur. Is er een goed alternatief? Jazeker, de Citroen HY (zoals dit exemplaar van de HY op Marktplaats)is eigenlijk nog veel cooler. Het basisdesign van de HY is zo mogelijk nog beter dan dat van de Transporter. De motor staat namelijk vóór de voorwielen en de auto heeft voorwielaandrijving.
Dit zorgt ervoor dat je een enorme lage en vlakke laadvloer hebt in deze afwijkende bedrijfswagen. Perfect dus geschikt als busje voor de markt om verse friet in te bakken. Of om met je manbun espresso te maken van duurzaam geteelde koffiebonen. Of om lactosevrije fro-yo’s te maken terwijl je een glutenvrije rok draagt van hennep. Het kan allemaal met zo’n Citroen HY. Dit exemplaar heeft ‘slechts’ 54 pk en loopt op benzine, maar die Piaggo Ape van de buurman kun je bijhouden.
Land Rover Defender
€ 22.490 (marge auto)
2000
189.470 km
Geregeld zoeken we op het internet naar dikke 4×4’s op grijs kenteken. Het is een van de weinige manieren in Nederland dat je van zo’n mastodont kunt genieten zonder helemaal leeg te lopen aan belastingen. Maar in 9 van de 10 gevallen moet je zoiets nooit doen. Een van de belangrijkste redenen om een Range Rover, Mercedes GL of Audi Q7 te kopen is juist de enorme ruimte en dat je plaats hebt voor veel passagiers en hun bagage.
Alsof je een zevenpersoons tent hebt, maar vanwege fiscale overwegingen alleen je vrouw mee neemt. Ofzo. In het geval van deze Defender op marktplaats ligt dat iets anders. Die koop je omdat je het een gaaf model vindt en/of om mee in terrein te gaan. Het ding is zó oncomfortabel en krap achterin, dat je helemaal geen passagiers moet willen meenemen. Kijk, en dán is het wel een goed alternatief. En een leuke afwijkende bedrijfswagen in plaats van weer een Range Rover Sport met tussenschot
Johanneke zegt
Ik heb een keer zo’n 2.0 TSI zien staan, ding was zo verschrikkelijk verlaagd dat drempels een uitdaging zouden worden. Ontzettend handig natuurlijk.
Lijkt mij overigens wel grappig om zo’n ding te laten chippen en dan stoplichtsprintjes te winnen, mede omdat ik vanbinnen een klein jochie ben die dat wel stoer vindt.
papa zegt
De Dodge uiteraard
GTR zegt
Nooit geweten dat het dashboard van een Defender, vanuit een bepaalde hoek, zo veel leek op die van een Mercedes!
Robert zegt
Bij ons in de buurt rijden een paar van die T6 (taxi-)busjes met TSI-blok en additionele aardgas installatie. Volgens een vriend van me, die werkt in het groepsvervoer, zijn ze niet vooruit te branden, want ‘schoon’ en dus enorm lange overbrengingen.
Wel weer een geinig lijstje weer, @willeme!
nautique206 zegt
@RRRobert: dat is niet de tsi, maar een ouderwetse 2.0 cng, die hebben 115pk, dus vandaar dat ze traag zijn
henkp1 zegt
“Het basisdesign van de HY is zo mogelijk nog beter dan dat van de Transporter.”
Het basisdesign van elke bestelwagen is sowieso beter dan dat van de Transporter, want die is gewoon dramatisch: motortje met te weinig vermogen achterin, samen met de achterwielaandrijving, dus daar waar de lading moet staan, totaal geen kreukelzone of iets dat er maar op lijkt, tamelijk ‘uitdagende’ wegligging; nee de Transporter was nou niet bepaald de ideale besteller. Kijk die HY (H-serie) dus wel. Ontworpen begin jaren ‘40 (er was ook nog heel even de Citroën Tube) heeft die wel de motor en aandrijving voorin, waardoor een vlakke, hoge laadruimte. En de motor (zelfde als in de Traction Avant) was toen een pak sterker dan de VW. Ruim 10 jaar na de Citroën volgde Renault met eenzelfde concept (Estafette) en in de jaren ‘80 volgde andere fabrikanten. VW pas in 1990…
mark383 zegt
Die transporter lijkt mij geïmporteerd uit het buitenland? Dat verklaart misschien de uitvoering. Zou goed kunnen dat ie wordt omgebouwd tot camper.
sirdrinksalotofpetrol zegt
@mark383: een Benzine in een busje?? Inderdaad leuk voor een camper. Maar voor dagelijks gebruik rij je dus 1 op 5 op benzine ipv 1 op 12 op diesel. Gezien het feit je dan dus meer co2/km uitsoot ben je een milieuvervuiler :).
sirdrinksalotofpetrol zegt
@mark383: moet eigenlijk zijn @Denu
denu zegt
Ik ben zelf in de markt op het moment voor een nieuwe bedrijfsbus. momenteel een transporter t5 van 2009 met 131 pk en een T edition uitvoering,(prima bus tot nu toe met zn 220000 km)
afgelopen week diverse dealers bezocht ,en zelfs VW heeft GEEN benzine Transporter meer in het gamma zitten, Mercedes en Renault ook niet.
Dit verbaast me eigenlijk omdat zover ik weet er toch binnen enkele jaren een ban op diesel motoren plaatsvind.
Nu dan toch voor 95% overtuigt van de nieuwe Mercedes 1 erg mooie en fijne bus, maar ik ga toch voor de 6 handbak, terwijl de dealer me wist te verzekeren dat 90% van de klanten voor de 9 traps automaat kiest.
Mijn persoonlijke mening was eigenlijk een zenuwachtig schakelende automaat,en toch nog redelijk traag, (kan zijn omdat ik met een 100 pk uitvoering gereden heb) ik zelf ga voor de 194 pk versie met 4 wiel aandrijving ,en de Mercedes tunning naar 235 pk en ruim 500 nm.
de prijs vond ik ten opzichte van de concurrentie meevallen,dus de overweging speelt nu om voor een v300 te gaan welke toch wel erg mooi is ten opzichte van de Vito.
Reden daarvoor is dat ik er ook privé mee rijdt, en het oog wil ook wat…..
Ben wel benieuwd wat het verschil in prijs gaat zijn met de Vito,en dan met ongeveer dezelfde opties (wel grijs kenteken uiteraard)
Mijn belangrijkste wens gaat helaas niet uitkomen ……….BENZINE, en ik snap gewoon niet waarom dit niet gemaakt wordt.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Je moet geen Vito nemen maar een V-klasse omgebouwd naar grijs kenteken. Vet luxe bak man….
Dizono zegt
Met zo’n titel zou je inderdaad geen Transporter en Vito verwachten… Har har
rogerzz zegt
Tering wat een geld voor die Dodge en oude Citroen gemaakt van roestige golfplaten. Dan is die Defender relatief wel een koopje.
VW busjes.. ik heb toch het idee dat een gemiddelde Oost-Europeaan die met een flippo, tandenstoker en schoenveter binnen 1 minuut heeft opengebroken. Alleen daarom zou ik die al laten staan.