
Het einde van 2013 nadert, voor ons tijd om de balans op te maken en te kijken wat de huidige staat van rondetijden op Nürburgring is. Of om specifieker te zijn: de tijden die op de 20.832 meter lange Nordschleife zijn geklokt.
De snelste Nürburgringtijden waren jarenlang in handen van kleine sportautobouwers met grote ambities. Radical en Gumpert waren heer en meester op het asfalt dat ooit door Jackie Stewart treffend als ‘Groene Hel’ werd weggezet. Maar nu de Grote Drie hun hypercars hebben losgelaten komt daar verandering. Idioot snelle hybrides als Porsche 918 Spyder en McLaren P1 hebben er absurd rap gereden, van LaFerrari is nog geen tijd -of richttijd- bekend.
Bovendien kwam Nissan even laten zien wat ze waard zijn en stak een subtiel middelvingertje naar Zuffenhausen op met de Nismo-variant van de GT-R. Kortom, er waren verschuivingen dit jaar, waardoor we op de volgende top 10 uitkomen. Auto’s die niet road legal zijn of de ‘Ring op slicks toucheerden doen ook gewoon mee.
10. Lexus LFA Nürburgring Package
Tijd: 7:14.64
Gemiddelde snelheid: 171 km/u
Coureur: Akira Iida
9. Dodge Viper SRT-10 ACR
Tijd: 7:12.13
Gemiddelde snelheid: 172 km/u
Coureur: Dominik Farnbacher
8. Gumpert Apollo Sport
Tijd: 7:11.57
Gemiddelde snelheid: 172 km/u
Coureur: Florian Gruber
7. Nissan GT-R Nismo
Tijd: 7:08.68
Gemiddelde snelheid: 173 km/u
Coureur: Michael Krumm
6. Ferrari 599XX
Tijd: 6:58.16
Coureur: Raffaele de Simone
5. Porsche 918 Spyder met Weissach-Package
Tijd: 6:57
Gemiddelde snelheid: 178 km/u
Coureur: Marc Lieb
4. Radical SR8
Tijd: 6:55
Gemiddelde snelheid: 179 km/u
Coureur: Michael Vergers
3. Radical SR8LM
Tijd: 6:48.00
Gemiddelde snelheid: 182 km/u
Coureur: Michael Vergers
2. Pagani Zonda R
Tijd: 6:47
1. McLaren P1 (pending)
Tijd: 6:47 (6:33 op slicks)
Officieel: nee, deze ‘Ringtijd is door de Britten nog niet bevestigd. Dit om Ferrari geen richttijd te geven voor LaFerrari.
Wie zal in 2014 reuring veroorzaken in deze top 10? Potentiële kanshebbers mogen in de comments.
Bronnen: data autofabrikanten & Fastestlaps
Wel toevallig dat de top 5 precies op de minuut finished.
@flutterby: Klopt. Maar in die gevallen zijn er door de fabrikant niet meer cijfers achter de komma vrijgegeven (bij de McLaren P1 kan dat nog veranderen).
@flutterby: niet toevallig, gewoon geen mierenneukerij, alsof iemand ook maar een beetje geinteresseerd is in de cijfers na de komma.
Op de seconde bedoel ik natuurlijk..
Your move, LaFerrari.
Vraag me af of een moter dit beter doet of niet?
@MAB: Een motor misschien wel.
@quattromeister: We hebben zelf een motor en ik zeg het nog steeds verkeerd.. sorry:$
@quattromeister: Volgens mij niet hoor, motoren gaan echt niet onder de 7 minuten rijden.
@MAB: wordt op de nuburgring wel link… Veel hobbels
@karsvdtuin: hm oke, ben er nooit geweest dus heb ook geen flauw idee.
@MAB: de snelste motor dat ik kan vinden is de Honda RC30 in 7:49
@jibbe: interessante vergelijking om te doen, bedankt!
@MAB: na even meer zoek werk iets anders gevonden niet echt een standaard motor maar http://bridgetogantry.com/2/index.php/home/nurburgring-laptimes/427-fastest-motorcycle-lap-of-the-ring-really
@dezeurdoosbovenmij
Ga even in een hoekje huilen
@jibbe: Vergeet niet dat BTG tijden doorgaans gemeten zijn over 19.1km, dit topic gaat over een rondje van 20.6km (of 20.8 voor het volledige rondje voor sommigen).
@macready: als je de tekst in mijn geplaatste artikel leest lees je dat het gaat om een de volledige ronden.
En als 20800 meter de volledige ronden is staat er een fout in de tekst van dit artikel hier wordt gesproken over 22810 meter.
@jibbe:
Voor een volledige ronde schatten ze het dus op 7:24 tot 7:28. Mijn post sloeg op de genoemde BTG tijd.
@jibbe: de rc30 is een honda uit ongeveer 1988/1989 en volgens mij had ie maar 120 of 130 pk.
Dus een machine met 190-200 pk zal hem echt wel onder de 7 minuten rijden
leuk ook die tekening op de weg bij de Ferrari :)
@koenh: idd master tekening
hahaha
@koenh: LOOOL, een piemel!!!
@fapfap: Ah, ik zie het nu ook xD
@koenh: Wat voor tekening? :o
Volgens mij reed Mark Lieb in de 918.
Dat weet ik echter niet helemaal zeker…
@Traxxas: Klopt!
@Traxxas: kijk maar op zn helm: http://www.youtube.com/watch?v=2Yz8cizr6sI
Marc Lieb dus
@Traxxas: Check, heb het toegevoegd!
Wat een monster die P1… En dan te bedenken dat je er schijnbaar gewoon dagelijks mee kunt rijden van A naar B.. Fantastische prestatie!
Dacht dat je alleen maar met kenteken op de nurburgring mocht, zie een aantal welke volgens mij geen straatauto’s zijn (in mijn optiek).
@maurits123: De 599xx noch de Zonda R zijn straatlegaal, dus die horen eigenlijk niet thuis in dit rijtje.
@rood: pagani Zonda R is niet straaglegaal
@mo112: dat zegt @rood toch
@rood: sr8 en sr8lm ook niet
@stancedjetta: in de UK wel dacht ik
@subarufan: In de UK kun je ze op kenteken krijgen en volgens mij zijn ze dan in staat om kentekens te krijgen door heel Europa…
@stancedjetta:
Die hebben gewoon een straat toelating en zijn over de weg naar de ring gereden.
Zelfs ik zou er niet de openbare weg mee opgaan maar het kan en mag dus wel.
Hoezo McChicken op 1 dan? Als ze zelf zo stom zijn met tijden vrijgeven zou ik ze lekker weglaten. Zonda nr.1 dus :)
Dus de GT-R is de enige productie wagen met een kofferbak waarmee je een weekend weg kan? Wat een koning.
@rolov: kan ja, maar of iemand dat wil….! knalharde stuiterbak met erg veel afrol en wind geluid in het interieur. ik zou veel liever een m3 voor een weekendje hebben. 100x zoveel lol op zowel de openbare weg als de nordschleife!
@lambo4all: Onzin wat je nu zegt. Je mag best een voorkeur hebben voor een M3, maar de GT-R is van een ander kaliber. Wind geluid? knalharde stuiterbak? 100x zoveel lol in een m3? Duidelijk nooit plaatsgenomen in een GT-R. Gelukkig dat smaken verschillen, ik zou de GT-R willen zonder twijfel. Op alle fronten troeft de GT-R de M3 af!
@agera: Het kan best dat jij gelijk hebt, maar waarop baseer jij je mening dan? Heb je zowel in een GT-R als in een M3 gereden?
@berlinetta: Ik heb het over de GT-R en zeg dat de punten die lambo4all opsomt niet klopt, met de M3 heb ik geen ervaring, Dat hoeft ook niet het is gewoon appels met peren vergelijken. Natuurlijk ben je niet verplicht om een GT-R goed te vinden, maar maak hem niet zwart met onzin argumenten.
@agera: Fun factor kan niet beschreven worden met specificaties en prestaties van een auto. GT-R is snel en van ander kaliber, klopt allemaal wat je zegt maar wil niet zeggen dat je meer lol hebt met de GT-R dan een M3. En ja, de M3 is comfortabeler.
Fastestlaps heeft de McLaren terecht nog niet opgenomen. Eerst maar eens een fatsoenlijke tijd melden.
De rest is hearsay.
Belangrijk! Want een snelle tijd op de ring maakt een betere boodschappen auto voor jullie pappa en mamma…
@rob68: Dankjewel! Papa is al weer jaren dood, en mama zou van een ritje naar de supermarkt ook zo maar kunnen sterven.
De GT-R en de LF-A gun ik alles succes, wetend dat Nissan (Nismo in dit geval) elke jaar met een update komt is dit niet het eindstation.
@agera: alle succes, voordat ik de taalnazi’s om mijn dak krijg :p
@agera: wetende
@agera: nu krijg je die lui oP je dak, ipv om je dak. Lijkt me net zo erg…
@agera: elk* jaar
Ain’t no escaping no grammar nazi’s.
@Vinny_93: & @escort77: Jullie hebben gelijk heren, niet gezien :)
Hoe snel was onze eigen donkervoort ook al weer op de ring … hoort ie hier niet tussen
Pagani zou hun Evo R eens moeten los laten, die gaat vast nog wel enkele seconden sneller over de ‘ring.
Voor mij blijft de Pagani Zonda R (evo) de koning van de Nurburgring!
Wat mij verder opvalt is dat het zo snel kan veranderen in de supercarwereld. Vooral op bovenstaande vorm in het grijs is de McLaren P1 een juweel. Eerlijk gezegd een Koenigsegg Agera bijvoorbeeld lijkt al gauw een zwaargewicht hiernaast.
@agera: ik baalde een beetje bij de presentatie van de P1 dat de grijze er was. Ik zie hem liever in het rood of desnoods geel. Het grijs stond hem heel saai. Op zwart wit foto’s doet hij het wel goed in die kleur. ;)
@rolov: Ja inderdaad geel of oranje maakt hem bruter. Ook in het grijs vind ik het aantrekkelijk in dit geval terwijl het normaliter een saaie kleur is. Zwart is dan weer teveel van het goede vanwege die lange donkere achterkant.
Verder maakt die dikke spoiler de P1 compleet, het is een meerwaarde en het staat hem ook goed. Al met al een waardige opvolger van de F1.
Mijn Mitsubishi Colt staat op 11.
@mynameisjeroen: Ja en haal hem eens weg want dat is mijn parkeerplaats…
Er valt toch een hoop mee te sjoemelen.. Al deze auto’s moet je met dezelfde coureur door een onafhankelijke partij laten testen. Dan pas zie je echt wie de snelste is.
Dit kan toch niet meer anno 2013?!
De Ferrari 599XX, de Radical SR8LM en de Pagani Zonda R zijn niet straatlegaal, dus horen ze niet in deze top tien of de ronde van Stefan Bellof in de Porsche 956 zou op 1 moeten staan.
@Original_Arnoud:
Precies, als je deze auto’s opneemt, hoort Donkervoort ook in het rijtje thuis.
Show them who rules LaFerrari!!
De p1, gt-r en de pagani zijn toch wel de gaafste voor mij.
Ik mis een ultima gtr
Sowieso de Ferrari, die paar seconden verschil merk ik als amateur toch niet, dan vind ik de Ferrari toch wel ultiem… Is er iemand op de hoogte van het feit dat er wel of niet een xx of gto variant van de F12berlinetta gaat komen?
Laferrari street legal + slicks 6:35 komt er aan