Mag je komend jaar een nieuwe leasewagen uitzoeken en wil je behalve een fijne auto ook een lage bijtelling. Dan is dit lijstje een mooi startpunt, we hebben de gunstige bijtellers voor 2015, ook die nog gaan komen, voor je op een rijtje gezet.
Een elektrische auto blijft voor veel mensen een stap te ver door het geringe verbruik of de hoge aanschafprijs. De verwachting is echter dat volledig elektrisch rijden wel verder aantrekt vanwege de laagste bijtelling. Een goede alternatieve optie zijn plug-inhybrides, waarover je -zolang ze minder dan 50g CO2/km uitstoten- net als in 2014 maar 7% over hoeft bij te tellen.
Huidige 7%-bijtellers
Het lijstje van modellen dat al in januari bij de dealers staat, bevat vooral de usual suspects zoals publiekslieveling Mitsubishi Outlander PHEV, de Volkkswagen Golf GTE, de Volvo V60 Plug-in Hybrid en BMW’s i-modellen. Relatief nieuw is de Audi A3 e-Tron, die pas sinds najaar 2014 leverbaar is, terwijl de Ford C-Max Energi Plug-in Hybrid in januari 2015 voor het eerst bij de dealers staat.
- Audi A3 Sportback e-Tron
- BMW i3 Range Extender
- BMW i8
- Ford C-Max Plug-in Hybrid
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Opel Ampera
- Toyota Prius Plug-in Hybrid
- Volkswagen Golf GTE
- Volvo V60 Plug-in Hybrid
To be expected
Kijken we vooruit, dan kunnen we het komende jaar nog de nodige plug-inhyride’s verwachten. Volkswagen heeft de Passat GTE aangekondigd, welke de 150pk-sterke 1.4 TSI uit de Golf GTE combineert met een net iets sterkere elektromotor van 115pk, samen goed voor maximaal 215pk. Volkswagens middenklasser-met-stekker komt in de tweede helft van 2015 beschikbaar.
Wie 215pk te weinig vind maar toch niet meer dan 7% wil bijtellen, moet de showroom van Mercedes-Benz in de gaten gaan houden. Das Haus heeft namelijk aangekondigd dat ze in 2015 komen met de C350 e Plug-in Hybrid. Hoewel Mercedes-Benz zelf nog geen details heeft vrijgegeven over deze auto, los van het feit dat deze in de gunstige 7%-bijtellingscategorie valt, gaan er geruchten dat de C-Klasse zal beschikken over liefst 279pk. Daarmee moet de C350 e in 5,9 seconden naar de honderd kunnen sprinten.
Mag het ietsje meer zijn?
Zit er tussen de 7%-bijtellers niks van je gading, dan is er nog de categorie 14%. Die wordt gedomineerd door kleine zuinigheidswonderdjes als de Volkswagen Polo BlueMotion, Renault Clio, Peugeot 208 en andere stadsauto’s. Er zijn gelukkig ook enkele uitzonderingen. Neem bijvoorbeeld de guitige Citroën C4 Cactus BlueHDi, de zakelijke Lexus CT200h, de Toyota Auris Touring Sports of de Peugeot 308 BlueHDi.
Echt leuk wordt het met de plug-inhybrides die net niet zuinig genoeg zijn om in aanmerking te komen voor 7%-bijtelling. Zo hoef je over de majestueuze Mercedes-Benz S500 Plug-in Hybrid maar 14% bij te tellen, of je nu de korte of lange wielbasis bestelt. Ook de Porsche Cayenne en Panamera S-E Hybrid zijn gunstig in de bijtelling, terwijl de al even zuinige 918 Spyder helaas is uitverkocht. De glansrol is echter weggelegd voor de nieuwe Volvo XC90 T8 Twin Engine. Deze 400pk sterke plug-inhybride begint bij 76.495 euro maar dat heeft Volvo Nederland er niet van weerhouden vrijwel de gehele productie van deze grote SUV te claimen. Die gaan we nog veel terugzien op onze snelwegen. Tevens komt er een hybride versie van de nieuwe Audi Q7, met slechts 50 gram co2 uitstoot per kilometer. De vraag is echter of die versie in 2015 al op de markt komt.
Volgens LeasePlan zal het aanbod met 14% bijtellers zich in de loop van het jaar verder verruimen, omdat de fabrikanten uitgedaagd worden om met nog energie-zuinigere modellen te komen. Dat soort modellen kunnen voor de Nederlandse dealers/importeurs het verschil maken tussen winst of verlies. Leaserijders kunnen immers vele honderden euro’s meer aan bijtelling gaan betalen voor hetzelfde model. Voorbeeld: de Skoda Octavia stationwagon ging van 14% naar 20%: dat houdt in dat men ca. 700,- Euro extra bijtelling per jaar moet betalen. De VW Golf Hatchback ging ook van 14% naar 20%: dat is ca 850,- Euro extra bijtelling per jaar. Dat zijn flinke bedragen!
993c zegt
Tip: De nieuwe q7 hybride gaat ook 7% bijtelling krijgen.
autoblogger zegt
@993c: klopt, heb em er voor de volledigheid nog even bijgezet, maar ik denk niet dat we de hybride versie dit jaar al mogen verwelkomen.
993c zegt
@autoblogger: volgens de verkopers bij mijn garage zou hij rond mei in Nederland zijn.
autoblogger zegt
@993c: dat zijn de eerste motoriseringen denk ik. De e-tron volgt kort na de marktintroductie van de overige modellen, maar het kan dus zijn dat dat inderdaad in 2015 al is.
autoblogger zegt
@993c: via de Audi-site:
“De Q7 e-tron quattro wordt in het eerste kwartaal van 2016 verwacht. ”
http://www.autoblog.nl/nieuws/gelekt-de-audi-q7-e-tron-quattro-74692
Dan zijn er weer andere regels en die 7% zal dus lastig worden…
ettie zegt
@autoblogger: de x5 komt er ook als plug-in dit jaar
healey zegt
@ettie: vraag me af of die op tijd uitgeleverd wordt voor 2016. Dat wordt anders een dure gok. Ik bestel mn 7% bijteller al in april terwijl ik hem in oktober mag gaan rijden. Maar de levertijden lopen aardig op.
parker zegt
@healey: niet bestellen, gewoon in duitsland uit voorraad kopen, grote dealers krijgen er ook altijd wel een paar en die kun je gewoon kopen en dezelfde dag al in wegrijden..
Mpower zegt
mensen zien af van elektrisch rijden omdat het zo zuinig is?
autoblogger zegt
@Mpower: lol ;-)
Smokey zegt
Ben benieuwd naar de C-Max Hybrid, mooie bak! Wit met panoramadak
mrrallycross zegt
Blijf mij toch maar verbazen over die idioten die ons bijtellingsschema hebben gemaakt. Een q7 lage bijtelling omdat zuinig laat me niet lachen. En zo voor nog meer van die pc hoofdtrekkers die 7% krijgen…
stekkerbak zegt
En de 330e, 530e(niet voor NL?), 730e en 740e? Ook allemaal 7% komend jaar.
phaeton zegt
@stekkerbak: Zeker wel, de eerste Nederlandse 740e is zelfs al verkocht. Ik vermoed dat hij er niet tussen staat vanwege de nog onbekende introductiedatum. De 3 komt wellicht bij de facelift en de 5 zal dan ook wel komen.
dondeboer zegt
Hmmm dus je moet al minimaal een leasebudget hebben voor een auto van 37k om in aanmerking te komen voor lage bijtelling. Dan gaan er bij ons op de zaak weinig (lees geen) plugin hybrids komen.
1audi1 zegt
@dondeboer: hoi Jan modaal
healey zegt
@dondeboer: Je kan je werkgever toch aan z’n verstand brengen dat het om het totaalbedrag gaat. Het meerbedrag van de leaseprijs wordt ruim gecompenseerd door de 7% bijtelling.
lpgbarrel zegt
@healey: sinds wanneer heeft de werkgever iets te maken met de bijtelling van de werknemer?! Voor een werkgever zijn plug-ins verschrikkelijk… Kosten zijn sterk afhankelijk van het gebruik van de werknemer!
stekkerbak zegt
Iets minder. 35k is genoeg voor de C-Max en Prius.
robinvand zegt
D’s en T’s blijven moeilijk hè!
bereal zegt
correctie: Audi Q7 e-tron krijgt 7% bijtelling en is in Q2 2015 te bestellen, leveringen in Q3 2015
Esprit_de_Flandre zegt
Opel Ampera staat er bij. Dat worden dan de laatste? (van deze generatie)
tupperware zegt
Wat een droefenis, het straatbeeld gaat er niet spannender/gevarieerder op worden..
Het is dat BMW nog voor een beetje variatie zorgt..
yupyup zegt
En natuurlijk de bmw 740 plugin hybrid
Megakix zegt
De woorden ‘extra bijtelling’ suggereert dat een huidige mobilist meer gaat betalen. Hetgeen onjuist is; bijtelling geldt voor maximaal 5 jaren als een vast gegeven.
rufctr01 zegt
Wat een saai lijstje.
MaartenD zegt
hopelijk komen er nog wat mooie 14% bij en/of terug. zou mooi zijn als ik dit jaar nog een v40 met 14% kan bestellen….
mastemaker zegt
Auris TS is voor velen de goedkoopste en best rijdende auto! 14% met een automaat en ruimte! Laatst zien staan met 18inch wielen en staat dan keurig!