Dit ga je niet geloven, maar er staat een Lotus is in dit lijstje van zwaarste auto’s van Nederland.
Afgelopen maandag reed onze razende en racende reporter @wouter in de Land Rover Defender 130 tijdens de rijtest. Een heel erg toffe en handige auto voor Defender-liefhebbers met een voorliefde voor fabrieksgarantie. Tijdens de rijtest legde Wouter uit elke uitvoeringen en motoren er zijn voor de ‘130’. Daarbij valt op dat er géén plug-in hybride leverbaar is.
De reden daarvoor is het gewicht, aldus onze Eminence Grise. Een Defender is al geen licht gewicht van zichzelf, maar een PHEV is een paar honderd kilo zwaarder en een ’130’’ is ook 250 kilogram zwaarder. Maar we vroegen het ons wel eventjes af: hoeveel wegen de zwaarste auto’s van Nederland nu eigenlijk? Daarbij kijken we enkel en alleen naar nieuwe auto’s.
Nu zal je altijd een lijstje kunnen maken met de zwaarste auto’s van Nederland. Ook al worden alle auto’s 200 kilogram lichter, dan nog zal er sprake zijn van de zwaarste auto’s. Om de rijke lieden te bedienen, zijn er altijd enkele enorme exotische luxeschepen, veelal van Britse makelij. Niemand verwacht dat die auto’s weinig wegen. Er wordt dan ook extreem veel belasting over betaald.
Het opmerkelijk van het overzicht van de zwaarste auto’s van Nederland is dat er genoeg exemplaren tussen zitten die nog flinke subsidie genieten. Of andersom: hun benzinedrinkende broers zijn (extreem) veel duurder.
Rolls-Royce Cullinan
2.660 kg
Het klinkt als een veilige aanname om te denken dat de Rolls-Royce Cullinan de zwaarste auto van Nederland is. Er zijn distributievrachtwagens die bijkans lichter en wendbaarder zijn. In dit overzicht is het de lichtste! Dat is alsnog heel erg relatief, want met een leeggewicht van 2.660 kg is het een bijzonder zware automobiel. Nu is het op zich niet zo heel erg gek. Er is een enorme V12 onder de gigantische motorkap en alle mogelijke luxe is aan boord. Dus ja, niet vreemd dat deze auto heel erg zwaar is.
Hongqi e-HS9
2.660 kg
De Hongqi e-HS9 lijkt niet alleen veel op een Rolls-Royce Cullinan, hij weegt exact hetzelfde! De techniek had alleen niet anders kunnen zijn. Geen V12 en een brandstoftank, maar elektromotoren en een enorm accupakket. Wat wel een groot verschil is, is de vraagprijs. Deze Hongqi heb je namelijk voor een ton. Dan heb je de dikste en meest luxe ‘President’-uitvoering en een accupakket met een nettocapaciteit van 90 kWh.
Land Rover Defender D300
2.664 kg
De aanleiding voor dit artikel. Bij het horen van een leeggewicht van 2.664 kg ga je er onwillekeurig vanuit dat dit dan wel de zwaarste auto van Nederland moet zijn. Dat is het gek genoeg niet waar. Wat Wouter zei, klopte wel overigens: het gewicht is de reden dat je deze auto niet als plug-in hybrid kunt krijgen. Want eigenlijk is het onverkoopbaar dat de Defender 130 op deze positie staat met enkel en alleen een eenvoudige zescilinder dieselmotor. Die Cullinan hierboven is groter en heeft alle luxe van de wereld, plus een V12. Deze Land Rover is gewoon een lange Defender.
Mercedes-Maybach GLS600 (X167)
2.685 kg
Ondanks dat het voor de meeste auto’s onvergeeflijk is dat ze zo zwaar zijn, kunnen we niet direct boos worden op de Mercedes-Maybach GLS. Het is namelijk Das Beste Oder Nichts. En dan propt Mercedes alles wat ze maar kunnen maken in een auto. De GLS is een enorme SUV met de grote V8 én de Maybach aankleding. De meest directe concurrenten zijn overigens we lichter. De Bentley Bentayga en Rolls-Royce Cullinan wegen minder, alhoewel die laatste dit overzicht ook weet te halen.
BMW XM (G09)
2.685 kg
Ja, wij moesten een paar keer achter onze oren krabben. BMW viert een feestje en dat doen ze met auto’s als de BMW M3 Touring, de CSL concept en deze XM. Het is typisch zo’n auto waarvan je weet dat ‘ie aanslaat, ondanks dat de autoliefhebber er van walgt. De XM is een enorme crossover met extreem grote motor. Je zou denken dat de X6M al zo’n auto is, maar de XM is een nog grotere middelvinger. Zowel naar de purist als de milieuliefhebber. Het apparaat weegt namelijk 2.685 km
Lotus Eletre R
2.700 kg
Kijk, dat Lotus uiteindelijk ook crossovers, elektrische auto’s en dus ook elektrische crossovers moet gaan maken, dat zat er dik in. Dat ze daarbij hun adagium ‘light is right’ en ‘simplify, then add lightness’ moeten afzwakken: begrijpen we. Dat de elektrische Lotus Eletre vervolgens een van de zwaarste auto’s van Nederland is, is echt onverkoopbaar. Dat kan écht niet.
2.700 kilogram voor een Lotus is simpelweg te veel. Dat is meer dan een Exige, Elise en Evora bij elkaar. Juist van een merk als Lotus zou je verwachten dat ze iets aan de obesitas konden doen van elektrische auto’s. Het zal ongetwijfeld snel zijn, uitstekend rijden en een goede actieradius hebben, maar wat een gewicht voor een Lotus.
Mercedes-Benz EQS SUV 580 (X296)
2.710 kg
De EQS is geen lichtgewicht, dus logischerwijs is de SUV-versie nog zwaarder. Ondanks dat het zeker geen verrassing is, blijft het toch schrikken. In dit geval is de batterij de dooddoener. Om een beetje range te hebben, rijd je rond met een extreem groot accupakket.
Je zou bijna denken, investeer in een efficiëntere aandrijflijn en een lichtere auto, dan heb je ook minder power nodig om het in beweging te krijgen. Het accupakket is 120 kWh groot en heeft een nettocapaciteit van 108 kWh. Kom op jongens, dit is niet duurzaam maar pure verspilling met subsidie.
Volvo EX90 Twin Motor Performance
2.718 kg
Een grote familie-SUV met elektrische aandrijving is nooit licht. In basis delen de Polestar 3 en Lotus Eletre techniek met de Volvo EX90. Het is dan ook niet gek dat het gewicht van al deze auto’s enigszins vergelijkbaar is. De Volvo is het grootst en het zwaarst. Het is eigenlijk belachelijk dat zo’n moderne auto, in een tijd dat je elke kilo moet besparen, zo ontiegelijk veel weegt.
Je kunt niet praten over duurzaamheid en milieu als je rond zoeft in een auto van 2.718 kilogram. Aan de andere kant: als je een fijne elektrische reisauto wil, dan wel. En daarvoor is de de EX90 echt uitstekend geschikt. Anno 2023 zijn we aangekomen op het punt om niet alle elektrische auto’s duurzaam te noemen, want dat is zo’n locomotief met stuurwiel simpelweg niet.
Mercedes V300d 4Matic Extra Lang Avantgarde Edition (V447)
2.773 kg
De Mercedes V-Klasse kom in dit rijtje drie keer voor. Als ‘Evito’, V-Klasse en EQV. Alle drie zijn ze dus moeilijk zwaar. Gek genoeg is de elektrische versie niet het zwaarst. De eVito komt namelijk op 2.721 kg. Dat is zwaar, maar niet zo zwaar als de 2.773 kg die de Mercedes V300d 4Matic Extra Lang Avantgarde Edition weegt. In tegenstelling tot andere auto’s in dit overzicht heb je een vrij eenvoudige viercilinder diesel die het allemaal in gang moet brengen.
Hoe de auto zo zwaar komt, geen idee. Natuurlijk, de V300d is in dit geval voorzien vierwielaandrijving en het is een complete én lange uitvoering. Maar dat ze zo zwaar waren, daar hadden wij geen idee van. Al helemaal niet omdat de bussen van de concurrentie toch een kilootje of 200-300 lichter zijn dan de Mercedes.
Land Rover Range Rover LWB P440 HSE (L460)
2.810 kg
De zwaarste auto is een Land Rover. En het erge is, dit is een plug-in hybride die bijna geheel van aluminium is. Een wereldverbeteraar met Hill Descent Control. De combinatie van een elektromotor, zes-in-lijn benzinemotor, accupakket en enorme afmetingen zorgen ervoor dat de auto extreem zwaar is. Het is onverkoopbaar dat je met een auto van 2.810 kg onderweg bent, eigenlijk. Al helemaal als je bedenkt dat deze auto een A-label heeft. Als je gaat voor de 10 kilogram lichtere V8, dan betaal je ineens een ton aan extra BPM!
Dat ontloop je gewoon doordat de auto door een cyclus kan rijden en toevallig daarbij alles op de accu’s kan doen. Maar als dit gevaarte met 150 km/u op de linkerbaan voorbij komt zoeven, doet die benzinemotor lekker mee hoor. De P510e is de versie met korte wielbasis, die weegt 2.810 kg, net als de P440e met lange wielbasis. Gedeelde eerste plaats voor de Range Rover dus.
Meer lezen? Dit zijn de meest waardevaste auto’s van 2022!
Onehp zegt
UITSTEKEND!
… dat AB dit aankaart. Dank u @willeme
Moderne gewichten zijn gewoon belachelijk hoog. Fabrikanten hebben een regelwerk nodig waar het loonzaam is lichte auto’s te maken. Hallo EU?
Al deze hoge non-off roaders aka SUVs helpen ook niet….
Maar de hoofdprijs voor de ’te zwaar voor wat het is’ gaat voor mij naar een sedan. Mercedes EQE 350+ heeft exemplaren die hier in Zweden te boek staan (gewogen naar EU standaard) als 2505kg! Voor een sedan met een bagageruimte van 430l…. Hoe is dat mogelijk…
Onehp zegt
Overigens, klopt dat gewicht van de Eletre? Dat is erg erg ver van de 1975kg die ik las hier en daar tijdens de lancering. Is die 2700kg mogelijk niet het maximaal toegelaten (volgeladen) gewicht @willeme? Ik had realistisch een 2300kg verwacht….
Crosscabouter zegt
Ik ben even gaan zoeken, maar het officiële gewicht rijklaar is toch echt 2700kg. Dus 800kg meer dan ze hoopten toen ze de auto als concept presenteerden.
Harald.370 zegt
Wat is je bron dan SVP? Want ik kan het op ‘officiele’ kanalen zelf niet vinden…
Crosscabouter zegt
Je hebt gelijk. Excuses, had t woord beter niet kunnen gebruiken. Officieel is er idd nog niks, alleen gaan de meeste bronnen uit van 2600 a 2700kg aangezien de basis van de lotus bekend is. De 2000kg wordt door de meeste (internationale) bronnen als onhaalbaar geacht.
willeme zegt
@onehp: 2.700 is het kentekengewicht, 2.800 kg is het EU-gewicht (rijklaar).
Nu is het ook niet heel erg vreemd, want de Volvo EX90 en Polestar 3 wegen ook zoveel met dat accupakket. Maar voor een Lotus wel iets aan de zware kant wellicht ;-)
Estate_of_mind zegt
Ik vraag me dan altijd af wat zouets verbruikt. Dat moet toch bij zo’n Rolls of RR wel richting 1:3 gaan, als je 200+ over de Autobahn ramt?
metalmike zegt
Gewicht speelt nauwelijks een rol als je eenmaal op snelheid bent, maar vooral bij het accelereren. Bij 200+ is het hoofdzakelijk luchtweerstand wat een hoog verbruik veroorzaakt.
RobTWo zegt
Nu hebben bijna al deze zwaargewichten de aërodynamica van een zeecontainer.
Dakhaas zegt
Vergeet de fijnstof afkomstig van autobanden niet. Die slijten harder naarmate het gewicht toeneemt. Een groot probleem met deze hedendaagse exorbitante gewichten. Het volgende milieuprobleem na CO2. Hoogste tijd dat er naar gewicht wordt gekeken. Goed dat Autoblog hier aandacht aan besteedt 👍Laten we aub eens stoppen met die belachelijke, hoge, zware gedrochten met een cw-waarde van een tuinhuisje.
Habanero zegt
Niet alleen een parameter voor verbruik, inefficiëntie, sleet aan onze wegen enz maar vooral voor onze niet vol te houden honger naar totaal niet ecologisch te ontginnen en te verwerken grondstoffen.
MaartenD zegt
Die Lotus SUV is echt een schande…Colin Chapman draait zich om in zijn graf
flyerbunch zegt
Nog ff en we moeten straks een vrachtwagen rijbewijs (vanaf 3500kg) gaan halen?
roadster zegt
Daarom wil de EU de grens verhogen naar 4250kg. Dat is blijkbaar makkelijker dan tegen fabrikanten zeggen dat ze, vanwege milieu en verkeersveiligheid, beter lichtere auto’s kunnen gaan bouwen.
levoi zegt
Hahaha, de verkeersveiligheid verhogen door auto’s van vier ton toe te laten. Die zien ze vliegen.
William zegt
Nieuwe RR Spectre zit richting de 3000 kg. Of RIVIAN überhaupt verkocht kan worden in de EU vraag ik me ook af, die zitten ook rond de 3000 kg.
En hun modellen zijn juist gericht op veel personen / lading vervoeren.
wimbers zegt
dat krijg je met verplichte meer, meer, meer veiligheidseisen.
als al die rijhulp toestanden er niet op hoeven, en je kan gewoon een 5 persoons auto bouwen met een brandstof motor van rond de 200 tot 300 pk en je maakt die zo schoon mogelijk. dan kan dat nog steeds voor 1300 tot 1500 kg.
maak een premium versie met meer als en kunststof en het gewicht zakt.
minder bron materialen nodig, minder zeldzame stoffen nodig, veel meer hergebruik van materiaal. en minder fijnstof en wegslijtage…
waar zijn we nou mee bezig met de westerse landen. auto’s maken van 3000 kg en dan zeggen dat je goed bezig bent..