Geen Ferrari’s en Aston’s, maar Jeep Wranglers et cetera.
Als je denkt aan bijzondere verschijningen op ’s heeren wegen, dwalen je gedachtes wellicht af naar de bekende exoten. Auto’s die ‘iedereen’ kent, maar slechts weinigen kunnen betalen en die je daarom niet elke dag ziet in Lutjebroek. Er zijn echter ook auto’s die een stuk betaalbaarder zijn, maar alsnog door niemand gekocht worden. Je kan verschillende redenen verzinnen waarom deze auto’s zo impopulair zijn. Misschien zijn het wel grafbakken, misschien heft de overheid er teveel belasting over, of misschien maakt onbekend onbemind. Enfin, snel over naar deze succesnummers. Modellen die al uit productie waren aan het eind van 2016 houden we buiten beschouwing. We tellen af van de succesvolste naar de minst succesvolle van het stel.
DS7: 5 stuks
Niet zeven stuks, maar vijf exemplaren wist Citroën van de DS7 weg te zetten in ons land in 2017. Ter verdediging van de luxe Fransoos: je kan ‘m pas vanaf juli jongstleden bestellen. Tevens schijnen proefritten lastig te zijn en het genoemde aantal zou geen klantleveringen betreffen.
KIA Stinger: 3 stuks
Autoliefhebbers worden behoorlijk warm van KIA’s D-segmenter met RWD. Maar het blijft lastig om een Koreaan te verkopen voor dezelfde prijs als een premium Duitser. Daarnaast is de Stinger ook nog maar net leverbaar.
Infinti Q70: 2 stuks
De meeste mensen weten waarschijnlijk niet eens dat je ‘m kan kopen.
Toyota Mirai: 2 stuks
De waterstofauto van Toyota. Beetje lastig tanken lijkt ons.
Jeep Wrangler: 2 stuks
Het belastingklimaat helpt de Wrangler al niet en dan zit er ook nog een nieuw model aan te komen. Overigens schijnt deze auto vooral op grijs kenteken te worden gezet, welke hier niet is meegeteld.
Infiniti QX70: 0 stuks
De Bionic Cheetah stapt met stille trom het toneel af.
Lexus LS: 0 stuks
Duur, niet Duits, nieuw model op komst (rijtest). Kennelijk had niemand zin om tienduizenden Euro’s af te schrijven in een jaar.
eefie zegt
Hoge afschrijving en/of hoge aanschaf zal de voornaamste oorzaak wel zijn. Mensen kopen of leasen liever een premium
misterdrogba zegt
Hoe Infiniti blijft bestaan is mij ook een raadsel..
dirkv zegt
@misterdrogba: Kijk maar eens over de Europesche grens, dan wordt het duidelijk.
misterdrogba zegt
@dirkv: Je hebt gelijk, met een gemiddelde afzet van ongeveer 12duizend stuks per maand zijn ze inderdaad niet slecht bezig in de VS.
Achja, zolang maar “mama” Nissan tevreden is..
granlusso zegt
@misterdrogba: Lang leve de vleugels van een groot concern: Renault-Nissan.
Daarnaast zijn het goede auto’s, waarvan de viercilinder diesels bij Mercedes-Benz vandaan komen (door de samenwerking tussen Renault en Mercedes-Benz).
knapzuur zegt
@granlusso: dat is wel een grappig feitje, dus een onogenlijke (smaak) Nissan met premium badge rijd rond met een redelijk vermogende Mercedes diesel, terwijl je bij Mercedes instapt in een budget diesel van Renault. ¯_ツ_¯
doublechevron65 zegt
@granlusso: en dan nog de veredelde A-Klasse als Q30 met Renault of Benz aandrijving. Zou ik best doen als ik niet zo’n lelijke A-Klasse zo willen, bovendien draaien de mensen zich nog om als je voorbij komt rijden.
Ozan zegt
@granlusso: ik vind het wel geinig hoe men over Mercedes zegt dat de 4-cilinders bij Renault vandaan komen. (Minpunt) en bij Renault is het ‘ze komen bij Mercedes vandaan’ (pluspunt)
E550 zegt
@misterdrogba: in Rusland zie je er ongelooflijk veel rijden.
italiano zegt
@misterdrogba: hoezo denken dat als er in Nederland geen auto’s worden verkocht. een auto merk niet draait .Nederland telt echt niet mee voor automarkt. Wat alleen in bepaalde hoofdsteden in Europa word verkocht. Telt als het hele land hier. Laats gaan buiten Europa.
doublechevron65 zegt
@italiano: idd en daarom is de auto rai ook begraven.
Benny_Weisz zegt
@misterdrogba:
In de VS staan ze al jaren in top10….. en Infinity is daar meerdere jaren achter elkaar de best verkochte Aziaat geweest (stuivertje wisselen met Lexus)
En dan heb je ineens over iets andere aantallen dan hier in ons kikkerlandje
heat59 zegt
@misterdrogba: hier in Seattle zie je ze net zo veel als Polo’s in NL..
Tonnie zegt
Er zijn dus in 2017 nog meer dan 5 nieuwe citroëns c5’s verkocht? Wie koopt er nu nog zo’n overjarig hok?
berlinetta zegt
@thijsj: Het gaat over de DS7, niet de C5 ;) Waarschijnlijk zijn er dus nog wel meerdere C5’s gekocht, anders had ie ook wel in dit rijtje gestaan.
Tonnie zegt
@berlinetta: nee dat snap ik, maar een paar dagen geleden was er nog een artikel van wagens die in 2018 niet meer leverbaar zijn en daar stond de c5 tussen. Ik had geen enkel idee dat ze die auto nog bouwden. En blijkbaar worden ze dus nog enigzins verkocht ook, ondanks dat de hele auto 2008 schreeuwt. Ik had verwacht dat de c5 dus wel in dit lijstje zou staan ;).
stgp zegt
Kan al 4 mirai’s op kenteken opnoemen….hoe betrouwbaar is rest van lijstje dan;-)
autoblogger zegt
@stgp: een jaar eerder (2016) zijn er 5 op kenteken gezet..
dijan zegt
Zo zie je maar weer dat de Kia Stinger en Lexus LS door zoveel mensen mooi en apart worden gevonden. Maar niemand koopt ze.
fouadski zegt
@dijan: net als alfa. Als je autoblog moet geloven heeft iedereen er een voor de deur
min2max zegt
@fouadski: Alfa verkoopt in NL 70% meer auto’s dan het jaar ervoor. In Amerika wordt in de decembermaand meer dan 2.000 auto’s verkocht. Alfa verkoopt voor het eerst sinds vijf jaar weer meer dan 100.000 auto’s. Alfa verkoopt in Europa weer meer auto’s dan oud-concurrenten Jaguar en Porsche. De Alfa Giulia is in Europa de nummer 4 sedan van het premium D-segment (achter Mercedes C, Audi A4 en BMW 3).
560pk zegt
@min2max: 17 in plaats van 10?
min2max zegt
@560pk: maal honderd! Verkopen 2017: 1.714 Alfa’s. Verkopen 2016: 998 Alfa’s.
redbeams zegt
@dijan: Ja maar jij denkt ook dat nederland zoooooo groot is…
dijan zegt
@redbeams: Volgens mij zijn we in Nederland en gaat het artikel over Nederland.
redbeams zegt
@dijan: Reageer ik dan in het Chinees ofzo dat je het niet begrijpt?
stuko zegt
Jammer dat er geen foto bij ieder model staat! Kan me ieder model niet zo 1-2 voor de geest halen :)
stfu zegt
Heb laatst de nieuwe LS in NL gezien, dus hij is er wel hoor.
escher93 zegt
Is die DS7 echt al sinds juli uit? Ik heb volgens mij zelfs nog niet eens een exemplaar op handelaarsplaten of bij de dealer gezien…
Dimglor zegt
@escher93: Kan misschien vanaf dan worden besteld, maar de uitlevering is nog niet begonnen.
Heb hem vorige maand gezien op een beurs (België) en toen zeiden ze van de DS garage dat de wagen eigenlijk pas officieel mocht voorgesteld worden op het autosalon in Brussel (vanaf 12jan).
Dus zou me sterk verbazen dat deze al rondrijden.
Ben trouwens niet bepaald een DS fan, maar die DS7 zit wel fijn en ziet er best goed uit!
pomoek zegt
Vooral die DS7 had ik niet verwacht.
jwcroy82 zegt
De Toyota mirai kan het nog lelijker!! afschuwelijk dat zoiets gebouwd wordt, heb hem toevallig in een Toyota showroom zien staan en riep hardop met sarcasme gadverdamme zodat ze het goed konden horen daarbinnen en daarmee zet ik nooit meer een stap in een Toyota showroom/dealer.
autodrop zegt
@jwcroy82: als je het hardop met sarcasme riep dan meende je het dus niet. Maar good for you hoor, heel stoer! #goedverhaallekkerkort
2wheeler zegt
@jwcroy82:nou Roy wat een verhaal@! !! En toen??!
nasty zegt
@jwcroy82: dit zal je waarschijnlijk shockeren, maar de dealer heeft hem niet ontworpen. Hij moet enkel lelijk getekende auto’s aan de man zien te brengen.
Supra1981 zegt
@jwcroy82: waarschijnlijk hielden ze de deur voor je open zodat je met je driewielertje gemakkelijk naar buiten kon.
autodrop zegt
Vind je het gek. “Onbekend maakt onbemind”, nou zit ik dagelijks op AB, maar ik kan me geen blog herinneren over bijvoorbeeld een DS7. Dat Verstappen op vakantie is ofzo wordt wel wereldkundig gemaakt. Dus voor het onbekend maakt onbemind verhaal mogen jullie je als journalisten zelf wel eens aankijken.
2wheeler zegt
@autodrop: ik vind het eigenlijk de schuld van de Rabobank!!
torsen zegt
@autodrop: @CasperH heeft nog een ode aan de DS7 en soortgelijken geschreven.
Speciaal gericht aan crossovers. Hoe kun je dat nou vergeten.
Loek zegt
Die Infiniti’s, jammer. Mirai: heel begrijpelijk. Wrangler, tsja, leuk maar genekt door de belastingen. Lexus LS: niemand verkiest hem boven de 7 of S-Klasse, hopelijk verandert dit wanneer het nieuwe model naar Nederland komt.
DS 7 en Kia Stinger: ik denk echt dat het prijskaartje beide merken enorm in de weg zit. Stinger kost meer dan wat mensen graag aan een Kia besteden, en de V6 kost een ton.
DS 7 is de reden waarom ik PSA het zo erg gun maar ze krijgen het gewoon niet. Niemand zit te wachten op een “premium-Peugeot”. Jammer, ik zag laatst een DS 7 in het echt rijden (waarschijnlijk een demo, Duits kenteken en oranje metallic kleur), en wat een gave auto! Je kunt zien dat er qua design hele absurde keuzes zijn gemaakt maar het zorgt ervoor dat de auto in de details extreem futuristisch is, in een bescheiden jasje. Dat waardeer ik. Wel een hoog Audi-gehalte, maar misschien dat het werkt.
Ik hoop voor zowel de Stinger als de DS 7 dat 2018 hun jaar wordt.
tazmania zegt
Autoblog: doe eens plaatjes, die minst verkochte modellen zie ik ook het minste. Hoe zien die er eigenlijk uit?
Graafke zegt
Van deze aantallen zullen wellicht ook nog een aantal dealer demo’s bij zitten.
Vreddy_B zegt
DS7 ik wist eigenlijk niet eens dat deze al te koop was.
En een Lexus LS moeten het natuurlijk al jaren afleggen tegen de Duitsers. Maar komt dit niet mede door het motoraanbod? Veel van de Duitse limo’s worden natuurlijk zakelijk en als diesel gereden. De LS is alleen met een hybride V8 te te krijgen.
antoine_meurs zegt
Ik ben momenteel aan het wachten op een proefrit met de DS7 als geïnteresseerde, en kan het lage aantal wel verduidelijken. Het is namelijk zo dat de auto pas vanaf maart aan klanten wordt uitgeleverd (la premiere uitvoering).
de “verkochte” aantallen zijn dan ook de auto’s voor de pers en voor de DS7 tour waarbij er af en toe 1 bij de dealers staat (alleen kijken).
Momenteel is het voor geïnteresseerden namelijk nog niet eens mogelijk om een proefrit te maken :(
autoblogger zegt
@antoine_meurs: thanks, heb er een korte opmerking bijgezet.
antoine_meurs zegt
@autoblogger: ik zou de quote die er bij gezet is veranderen in dat het genoemde aantal nog geen klantleveringen betreft, proefritten verklaart niet het aantal verkochte stuks in mijn ogen.
gregorius zegt
Bij Infiniti zetten ze deze modellen ten minste op de lijst in NL. Andere merken verkopen sommige modellen officieel geeneens.
De QX70 loopt nu al zolang mee, dat niemand m meer koopt. En door de BPM is ie niet aantrekkelijk voor de NL markt (3.0 diesel is het kleinste blok, dat overigens prima zijn opgegeven verbruikt haalt, itt veel 3.0 in andere dikke auto’s). Heerlijke auto als mn daily driver.
De Q70 is ook gewoon een mooie auto; zelfs met Europese motoren en een heus C label in de benzine hybrid. Als ze er nou een station van hadden gemaakt.. dan hadden we t wel geweten.
Dizono zegt
De Wrangler klopt niet, dwz, als je ook de aantallen op grijs kentekeken mee zou nemen. Deze lijst bevat ‘personenauto’s’ maar vrijwel alle Wranglers worden op grijs kenteken gezet. Op gaspedaal staan er al 20 uit 2017.
autoblogger zegt
@dizono: goed punt, heb er een opmerking bijgezet.
nopetrolnofun zegt
Hmm en hoeveel 370z?
doublechevron65 zegt
Als ik een Stinger wil gaan kopen, dan wil ik toch echt niet tussen de PicantjesRioCarens-kopers staan te wachten, tot er een gello in een slecht zittend pak mij een plastic bekertje Kojak koffie aanbied. Daarom heeft PSA ook de DS Store in het leven geroepen.
dijan zegt
@doublechevron65: Wil je daar ook extra voor betalen? En wat is er mis met mensen die een goedkopere Kia kopen? Voel je je daar te groot voor?
doublechevron65 zegt
@dijan: het functioneert gewoon en dat is een feit. In het verleden stonden de Polotjes naast Audi’s, niet premium en dus opgesplitst.
Je hebt gasten voor een Burger toko en je hebt gasten voor een 3-sterren tent; die zet je toch ook niet naast elkaar?
dijan zegt
@doublechevron65: Denk dat jij bij Promovenum bent verzekerd en bij de keurslager en AH de boodschappen doet. Ik heb zelf al meerdere nieuwe auto s gekocht prive ,maar mij maakt het niet uit om langs een Up koper te staanbij de Audi dealer. Laat mij dan maar bij de gasten horen en niet uit de hoogte doen.
mashell zegt
@dijan: je snapt het niet. Een potentiële klant die een Audi showroom is binnengewandeld moet vooral geen Polo te zien krijgen, veel goedkoper dan een A1. En als iemand voor een A4 komt kijken moet die vooral geen Passat te zien krijgen, groter, goedkoper en met een beter gelukt interieur. Daarom de scheiding van de showrooms.
dijan zegt
@mashell: Nou ,denk dat ik het heus wel snap. Heb in mijn leven al 23 nieuwe auto s prive gekocht. de laatste 2 waren toevallig ook nog Audi s . Ik heb in 2015 nog een S3 van 68000 euro gekocht in een showroom waar ook meerdere modellen van VAG stonden. Als iemand echt een Audi wil ,dat kijkt die niet naar een VW.Het gaat erom dat het mij niet uitmaakt wie er nog meer in de showroom komt.
doublechevron65 zegt
@mashell: juist! Maar dat wil @dijan gewoon niet begrijpen…
doublechevron65 zegt
@dijan: moest ff Google vragen naar Promovendum… nee niet dus, ik woon ook niet in NL ? koop dus ook niet bij AH, maar wel bij de Bio slager, dan weet ik wat ik eet, geen duur “water” namelijk.
berlinetta zegt
En toch zijn het allemaal hele interessante auto’s. Afgezien van de Mirai zou ik ze ook wel allemaal willen hebben.