![Maro69RS](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/Chevrolet-Camaro-RS-groen-1969.jpg)
Dit jaar ziet de Camaro Abraham. Een terugblik.
Het is misschien wel het jaar van de feestjes in autoland. BMW wordt honderd, net als Feruccio Lamborghini mocht hij nog geleefd hebben. De Unimog wordt zeventig en de Golf GTI veertig, net als de eerste Golf diesel overigens. Waarschijnlijk vergeten we dan nog een paar milestones die er dit jaar bereikt zijn, maar je snapt het idee.
Een van de jarige Jobben is de Chevrolet Camaro. Sinds kort is de ‘Pony Car’ van GM ook weer leverbaar in Nederland. Helaas gelden voor ons land de principes van het begrip Pony Car niet helemaal. Deze term werd in Amerika geïntroduceerd na het verschijnen van de eerste Ford Mustang om een betaalbare, sportieve, compacte, prestatiegerichte en stijlvolle auto aan te duiden. In Amerika zijn dit soort auto’s met vanafprijzen van zo’n 30K USD na belasting dan ook echt bereikbaar voor Average Joe’s. In Nederland betaal je echter minimaal 57.050 Euro voor een Camaro. Let wel, dan heb je de vierpitter. Voor de V8-versie die je natuurlijk wilt hebben moet je op een haar na een ton meenemen naar de (Cadillac?) dealer. Man man man…
Generatie 1
De eerste Camaro kwam op de markt in 1967, enkele jaren na de eerste Mustang dus. De GM-jongens realiseerden zich dat hun Corvair met de motor achterin niks ging worden, mede door het boek ‘Unsafe at Any Speed’ van autojourno Ralph Nader. Daarom kwamen ze met een conventionelere aanpak: een dikke motor voorin de neus en aandrijving op de achterwielen. De Camaro was leverbaar met een breed scala aan zes-in-lijn motoren en V8-en van 3.8 tot 7.0 liter groot. De Camaro’s in SS en Z28-trim hadden ronde zichtbare koplampen. De RS-modellen hadden verborgen koplampen.
Dit was bijvoorbeeld zo’n RS met verborgen koplampen.
Generatie 2
Al snel na de eerste, kwam de tweede generatie Camaro op de markt in 1971. Het model moest door de oliecrisis geloodst worden wat niet bevorderlijk was voor de prestaties. Toch hield de tweede generatie het lang vol: tot 1981 bleef het model op de markt
Generatie 3
De derde Camaro kennen TopGear kijkers nog wel van de roadtrip door het zuiden van Amerika. Jeremy reed in een Camaro als deze en vervoerde onder andere op onconventionele wijze een koe. Aan het einde van de rit was de hater van Amerikaanse auto’s helemaal overtuigd van zijn karakter-bak. Vooral in bovenstaande IROC-Z uitmonstering is dit model een cultheld geworden.
Generatie 4
En toe waren daar de jaren ’90. Alles moest rond zijn. In 1995 werd de Camaro optisch zo glad als een aal. Het stoere was hier wel een beetje mee verdwenen. Exemplaren van dit model pik je inmiddels voor een appel en een ei op, maar dan moet je wel niet allergisch voor Amerikaans plastic. Als je dat namelijk wel bent kan je in het interieur niks aanraken.
Generatie 5
Na de gladde vierde generatie kwam de Camaro weer terug en hoe. Megan Fox maakte de auto onsterfelijk in Transformers. Net als de prelift Megan mocht Bumblebee er zeker zijn. Helaas gaan de looks wel ten koste van de overzichtelijkheid van de koets, maar kniesoor die daar op let.
Generatie 6
De zesde generatie werd vorig jaar geïntroduceerd en is meer evolutie dan revolutie ten opzichte van het vorige model. Onder de kap kan je nu zoals eerder genoemd kiezen voor een -oh gruwel- vierpitter. Onlangs versloeg de Camaro in Amerika voor het eerst sinds de introductie van het nieuwe model de Mustang (rijtest) qua maandelijkse verkopen. Die strijd gaat dus ook 50 jaar later nog steeds door…
Wordt alsmaar lelijker of heb ik dat?
@ozer1907: ben ik niet met je eens ozer, gen 1 & 2 vind ik nog steeds de mooiste en zijn ook zeker iconen! Maar de 5de en 6de generatie vind ik ook gaaf. Stuk beter gelukt dat de mustangs van nu.
@ozer1907: Achja.. het is tenminste REAL AMERICAN MUSCLE in plaats van de deawoo-gebakjes die wij in europa kennen met een Chevrolet badge.
Doe maar oa een Camaro RS Z28 van de 2e lichting (1970-1972 gerne).
Happy B-Day Camaro en Git Gud.
De eerste generatie blijft de mooiste imo met name de 1969, staat steevast in m’n all-time top-3 auto’s.
2F2F:
“you guys got them cars with a box of Cheerios”
Ha-ha, real funny, FONZIE
Die Yenko prachtbak!
@str8six: ja ja een Year one Yenko Camaro. Stond vorig jaar nog 1 te koop in sneek. Meteen jeuk
@rossi46audi: What?! In Sneek?! Mijn woonplaats?! Goddomme zeg…
@viezefreddyw: ja van die toko die eerst in joure zat. Zit nu op industrie terrein richting bolsward. Heeft behoorlijk vet spul staat. Sheby GT500 cabrio, Hemi cuda enz enz dik spul wel
@rossi46audi: Oh ja, Pedal to the Metal. Mooi bedrijf inderdaad met alleen maar schitterende Amerikaanse musclecars uit de jaren 60 en 70. Heel mooi.
@viezefreddyw: jup die toko ja. Mooi bedrijf mooie autos
@str8six: die syc is idd gaaf. Net als enkele quote’s uit die film.
Your engine ain’t as big as your mouth.
En hier een toepasselijke: American musscle
Ik vind het zeker een geweldige week. Alleen al het bericht in Autoblog dat in de nieuwe BMW 5-serie louter NA_motoren komen was echt super! Deze Camaro is ook geweldig tot generatie 2. Sowieso dikke V8 blubber altijd +1
@john4545:
nieuwe bmws zonder turbos? Waar dan?
@super: In het artikel over de nieuwe 5-serie staat er bij de motoren nergens dat het turbomotoren zijn. Dat is toch goed nieuws?
@john4545:
de enige turboloze motoren die bmw nog bouwt zitten in motorfietsen.
@super:
Hallo!
BMW i3!
@rob:
die was ik idd vergeten, is eigenlijk meer een range extender, maar ok.
@rob: is dan ook een motorfietsmotor
@super: En dan nog 6 cilinders ook.
@reistje:
ja, gaat bmw die jaren lang alleen boxers in motoren stopte de competitie aan met de 6 cyl goldwing en dan bouwen ze een I6…
@super: Das mooi maar uit respect voor de NA-configuratie en de kreet ”alles wat je moet weten over de nieuwe 5″” zou Autoblog er gewoon bij moeten zetten dat BMW haardrogers op hunne gedownsizde motortjes heeft gezet. Maakt het voor mij althans een stuk minder mooi en aantrekkelijk.
@john4545: Bij de vorige 5-serie was elke motor uitgevoerd met een turbocompressor. Sterker nog, bijna elke motor (de REX van de i3 is atmosferisch) in de BMW range is uitgevoerd met minimaal 1 turbo. Is al een tijdje het geval ;). Naast de tekst kon je ook de afbeeldingen bekijken. Daar staat vrij groot opgeschreven ‘Twin Power Turbo’.
@willeme: Maar het stond niet in de tekst. Bovendien volg ik BMW niet echt en had geen idee dat BMW louter turbomotoren maakt. Dan staat er niet ”alles wat je wil weten over de 5-serie”. Ik wil weten of een auto een turbo of niet heeft. Als er specifieke info over motoren als inhoud en lijn-config, dan wil ik ook weten of er turbos op zitten.
As a sidenote, zelfs op de website van de fabrikanten zelf staat motorinfo erg summier. Is het een trend?
@willeme: Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe auto. Info of er wel of geen turbo opzit is cruciaal: ik koop geen benzinemotoren met turbo. Principedingetje en oorgastisch aspect.
@john4545:
tegenwoordig kun je er beter bijzetten wanneer er geen turbo op zit. de hoeveelheid lucht die je door een motor kunt halen is bepalend voor vermogen, vroeger was de cylinderinhoud daar een goede maat voor, maar met drukgevulde motoren geldt dat dus niet meer. een motor met 250pk vind ik zelf geen downsizing blok, maar ms is dat subjectief.
@super: Oh het vermogen zal prima zijn, de nummers van de 488 GTB doen me echt duizelen. Maar ik vind het geluid van moderen turboautos gewoon verschrikkelijk. Ik hoorde laatst een F10 M5 en je gaat gewoon bijna zitten janken wat een verkracht en gedempt geluid dat is. Ik wil een auto die mooi is en klinkt als een auto. Bijvoorbeeld zon Camaro gen 1 of 2 :)
@john4545: Dan heb je denk ik wel een probleem, als je een nieuwe auto wilt met een NA-motor, veel vermogen en een dergelijk geluid zoals een Camaro van gen 1 of 2. Tenzij je een vermogen wilt uitgeven aan een nieuwe Camaro, Mustang, Corvette en noem maar op.
Maar ik deel je mening wel. Een F10 M5 is een monster van een auto, alleen het geluid is erg teleurstellend. Zoals wel vaker bij nieuwe M-modellen van BMW. Doet AMG naar mijn mening toch beter.
Voor jou lijkt mij een occasion het beste als ik je eisen een beetje lees. Is niet erg, occasions zijn vaak leuker dan nieuwe auto’s op dit moment. Misschien valt er een advies voor je te schrijven? In ieder geval, succes met je zoektocht. Ben benieuwd.
@viezefreddyw: Ik volg nieuwe autotopics bijna niet omdat ik ze bijna allemaal lelijk vind. Maar wellicht heb je gelijk en gaat het een probleem worden. Ik stond laatst naast een AMG C63 uit 2008 ofzo? Man wat is dat een geluid! Ik heb overigens de adviesboys aangeschreven voor een advies Amerikaanse XL sloep van 70 tot zeg 77. Ik kijk nu naar een mooie Firebird zonder het geschreeuw van de TransAm-toetersenbellen, voor zeg maar in de weekenden, en net buiten Ruttes klauwen.
Die milieumaffia gaat zn gang maar, maar zonder mij. En wat BMW denkt te doen heeft niks meer met ”geweldig rijden” te maken. Ik zie Harley Davidson ook niet hun iconische geluid dempen.
@john4545: Een C63 AMG uit dat tijdperk is een absoluut monster. Dat ding klinkt als de beste. Verwacht geen waar circuitmonster a la M3 uit die tijd (is de betere auto), maar een auto dat banden oprookt zoals mijn opa 3 pakken shag in de week rookte.
Een Amerikaanse sloep dus. Gaaf! Tijdje terug een Cadillac El Dorado Convertible gehad uit ’78. Dat blok heeft tot op de dag van vandaag het grootste motorblok ooit geproduceerd door Cadillac onder de kap, een 8.2 V8. Letterlijk een draaikolk in de tank maar oh god, wat een auto! Die dingen rijden echt goddelijk prettig. Fijne roffel als je eventjes gas geeft en het deinst over de weg. Sterker nog, het danst over de weg. Erg prettig. Petrolicious heeft het onlangs fijn in beeld weten te brengen.
Wat ik zelf ook wel fraai vind zijn Buicks uit dat tijdperk. Bijvoorbeeld een ’71’er Riviera. Je kent ze wel, ook wel ‘boattail’ genoemd. Brons/goud-achtige kleur staat hem het beste.
Of doe @lincoln een groot plezier en koop een Lincoln. En over de man Lincoln gesproken, ik denk dat hij zo’n beetje jou het beste kan adviseren van iedereen hier op deze website. Succes!
@viezefreddyw: Haha ik ken die Riviera’s maar dat is niet mijn ding. Een Lincoln Mark V daarentegen zou ik wel willen overwegen. Maar ben erg verliefd geworden op die ouwe Firebirds http://nozama.typepad.com/.a/6a00e54ed05fc288330148c85d46be970c-popup dit is zon mooi ingetogen, stijlvol en toch heel Amerikaans design..ik moet er gewoon 1 hebben. Helaas staan de meeste autos hir in de Eu allemaal met TransAm of Formula spoilers en letters die het beetje verzieken dus wellicht een USA-import?
@john4545:
autos kopen om ’t geluid… koop dan een goede hifi installatie, kun je naar hartelust allerlei geluidjes mee maken.
@john4545: Ik weet niet hoeveel je te besteden hebt, maar Jaguar is je beste vriend. Of hou je ook niet van superchargers?
@berlinetta: Supercharger heeft geen invloed op wat er uit zon blok komt, toch? Ik ben groot fan van oude Jags tot eind 80. Heb verschillende XJ6-en gehad. Ooit wil ik een E-type kopen als ik een zeer gefortuneerde vrouw de mijne ga maken. Maar voor nu wil ik wat anders proberen.
Ik vind de nieuwere generaties het gaafst (kommaarop haters) maar de 1e generatie staat er vlak achter op nr3. Die andere generaties vind ik net zo interessant als de gemiddelde golf (kommaarop nog meer haters).
Een “67, volledig zilveren body, de verstopte koplampen, fraai setje chromen wielen met fatsoenlijke remmen der achter, grote spoilerlip achterop, zwart interieur; helemaal af!
http://www.barrett-jackson.com/Events/Event/Details/1967-CHEVROLET-CAMARO-CUSTOM-181292
Generatie 1 blijft toch echt verreweg de mooiste
Bizar dat je dus dit in Nederland niet MAG hebben.
Milijeu OK en bla bla etc, maar met zo’n V8 rijd je natuurlijk geen tienduizenden km per jaar maar ze worden gewoon onbereikbaar gemaakt door idiote belastingen.
@turbotoll:
100k heb je de allernieuwste Camaro, met V8, met 450pk. Da’s goedkoper dan een BMW M4. En over die auto heb ik nog nooit iemand horen klagen dat je hem “niet MAG hebben”.
@turbotoll:
En 60k voor de nieuwste 2.0 Turbo Camaro. Da’s evenveel als een BMW 430i of 2.0 Audi A5.
En zoals wel vaker het geval, is ook met de Camaro de eerste generatie verreweg de mooiste generatie. Prachtige auto vind ik dat.
Pas geleden een generatie 2 op mijn werk gehad. Het is wel een beetje lachwekkend een hoop v8 kabaal maar weinig power. En gelijk slippende achterbandjes. Maar als je een Hill Billie bent zul je het waarschijnlijk geweldig vinden.
@thomasthomas:
Daarom wil je er dus één van voor de olie crisis. Elk amerikaans blok van na 72 is zo dicht genepen dat hij slechts de helft van de pks heeft van die van voor 72. En als je denkt dan voer je die toch gewoon op dan ben je er aan voor de moeite want je moet zo veel stukken veranderen dat een crate engine goedkoper word.
Voor mij gen 1 en 5
Voor zoveel zaken in het leven: de beste tribute is als iets in de eerste plaats al goed was. Een betere tribute dan de eerste generatie bestaat er niet. Dixit.
De mooiste Camaro is wat mij betreft… de Pontiac Firebird Trans Am
https://en.wikipedia.org/wiki/Pontiac_Firebird#/media/File:1978_Trans-Am_bandit.jpg
Legendarisch, met dank aan Burt Reynolds, die met die auto de show stal in Smokey and the Bandit, toen ik deze als ventje van een jaar of 11, 12 ooit vanaf VHS mocht bewonderen.
De IROC had een aparte bijnaam: Italian Retards Out Cruising. Toentertijd de ultieme ‘guido’ (Amerikaanse Italianen) auto in de omgeving van NJ en NY.
Generatie 5 Camaro SS in het donkerblauw of niet @E34M5Touring ;-) ?
Verrassend snel met een heerlijk geluid, alleen zuipt sneller dan een kroeg vol Schotse malloten!
Eerste generatie in een opvallende groene kleur en orginele striping, pfffff mijn droom muscle car?
Generatie 2 mag van mij ook nog maar wel de eerste modellen. Foto hierboven is volgens mij de 2e facelift? http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3380/771/8447885008_large.jpg
Ik vind de 3e generatie toch wel lekker fout. Zwart met een gouden adelaar erop.
@pinut187: da’s geen Camaro, maar het zustermodel, de Pontiac Firebird. Zie mijn post hierboven.
Tweede generatie met die halve bumpers en grooote grille
Ooit als jochie eentje gezien die er twee van die dikke Cibié lampen extra had opgeschroefd.
Stoer met hoofdletter OE
Was dit niet de eerste auto met zo’n enorm gave streep over de neus?
Vind de foto van die groene eerste serie niet echt representatief voor de Camaro , dingen zagen er meestal wat wilder uit
@desjonnies: zoals de AC Cobra?
Tja, toch wel een favorietje van me. Zelf een 5th gen 2SS gehad, heerlijke auto. Snel, comfortabel, enorm betrouwbaar en zeker de pre facelift vind ik erg fraai. Ongelofelijk veel plezier mee gehad. Avondje dragstrip was geen enkel probleem, meerdere hits en nog gewoon naar huis rijden s’avonds.
Jammer dat de COPO cars niet behandeld worden in dit stuk, dat zijn toch wel de meest speciale Camaro’s. Mijn absolute favoriet, de eerste auto die ik koop mocht ik de miljoenen hebben, is zo’n COPOCamaro. Don Yenko is de meest bekende maar er zijn meer dealers met prachtige specials. Bepaalde dealers wisten orderformulieren te vinden waarmee men de hele auto naar smaak kon samenstellen. Een (lichtere) RS body met de 427Ci uit de SS of Z/28 was zo geen probleem. Veel van deze auto’s waren echt enorm snel. De 427ci was rated op 425pk maar leverde in werkelijkheid over de 500pk. Zelfde met de HEMI’s van Dodge.
Mijn favoriete COPO: https://i.wheelsage.org/pictures/chevrolet/camaro/autowp.ru_chevrolet_camaro_yenko_sc_427_8.jpg Don Yenko’s 427sc, in de groene kleur. Wat een beest!
http://gmauthority.com/blog/wp-content/uploads/2015/01/1972-Camaro-SS350-eBay.jpg
Die derde generatie kennen de nerds (ikzelf dus) ook nog van M.A.S.K.!!!! http://www.albertpenello.com/mask/box/thundbox.jpg
Awesome, ik had ook nog de Corvette en een Lamborghini daarvan…
Doe mij maar zo’n Z28 uit 2014. 7L, 505pk, 637Nm op de achterwielen en een handbak. Daarbij ook nog eens een geluid dat lijkt op dat van de 6.2Amg, of er toch zeker niet onder moet voor doen!