Als je denkt dat de verkeersregels in de vakantielanden allemaal normaal en begrijpelijk zijn, heb je het mis. Wij hebben de vreemdste regels voor je opgezocht.
Lekker hè, vakantie? Even helemaal niks en als je het goed voor elkaar hebt, zit je nu met je billen in de zon in een lekker warm land. Grote kans dat je er met de auto naartoe bent gegaan, of er anders wel een autootje hebt gehuurd.
Als je zo rondrijdt, is het je ongetwijfeld opgevallen dat de meeste verkeersregels min of meer hetzelfde zijn als bij ons. Maar er zitten ook regels tussen waarvan je denkt; ‘Wat is dit voor onzin?’ De vreemdste verkeersregels van onze vakantielanden hebben wij voor je opgezocht. Gewoon, omdat het kon.
Spanje, neem altijd een reservebril mee
Het vakantieland waar veel Nederlanders en Belgen graag naartoe gaan, Spanje. Daar grossieren ze in de vreemde verkeersregels. Zo mag je er niet autorijden met teenslippers aan, ook niet met ontbloot bovenlijf óf met een dikke jas en je mag je bijrijder geen kus geven als je voor het stoplicht staat.
Maar er is ook een regel speciaal voor de bril- en lenzendragende medemens. Zorg dat je altijd een reservebril bij je hebt. Is dit niet het geval, dan kun je een flinke boete krijgen van de Guardia Civil. En neem maar van ondergetekende aan; die delen ze écht uit.
Portugal, geen fietsen achterop de auto
De Nederlander en Belg gaat ook graag naar Portugal. Lekker eten, lekker weer en een mooie omgeving. Maar ook daar hebben ze best vreemde verkeersregels hoor. Zeker voor mensen die weleens op de pedalen staan en hun fiets mee hebben genomen.
Het is in Portugal namelijk verboden om je fiets op een fietsendrager achterop de auto te vervoeren. Je bent verplicht jouw stalen (of carbon) ros op het dak of in de auto mee te nemen. Word je betrapt met een fietsendrager achterop, dan moet je hem verwijderen én krijg je een boete.
In Italië doen ze niet moeilijk over je toeter
Dan gaan we naar een ander fijn vakantieland, namelijk Italië. Het geinige van dat land is dat veel regels wel bestaan, maar niet of nauwelijks worden gehandhaafd. En nageleefd, dat ook. Zo kun je gerust 40 kilometer per uur te hard rijden op de snelweg. Tip, doe het in een Italiaanse auto, dan doen ze helemaal niet moeilijk.
Waar ze ook niet moeilijk over doen, is doorlopend toeteren met je auto. Maar er zit wel een grote mits aan, dat mag alleen als je een ziek of gewond persoon naar het ziekenhuis vervoert. Als dat zo is, mag jij volgas en claxonerend door de straten scheuren.
Oostenrijk, politie mag je snelheid schatten
Te hard rijden kan dan (meestal) wel in Italië, maar in veel andere landen kun je het maar beter uit je hoofd laten. In Zwitserland bijvoorbeeld krijg je een boete waarvan de hoogte is vastgesteld naar je vermogen of inkomen. En al verdien je niet veel, de boetes zijn er erg hoog.
In Oostenrijk moet je ook niet te hard rijden, je hebt daar zo een boete te pakken. Sterker, je hoeft niet eens geflitst te worden. De politie daar mag namelijk met het blote ook schatten hoeveel je te hard reed en als dat minder dan 30 te veel is, mogen ze je op die schatting beboeten.
Zwitserland, respecteer de dag des Heeren
Over Zwitserland gesproken, een van de vreemdste verkeersregels van alle vakantielanden vind je daar. En het heeft niet eens wat te maken met hoe je je gedraagt op de weg.
Het is daar namelijk verboden om op zondag je auto te wassen. Niet op de openbare weg, maar ook niet op je eigen terrein. En je weet, de Zwitsers keuren alle wetten goed door middel van een referendum, dus zij vinden het helemaal niet zo vreemd.
Costa Rica, drink lekker door joh…
In de meeste landen is het -volledig terecht natuurlijk- ten strengste verboden om met alcohol op achter het stuur te zitten. In sommige landen is een promillage van 0,0 toegestaan en in andere vakantielanden mag je bijvoorbeeld met 2 biertjes op nog rijden.
In Costa Rica zijn ze wat makkelijker wat betreft alcohol. Dat mag je namelijk gewoon drinken, zelfs tijdens het rijden. De enige voorwaarde is dat je niet dronken mag worden. Maar de definitie van dronken mag je zelf bepalen.
Weet jij nog vreemde verkeersregels?
Er zijn natuurlijk nog veel meer vreemde verkeersregels in het buitenland, maar deze wilden wij je niet onthouden. Maar het is altijd leuk om nog meer gekke regels te lezen.
Mocht jij nou nog verkeersregels uit het buitenland kennen die helemaal nergens op slaan, laat het dan even weten in de comments.
Misschien help je er nog een vakantieganger mee!
frederikvc zegt
Reglementering fietsendragers op voertuigen
Fietsendragers voor personenwagens zijn toegelaten onder volgende voorwaarden:
ze mogen de stabiliteit van het stilstaand of rijdend voertuig niet in het gedrang brengen;
de nummerplaat en de autoverlichting moeten zichtbaar blijven en de normale afmetingen van het voertuig moeten ongewijzigd blijven, zoniet moet een tweede afzonderlijk reglementair verlichtingsbord achteraan de fietsen worden bevestigd
in geval van fietsendragers op het autodak, mag de maximumhoogte van 4 meter niet worden overschreden (tellend vanaf het wegoppervlak);
in geval van fietsendragers die bevestigd zijn op de trekhaak moet aan de volgende normen voldaan worden. De fietsendragers mogen niet meer dan:
lengte: max. 1m vanaf het uiterste punt van de trekhaak
breedte: max. 0,30m aan elke zijde van het voertuig
hoogte: max. 4m.
Deze inlichtingen kunnen geraadpleegd worden in het Portugese verkeerswetboek, artikel n°56, punten a)-f)-g) (Código da Estrada Português, art. n°56), met verwijzing naar het reglement van speciale verkeersvergunningen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en van Openbare Werken, Vervoer en Communicatie (Ministério da Administração interna e das Obras públicas, Transportes e Comunicações, verschenen in Diário da República, 2° série – n°119 – 22 de Junho de 2007) sectie III, art 13 (voertuigen vrijgesteld van vergunning).
frederikvc zegt
mag dus wel!
Hubert zegt
Dat van die reserve bril was vroeger ook in Duitsland.
Is dit ondertussen afgeschaft?
Robert zegt
Zo’n reservebril meenemen is anders zo gek nog niet. Ik heb de mijne in ieder geval altijd in het dashboardkastje liggen. In meer dan dertig jaar pas één keer nodig gehad (toen de bril kapot beyond repair ging) en ik was maar wat blij dat ik toch gewoon naar huis kon rijden.
cheatah zegt
Zeker niet verplicht in Duitsland. Wat een domme regel! Wat als mensen nou maar een bril hebben? Zo goedkoop zijn brillen nou ook weer niet…
stefanvts16v zegt
Helemaal geen domme regel, juist niet! Ik heb sterkte -6,5 en -7 en als mijn bril kapot gaat, dan heb ik echt een probleem met autorijden of motorrijden. Vandaar ook altijd een reservebril bij me.
En een reservebril is helemaal niet duur, want je gebruikt gewoon je oude montuur (want elke paar jaar heb je toch een nieuwe bril nodig). Qua sterkte is ie dan wellicht niet 100% matchend meer, maar dat is niet zo erg.
mashell zegt
Hoezo heb je maar één bril? De opticiens hebben veel acties waar je wel drie brillen krijgt voor de prijs van één.
tortuga zegt
Ik geloof dat Frankrijk ook verplicht is, maar maakt niet uit of het een zonnebril is op sterkte
rrk147 zegt
Sommige hebben daarvoor zelfs een code van het CBr op het rijbewijs gehad, dat brildragers verplicht is, dus een reserve zou dat dan ook moeten zijn.
Zelf ben ik meermaals medisch gekeurd voor mijn CE rijbewijs, de afgelopen 20 jaar, en een enkel periode had ik die brilcode ook op rijbewijs, vorig jaar gekeurd en toen achtte het CBR dat niet noodzakelijk, raar. Mijn ogen zijn niet beter geworden.
okdoei zegt
Ik vind de regel niet met teenslippers rijden of met dikke jas aan niet zo vreemd.
Teenslippers is vrij gevaarlijk, zelfs eens geprobeerd, en met een dikke jas aan is ook gevaarlijk bij een crash, zelfs de ADAC en ANWB raden dit af.
https://www.nu.nl/binnenland/6096257/anwb-adviseert-geen-dikke-winterjassen-te-dragen-onder-een-autogordel.html
mashell zegt
Als je met de combinatie teenslippers en dikke jas gesnapt wordt ga je gelijk de dwangverpleging in.
Modena zegt
Een reserve bril bij je hebben in de auto, lijkt mij vrij normaal en is niet alleen in Spanje verplicht, maar ook in Duitsland, Frankrijk, Portugal, Zwitserland en Oostenrijk.
SanderB zegt
Ik rij momenteel met een huurauto in Costa Rica, voel me opeens een stuk minder veilig
moveyourmind zegt
Nederland,
Een mestschuif voorop de auto.
Niet verplicht, wel handig voor als je de snelweg op wil.
Crosscabouter zegt
Ik kan gelukkig evt met de trekker naar huis. Zal er een schuifbord voorop zetten om die afvalberg weer van de weg te schuiven. Zal ik misschien daarna bedreigt worden, maar dat hoort er tegenwoordig blijkbaar bij……. wat een samenleving hebben we toch.
wimof zegt
De regelgeving die je aanhaalt zijn de regels die de Belgen ze zelf aan geven, de wetgever zegt net het tegenovergestelde.
sprankel zegt
“Wanneer het motorvoertuig of de aanhangwagen voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan ongeveer 100 m alsook bij felle regen.”
België heeft geen fluisterasfalt (zeer open asfalt) in tegenstelling tot Nederland dus bij felle regen heb je veel opspattend water waar een mistachterlicht handig is om de zichtbaarheid te vergroten. Voor je NL gaat prijzen voor haar fluisterasfalt, dat heeft een groot nadeel, als het water in dat open asfalt dicht vriest staat heel NL stil.
Ruimte geven aan iemand die wilt invoegen is niet verplicht maar wel hoffelijk
eaudi zegt
Engeland: rijden aan de verkeerde kant. Best bizarre regel toch?
rutgerg zegt
Dan is in Italië iedereen altijd maar ziek denk ik. Die gasten rijden altijd volgas en claxonerend door de straten…
rrk147 zegt
In Italië een paar weken geleden staande gehouden omdat ik voetgangers bij een zebrapad te laat zag (het was al donker, weinig straatverlichting), en geen voorrang. Geen bekeuring al reed ik zelf in Alfa GT, maar dat hielp dus niet.
Het was de volgens mij niet eens echte politie, maar polizia financia, en vonden ze dar vooral zelf heel interessant.
alassad zegt
Nederland: verkeer van rechts heeft voorrang op een gelijkvloerse kruising
cloverleaf zegt
In Australië ooit een boete gekregen voor het “niet parkeren in een hoek van 135 graden.”
flyerbunch zegt
Slipperboetes in Spanje zijn 80€. Als een agent je rare manoeuvres ziet maken terwijl je teenslippers aan hebt gaat die boete opeens naar 174€! In Spanje kun je ook beboet worden voor het uit het raam steken van een arm of ander lichaamsdeel en voor het wassen van je auto op de openbare weg. Maar de meest vreemde regel is het verbod om iets te dragen dat je oren bedekt, of dat nu een hoed is of een koptelefoon.
In Frankrijk is een slipperboete 90€ en moest iedereen tot voor kort een alcoholtester in de auto hebben. Inmiddels wordt dat alleen nog aanbevolen. Wel nog altijd verplicht: een fluorescerende vest, een gevarendriehoek, vervangende lampen voor de koplamp en een EHBO-set.
Wie in Groot-Brittannië voetgangers of fietsers natmaakt door als automobilist door een plas te rijden, riskeert een boete van 100 tot 5.000 pond (118 tot 5.914 euro), plus drie strafpunten op het rijbewijs. Ook is het in Engeland verboden om te rijden met een huisdier op schoot. Hoge nood? Als je in Groot-Brittannië onderweg moet plassen, mag je dat enkel doen tegen het rechter achterwiel. Urineren op een andere plek dan deze achterband wordt beschouwd als een strafbaar feit en kan een boete van 80 pond (95 euro) opleveren.
De politie van Moskou kan boetes uitdelen aan een automobilist wanneer een auto als ‘te vuil’ wordt beschouwd. Het is daarbij helemaal aan de dienstdoende agent om te bepalen wat dat precies inhoudt. In Nederland en Groot-Brittannië kun je gelukkig enkel een boete krijgen wanneer je kenteken onleesbaar is door het vuil.
In de Verenigde Staten is het verboden om te vloeken in de auto in de staat Maryland. In Kansas krijg je een boete van 500 dollar (494 euro) wanneer je betrapt wordt op rijden met piepende banden. In Arkansas mag je dan weer niet toeteren op plaatsen waar ’s avonds na 21 uur frisdrank en sandwiches worden verkocht. En in Oklahoma bestaat er een wet die het verbiedt om ‘seks te hebben’… met je auto.
In Australië krijg je een boete van 476 Australische dollar (320 euro) als je vergeet om je auto af te sluiten terwijl je in een tankstation wil betalen voor brandstof. Het is er ook verboden om te knipperen met je lichten om tegenliggers te waarschuwen voor een snelheidscamera of politievoertuig.
In Denemarken moeten automobilisten voordat ze wegrijden verplicht de onderkant van hun auto controleren ‘om te kijken of er geen kinderen onder liggen te slapen’.
rulefollower zegt
Belgie: niet tegen de rijrichting in parkeren en niet met 2 pax op 1 fiets rijden.
Brigadier Broekhoest zegt
Dat parkeren is (ook) in Duitsland
pindakoning zegt
In Frankrijk mag je toch ook niets eten achter het stuur?
quincy zegt
Niets eten, niets drinken en niet roken dacht ik zelfs
rrk147 zegt
België ook niet, of dat geld alleen voor vrachtverkeer, dat weet ik niet zeker.
cossiekiller zegt
In BMW-land hoef je zelfs je knipperlichten niet te gebruiken. Nooit.
qriss zegt
In Japan moet je bij elke spoorwegovergang (dus ook bewaakt) altijd stoppen.
Nu rijd ik overal eigenlijk wel redelijk rustig, en kijk altijd even op een overgang, maar mijn schoonouders schoten toch wel degelijk in de stress toen ik volgens hun “in volle vaart” over een spoorweg reed zonder te stoppen.
gregorius zegt
In Zwitserland krijg je alleen voor de grotere overtredingen, waarbij de officier van justitie (of iig zijn Zwitserse vriend) er aan te pas komt.
Daarnaast valt t best mee met de boetes voor de kleinere vergrepen. Fout parkeren is iets van 40, en 15 te hard op de snelweg iets van 130 of zo. Dus het valt allemaal aardig mee. Pas als je met 30 te veel gepakt wordt op de snelweg, dan gaat t snel.
In Zwitserland is rechts inhalen en niet stoppen voor een zebra pas trouwens ook gelijk een officier kwestie; maar dan moet je natuurlijk daarvoor wel eerst gepakt worden.
En daarnaast mag je op zon en feestdagen in Zwitserland ook geen geluid maken. Je balkon reinigen met een Karcher; nope. De enige die op zondag geluid mag maken, is de malloot in de kerktoren! En wat voor geluid!
grrrrrene zegt
Griekenland: tenzij anders aangegeven heeft verkeer dat de rotonde op komt voorrang (want het komt van rechts). Dat levert altijd spannende situaties op met toeristen die die regel niet kennen…
wesley zegt
Dat van Italië klopt: ik ben 1x via Italië teruggereden, toen ik in Karinthië Oostenrijk geweest was. Daar waren wegwerkzaamheden en stonden borden, met maximum snelheid van 30KM/U welke ik netjes reed.
Ik werd door alle Italianen ingehaald, alsof ik iets verkeerd deed. Maja dat zegt meer over Italië, dan het over mij zegt. Want ik hou mij gewoon netjes aan de verkeersregels.