De driedeurs auto is zo dood als een pier: alle auto’s die normaliter vijf deuren hebben als driedeurs of tweedeurs, passen in één lijst.
We moeten het even hebben over auto’s met minder dan vijf deuren. Eigenlijk waar het allemaal begon als het gaat om Jan Modaalauto’s. Er is een tijd geweest dat drie deuren op je auto (voor wie dat niet begrijpt: de achterklep op een hatchback wordt ook als deur meegerekend) of zelfs twee zo normaal is als het maar kan en dat vijfdeurs exclusiever is.
Afname driedeurs
Relatief recent werd echter duidelijk dat je van bijna elke auto wel een vijfdeurs kunt maken. Sterker nog: daar werd ‘ie een stukje praktischer van. In plaats van de stoel naar voren trekken met zo’n hendel heeft degene die naar de achterbank moet, krijgt diegene nu een portier. Snel werd duidelijk dat zo’n twee- of driedeurs vaak de ‘leukere’ auto is, maar de vijfdeurs praktischer en rationeler is. Dat eerste maakt een auto leuk, dat laatste zorgt ervoor dat men hem daadwerkelijk koopt.
Er zijn nog een paar leuke twists geweest op het thema twee- en driedeurs. Denk aan de ‘coupeversies’ van hatchbacks zoals de Renault Mégane Coupe, SEAT Leon en Ibiza SC, Hyundai i20 Coupe en zelfs een Land Rover Evoque driedeurs! Naarmate de tijd vorderde dolven al deze auto’s – helemaal in Nederland – het onderspit als het gaat om verkoopcijfers.
Alle driedeurs vijfdeurs auto’s
Het resultaat is erg simpel. Na een vrij forse zoektocht kwamen wij tot de conclusie dat onderstaande auto’s de enige auto’s zijn die in Nederland te koop zijn én zowel met drie (of twee) als vijf deuren komen. Er blijft weinig over, al horen we het graag als we iets over het hoofd hebben gezien.
Audi A5 Coupé/Cabriolet (B9)
Eerst even een set tweedeurs auto’s. De Audi A5 is de omgekeerde wereld. De Audi A5 (B8) debuteerde als een op de A4 gebaseerde coupé en tevens één van de mooiste Da’Silva ontwerpen ooit. De ietwat bizarre A5 Sportback debuteerde kort daarna zodat je naast een A4 en coupéversie daarvan ook een stijlvolle vijfdeurs kon kopen. Deze drie modellen (inclusief een cabriolet) zijn nog steeds leverbaar, maar de A5 is naast de TT en R8 de enige twee- of driedeurs auto in de line-up. De A1 en A3 zijn namelijk exclusief vijfdeurs.
BMW 4 Serie Coupé/Cabrio (G22/G23)
Het logische alternatief komt bij BMW vandaan en het is hetzelfde verhaal. De 3 Serie begon ooit als tweedeurs en de vijfdeurs variant debuteerde pas bij de E30. Inmiddels zijn de rollen omgedraaid en heeft BMW de coupévarianten afgesplitst naar een apart model (2, 4, 6 en 8 Serie). Hiervan kwamen dan ook weer vierdeurs, net als bij Audi, de Gran Coupé modellen. Het zorgt ook hier ervoor dat je coupé niet onpraktisch hoeft te zijn en dus is de Gran Coupé rationeel een interessantere auto. De 8 Serie telt trouwens ook mee als we BMW opnoemen, de 2 Serie diskwalificeren we omdat dat meer een 1 Serie Sedan is. De 1 Serie wordt ook al niet meer als driedeurs geleverd.
Nu verwacht je waarschijnlijk de Mercedes C, E en S Coupé, maar laatstgenoemde is al bevestigd overleden en de C en E wacht zeer binnenkort hetzelfde. Mercedes plant een ‘CLE’ die alle coupévarianten van de C en E moet opvolgen. Die worden veelal vijfdeurs.
MINI Hatch (F56)
Bij MINI is de keuze voor driedeurs uit historische overweging. Mensen die het al ‘eerder Maxi dan Mini vinden’, gruwelen bij het idee van een vijfdeurs, Clubman of Countryman. Daarom is de kekke MINI Hatch er nog als driedeurs en dit is duidelijk nog de MINI die je moet hebben. MINI ontvlucht de onpopulariteit van driedeurs auto’s, al kun je dus ook een rationeel fijne vijfdeurs MINI Hatch bestellen.
Volkswagen T-Roc Cabriolet
Tsja. De cabrio-SUV of crossover was natuurlijk nooit een recept voor succes. Daar de T-Roc Cabriolet best een geinig apparaat is die tof inspeelt op moderne oplossingen, is het niet bepaald een auto die bedoeld was om de verkoopcijfers van de vijfdeurs crossover op te slokken. De T-Roc Cabriolet is enkel driedeurs omdat vijfdeurs op een cabriolet, dankzij het ontbreken van een B-stijl, vrijwel onmogelijk is.
Toyota Yaris (XP210)
Initieel wilden we melden dat alles in het A- én B-segment behalve de MINI van driedeurs afgestapt was. Voor het grootste gedeelte klopt dat ook: de Ford Fiesta, VW Up en Polo, Audi A1, Skoda Fabia en Citigo, SEAT Ibiza en Mii, Renault Clio en Twingo, Peugeot 208 en 108 en Toyota Yaris en Aygo worden allemaal niet meer met drie deuren geleverd. Tenminste, de Yaris nog wel. Dan moet je wel flink bijbetalen, maar dan krijg je wel een lekker hete motor, een sportief onderstel en een lekker dikke Yaris voor 54.195 euro. De GR Yaris is namelijk de enige manier om de Yaris met drie deuren te krijgen.
Toyota Land Cruiser Prado (155)
De nieuwste generatie Land Cruiser is niet voor ons. Wij krijgen nog wel de zogenaamde Prado-versie van de Toyota Land Cruiser, ook wel de kleine Land Cruiser. De grote (200) kun je alleen krijgen met vijf deuren, maar de Prado wordt ook nog als driedeurs met korte wielbasis geleverd. In het terreinrijden maakt dat extra praktische toch niks uit.
Land Rover Defender 90
Datzelfde geldt voor Land Rover. Uiteraard is de lange versie (110) een veel betere auto qua praktisch gemak, maar wat nou als je gewoon wil terreinrijden? Dan is de 90 alles wat je zoekt. Daarom wordt die met de nieuwe generatie nog steeds geleverd als driedeurs en met korte wielbasis. Dan nog is dit waarschijnlijk niet de populairste versie.
VolvoXCseries zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ty5500 zegt
Ik dacht altijd dat er ook een ruit in moest zitten om als derde deur te worden aanzien.
Johanneke zegt
Onder de achterlichten van die T-roc zitten 2 zwart plastic vlakken, 1tje omlijnt door een chroomgekleurd plastic.
Wat zijn dat. En waarom zitten ze daar. Wat is de functie, want het maakt de auto nog lelijker.
bartteeuwen zegt
@Johanneke: de onderste moeten uitlaten voorstellen volgens mij. Fijne trend, hierdoor hoef ik me niet meer te schamen voor mijn ali-express-sierstukje
eklasse zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
potver7 zegt
De conclusie is dus eigenlijk dat ze er gewoon niet meer zijn. Afgezien van de Yaris hebben alle 2/3-deurs modellen díe hier genoemd worden allemaal een andere carrosserie dan de 5-deurs. Niet, zoals bij de Clio die op het plaatje staat, een 3- en 5-deurs met dezelfde afmetingen en hetzelfde silhouet.
Loek zegt
@potver7: nee, maar dat zijn er aardig veel. Zoals genoemd de reguliere hatchbacks die een soort ‘coupe’ werden bij de driedeurs versie, bijvoorbeeld. De insteek was meer zelfde modelnaam, keuze in aantal deuren ;)
mp014 zegt
Doe mij die Defender 90 maar!! Voor mij persoonlijk absoluut wel de populairste versie. Gisteren ff op de configurator gespeeld, kwam ik op 140.000 uit….. hahaha kleingeld is het niet OEF
reeybehn zegt
En de VW Up! dan?
vhs83 zegt
@reeybehn: ik dacht hetzelfde, maar wsl ben je net als mij een Belg. In Nederland kan je de 3-deurs blijkbaar niet bestellen.
vaakbenjetebang zegt
@Loek: En de Fiat 500 dan? Die is er weliswaar niet als vijfdeurs maar wel als, eh drie-en-half-deurs. Bijna een vermelding waard tegenwoordig.
Loek zegt
@vaakbenjetebang: goede toevoeging. Ik vind hem zelf een beetje half (twee-en-een-half-deurs) en niet echt een vijfdeurs in de klassieke vorm waar ik naar op zoek ben gegaan. Maar wat mij betreft telt ie mee ;)
saxoke zegt
Er wordt geinsinueerd dat de troc convertible niet goed scoort qua verkoop aantallen. Maar, ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat deze een behoorlijk aantal procenten van de verkoop van de troc op zich neemt. (Ik dacht 30procent.)
bernoulli zegt
De Jeep Wrangler is er als 3-drs en 5-drs (Wrangler Unlimited).
stefke zegt
En de fiat 500?