Wat betreft personenauto’s, spreek je vanaf een kilootje of 2.000 toch al wel van een stevige bak. Dat ’t allemaal nog veel extremer kan bewijzen deze flinke jongens.
7. Mercedes-Benz 770 (W150) met bepantsering (4.800 kg)
We trappen af met de 770, een auto met een vrij discutabel verleden. Tijdens de Nazi-tijd werden namelijk vrijwel alle kopstukken van het regime rondgereden in dit soort statige limo’s. Dankzij de bepantsering werden inzitten redelijk beschermd tegen kogels en granaten, maar de leiders van nu zitten waarschijnlijk stukken veiliger in hun S 600 Guard. Al met al staat deze sjieke bak te boek als de zwaarste productieauto ooit.
6. Berliet T 100 (102 ton)
De Berliet T 100 is ontwikkeld voor de Noord Afrikaanse olie-exploratie (Sahara) en hoort zeker in dit rijtje thuis, te meer omdat het één van de of de eerste was. De ontwikkeling heeft in het geheim plaatsgevonden, tijdens de autoshow van Parijs (1957) werd de 6×6 voor het eerst getoond. Men moest een speciaal paviljoen laten neerzetten om plaats aan het gevaarte te bieden. Er zijn in totaal 45 units van gemaakt, de eerste in 1958. Onder de ‘kap’ lagen 29,6 liter Cummins V12 motoren die 600 en 700 pk leverden. De besturing werd aangedreven door een aparte kleine Panhard motor.
5. Caterpillar 797F (223 ton, plus evt 400 ton belasting)
Grote stappen snel thuis, dat moet zo’n beetje de gedachte achter deze enorme vrachtwagen zijn geweest die te boek staat als het grootste voertuig ter wereld met slechts twee assen. Met de 4.000 pk sterke V20 (ja, twintig) haalt het gevaarte een topsnelheid van 68 km/u. De banden meten ruim 4 meter in hoogte en wegen per stuk 5.300 kg. Een lekke band wordt trouwens wel een kostbaar grapje bij een 797F. De Michelins kosten ieder namelijk 42.500 USD en elke 797 heeft er zes. Slik. Check HIER hoe het eruitziet als de grootste Caterpillar uit het gamma wordt vervoerd.
4. Belaz 75710 (360 ton, plus evt 450 ton belasting)
De 75710 is ontworpen op verzoek van grote/vaste klanten van BELAZ. Die klanten opereren vrachtwagens, variërend in capaciteit van 130-360 ton. Zij wilden een voertuig dat alle kenmerken van hun huidige vrachtwagens had, met maximale capaciteit. Het resultaat is de grootste kiepwagen ter wereld. De twee V16 turbodieselmotoren leveren ieder 2300 pk, de maximale snelheid is echter 64 km/u. Filmpje!
3. Crawler Transporter (2.721 ton)
Deze rijdende bijzettafel van 40 bij 35 meter, werd tot en met 2011 gebruikt om Space Shuttles mee van A naar B te verplaatsen. Beladen haalt de Crawler een topsnelheid van 1,6 km/u, maar zonder belading gaat het twee keer zo rap. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van 16 elektromotoren, die weer van juice worden voorzien door vier generatoren van elk een megawatt, die op hun beurt weer worden opgeladen door 2 V16-dieselmotoren met in totaal 5.500 pk.
2. Bagger 293 (14.200 ton)
Deze graafmachine van Duitse origine werd in 1995 gebouwd door de TAKRAF, en wordt ingezet in de bruinkoolmijnen bij Hambach. Het enorme gevaarte gebruikt 20 schepbakken die elk 15 kubieke meter meuk kunnen verplaatsen. 293’s kosten elk 100 miljoen dollar en er zijn maar liefst vijf personen tegelijk nodig om ermee te kunnen werken.
1. Marion 6360 The Captain (15.000 ton)
En last but not least, deze mastodont van maar liefst 15 miljoen kilo. Om dat getal enigszins in perspectief te plaatsen: da’s ruim 30 keer het maximum startgewicht van een Jumbojet. Het gevaarte had een stevige 15.000 pk tot z’n beschikking en in de enkele schepbak kon meer dan 130 kuub tegelijk worden versjouwd. De Kapitein werd gebouwd in 1965 en deed dienst tot en met 1991.
volvo-s60-adept zegt
-edit; thanks! Is aangepast-
fejjie zegt
@volvo-s60-adept: Lijkt wel of kabouter Wesley de prijs heeft mogen bepalen.
Alfarobert zegt
Doet zoiets in de wegenbelasting:)?
gijsso zegt
@Alfarobert: Het bruto binnenlands product van een doorsnee West-Afrikaans land gok ik.
smulders zegt
@Alfarobert: De gepantserde Mercedes doet in Utrecht €3456 per jaar.
En als je het voor elkaar krijgt de Marion 6360 bij de RDW te laten keuren als rijdende winkel kost die maar €3372 per jaar.
reactief zegt
@smulders: MRB vrij lijkt me ;-) De Mercedes!
Noppes, nada, niks dus!
fejjie zegt
2 x 5500pk, topsnelheid: 3 per uur. Dat moet wel een Amerikaan zijn.
marcus zegt
http://www.belaztrucks.com/belaz-unveils-worlds-largest-mining-truck/
450T capaciteit…
autoblogger zegt
@marcus: thanks, daar hebben we zelfs over geschreven:
http://www.autoblog.nl/nieuws/belaz-75710-is-de-grootste-kiepwagen-ter-wereld-video-62123
Hij staat er inmiddels bij!
406_v6 zegt
Ook imposant is de Liebherr T282B, deze is niet veel kleiner dan de CAT 797F
[img]http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Liebherr_T282B#/image/Bestand:Liebherr_t282_1.jpg[/img]
406_v6 zegt
@406_v6: plaatjeslink werkt weer niet… AB wanneer komt er nu EINDELIJK een EDIT knop???
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Liebherr_t282_1.jpg[/img]
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Grootste en dan overal het gewicht aangeven? Zwaarste bedoel je dus…
ddrik zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Grootste massa heet dat dan..
gop1 zegt
@ddrik: Aangezien we hier alleen voertuigen beschouwen die op aarde voorkomen, en dus in alle gevallen sprake is van vrijwel dezelfde zwaartekrachtversnelling, is ‘zwaar’ een juiste term.
faalhaas zegt
Dat is nog niks vergeleken met het formaat van Norge zijn penix.
harrie zegt
Andere versnellingsbak in die Crawler en gaan met dat ding. Nooit meer last van bumperklevende opgefokte middelmanagment Audi kneuzen.
denniz zegt
@harrie: Wat heeft dit met Audi te maken? En wat zegt dit over jou?
2cool4school zegt
@harrie: reed je weer eens onnodig links?
desjonnies zegt
Volgens mij hoort deze Berliet T 100, ontwikkeld voor de Noord Afrikaanse olie-exploratie zeker in dit rijtje thuis, te meer omdat het één van de of de eerste was.
http://www.fondationberliet.org/ressources-documentaires/galerie/berliet-t100-n1/
ej20g zegt
@desjonnies: wat een gaaf ding!
patab zegt
@desjonnies: helaas rijden ze niet meer rond denk ik
406_v6 zegt
@patab: Je kunt ‘m nog in het echt zien in Frankrijk, bij de Fondation de l’Automobile Marius Berliet in Lyon. Het museum is alleen toegankelijk op afspraak.
http://www.fondationberliet.org/la-collection/collection-camions-vehicules/
autoblogger zegt
@desjonnies: thanks, die hoort er inderdaad bij, heb het aangepast!
ghost zegt
Hoe zit het dan met die grote jeeps van oliesjeiks? Zoals gezien bij topgear met de MB 6×6 G?
3246cm252kw zegt
Nummer 5 leuk maar slaat nergens op een truck is al zwaarder. Maar als er een auto tussen moet leuk….
nvn1993 zegt
Dacht dat mijn auto met 2600 kilo zwaar was…..
Twijfelachtig verleden of niet, de Mercedes is wel heel mooi!