Misschien dat we er niet altijd even vaak bij stilstaan, maar ook de beroepschauffeurs op onze wegen ergeren zich weleens groen en geel achter het stuur. Deze zaken zijn hen een doorn in het oog.
Niet geheel verrassend komen de ergernissen van truckers grotendeels overeen met die van “gewone” automobilisten. In een grijs verleden presenteerden we jullie daar al een lijstje van, dat check je hier. Onlangs deed collega Dizono bovendien een noodoproep om notoire linksrijders voor eens en altijd naar de rechterbaan te verbannen.
Door naar de truckers, want Logistic Force heeft uitgedokterd welke zaken hen nu en dan tot wanhoop drijven. Kijk mee.
5. Agressieve medeweggebruikers
4. Langzamer dan 80 km/u op de snelweg
3. Geen richting aangeven op rotondes
2. Inhalen en langzamer gaan rijden
1. Plotseling voor de truck gaan rijden om uit te voegen
Sterinterviewer Maxim Hartman vroeg de truckers bovendien het hemd van het lijf. De video check je op autojunk.
bullzeyersn zegt
Zeer herkenbaar. Stukje begrip is soms ver te zoeken op de wegen.
lincoln zegt
Tja .. Het zijn nu eenmaal professionals ..
Op wegen vol amateurtjes ..
Met name die lui die zich zonodig moeten irriteren aan vrachtwagenchauffeurs (lees hieronder) zijn nepchauffeurtjes ..
super zegt
@lincoln:
meh, klinkt allemaal leuk, maar een lease auto vervoert een mannetje van a naar b, een vrachtwagen een doos luiers, wat is precies het verschil?
de enige groep die met het rijden zelf hun geld verdient zijn coureurs, verder niemand.
joostj44 zegt
@super: chauffeurs verdienen natuurlijk geen geld met rijden
newguy92 zegt
@super: alsof ik gratis luiers van a naar kruidvat ga rijden….
bogey zegt
@lincoln: Je weet zelf vast ook wel dat er veel cowboys tussen zitten, hé! Ik ga me enkel irriteren bij van die eikels die toch zo nodig overdag inhalen, maar zal er nooit op reageren. Maar irritaties zijn er natuurlijk net zo goed bij volhardende linksrijders.
viezefreddyw zegt
Wat een toeval, deze vijf punten zijn vaak ook mijn grootste ergernissen in het verkeer. Vrachtwagenchauffeurs, het zijn net mensen…
Ik kan me overigens goed voorstellen hoe de chauffeurs zich voelen bij deze vijf punten. Vooral nummer 1, levensgevaarlijke acties zijn dat.
meritocraat zegt
@viezefreddyw:
Helemaal niet mee eens met punt 1. Ik rij dagelijks op de A67 en vanaf afslag Asten is het vaak 1 lange colonne die op 3-4m afstand uit elkaar rijdt. Als je dan verderop eraf moet bij Geldrop en je hebt maximaal 5m om überhaupt uit te kunnen voegen dan kunnen die truckers wel moord en brand schreeuwen maar dan moeten ze zelf afstand houden.
Natuurlijk zie ik het ook wel gebeuren als er slapende automobilisten zijn maar in 90% van de gevallen als ik ze kwaad zie seinen rijden ze als een colonnetje achter elkaar.
Arnoud zegt
@meritocraat:
Dan rij je maar een paar kilometer in die colonne mee.
viezefreddyw zegt
@original_arnoud: Je haalt me de woorden uit mijn mond.
meritocraat zegt
@Original_Arnoud: Nope. Ik knal em er gewoon tussen. Doen ze vice versa ook. Daarvoor draai ik helaas teveel km’s.
Arnoud zegt
@meritocraat:
Ik maak er ook 40.000 per jaar maar kan me niet heugen zulke dingen te hebben gedaan. En dan maak ik de meeste kilometers rondom Rotterdam. De vrachtwagenhoofdstad van Nederland. Goed vooruit kijken of het zin heeft nog een paar wagens extra in te halen voor de afrit. En anders achteraan aansluiten. Die paar minuten kunnen mw gestolen worden. Ik breng mezelf en andere weggebruikers liever niet in gevaar.
bergmm zegt
@Original_Arnoud: maak zelf ook 50.000 per jaar en denk precies hetzelfde. Die paar seconden of misschien wel enkele minuten en een beetje respect en besef zorgen voor zoveel rust en wederzijds respect op de weg.
Helaas lijkt het gedrag van de meeste mensen op de weg meer een afspiegeling van de maatschappij waarbij het egoïsme steeds groter word.
sandervzanten zegt
@Original_Arnoud: op de A15 vanaf Barendrecht richting de Europoort komt het voorbeeld van @Meritocraat geregeld voor als je vanaf de hoofdbaan uit moet voegen op die korte uitvoegstrook naar Charlois/Heijplaat.
Bart_V zegt
Nou nummer 1 kun je soms gewoon niet voorkomen dan zorg ik wel altijd dat ik even ga kleven bij mijn voorganger dat de vrachtwagen chaufeur er op kan reageren
jack_abarth zegt
@bart_v:
Je kunt ook de afslag voorbij rijden en vervolgens een stukje terugrijden….
pinut187 zegt
@jack_abarth: ja he! Even terugrijden..
jack_abarth zegt
@pinut187:
Geen idee of het een Toll is, maar ik bedoel uiteraard verder rijden tot de volgende afslag en dan een stukje terug rijden. In Nederland gaat dat perfect, daar liggen de afslagen zo dicht op elkaar. In een land als Duitsland waar de afslagen telkens pakweg 25-30km uit elkaar liggen wordt het wat anders.
meritocraat zegt
@jack_abarth:
Vrachtwagens moeten ook afstand houden. Als dat aangehouden wordt is er geen enkele noodzaak een afslag te missen. Die caravans die 60 rijden en daarmee alle vrachtwagens hinderen mogen ze van mij trouwens hard aanpakken.
tragepater zegt
@bart_v: jawel verder vooruit kijken en denken! De weg houd niet op vlak voor je motorkap
Bart_V zegt
@tragepater: en jij denk zeker dat ik een huisvader ben die net 3000 km per jaar rij
tragepater zegt
@bart_v: als je zoveel rijd en je dan nog afvraagt dat je daar niet onderuit kunt komen heb je idd maar weinig geleerd tijdens je “vele” kilometers
lamborghinibrapa zegt
@bart_v: je moet niet bang zijn dat je de afslag niet meer kan halen waardoor je meteen gaat uitvoegen.
henkp1 zegt
Begrijpelijk inderdaad en met weinig moeite uit de wereld te helpen. Langzamer dan vrachtauto’s rijden, is gewoon dom. Tenzij je helemaal alleen op de weg bent. Wel zie je het steeds vaker: caravanners, vutters en pensionado’s, telefonisten. Kom op, iets beter opletten en het gas een beetje dieper intrappen, zodat je minimaal 90 rijdt, op de rechterbaan uiteraard. Richting aangeven, check. Moet gewoon iedereen consequent doen, behalve alsje echt helemaal alleen op de weg bent en er in een straal van 5 km om je heen geen andere weggebruikers zijn. Inhalen: prima, maar daarna gewoon door blijven rijden. Wat vaker op hè snelheidsmeter kijken. Afsnijden is nooit goed en bij een truck komt dat nog anders over, omdat die grotere dode hoeken heeft en een hoge zit. Daardoor wordt zo’n afsnijder vaak pas (te) laat gezien.
Aggresieve weggebruikers, niet goed te praten. Wel hebben truckers hier zelf ook een verantwoordelijkheid in: dus niet met 2 km snelheidsverschil gaan inhalen, waardoor er een opstopping achter de truck ontstaat, als je gaat inhalen, rustig afwachten totdat dat echt kan en niet zomaar die 40-tonner naar links pleuren en er tussendouwen, niet veel te hard rijden, waardoor er veel crashes ontstaan. Geen koffiezetten/dvd’s kijken/sjorren onder het rijden, waardoor de combinatie vaak gevaarlijk over de weg en vluchtstrook slingert. En niet in slaap vallen.
Dutchdriftking zegt
Heel herkenbaar, ik zit zelf in het transport en heb in het verleden ook gereden, en de iritatiepunten zijn terecht. Ik mis er echter nog wel 2. Oostblokchauffeurs zonder cruisecontrole en sukkelende carvan bestuurders. Deze pannekoeken zijn de veroorzakers van de ‘kansloze’ inhaal acties van chauffeurs. Deze acties zijn voor automobilisten dan weer afschuwelijk.
Onehp zegt
@dutchdriftking: inderdaad.
Wat ik niet begrijp is dat zijn die ingehaald worden niet het inzicht kunnen opbrengen om 5s van het gas te gaan zodat ze 2s later aankomen maar de rest van het verkeer twee minuten minder aan 75% van hun normale snelheid moeten rijden (en dan kijken we nog niet naar mogelijk filevorming veroorzaakt door het inremmen achterin de rij…)
griffendahl zegt
@dutchdriftking: Als je er ervaring mee hebt, kan je dan dat inhalen met minimaal verschil eens uitleggen, evenals het – bij een inhaal verbod – zo dicht op elkaar in colonne rijden dat voor de linkerbaan complete afslagen afgesloten worden? Ik zie namelijk wel een verband tussen bovenstaand en ergernis 1 en 5.
Overigens snap ik de ergernissen volledig, en veel zijn voor automobilisten die veel op de weg zitten minstens net zo’n ergernis.
tragepater zegt
@griffendahl: kun jij dan uitleggen waarom een automobilist wel met 2 km/h verschil mogen inhalen en wij niet?? Wij halen in zodat we weer vrij baan hebben zonder achter m’n voorligger te moeten kleven…. Probeer met je luxe auto maar eens achter een voorligger te blijven terwijl die net ff wat langzamer rijd als jij wilt/kunt rijden…. Gas los laten is een optie maar met 50t totaal gewicht is dat geen lolletje om steeds maar weer je gas los te laten… Door laten rollen, gang is alles
griffendahl zegt
@tragepater: Een automobilist die met 2km/h verschil inhaalt is ook niet echt een heer in het verkeer naar mijn idee. Als mijn voorligger 2 km/h langzamer rijdt als dat ik doe, dan tik ik de cruisecontrol 2 tandjes lager… Overigens heb ik daar inmiddels met ACC überhaubt geen last meer van en merk ik amper dat die 2 km/h langzamer rijdt. En ik kom echt wel nagenoeg dezelfde tijd aan op mijn bestemming.
evian zegt
@griffendahl: Ik ben ook een voorstander van verplichte ACC op nieuwe vrachtwagens, hiermee voorkom je ergernissen bij zowel de automobilisten als vrachtwagenchauffeurs. Gewone cruise controle kan je nooit exact genoeg instellen en blijf je dus elke keer meer aan het kloten, dit wordt alleen maar erger als je met meer vrachtwagens achter elkaar rijd (jojo effect). Is bovendien ook nog een slecht voor het milieu elke keer moeten liften evnt. remmen en weer gas geven.
tragepater zegt
@griffendahl: jij doet dat misschien ook heel netjes van je maar de overige 90% denkt daar helaas anders over
griffendahl zegt
@tragepater: Maar zou wat Evian aangeeft ACC niet gewoon een veel betere oplossing zijn? Zelf heb ik wel eens gedacht dat een smallere (extra) linker rijstrook op elke weg wel een oplossing kan zijn, die verboden is voor verkeer met een maximum snelheid van 100 of lager. Dus bij driebaans de middelste baan als inhaalstrook, en de linkerbaan die de doorstroming van automobilisten waarborgt bij inhalende vrachtwagens.
tragepater zegt
@griffendahl: dat zou zeker een goede oplossing zijn maar zolang dat nog lang niet overal de standaard is zullen we moeten roeien met de riemen die we hebben
VAG-man zegt
@griffendahl: hoe zit dat als er een automobilist ineens voor je duikt om uit te voegen? Schiet je combinatie toch vol in de ankers, bij mijn luxe auto wel in ieder geval.
griffendahl zegt
@vag-man: Indien die auto harder rijdt als ik reageert de ACC bij mij daar niet op. Als die persoon een stuk langzamer rijdt als ik remt hij gelukkig wel ;)
leemster zegt
@griffendahl: wat is ACC? Sorry, maar ik ben niet zo bekend met vrachtwagens
griffendahl zegt
@leemster: Adaptive cruisecontrol, afstandsgestuurde cruisecontrol dus.
tragepater zegt
@griffendahl: als ik me trouwens niet vergis is dit ACC verplicht op alle nieuw geleverde vrachtwagens sinds….??!
tweetyv6 zegt
@griffendahl: wie zit er dan aan de knopjes? ?
sr20det zegt
@tweetyv6: gij of ik
yamaha zegt
@tragepater: helaas wel echt een truckers reactie, je hoeft niet te kleven, met voldoende tussenruimte de cruise control op dezelfde snelheid als je voorganger? Dan houd je je “gang” en kom je relaxed op je bestemming, doe ik nl. Met de personenauto ook, behalve wanneer de snelheid er weer uit moet vanwege inhalende truckers. Ik wordt dus nu gelojkgesteld met aso bestuurders? Helaas kijkt iedereen weer in zijn eigen straatje, inhalen met minimaal snelheidsverschil is asosiciaal, idd ook bij niet-truckers, verschil is wel dat truckers altijd excuses hebben als, tijd is geld, de baas heeft haast etc., waarbij ik niet ontken dat veel automobilisten truckers niets gunnen. Ik ken echter ook een trucker die netjes 80 rijdt ipv. Strak op de max. Van de begrenzer, en die wordt voor alles uitgemaakt door collega truckers.
tragepater zegt
@yamaha: voldoende tussenruimte?? Die word vanzelf gevuld door remmende automobilisten of collega trucker die ff naar rechts gaat tijdens inhalen…. Dat hield ik ff vol wat jij nu zegt maar op een dag was ik er klaar mee en tegenwoordig ga ik ook maar alles voorbij! Idd veel beter voor m’n eigen humeur
yamaha zegt
@tragepater: quote, medetruckers die even naar rechts gaan tijdens inhalen? Dus er wordt wel regelmatig onnodig en langdurig ingehaald? En alleen jou humeur is belangrijk? Verkeers-en gedragsregels zijn hier ondergeschikt aan? Ik hoop dat je nooit een ongeluk veroorzaakt waarbij je jezelf of anderen onherstelbaar letsel aandoet, met zo’n instelling. Je hoeft trouwens niet meer hierop te reageren, want ik ga het niet meer lezen en ook niet meer reageren, het niveau wordt nu echt te laag. Nog een laatste opmerking: automobilisten, gebruik dit niet als excuus, jullie horen je ook te gedragen en idd. Rekening te houden met truckers, die met zware ladingen grote risico’s lopen door idioten opmde weg. Dus ik ben niet tegen truckers, ik ben tegen aso’s en mafketels.
tragepater zegt
@yamaha: je lijkt wel een kind met je ik lees het toch niet meer en zelf het laatste woord willen hebben….. Jij bent de held van de dag
bluebear zegt
@yamaha: naar mijn inzien vergeet je één, best wel, belangrijk feitje. Jij rijd in de rondte met… 1200/1400/1800 kilo.
De gemiddelde (grote) vrachtwagen weegt geladen zo’n 50.000/60.000 kilo.
En ga dan maar eens op de ankers met 80/85 kilometer per uur. De remmen van vrachtwagens zijn erg verbeterd de afgelopen twee decennia, maar dat neemt nog niet weg dat er nog steeds een hele zware massa tot stilstand moet worden gebracht. Mensen welke nog nooit een weg-mastodont bestuurd geen kunnen zich niet eens voorstellen wat er op zo’n moment gebeurd. Prima, maar oordeel er dan ook niet zo makkelijk over.
jack_abarth zegt
@bluebear:
Best knap bij een maximum gewicht van 50t dat jij op “gemiddeld” 50 tot zelfs 60t komt.
tragepater zegt
@jack_abarth: ik zit vaak lees bijna altijd over m’n maximale gewicht!! Ik kan wel zeggen ik laad niet meer dan het maximale maar dat kunnen ze tot werkweigering rekenen… Werkweigering is op staande voet ontslag!! De boetes moeten veel hoger voor transporteurs EN verladers! Net zoals in Duitsland em Frankrijk… Dan pas gaat er ooit iets hopelijk veranderen…
jack_abarth zegt
@tragepater:
Haha werkweigering, geloof je het zelf. Dan zou mijn werkgever mij buiten mogen knikkeren omdat ik omdat ik niet met een vrachtwagen wil rijden, want ik heb er geen rijbewijs voor.
Het is pas werkweigering als er aan alle regeltjes voldaan wordt en je wil dan alsnog niet aan de gang.
Knappe werkgever/advocaat die iemand ontslagen krijgt op gronde van jouw argument!
tragepater zegt
@jack_abarth: wil jij nog voor een baas blijven rijden dan als er een advocaat aan te pas moet komen?? En die boetes betaald de baas… Met 5t te zwaar mag je toch wel doorrijden.. Rekening houden met remmend verkeer voor me moet ik toch wel
bluebear zegt
@jack_abarth: Sorry voor mijn fout. Ik ben je eeuwig dankbaar voor jou correctie. Ik zou niet weten wat de wereld zonder jou zou moeten.
Doet lekker wat af van het verhaal ook.
bluebear zegt
@jack_abarth: en er staat trouwens “de gemiddelde grote vrachtwagen”. Niet “het gemiddelde gewicht van een grote vrachtwagen”… Moeilijk hé, begrijpend lezen.
jack_abarth zegt
@bluebear:
Trek maar gauw veiligheidsschoenen aan, je bent blijkbaar nogal gauw op je tenen getrapt ;)
bluebear zegt
@jack_abarth: Nee hoor.. Maar iedereen houd toch van vet-weters die niet goed kuneen (of willen) lezen.
Maar je heb een leuk excuus gevonden om je actie te verbloemen. Chapeau!
bluebear zegt
@bluebear: bet-weters ** (kut woordvoorspelling)
Dutchdriftking zegt
@griffendahl: Het probleem met een Colonne is meestal de voorste truck. Deze is vaak van Roemeense, Bulgaarse (you name it) afkomst en rijd al zo’n 700km onafgebroken zwaar illegaal. Omdat de man zich verveeld kijkt hij een filmpje / speelt met z’n telefoon , zich zelf, of een combinatie van deze. Uiteraard is de chauffeur van mening dat cruise control voor watjes is. Hierdoor schommelt zijn snelheid tussen 74 en 86 km/h. Dit is voor de chauffeurs hier achter natuurlijk bloed iritant. Niet alleen de constante wisseling in snelheid is bloediritant, ook een veilige afstand op je voorligger houden is vrijwel onmogelijk. De eerste paar trucks halen niet in vanwege het inhaalverbod. Maar deze vormen wel de iritante colonne. Halverwege de rij zit een trucker met haast. Deze gaat er wel voorbij ondanks het verbod. De truck voor hem laat geen gas los. Logisch want hij weet dat de trucker toch de rest van de rij wil inhalen. De oostblokchauffeur die voorop rijdt heeft niets door. En als de inhalende truck halverwege is bedenkt hij dat hij te langzaam rijd en geeft dus weer gas. Nu duurt het nog een kwartier voordat de inhalende chauffeur er voorbij is.
Ik benoem in deze kwestie een oostblokchauffeur. Maar het kan net zo goed een caravan of een bejaarde zijn.
Uiteraard zijn er ook zat inhaalacties die niet gewenst zijn en waarin een chauffeur gewoon haast heeft en dus een domme actie uitvoert. Het zijn tenslotte net mensen.
Ook gaat een chauffeur nog wel eens naar de linkerbaan om een invoegende collega ruimte te geven. Hierin is het natuurlijk wel de taak van de invoegende chauffeur om de inhalende chauffeur de ruimte te geven. Ook dit gebeurd helaas niet altijd.
Bovenstaande situaties zorgen voor veel ergenis, en helaas ook regelmatig voor ongevallen. Hierin worden dan vaak de vrachtwagens als oorzaak benoemd. Dit is dus echter lang niet altijd juist.
meritocraat zegt
@griffendahl: dat mag je hier niet zeggen. Gewoon meerijden in de kolonne kreeg ik te horen ^^. Ik zal wel eens wat dashcambeelden zoeken. Aan de andere kant, die kan ik hier nergens kwijt dus ik bespaar me de moeite :)
mrrallycross zegt
Dat is niet echt anders dan bestuurders van auto’s
Erik zegt
Ik heb toch wel een grandioos respect voor vrachtwagenchauffeurs hoe ze met de ‘gewone’ automobilist omgaan en iedere keer weer de capriolen van anderen slikken en hun voertuig met de nodige stuurmanskunst op de weg houden. Chapeau!
lekkaah zegt
Of mensjes die nog nooit van een dode hoek van een vrachtwagen gehoord hebben, of van een draaicirkel binnen de bebouwde kom, bij een 2 baans stoplicht gewoon lachend in de dode hoek blijven zitten etc.
Zie het ook wel is bij bussen, niemand die ff ruimte geeft of ff wacht, het is niet te geloven.
evian zegt
@lekkaah: Ja die zie je vaak genoeg, mensen met het verkeersinzicht van een visstick.
maxidyne zegt
Ben ook chauffeur met een eigen bedrijf. Vooral sukkelende caravan bestuurders, en niet richting aangeven is zeer hinderlijk. Oostbloktruckers zijn in het algemeen ook niet de beste chauffeurs. Achteruit rijden is voor de meeste een hele opgave. Maar op nummer 1: die irritante jonge knaapjes in leasewagens die denken dat de weg van hun alleen is. Wat een agressie bij de meeste. Ja mijn vrachtwagen trekt niet hard op, en harder dan 90 gaat hij helaas ook niet… Als we allemaal een beetje rekening met elkaar houden komen we allemaal op onze bestemming aan, en zonder brokken en stress.
raymster zegt
Ik zie nummer 1 vaak gebeuren, niet goed te praten, nog even snel tussen de vrachtwagens door uitvoegen. Maar het valt me vaak op in de spits dat een rits vrachtwagens zo dicht op elkaar rijden, dat je amper kunt uitvoegen.
Nog een puntje de andere kant op, vrachtwagens die eigen rechter spelen in rits situaties. Als zij dan echt de profs zijn op de weg, gedraag je daar ook naar!
tragepater zegt
@raymster: ja idd…. Zullen we als truckers tijdens ritsen maar gewoon stil blijven staan dan zodat eerst alle automobilisten voor kunnen?? Want zolang ze de ruimte hebben gebruiken ze het ook! En maar ervoor duwen om die ene vrachtwagen voor te zijn terwijl ze meteen weer achter de volgende zitten…. Ik doe het nooit maar snap elke chauffeur die het wel doet! Het maakt namelijk niet uit hoe groot het gat is ze proppen hem er toch wel tussen
raymster zegt
@tragepater: en dus het ritsen nog verder ophouden, dus langere files, omdat je het niet eens bent met de verkeersregels?
En voor de discussie komt over jij bent automobilist en weet niet wat een vrachtwagen doet; ja ik heb ook gereden en nog af en toe!
Wat hierboven ook al is geschreven, men moet gewoon eens rekening met elkaar gaan houden en ook eens de hand in eigen boezem gaan steken. Want tot nu toe is het altijd, oh die automobilisten, oh die truckers.
tragepater zegt
@raymster: langere files maar betere doorstroming want vanaf het moment dat een collega de rits strook blokkeert begin het weer fatsoenlijk te rijden…. De mensen die wegen uittekenen hebben niet altijd verstand van zaken! Er zijn genoeg te kleine rotondes om maar ff iets te noemen… De ring van eindhoven is ook weer zoiets doms… Het loopt idd wat beter maar is totaal niet op de toekomst berekend! Maar ach ja nog ff en ik ben er vanaf
unknown32 zegt
Vrachtwagenchauffeurs die inhalen waar het niet mag (verboden, tijdens regen,..), of die 3 van de 4 rijvakken inpalmen met een verschil van 0,01km/h. Proficiat jullie gaan 2min rapper op jullie bestemming zijn terwijl er 35 automobilisten 2min later gaan zijn…
Lekker slingeren op de weg (bellen, koffie, dvdtje, dutje,…).
Stilstaande files omver kegelen.
Er zou beter wat meer met de trein vervoerd worden, maar dat is niet haalbaar want een trein “regelen” is een jaren werk…
tragepater zegt
@unknown32: het gaat niet om de tijd het gaat om vrij baan hebben
unknown32 zegt
@tragepater: laat je dan terug zakken, dan heb je ook vrije baan
tragepater zegt
@unknown32: hahahaha yup…. En dan komen een aantal andere truckers mij weer voorbij… Het houd niet op, niet vanzelf
bullzeyersn zegt
@unknown32: tijdens regen niet inhalen? Is in Nederland niet van toepassing vriend. Kom niet in heel Europa maar ik ken dit verbod niet
unknown32 zegt
@bullzeyersn: In België wel
tragepater zegt
@unknown32: Even ter info we zitten in Nederland
87sandyd zegt
Irritatie nummer 1 bij andere gebruikers: inhalende vrachtwagens bij een inhaalverbod.
Ik rij zelf ook vrachtwagen. En ik snap serieus niet waarom vrachtwagenbestuurders andere vrachtwagens inhalen. We rijden allemaal op cruise control. Zet dat ding op 50 meter afstand gelijk met je voorganger en er is niets aan de hand. (Dit geldt niet als een vrachtwagen ruimte moet maken bij het invoegen, dat begrijp ik)
wildbeest zegt
Maxim slaat een beetje door in zijn figuurtje. Het is leuk geweest. Je ziet duidelijk dat hij er heel hard voor moet werken, te hard… Waardoor het minder grappig is
roberto zegt
6. Bij de pomp aankomen, maar de bal gehakt is uit voorraad..
bullzeyersn zegt
@roberto: irritatiefactor 10 ;-)
dailydriver zegt
@roberto: je vrachtwagen bij de pomp laten staan voor 15 a 45 min zodat jij niet kan tanken.
dailydriver zegt
@dailydriver: om dat broodje te gaan nuttigen.
Crosscabouter zegt
@dailydriver: Sorry. Ik mocht van de wetgeving geen meter meer rijden. En omdat er een blackbox in zit, komt de boete gegarandeerd binnen..
Nb. Nee ik ben geen vrachtwagen chauffeur
GH zegt
Kan me best voorstellen dat dit de irritatiefactoren zijn. Zeker dat inhalen en langzamer rijden. Echter, zoals Henkp1 al zegt. Rij regelmatig midden in de spits op een tweebaans snelweg waarbij je links net aan 100, misschien wel 110 km/h kunt rijden waar je gewoon 120 km/h mag rijden. Wat bij mij dan de agressie opwekt is dat er een vrachtwagenchauffeur even 30, 40 of misschien wel 50 auto’s in de remmen laat gaan omdat hij 2km/h harder rijdt dan zijn voorganger. Iets met een kettingreactie… Het resultaat laat zich raden, file! Ja, dan dank ze hen vloekend. Inhaalverboden op tweebaanswegen in de spits had nooit moeten verdwijnen…
Jammer genoeg zie je dan net na het oplossen inderdaad vaak ergernis #1, waarbij de automobilist nog nét die auto voorbij kan.
bramhendriks zegt
@gh: Inhaalverbod op 2 baans snelwegen geld nog steeds. Inhaalverbod is enkel opgeheven op 3 (of meer) baans snelwegen of bij veel spitsstroken (in de spits ook 3 baans). Zodra dit twee baans is geld het inhaalverbod alsnog.
Dus ja, ik erger me ook aan vrachtwagens die het inhaalverbod op 2 baans snelwegen negeren!
GH zegt
@bramhendriks: Ik ging er feitelijk vanuit dat het verbod was opgeheven, gezien het feit dat de borden die het verbod aangeven niet meer langs de weg staat (Ik spreek hier over de A15 vanaf Sliedrecht naar het oosten). In dit geval is het dan nog ergerlijker dat ze in overtreding zijn!
Ach, wellicht heeft het ook wel te maken met het feit dat de A15 sowieso niet prettig is in de spits.
martinus zegt
Ben zelf geen trucker, maar kan mij voorstellen dat deze professionele chauffeurs hiermee te maken hebben.
faith1072 zegt
Ik zie elke dag dat veel vrachtwagenchauffeurs inhaalverboden negeren. Word je doodziek van.
tragepater zegt
@faith1072: doe ik ook elke dag! Automobilisten mogen overig verkeer niet hinderen maar zolang hun dat ongehinderd kunnen doen blijf ik alles voorbij tutteren
martinus zegt
@tragepater: asociaal.
tragepater zegt
@martinus: tell that to the judge
martinus zegt
@tragepater: Meestal zijn een paar meldingen via het politiemeldpunt [url=https://www.politie.nl/mijn-buurt/lokale-initiatieven/10—limburg/verkeershandhavingsteam/meldpunt-agressief-weggedrag.html]Meldpunt agressief weggedrag[/url] genoeg om een agressief rijdende bij elke daaropvolgende politiecontrole elke keer aan de beurt te laten komen. Geen rechter voor nodig.
Werkt vooral heel goed als zowel jij als je passagier bijna gelijktijdig een melding doen over hetzelfde incident.
tragepater zegt
@martinus: agressief omdat ik inhaal wanneer ik dat nodig acht…. Je haalt verschillende dingen door elkaar pik
tragepater zegt
@martinus: agressief rijden en een inhaalverbod negeren zijn dus twee totaal verschillende dingen… Maar dat terzijde
martinus zegt
@tragepater: Zowel uit in invoegen naar links in druk verkeer, als door de files die ontstaan door het snelheidsverschil dat vrachtwagens hebben tenopzichte van de Vmax ontstaat gevaar.
tragepater zegt
@martinus: ja maar met de top 5 hierboven ontstaan ook gevaarlijke situaties…. Wel reëel blijven vriend! Ik haal veel in ook wanneer het officieel niet mag maar ik knikker hem nergens tussen en wacht netjes tot ik weer een gat tref op de linkerbaan… Vaak omdat een automobilist niet oplet (telefoontje spelen of wat dan ook) dus ik creëer geen gevaarlijke situatie… Je moet als automobilist of trucker opletten en voor je kijken! Als je dat niet doet moet je dat niet bij een ander in de schoenen schuiven
martinus zegt
@tragepater: Ik deel wel dat deze top5 vol staat met gevaarlijke en hinderlijke acties van automobilisten. Maar dat geeft geen enkele vrachtwagenchauffeur carte blanche om zelf ook het overige verkeer te hinderen.
sracert zegt
@tragepater: als automobilisten v/h dak springen doe ik dat als trucker ook, treurig hoor!
tragepater zegt
@sracert: nee hoor heeft niks met andere te maken of wat andere doen… Ik doe gewoon lekker m’n ding! Er moet veel meer gecontroleerd worden maar ook dat gebeurd niet…. Maar goed als jij dat treurig vind be my guest
sracert zegt
@tragepater: Lekker je ding doen?, tjonge, tjonge wat triest. Je hebt tijdens rijlessen niet voor niets de verkeersregels geleerd en dat is zeker niet “jouw ding” maar van ons allemaal op de weg. Handhaving is dus overduidelijk nodig voor chauffeurs(baby’s) zoals jij.
tragepater zegt
@sracert: ach jankerd alsof jij nooit te hard rijd en je altijd maar perfect aan alle regeltjes houd… Je zou de eerste zijn..! Ga lekker triest in hoekje zitten huilen
sracert zegt
@tragepater: het lijkt er sterk op dat jij daar al mee bezig bent!, ik lach alleen maar om dit soort trieste gevallen
tragepater zegt
@sracert: nee hoor ik knal vrolijk verder! ff laden nog voor maandag en dan heb ik weekend pik!! Succes ouwe racert
basgsi zegt
Terechte ergenissen, maar gisteren ook een nederlandse chauffeur die ergenissen opwekt en er voor zorgt dat er een opstopping ontstaat. Ik ging even tanken in duitsland rond half 8. Was nog druk op de weg en bij de grensovergang a12 vrachtwagens op de rechterbaan in colonne zover je kon kijken. En 1 chauffeur vind dan nodig om toch in te halen met 2km verschil….
tragepater zegt
@basgsi: rijtijdenwet we verzinnen het zelf niet…. De boetes overigens ook niet maar mogen het wel zelf betalen want de baas trekt zich terug! Plus daarbij als je in zo’n lange rij zit dan rijd je niet constant maar dat blijft maar schommelen tussen de 70-80km/h
tragepater zegt
Deze top 5 is voor de belangrijkste reden om te stoppen met chauffeuren..! Het gaar gelukkig ook gebeuren de eerste stappen om een eigen zaak te hebben zijn gezet! Uiteraard hoop ik in de toekomst op een eigen vrachtwagen als alles goed loopt maar dan is het eigen vervoer en heb ik ook geen druk op me schouders vanuit de planning! Ik heb liever een zus als hoer dan een planner als broer! Ik trap me in de rondte door hun k*t planning
redbee5 zegt
@tragepater: Ik volg de redenering niet helemaal, je stopt met sturen vanwege dit lijstje. Vervolgens wil je een eigen bedrijf waarbij je weer op de vrachtwagen terecht komt. Dan heb je toch weer met de zelfde ergernissen te maken? Btw: proficiat voor het opzetten van een eigen zaak ;)
raymster zegt
@redbee5: gezien de reacties en omschreven gedrag op de weg lijkt mij een complete carriereswitch voor hem een goed advies.
tragepater zegt
@raymster: gelukkig snap ik dat zelf ook maar al te goed!
raymster zegt
@tragepater: daar ben ik blij om!
tragepater zegt
@raymster: slijmbal :p
tragepater zegt
@redbee5: nou als ik met m’n eigen zaak een eigen truck kam inzetten gaan de zaken dus goed! En idd in het begin zal ik dan weer zelf moeten sturen maar ik zal dan nooit de uren maken die ik nu maak op de truck 12-15u per dag! En daarbij plan ik dan zelf de rit in dus geen stress ik kom wel thuis vanavond! Nu lig ik regelmatig in m’n rukbunker omdat de dag weer gigantisch zit volgepland!
rickieev zegt
@tragepater: aan al je reacties te zien ben je wel een ontzettende zure vrachtwagenchauffeur zeg…
ON: het is een wisselwerking tussen vrachtwagens en auto’s, hierin zal altijd irritant blijven aangezien iedereen zichzelf een goede chauffeur vind en het altijd aan een ander ligt..
tragepater zegt
@rickieev: nee joh valt best mee alleen als je er dagelijks mee te maken hebt heb je ook vele situaties om te melden…. M’n dashcam liegt er niet om! Dus mocht er iets gebeuren heb ik bewijs… Ondanks dat ik zelf nog nooit een ongeluk heb veroorzaakt kan het ook best een keer aan mezelf liggen! Niemand is perfect dus ik ook niet
xenonlampje zegt
1. Op 80 wegen vrachtauto’s die kleven bij de o zo gehate “luxewagens”
2. Inhalen tijdens een inhaalverbod.
3. Zelf net zo hard aan het bellen zijn met de planning tijdens het rijden.
4. Waberers.
Neemt natuurlijk niet weg dat veel automobilisten er inderdaad een potje van maken rond vrachtauto’s.
agdesigns zegt
@xenonlampje: je beschrijft de gemiddelde chauffeur op de a67 richting duitsland… Een ramp
Gulli zegt
Met name op weefvakken waar twee snelwegen samen komen en elkaar weer verlaten (A16/A15 bij knooppunt Ridderkerk bijvoorbeeld) en waar een hoop vrachtverkeer is snap ik niet dat vrachtwagenchauffeurs zo kort op hun voorganger zitten. Natuurlijk, hypermilen maakt in het transport een hoop uit in brandstofkosten, maar ik heb al zo vaak gezien dat er een ketting van 8/9/10 vrachtwagens pal achter elkaar rijden en het daardoor onmogelijk maken om nog in of uit te voegen. Op die weefvakken is het vaak al een chaos omdat de gemiddelde autobestuurder de eerste drie meter al meteen van strook wil wisselen, maar met die olifanten-kolonne er tussen wordt het helemaal levensgevaarlijk. Je ziet niet wat er aan de andere kant van de vrachtwagens rijdt dus je moet er soms op goed geluk tussendoor, hopende dat je niemand tegenkomt die het tegenovergestelde wil doen. Daarbij komt dat de meeste mensen het niet heel prettig vinden om zowel voor als achter bumper aan bumper te rijden met vrachtwagens (en geef ze eens ongelijk) dus die acties gebeuren altijd lomp en gehaast wat het alleen maar gevaarlijker maakt. En zo roepen de chauffeurs het dus over zichzelf uit dat automobilisten gaan snijden en dergelijke. Geef elkaar de ruimte, dan komt het vast goed.
Overigens vind ik dit soort situaties in geen geval reden om agressief naar elkaar te worden, of ‘vrachtwagentje te gaan pesten’ door ervoor te gaan rijden oid. Als automobilisten eens een dagje met een vrachtwagenchauffeur mee zouden rijden zouden ze hopelijk heel wat meer respect voor de chauffeur maar zeker ook het materieel krijgen. Snap dat al die massa nou eenmaal niet binnen 30 meter tot stilstand kan komen, en zeker niet binnen 10 seconden weer op de 80 zit. We delen deze wegen nou eenmaal met elkaar, heb op zijn minst een beetje begrip voor de ander.
xenonlampje zegt
@gulli: In Duitsland wordt momenteel streng gecontroleerd dat vrachtauto 50 meter afstand van elkaar houden. En nu wil het net dat ik vorige week naar Hamburg op en neer moest gaan. Wat een verademing zeg. Zo veel ruimte opeens tussen vrachtverkeer.
mashell zegt
Het mooie is dat voor de nummer 1 ergernis een oplossing bestaat die ook meteen de nummer 1 ergernis van automobilisten over vrachtwagens (de zinloze inhaalmanouvres) aanpakt: Houdt meer afstand tussen de vrachtwagens, bijvoorbeeld 100m.
Ik verbaas me er wel over dat de nummer 1 ergernis niet de lelijke achterkant van de vrachtwagen die er voor rijdt is. Want dat is toch wat vrachtwagenchauffeurs vooral zien, de achterkant van de vrachtwagen voor hen, zeker als ze er weer eens te dicht op rijden.
tragepater zegt
@mashell: dus gaan we die zoveel mogelijk voorbij ;)
bullzeyersn zegt
Ik wou er nog een toevoegen, inhalen via de verkeerde uitvoegstrook. Voorbeeld is knooppunt A1-A50. Hoe vaak zie je niet dat men via de linkeruitvoegstrook alles voorbij vliegt om op ’t laatste moment er rechts nog ff ergens tussen te drukken. Dit geldt voor beide groepen, trucks en auto’s.
unknown32 zegt
@bullzeyersn:
Invoegen zo laat mogelijk is het beste omdat je dan gebruik maakt van het maximaal beschikbare asfalt… Think about it!
bullzeyersn zegt
@unknown32: niet als je hoog inde remmen moet om je voorligger niet te raken. Zo creëer je juist files
pinut187 zegt
Laat die gasten gewoon alleen maar nachtdiensten rijden, hebben wij geen last van ze en zij geen last van ons…
tragepater zegt
@pinut187: heb ik ook een hele tijd gedaan!! Wat een rust idd maar je hele privéleven leef je ook omgekeerd… En aangezien transporteurs de kosten willen drukken werd bij het bedrijf de ritten zo ingepland dat je pas na 12u snachts vertrekt… Weg was m’n extra vergoeding en voor een nachtrit vertrek je veel te laat en voor een dagrit veel te vroeg! Bij groente en fruit bedrijven kun je vrijwel altijd snachts laden en lossen dmv een deurcode maar bij de meeste andere bedrijven is dit niet het geval…. Kan me ook niet voorstellen dat iemand als werknemer dan maar ff de deur komt openmaken midden in de nacht…. Transport kan op vele punten verbeterd worden maar dat kan niet alleen door ons geregeld worden, bedrijven zullen z’n medewerking moeten verlenen…!
Frankrijk is een topland als je graag van huis bent… Die werken van 0800u tot 1700u met een middagpauze van 1200u tot 1300u
Ben je 5min voor sluiting aanwezig word je altijd nog geladen al duurt het een uur! Ben je er helaas 5 min na sluiting, morgenvroeg om 0800u ben je weer de eerste!
rd1991 zegt
@pinut187: ja is goed, en dan kom jij vanaf 19u tot 6u de weg ook nooit meer op. Afgesproken?
Jaapie zegt
wat gek, het inrijden op een stilstaande file staat er niet tussen….oh wacht
sracert zegt
Inhalende vrachtwagens op de Ring A-10 waar je maar 80 km/u mag, idioten!. en natuurlijk what’s append of half slapend op een file inrijden en er bovenop knallen, daar ben ik altijd alert op als ik 1 v/d laatste ben die aansluit. zoals gewoonlijk is er nagenoeg geen handhaving op onze wegen, we zijn er weer: Teringzooi van alles en iedereen op de weg.
tragepater zegt
@sracert: en op dat soort wegen luxe auto’s die maar 70 rijden omdat ze geen boete willen…. Cruise control op 83 en idd mooi voorbij tutteren! En jij mag daar ook niet harder dus wat is dan eigenlijk het probleem?
agdesigns zegt
A67… De snelste weg is meestal voor mij de A67 maar rij iedere keer 30km om via andere snelweg. Dit puur omdat deze weg gevaarlijk is door vrachtwagens die na 1x knipperen levensgevaarlijk voor je van baan wisselen. Moet er wel bij zeggen dat het merendeel GEEN gele platen heeft.
tragepater zegt
@agdesigns: die weg had 10jaar geleden al 3 banen breed moeten zijn….
sracert zegt
@agdesigns: chauffeurs zoals jij, nog 1x goed lezen?
sracert zegt
Lichte vrachtwagen die op de linker strook gaan staan bij het stoplicht, ook al zo treurig, opzouten. Ik ben voor een geheel inhaal verbod voor vrachtwagen 24u p/dag!.
tragepater zegt
@sracert: wat veel treurige reacties… Maar je naam zegt genoeg ouwe racert! Je zult ongetwijfeld zo’n asociale driver zijn die overal tussendoor knalt en op de rem trapt! Gaat vanzelf een keer fout pik
sracert zegt
@tragepater: dank je wel “papa”
tragepater zegt
@sracert: geen dank mijn zoon
scorer zegt
Als amateur heb ik de indruk dat er nog bitter weinig professionele beroepchauffeurs op de baan zijn… Als men van geen hout pijlen weet te maken worden ze maar beroepchauffeur ! O ja of ze gaan bij de plissie…
tragepater zegt
@scorer: daarom ben je ook een amateur
scorer zegt
@tragepater: Misschien hadden de beroepschauffeurs wat langer naar school moeten gaan dan hadden ze een echte beroep kunnen uitoefenen ? Oeps dit was erover ? Heb ik nu op dat knopje geduwd ?
taxitom2 zegt
Iemand een idee wanneer Maxime voor het laatst zijn pillen heeft gehad?