







Met welke auto moet je deze vakantie op pad?
Met de zomervakantie voor de deur was het natuurlijk de ideale timing voor de Autoblog Vakantieauto van het Jaar 2019 verkiezing. De hele week stond in het teken van fantastische auto’s die bij uitstek geschikt zijn voor vakantie.
Tijdens de testdagen waren het de gelauwerde autojournalisten Casper Heij en Wouter Karssen die hun deskundige blik wierpen op de finalisten. Er waren twee categorieën: Familie en Fun. De eerste categorie is natuurlijk een belangrijke voor veel mensen die op vakantie gaan met kinderen en alle bagage die daarbij komt kijken. De fun-categorie is meer gericht op stellen die op vakantie gaan en daadwerkelijk lol willen beleven met de auto.
Familie: BMW 330i (G30)
In de Familie-categorie was het de spiksplinternieuwe BMW 3 Serie die aan het langste eind trok. De Zuid-Duitse sedan scoorde verrassenderwijs met een ruime bagageruimte en handige opbergmogelijkheden. Uiteraard stonden de rijeigenschappen op een zeer hoog niveau en scoorde de auto uitstekend bij de nu al legendarische ‘Tolpoort-challenge’. De BMW 3 Serie won van de medefinalisten als de Seat Tarraco, Range Rover Evoque en Skoda Scala. De Seat maakte overigens indruk met de hoeveelheid bagageruimte en de Range Rover Evoque won het onderdeel ‘King of the Camping’.
Fun: Porsche 911 Carrera S Cabriolet (992)
Dan het onderdeel fun! Hierbij waren er drie finalisten: de Ford Mustang Bullit, BMW Z4 en Porsche 911 Carrera S Cabriolet. de winst ging nipt naar de Porsche. De rijkwaliteiten van deze sportwagen staan op een zeer hoog niveau. Ook wist deze auto de volle winst te pakken bij de ‘Tolpoortchallenge’. De Ford Mustang Bullitt pakte de tweede plaats met een punt achterstand, de BMW Z4 Roadster kwam 2 punten te kort. Het lag dus erg dicht bij elkaar.
Reacties:
Andrew Mason, BMW Nederland
Heel bijzonder om in de eerste “Autoblog Vakantieauto van het Jaar”-verkiezing meteen in de prijzen te vallen! We vermoeden dat de grootste Autoblog-vakantieautokwaliteit van de nieuwe BMW 330i Sedan zit in het mechanische sperdifferentieel, waarmee ook op vakantie elke rotonde op Autoblog-waardige wijze kan worden genomen. Dat de BMW 3 Serie dankzij de nieuwe dempertechnologie ook zeer comfortabel is, voldoende ruimte biedt voor een gezin op vakantie, efficiënt met brandstof omgaat, zodat de stops tot een minimum worden beperkt én als snelste weg is bij de tolpoort, zijn extra kwaliteiten die alle vakantiegangers zullen aanspreken.
Jasper Koek, PR Manager Pon Porsche Import:
Wat een eer om met de net nieuwe 992 Cabriolet meteen in de prijzen te vallen. En ook nog eens in een categorie die voor Porsche erg belangrijk is: fun. Jullie verkiezing laat mooi zien waar de 911 allemaal toe in staat is, of het nou op het circuit, op de autoroute of op een bergpas is. Het is niet voor niets al decennia de sportwagen voor alledag.
Porsche is de terecht winnaar.
Nu de kinderen niet echt meer meewillen zou ik toch voor de BMW Z4 gaan… hoe meer je hem ziet hoe knapper hij wordt.
@royaledeluxe: nee sorry, achterkant blijft lelijk
Een Alfa Romeo Giulia laat de BMW 330i alle hoeken van de kamer zien.
Gemiste kans.
@T16: haha leuke trol
@bisazza: Trol of niet, de Giulia mocht sowieso niet meedoen. De auto moet z’n marktintroductie in 2019 gehad hebben om in aanmerking te komen
@bisazza: hij bedoelt sleutelkamer.
@t16: klopt, in die kamer is de Giulia duidelijk de mooiere auto, maar haal je de wagens uit de kamer en ga je de weg mee op dan wordt het een heel ander verhaal.
@mashell: Hangt er natuurlijk vanaf voor welk verhaal je gevoelig bent.
Als je op zoek bent naar zachte premium plastics en met een microscoop de naadjes tussen het dashboard ga verkennen heb je een punt. Maar dan kan je net zo goed een Audi kopen.
Dynamisch moest zelfs de directeur van de M-divisie toegeven dat Alfa goed werk heeft afgeleverd. Die vertrouw ik eerder op z’n woord dan de eerste de beste premium-clown.
@karaya: of Alfa-likkert
@str8six: Ik lik liever aan andere dingen.
@karaya: anders ik wel!
@karaya: het is natuurlijk gewoon standaard professioneel gedrag de concurrent een compliment te geven, daar hecht ik niet zoveel waarde aan.
En uiteraard zijn die zachte premium kunststoffen en millimeter nauwe naden wel degelijk van belang, dat zijn duidelijke merkbare kenmerken van het niveau van verfijning. Omdat je voor die verfijning een berg geld betaalt mag je dat ook gewoon van zo’n premium auto verwachten. Ik denk dat dit de reden is dat verkopen van de Alfa achter blijven bij Audi en BMW, design is goed, het is een strakke 3 serie kloon. Prijs is niet gek. Rijden is gewoon goed. Maar interieur design en kwaliteit is onvoldoende om in de top mee te kunnen. Je voorbeeld van Audi geeft aan hoe belangrijk dat is, zonder de bij puristen zo gewaarde achterweilaandrijving verkoopt Audi heel veel meer auto’s, ze bieden namelijk wel de beleving van kwaliteit en luxe.
@mashell: Je denkt toch niet dat het hoofd van de M-divisie de rijdynamiek van een Audi gaat aanprijzen? Die man hoeft dat helemaal niet uit beleefdheid te zeggen.
Misschien zijn de ingenieurs van de grote Duitse drie ietsje minder kinderachtig dan de het merendeel van de klanten die ze bedienen.
@karaya: kinderachtig? Waar komt dat ineens vandaan? Ik vind de onderbouwingen alles behalve kinderachtig. Zoals hierboven reeds aangegeven; de Giulia is absoluut geen slechte auto maar de 3 serie (en zelfs de F30 is werkelijk beter) verslaan is gewoon niet reëel.
@bisazza: https://www.motortrend.com/cars/alfa-romeo/giulia/2018/2019-bmw-3-series-vs-2018-alfa-romeo-giulia-comparison-test/
Ik denk ik zoek eens een vergelijkende test. Bingo. (niet gesponsord door VAG of BMW Nederland zoals bovenstaande test)
@karaya: grappig, ik dacht ik zoek eens een vergelijkende test en ene topgear? beweert juist weer het tegenovergestelde. Let’s agree to disagree en veel plezier met je Giulia. https://www.google.nl/amp/s/www.topgear.com/car-reviews/3-series-saloon-2018/first-drive%3famp
@bisazza: Jouw Top Gear artikel is geen vergelijkende test. Een rondje over de ring met een pre-productie model. Overigens stelt ook Top Gear dat de Giulia en de Jag dynamisch beter zijn dat het uitgaande model 3-serie.
@bisazza: https://www.bmwblog.com/2019/05/30/comparison-test-2019-bmw-330i-xdrive-vs-2018-alfa-romeo-giulia-ti-q4/
Als je deze test lees uit onverdachte hoek dan is er maar één conclusie mogelijk. Qua rijdynamiek is het BMW niet gelukt om een betere auto te maken dan de Giulia. Dat is ook logisch, het concept van de Giulia is veel compromislozer.
De BMW is het beste totaalpakket, dat geef ik je na.
@karaya: Er is geen sprake van sponsoring. Als dat het geval is, wordt het uiteraard aangegeven middels ‘Brandend Content’ of ‘Advertorial’.
Betreft Motor Trend: topblaadje! Ik lees het heel erg graag. Al jarenlang het beste Amerikaanse automagazine, alhoewel; Car & Driver en Road & Track ook zeker de moeite waard zijn.
Betreft de Alfa: Die zou ik ook kiezen. Als ik het geld had voor een fatsoenlijke Giulia, kwam ‘ie er meteen. Briljante auto. Doet echt alles precies goed. De Britse en Amerikaanse media neigen wat meer naar de Giulia: de rijeigenschappen staan op een hoger peil. De motoren zijn krachtiger. En het is een Alfa! Onderaan aan de streep is de BMW wel beter (als je dat Duitse punten systeem aanhoudt), maar who Caresto? Rijkwaliteiten zijn belangrijker dan infotainment en plastic afwerking rond de automaatknop. Het is net wat je belangrijk vind :-D
@karaya: Precies die test bedoelde ik. Daar wint de Giulia de titel beste sportsedan.
.
With new players in the game, BMW must examine how and why the competition has surpassed its 3 Series in ways implausible a few years ago. To us, the Alf Romeo Giulia is simply a better driver’s car. The Alfa is “the best, most satisfying, most visceral sport sedan—even in this lower-rung version,” Reynolds said. “It’s the modern 3 Series.”
.
Met nieuwe spelers in de game moet BMW onderzoeken hoe en waarom de concurrentie zijn 3-serie heeft overtroffen op een manier die een paar jaar geleden ongeloofwaardig was. Voor ons is de Alf Romeo Giulia gewoon een betere chauffeurswagen. De Alfa is “de beste, meest bevredigende, meest sportieve sport sedan, zelfs in deze lager-sportieve versie”, zei Reynolds. “Het is de moderne 3-serie.”
@t16: auto’s horen dan ook niet in een kamer.
@T16: Enlighten us!
@T16: hou vol gast!!
Een 3-serie sedan familie vakantie auto van het jaar. Ik zal eens goed turven onderweg naar de vakantiebestemming hoeveel mensen dit advies hebben overgenomen.
@antoonniels: inderdaad.. Neem dat de station versie voor meer laadruimte!
@michelfreund: die is er dus nog niet… Maar het verbaast me hoe veel makkelijker al die bagage in de 3-serie gat ten opzichte van de evoque. En nog een mooie auto. Als ik ’t geld/leasebudget had zou ik zo’n 3-serie sedan zeker overwegen
@thijsj: alleen nog die rare puist in de koplampen weghalen, een strijkijzer over de zijkant. En een bak plamuur voor de gaten in de bumper.
@michelfreund: of neem gewoon wat minder mee
Ok en nu een verkiezing met auto’s die de gemiddelde autobloglezer wél kan betalen.
Ik nomineer de 1999 Megane Scenic in de categorie familie en de 1997 Opel Tigra in de categorie fun
@gulli: Dat is nog best een leuk idee, zo’n verkiezing met occasions. Autoblog, lezen jullie mee?
@edge: Had ik ook al voorgesteld tijdens het eerste draadje. @willeme gaf toen aan met zijn Alfa op vakantie te gaan!
@vonklausenburg: Misschien een leuk idee als we de Wintersportauto van het jaar gaan doen ;-)
@gulli: de 2005 Volvo V70, 2010 Renault Megane, 2008 Hyundai Santa Fe, 2009 Skoda Octavia…
@gulli: Mazda MX-5 for the win!
@viezefreddyw: Het mooiste is nog dat 3 van de 4 versies dit nog kunnen winnen ook.
@gulli: laatst nog met m’n ’87 Colt naar de ardennen geweest, binnenkort miss nog naar de Eifel. Over een paar weken nog een roadtrip door Europa, maar dat doen we wel met een auto met airco?. Leuk idee dus! Ik ben wel benieuwd.
Eerlijk gezegd had ik de Tarraco laten winnen voor 3 & meer mensen. Met 2 kun je prima met de 3-er uit te voeten, maar met meer kom je bagageruimte te kort voor een vakantie die langer duurt dan een weekend.
Ik ben niet de grootste fan van Pon, maar die reactie is wel echt top.
Het komt bij mij in ieder geval over alsof ze echt oprecht waarderen dat de Porsche verkozen is.
De krappere 3 serie voor de familie, en de stervensdure 911 voor de fun. Logisch…. De Skoda en de Z4 zijn mijn winnaars.