![Collage](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/aston-martin-ar1-spyker-c8-collage-2019-750.jpg)
Welke stijlvolle open moderne klassieker kies jij?
Wie weleens buiten is geweest vandaag zal gezien hebben dat het erg fraai weer is. Het is zonnig, droog en lekker warm, maar niet te heet. Precies goed om lekker in een cabrio te gaan cruisen. Normaal gesproken komen we dan met een lijstje met spotgoedkope cabrio’s.
Open rijden gaat namelijk om het open rijden, de rest is een beetje bijzaak. Maar ja, er is kans dat je geen zin hebt in een stokoude Saab 9-3 Cabrio of Mégane CC. Stel dat je echt enorm veel geld op de rekening hebt staan dat zo snel mogelijk overgemaakt dient te worden naar een kwaliteitshandelaar in dit land. Wat zijn dan je opties? We bedoelen dan niet de obligate Ferrari 488 Spider of Lamborghini Aventador Roadster, maar écht iets bijzonders. Auto’s waarmee je aangeeft dat je een connaisseur bent, maar dat je niet in een klassieker hoeft te rijden. We vonden deze twee automobiele pareltjes:
Spyker C8 Spyder
€ 309.000
2005
5.900 km
We hebben net de belangrijkste Nederlandse autofabrikant behandeld. Een ambities heeft het niet gelegen, het was voornamelijk de uitwerking waarop het verkeerd ging. Het verhaald van Spyker is perfect om een film of een matige documentaire over te maken. Dat wil niet zeggen dat de auto’s zelf niets zijn. De C8 Spyder is echt een bijzonder en herkenbaar apparaat. De auto komt nog uit de tijd dat je de hand van Maarten de Bruijn erin zag. De ze C8 komt uit 2005 en is voorzien van een 400 pk sterke Audi 4.2 V8. Natuurlijk, je hebt voor dit geld ook een Audi R8 V8, maar die is veel te ordinair in vergelijking met de Spyker. Of afbetaling mogelijk is, is niet bekend. De advertentie kun je hier bekijken.
Aston Martin AR1
€ 448.275
2003
2.500
Een andere auto die klassiek overkomt, maar nog relatief modern is, is deze Aston Martin AR1. De American Roadster 1 is een bijzondere variant op basis van de Aston Martin DB7 Vantage Volante. In feite is het een open DB7 Zagato, maar dan met een kortere wielbasis. Net als de Spyker wordt de Zagato fraaier naarmate de jaren vorderen. Bij de Aston Martin AR1 gaan ze er prat op dat er maar 99 van zijn gebouwd, we betwijfelen ten zeerste of er überhaupt 99 C8 Spyders gebouwd zijn. Onder de kap tref je een 5.9 liter V12 met 435 pk aan die werkelijk hemels klinkt. De advertentie check je hier.
In het achterspatbord van die Aston Martin zie ik altijd de Chevy SSR, en dat is niet goed.
@vaakbenjetebang: precies! En dan ook nog die frontoverhang van de zagato….
@vaakbenjetebang: what has been seen cannot be unseen. Damn it.
Dus kies ik voor de Spyker.
Hubba hubba! Twee machines die ik dolgraag de sporen zou geven de komende nazomer!
Met als lichte voorkeur die heerlijke, onvervalste Spyker…
Hands down de Spyker! Wat een plaatje is dat toch. En dan dat interieur, uniek zo mooi!
Toevallig vandaag zo’n Spyker in het wild gezien, in donker blauw. Prachtig spul.
@robert110: Heel vet. Op de openbare weg spreekt een auto pas echt tot de verbeelding. Ik heb de Spyker helaas alleen maar op shows gezien.
@reactief: er reed ooit een oranje langs ons heen in een tunnel bij amsterdam samen met een ferrari. Mijn dag kon echt niet meer stuk toen! En mijn vader maar verbaast zijn waarom ik een half uur later nog in de wolken was.
Haha, die Aston met allerlei Ford Fiesta knopjes en onderdelen erin! Bizar dat ze daar mee wegkomen!!
“we betwijfelen ten zeerste of er überhaupt 99 C8 Spyders gebouwd zijn”
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er überhaupt meer dan 99 Spykers (sinds de revival) gebouwd zijn…
@Dizono: er schijnen bijna 200 exemplaren gebouwd te zijn. Helaas zit daar ook ‘ombouw’ bij. Dus naar een betere specificatie. Zal de lijst eens opzoeken in de verhuisdozen en uitspitten ;)
@willeme: hoeveel daarvan zijn van victor?
@willeme: voor crashtests werden de auto’s ook hergebruikt, want het chassis was boven verwachting heel sterk. Maar wel met een nieuw nummertje erin. Dus die tellen ook mee.
Spyker. Wat een fan-tas-tisch interieur is dat toch.
@svenska_aeroplan_ab: Yep geweldig… Behalve het stuur, dat blijf ik een enorme afknapper vinden al zullen andere dat juist top vinden.
@cabriohater: welke van de twee?
@emping: welke van de 3 bedoel je ;-)
De Spyker hoort mijns inziens in het rijtje Multipla, Yaris Verso, SsangYong Rodius.
@marinepower: die Multipla is een icoon! Wordt vaak aangehaald. Soort guilty pleasure
Doe mij de Aston maar, de Spyker vind ik te kitscherig van binnen.
Ik wil eigenlijk gewoon een 430 16M. Hou ik volgens mij nog geld over voor een petje tegen de zon…
No brainer: Uiteraard de Spyker
“Maar ja, er is kans dat je geen zin hebt in een stokoude Saab […]”
Nee, kom je met een Spyker aan :)
Doe mij de Spyker maar. De AR1 lijkt net een meerval met obesitas.
Die Spyker in Gronsveld heeft 1 ding wat een manco is: de ATS velgen. Staat al heel lang te koop trouwens, heb de auto 2 jaar terug al bekeken. Niet om te kopen, maar om te vergelijken.
Mijn Spyker is namelijk ook een vroege handgeklopte uit Coventry, maar dan wel met de goede ‘propeller’-wielen. Heb ook de Spyker fiets, nummer 16 van 50. En 2 scheerapparaten. Je kunt maar iets verzamelen van een merk haha.
@madvillain: ik heb alle albums van Madvillain! Dus ik snap precies wat je bedoelt ;)
@willeme: yeah, nog een liefhebber! Eigenlijk heel het Stones Throw Label is naar mijn goesting, maar MF Doom (Operation Doomsday is echt een classic) en Madvillain springen daar net iets bovenuit. MED ook trouwens.
“Of afbetaling mogelijk is, is niet bekend”
Afbetaling kan meestal wel bij Spyker, vraag het Victor Muller maar
@wceend: Volgens mij was dat eerder op uitstel van betaling. ;-)
Allebei enorm zeldzaam! Toch kies ik de Aston
Wat een lilleke auto’s allebei. 100x zo lief een coupé. Maar dan ook niet van deze twee.