De strategische plannen voor de toekomst zijn bekendgemaakt.
Vandaag heeft Michael Lohscheller, CEO van Opel, laten weten wat we de komende jaren van het merk mogen gaan verwachten. Opel valt sinds deze zomer onder de PSA Group en daar horen nieuwe toekomstplannen bij. Opel omschrijft het strategische plan als ‘PACE!’.
Het belangrijkste nieuws is dat Opel/Vauxhall tegen 2024 alleen nog maar geëlektrificeerde auto’s op de markt gaat brengen. Dit zullen volledige elektrische auto’s zijn, of (plug-in) hybrides. Herkenbaar, Jaguar kwam onlangs met eenzelfde plan, maar die beginnen reeds in 2020. Volvo pakt het nog radicaler aan, die noemen 2019 als jaar waarin men alleen nog maar geëlektrificeerde auto’s op de markt zal brengen.
Terug naar Opel, in 2020 verwacht het merk vier elektrische modellen in de line-up te hebben. Onder andere de Grandland X PHEV en de nieuwe Corsa als volledige elektrische auto maken onderdeel uit van dit plan. Tegen 2022 wil Opel op 20 nieuwe exportmarkten opereren.
De switch naar het modellenplatform van de PSA Groep zal sneller gaan dan verwacht. In 2020 verwacht het merk negen modellen in het gamma te hebben. De transitie naar auto’s op het PSA-platform zal in stapjes verlopen. Vanaf 2024 staat elke nieuwe Opel op een platform van PSA. Het aantal platformen van Opel-personenauto’s gaat van negen naar twee en van 10 aandrijflijnen naar vier. Volgend jaar komt er een nieuwe Combo en in 2019 de nieuwe Corsa. Deze nieuwe plannen moet Opel weer winstgevend maken. De autobouwer hoopt op een winstmarge van twee procent in 2020.
peug206 zegt
Ik hoop ook elk jaar weer dat ik beter betaald krijg :-). Maar ik kan me deze focus op EV’s voorstellen. En wat idioot veel aandrijflijnen heeft opel nog terwijl ze qua uiterlijk soms niet veel verschillen…
Dutchdriftking zegt
Tja, de tijd van fijne OPC’s is voorbij gok ik.
jdeboer zegt
@dutchdriftking:
Waar baseer je dat op?
PSA staat juist bekend om zijn meer dan fatsoenlijk rijdende hothatches, de toekomstige OPC modellen gaan daar juist van profiteren.
peug206 zegt
@jdeboer: waarschijnlijk wordt Peugeot in de markt gezet als het sportieve merk, en opel degelijk.
rufctr01 zegt
@dutchdriftking: Peugeot maakt toch echt goede hot hatches.
Dutchdriftking zegt
@rufctr01: klopt, maar ik ben bang dat die niet naar Opel gaan. Het is niet voor niets dat er een Insignia GSI komt ipv een OPC.
porsche928 zegt
Hopen op een winstmarge van 2%??? Dat is voor geen enkel bedrijf een acceptabel percentage!
rene1135 zegt
@porsche928: Krankzinnig weinig idd.
desjonnies zegt
@rene1135:
Deze strategie heet : Prijs de dag niet voordat het avond is of één volgen in de hand is beter dan tien in de lucht, of wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
En inderdaad, ze hebben gelijk om hun prognose voorzichtig neer te zetten, Opel zal nu moeten integreren in het PSA concern en dat gaat pijn doen voor beide partijen.
Er zal afscheid worden genomen van motoren platforms en modellen omdat men logischerwijs de platfoms zal gaan delen . Als ze zeggen dat ze een 12% marge voor de toekomst verwachten en wordt deze marge niet gerealiseerd, wordt PSA et Opel keihard afgerekend op de beurs.
Ze zijn namelijk wonderkind Elon Musk niet, maar een dood gewone Frans-Spaanse-Britse-Poolse-Portugese-Tsjechische- Chinese en Duitse autobouwer
Maar ligt de winst boven verwachting, is iedereen blij.
Bijzonder blij.
desjonnies zegt
@desjonnies:
volgen = vogel eikel !
dirkv zegt
@desjonnies: Nooit op je zelf schelden Desjonnies, dat doen andere wel.
shadowbroker zegt
@desjonnies: De motoren zullen er wel op achteruit gaan nu bij Opel
mashell zegt
@shadowbroker: huh? Als ze de stekker uit de Opel motorenontwikkeling trekken en over gaan op PSA motoren gaat Opel er flink op vooruit.
Senne zegt
@shadowbroker: Nou… de 1.4T 140pk Opel en 1.6THP 156pk PSA zijn beide bijzonder slecht.
Dus ze hebben het beide wel aardig onder de knie…
shadowbroker zegt
@senne: Je vergelijkt nu 2 motoren…
599gto zegt
@porsche928: Van 210 miljoen euro verlies naar +2% wat is daar mis mee ??
riddertevoet zegt
Het blijft bizar dat GM niet meer vertegenwoordigd is in Europa.
Edge zegt
@riddertevoet: Dat zijn ze wel nog. Chevrolet is namelijk nog officieel vertegenwoordigd met de Camaro en Corvette. Het dealernetwerk is niet bijzonder groot (één dealer en twee erkende servicebedrijven voor de Camaro en Corvette in Nederland), maar ze zijn er wel nog.
cossiekiller zegt
Goed dat ik me deze week net nog een Astra OPC aangeschaft heb. Nu de boel nog heel houden tot 2030…
lekkaah zegt
@cossiekiller: Nice! foto’s? ;o
cossiekiller zegt
@lekkaah: Eens hij de weg op mag als mijn andere auto verkocht is maak ik wat foto’s voor Autojunk.
lekkaah zegt
@cossiekiller: ben benieuwd, dingen zien er fantastisch uit.. zie ze veel te weinig helaas
shadowbroker zegt
@lekkaah: Ja absoluut mooie autos. Krijgen niet de waardering die ze verdienen
dirkv zegt
Het lijkt er op dat de PSA groep het merk Opel gebruikt om mee te experimenteren om te zien hoe nieuwe trends door de markt worden opgepakt.
jdeboer zegt
Klinkt goed, jammer dat GM zo lekker dwars ligt wat de levering van de Ampera E betreft maar verder zijn ze bij Opel lekker bezig.
30 jaar geleden had ik er nooit een gewild maar de huidige modellen zien er goed uit.
Bij PSA zal het merk zich beter kunnen ontwikkelen dan onder het juk van het aartsconservatieve GM.
Gulli zegt
Van 9 platformen terug naar 2. Hadden ze dat bij Opel/GM zelf niet kunnen bedenken? Waarom waren er überhaupt zoveel platforms nodig?
mashell zegt
@gulli: wat is een platform? Het is in elk geval geen onderstel, want met zelfdragende carroserien zijn die er niet meer. Ene platform is meestal iets gemeenschappelijks aan aandrijflijn (motoren, versnellingsbakken, assen, wielophangingen etc) carroserie en electronica. Als je dan kijk dat op Opel net Chrevolet samenwerkte, met Renault voor de busjes, met GM America voor de grote modellen, met Peugeot voor de SUVs, en zelf nog een Corsa en Astra platform had dan tikt dat snel aan. Als je bedenkt dat VAG met MQB, MLB en de twee sportwagen platforms er minder heeft en dan ook nog van alles kan mixen en matchen (MIB kan in meerdere andere bouwkasten worden toegepast) dan zie dat ze daar een voordeel hebben.
Calimero zegt
@mashell: Je vergeet Fiat. De huidige Opel Combo (die ook in het verhaal wordt genoemd) is een gerebadgde Fiat Doblo.
raoufff zegt
Waar blijft die nieuwe Manta kut!!!
Esprit_de_Flandre zegt
Volgende Combo wordt dus een rebadge van de Partner/Berlingo ipv eentje van de Doblo.
Ben benieuwd…
peugeotgek zegt
De nieuwe Corsa komt in 2019, dan zou ook de nieuwe 208 en DS3 moeten komen op het nieuwe CMP platform, dat door PSA gebruikt gaat worden voor de kleinere modellen.
Heb al ergens gelezen dat de Corsa ook op dat platform komt te staan, maar er zijn al spyshots van die wagen voordat PSA en Opel samen waren.
Misschien de boel omgooien.