
Hoewel we nog maar net zijn bijgekomen van de introductie van de verse 5-serie (G30), valt er nog veel meer te vertellen over de toekomst van het Beierse merk.
De welbekende man in regenjas wist ons een en ander te vertellen over de koers die BMW in de nabije toekomst gaat varen. Daarbij valt vooral één ding op: bestaande modellen worden vervangen door nieuwe auto’s die in een hoger segment worden gepositioneerd. Dat zal ongetwijfeld indruk maken op het koperspubliek, maar er kan aan de nieuwe modellen natuurlijk ook een steviger prijskaartje worden gehangen.
Zo zal de 5-serie GT binnenkort uit productie gaan. Naar verluidt wordt deze designtechnische allemansvriend vervangen door een 6-serie GT. De even getallen waren bij BMW tot dusver voorbehouden aan sportieve, coupé-achtige modellen. Kennelijk is dat dus een fenomeen dat binnenkort tot het verleden behoort.
De 6-serie zal uit productie gaan en hiervoor in de plaats komt (hou je vast) de 8-serie! Of de nieuweling enige gelijkenissen vertoont met de inmiddels legendarische E31 die in 1999 uit productie ging durven we nog niet te zeggen. Op de redactie van AB hopen we met ganser harte dat BMW niet alleen de naam 8-serie van stal haalt, maar ook diens klapkoplampen. Wat onze bron wel wist te melden, is dat er zowel een Coupé als een Gran Coupé ten tonele zal verschijnen. U bent niet vies van een potje stoeien met de elementen? Geen nood. Er komt ook een Cabrio.
Nog een nuttige en vlijmscherpe kanttekening van niemand minder dan @WillemE: de 6 Gran Coupé werd sowieso al hoger gepositioneerd dan de concurrentie van Audi en Mercedes. Zo levert BMW de 6GC niet met viercilinders en is de vanafprijs een forse tik hoger. Logisch dus dat BMW de typeaanduiding wijzigt.
Verder hebben we opgevangen dat er een nieuw model bóven de toch al niet bescheiden 7-serie zal worden gepositioneerd. Wellicht is dit slagschip (de 9-serie?) bedoeld om concurrentie te bieden aan de Mercedes-Maybach S-klasse. Goed nieuws dus dat CEO’s over enkele jaren nóg een extra alternatief hebben. Bovendien ligt het voor de hand dat BMW voor dit model zal samenwerken met dochter Rolls-Royce.
Petrolheads met grote gezinnen kunnen we overigens nog steeds geruststellen. Die uit de kluiten gewassen X7 SUV gaat er komen. Maar dat wist je al.
Samenwerken met Rolls Royce !!
Zou niet weten wat Rolls toe te voegen zou hebben ..
Misschien een motorblok naar goodwood brengen om daarna weer terug te halen en tegen de kopers te zeggen dat het een echt RR blok is ..
@lincoln:
denk van die niet meedraaiende wiebelende naven.
@lincoln: 100 jaar ervaring in het bouwen van auto’s in het topsegment?
@ehnl: gelijk heb je.
Persoonlijk denk ik dat BMW een frisser look heeft gezorgd aan RR nu şs de buurt aan RR om iets toe te voegen aan BMW.
@lincoln: Een BMW logo dat je in de neus kunt laten verdwijnen…
Zou stiekem toch wel willen weten wie die ‘man in regenjas’ is
@raoufff: Internet en goede gokjes?
@raoufff: Haha ik zit met dezelfde vraag ;). Moet persoonlijk denken aan een vies oud mannetje en een potloodventer-jas
@bmwalpina: kermit the frog
@raoufff: praat tegen een hond in een horloge en rijdt 280ZX en/of non-descript busje. Wil nog wel eens een helikopter uit zijn hoed toveren
Nieuwe 8 serie is altijd goed. De oude is zo mooi!
@dutchdriftking: maar hoe verbeter je zo’n mooie auto?
@bassx: exterieur van de 8 serie. Interieur 3 serie e46 ( mooiste bmw dash ever) en dan 7 serie techniek?
@dutchdriftking: de concept coupe die zij een aantal jaren hadden gemaakt, is een goed begin.
Ooit een keer een week in een M6 Gran Coupé gereden… Wát een geweldige wagen was dat zeg! Ben benieuwd naar de 8 serie, zou de 6 nog terugkomen als een wat meer sportiever model..?
@racerx: 911 killer?
@levon: Zoiets inderdaad! De geruchten waren er wel…
@racerx: Ik verwacht niet dat de 6-serie terug gaat keren dan. De opvolger wordt dus een 8-serie en die zal begrijpelijkerwijs concurrentie bieden aan de Mercedes-Benz S-klasse Coupé en Cabrio. De Gran Coupé van de 8-serie zal dan weer een nieuw segment worden wat we niet kennen; waarschijnlijk moeten we diens concurrenten meer zien in de topmodellen van de Maserati Ghibli en Quattroporte en de Panamera.
Maar goed, ik dwaal al.
De huidige 6-serie krijgt dan geen bestaansrecht meer, omdat deze dan een beetje tussen wal en schip valt. Een beetje hetzelfde geval als met de Mercedes-Benz SL, al heeft die auto het voordeel dat ie een enorme historische waarde vertegenwoordigd en het segment waar ie inzit zelf heeft uitgevonden.
@granlusso: *vertegenwoordigt
@granlusso: Dat de 6 in zijn huidige vorm geen bestaansrecht meer heeft naast een 8 serie is logisch, maar er waren geruchten dat het getal 6 aan een soort AMG GT concurrent gegeven zou worden. De tijd zal het leren…
Was het niet ooit het plan/gerucht dat de nieuwe 6-serie een concurrent voor de Audi TT zou worden? Kan mij zoiets vaags nog herinneren.
@wijsneus: dat zou ik dan eerder een Z2 noemen…
@tjorque: Of gewoon Z4…
@wijsneus: Dat lijkt me sterk. Das een beetje hetzelfde als de opvolger van de Mercedes CLS moet gaan concurreren met een Porsche Boxster. Te ver gezocht.
Bovendien heeft BMW de Z4, die prima aan de TT gewaagd is.
Aan het doorgaans zeer goed geïnformeerde Amerikaanse Road&Track Magazine vertelde de Amerikaanse neef van de man in de regenjas dat ze van de 6-reeks een sportieve versie gaan maken die het de 911’s moet gaan lastigmaken. Mercedes is trouwens hetzelfde van plan met de SL want met AMG GT en de S cabrio is die zijn positie in autoland al helemaal bedreigd… Ach ja BMW zal hoe dan ook altijd aantrekkelijke en snelle wagens maken. Laat dus maar komen!
@leaper035t: Ik zou het jammer vinden als Mercedes de SL laat vallen. Je hebt toch drie duidelijke gradaties nu. Wil je puur comfort, dan ga je voor de S-klasse. Wil je puur sportiviteit, dan ga je voor de AMG GT. Wil je een mooi compromis tussen die twee, dan neem je de SL.
@Edge: Helemaal mee eens. Altijd fan geweest van de SL. Met name de SL 55AMG, daar zag je aan alles dat het op dat ogenblik de dikste Merc was die Das Haus te bieden had (SLR niet meegerekend want te exclusief). In het artikel van Road&Track Magazine (goede FB-pagina ook) las ik dat ze weer naar de kernwaarden van de SL willen terugkeren: Sport + Leicht… Nogaal vaag natuurlijk, maar wel veelbelovend.
@leaper035t: volgens mij was de CL55 AMG de dikste Merc van die tijd (buiten de SLR).
Prachtig, die M6 Gran Coupé!
De 8 serie is tijdens het testen al meerdere keren gespot in Duitsland. Dus die gaat er zeker komen.
@sollie1984: bedoel je die supra/bmw prototype?
@reistje: nee het gaat echt om de 8-serie. Zie link http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1306205
Passend bij dit artikel is de BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé concept. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=844454
@rbngrt: dat is echt de perfecte bmw coupe!
Ik hoop dat die 8 serie word zoals dat concept van een paar jaar terug
“De even getallen waren bij BMW tot dusver voorbehouden aan sportieve, coupé-achtige modellen.”
*AHEM*
Maar goed, ik snap heel goed dat @MauritsH dat ding uit zijn geheugen verdrongen heeft.
5-serie GT een allemansvriend? Wat een lelijk gedrocht.
“De even getallen waren bij BMW tot dusver voorbehouden aan sportieve, coupé-achtige modellen”.
Zoals de sportieve, coupé-achtige 2 serie!
@tievdz: die moeten ze omdopen tot de O reeks…
@tievdz: inderdaad, Z3 coupe, oh nee, even zij je.
“De even getallen waren bij BMW tot dusver voorbehouden aan sportieve, coupé-achtige modellen. ”
Zoals de 2-serie Gran Continentie?
Dan moet er wel een Touring versie van de 7-serie komen!
@vondick: en een 9-reeks touring! Dat zou de ultieme ceo die er niet naast schiet family-car zijn…
Goed nieuws dus!