Exotischer dan een V8, bruter dan een V12. Wat wil een mens nog meer?
De tiencilinder is een beetje een vreemde motor. Als je zoveel moeite gaat doen voor en grote motor, waarom creëer je dan niet meteen een V12? Dan heb je meer prestige, meer vermogen, meer koppel en meer manieren. Maar wil je dat wel? Bij de V12 zien we een duidelijke scheiding tussen ‘comfort’-motoren en sportieve motoren. Denk aan de Mercedes V12 enerzijds en de Ferrari V12 anderzijds.
Bij de V10 zie je dat niet. Die is altijd iets rauwer, iets onbehouwen. Maar de motor is absoluut exotischer en meer bijzonder dan een V8. Hoe gaaf en goed een V8 ook is, het blok mist (vaak) wel iets aan finesse en aanzien. Een groot gedeelte van de achtcilinders levert voornamelijk werkpaarden als paardenkrachten. Bij de tiencilinder is dat in de meeste gevallen minder. Na de downsize trend lijkt de tiencilinder met uitsterven te worden bedreigd. Men stapt van twaalfcilinders meteen over naar achtcilinders, al dan niet met elektrische ondersteuning. Een tiencilinder doet daar niet aan. De enige elektrische ondersteuning bij een V10 is de startmotor. Dit zijn 10 epische tiencilinders:
Audi S8 Limousine (D3)
Met de Audi A8 van de D3-generatie had Audi een ‘home-run’ geslagen. Niet alleen was de auto meer dan een match voor de Mercedes-Benz S-Klasse en BMW 7 Serie, de A8 zag er ook nog eens fraaier uit. Nu was dat in het geval van de 7 Serie niet echt moeilijk. De vorige S8 had nog een V8 die ‘er iets meer zin in had’, deze generatie had een heuse 5.2 liter V10 met 450 pk. De Audi S8 kocht je vanwege de epische sound van de motor, die ook nog eens deed denken aan twee Ur-quattro’s die simultaan toeren maken. Qua pure snelheid was het geen hardloper: de W12 was ‘in het echt’ sneller dan de S8. En toch heeft het wat, zo’n keurige en chique A8 met zo’n exotische klinkende motor. Waar de W12 wel érg discreet zijn werk deed, hóórde je de V10 eerder dan dat je de S8 zag.
BMW M5 Touring (E61)
Is de M5 van E60-generatie nu briljant of een niet waar gemaakte belofte? Enerzijds heb je te maken met een niet al te prettige SMG transmissie, een piepkleine brandstoftank, beperkt comfort en beperkt koppel. Aan de andere kant maakt je dat helemaal niets uit als je dwars driftend alle rotondes in Almere Hout verkend. Als Touring wordt het een nog lastiger verhaal en daardoor briljanter. Ze zijn notoir onbetrouwbaar en extreem prijzig in onderhoud, dus een goedkope M5 zal uiteindelijk veel geld kosten. Maar als je een V10 kiest, dan zijn kosten niet jouw ding. Zoiets als de E61 M5 Touring zal er nooit meer komen. Er komt nooit meer een BMW M met atmosferische motor en een M5 Touring lijkt onwaarschijnlijk.
Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition (SR-II)
De Dodge Viper kun je eenvoudig afkraken. Goedkope plastics, Amerikaanse afwerking en weinig verfijning. Dat doet een Ferrari of Lamborghini beter. Ja, dat klopt. Maar de Viper voelt niet alleen goedkoop aan, hij is het ook. Sterker nog, voor het geld van een vergelijkbare Ferrari had je drie Vipers. Daarbij is de Viper een typisch geval enorm ruwe bolster – blanke pit. Het zijn meer klassieke raceauto’s dan je zou denken. De eenvoudige lay-out, gunstige gewichtsverhouding (en verdeling) plus briljant koppel en vermogensopbouw van de V10 zorgde ervoor dat de Viper in de jaren ’90 de GT-klassen in de lange-afstandsracerij domineerde.
Lamborghini Huracan EVO (LB724)
We klagen er veel over dat er geen gave auto’s meer verkocht worden. Ondanks dat Volkswagen aan het roer staat bij Lamborghini en de Huracan EVO voorzien is van vierwielaandrijving, rijdt dit echt even iets anders als een Golf GTI. Vergeet niet dat de V10 goed is voor 640 pk, meer vermogen dan McLaren F1 kon leveren, bijvoorbeeld. En de Huracan heeft slechts 5.2 liter tot zijn beschikking. Nog knapper is dat deze motor zonder turbo’s, 48V-ondersteuning of hybride assistentie door alle emissie eisen komt. Alleen al voor het homologeren van deze motor verdient Lamborghini een pluim.
Lexus LF-A
Misschien wel de mooiste motor ooit gebouwd. Het is een waar kunststukje, waar Toyota jaren over heeft gedaan om hem af te krijgen. Om vervolgens weer opnieuw te beginnen. De LF-A kent vele hoogtepunten. Het koolstofvezel chassis, het bijzondere uiterlijk en natuurlijk die bijzondere V10. Het is niet de krachtigste V10 aller tijden, maar wel een van de meest spectaculaire. Deze motor klimt zó snel in de toeren, dat je er van schrikt. In principe is elk aspect van de Lexus LF-A om van te watertanden, maar die motor verdient een plaatsje in het Louvre. Er zijn Stradivariussen en Steinway’s die minder verfijnd in elkaar geschroefd zijn deze de V10 uit deze Lexus.
Dodge RAM SRT-10
Eigenlijk zou dit niet moeten kunnen. Deze auto is een briljant antwoord op een krankzinnige vraag die werkelijk niemand gesteld heeft. Toch moeten we er blij mee zijn. Eigenlijk is het niet eens zo’n heel vreemde creatie. De V10 komt oorspronkelijk ook uit de RAM en was bedoeld als topmotorisering. De RAM SRT-10 kwam er in twee smaakjes: een korte RAM met handbak en een lange dubbel-cabine met automaat. De eerste is het meest spectaculair, de tweede is het meest ‘bruikbaar’. Het is een compleet onzinnige auto, maar het zijn vaak de meest onzinnige auto’s die de grootste grijns op je gezicht weten te produceren. Alsof je op een wild paard zit wat jij mag temmen.
Fisker Latigo CS
BMW had de goede smaak om de teruggekeerde BMW 6 Serie ook als M6 terug te laten komen. Ondanks het feit dat er nog best veel van verkocht zijn, is het een ware exoot qua techniek. Achterwielaandrijving, een atmosferische tiencilinder, een sequentiële versnellingsbak. Vergeet ook niet dat de M6 aanzienlijk lichter was dan de M5. Dat exotische aspect wordt nog weleens over het hoofd gezien. Als je de exotische techniek wilde combineren met een exotisch uiterlijk, was de Fisker Latigo CS de beste optie. Ze zijn. gebouwd op basis van de ‘gewone’ 6 Serie met V8 en dus de M6. Als je echt indruk wilt maken op de volgende Cars & Coffee, neem dan deze mee.
Porsche Carrera GT (980)
De Carrera GT heeft net als de LF-A een hoogtoerige V10. Dat niet alleen, de auto heeft het zelfde ‘nerderige’ karakter. Elk normaal rijk mens zou een Ferrari, Lamborghini of Bugatti kiezen. Het is een auto die autoliefhebbers kiezen. De Carrera GT is het resultaat van een Le Mans project dat het niet gered heeft. Het werd uiteindelijk een van de meest indrukwekkende straatauto’s aller tijden. Misschien wel specialer dan de McLaren F1, ook zo’n auto die alleen met autosport in het achterhoofd ontwikkeld is en het drama overlaat aan de epische motor, niet het uiterlijk. De Carrera GT is de boeken ingegaan als zo ongeveer de laatste échte ruige en moeilijk te temmen supercar.
Volkswagen Phaeton 5.0 TDI
De langzaamste uit het rijtje is deze, alhoewel: als het aankomt op automobiel touwtrekken ben je goed bediend met dit monster. De Phaeton was het huzarenstukje van Volkswagen. Als ze bij Mercedes-Benz Volkswagen-concurrenten gaan bouwen, kan Volkswagen Mercedes-concurrenten maken, was de gedachte. Een misvatting. Mensen zijn wel geïnteresseerd in een kleiner model met een prestigieuze badge, maar voelen weinig voor een peperdure auto met eenvoudige badge. De 5.0 motor was voornamelijk erg krachtig en exotisch. Qua betrouwbaarheid zijn ze helaas niet al te best en 750 Nm is tegenwoordig ook goed mogelijk met een V6 of PHEV. Maar zo machtig als een V10 TDI wordt het nooit meer.
Bristol Fighter
Veel excentrieker en aristocratischer dan een Bristol wordt het niet. Er zijn tijden geweest dat Bristol op zijn minst een concurrent voor Bentley en Rolls-Royce was, maar dan specialer en eigenwijzer. Een extreem dure Saab, zeker gezien de vele verwijzingen naar de gevechtsvliegtuigen. De naam van deze Bristol komt er zelfs vandaan. De Fighter was uitgerust met een V10 uit de Dodge Viper, niet zo vreemd, Bristol maakte wel vaker gebruik van Chrysler motoren. De V10 werd voorzien van manieren en extra vermogen. Het ziet er uit als goedkope SLS-kloon, maar als je echt een statement wilt maken voor jezelf, koop een Fighter. Wel moet je goed zoeken, want er zijn slechts een handjevol van gebouwd.
BONUS: Italdesign Cala
Al in de jaren ’90 waren er plannen voor een model onder de Diablo. De zogenaamde baby-lambo. Het idee was dat deze goedkoper was om te produceren én dat de markt veel groter was. Giugiaro ging bezig aan de slag en kwam met de Cala. In principe doen we geen studiemodellen of concepts in deze lijstjes, maar de Cala was zo goed als klaar. Daarbij had de auto een échte Lamborghini-motor. Waar de Gallardo/Huracan V10 eigenlijk een 4.2 V8 plus twee cilinders is (die Audi V8 is eigenlijk weer twee Golf GTI blokken). De Cala had een 5.0 V10, wat in feite de Bizarrini V12 uit de Diablo was, minus twee cilinders.
burninrubber zegt
De Lexus LF-A moet tot op de dag van vandaag de best klinkende straat auto ooit zijn!
Dutchdriftking zegt
@burninrubber: droombak.
keeper1 zegt
@dutchdriftking: ik smelt voor de e61 M5. Mag jij de LFA hebben, neem ik de bimmer
fendercd60 zegt
@burninrubber: eensch.
hotze zegt
@burninrubber: de 360 Challange Stradale mag er ook zijn qua geluid.
galgootje zegt
@hotze: maaruh… V10 in een 360 CS?
hotze zegt
@galgootje: ‘burninrubber’ vindt de LFA het ‘meest epische geluid in een straatauto’. Daar doelde ik op met de 360 CS. Dan maakt ’t niet uit dat daar een V8 in zit toch? Maar de LFA klinkt ook geweldig. Weet eigenlijk niet of de LFA terugzakt in toeren bij opschakelen, mooi om dat hele bereik elke keer weer te ervaren. Beide auto’s staan op de ‘if-jackpot-is-there-bucketlist’.
galgootje zegt
@hotze: eens, maar het topic van dit artikel was… Juist, 10 cylinders. Vandaar. Ben het overigens met je eens, ding klinkt geweldig goed!
hotze zegt
@galgootje: dan moet hij zeggen ‘best klinkende 10-cylinder’ ? Dan was ‘k niet over de CS begonnen. Volgens mij de 360 CS maar 1x “in ’t wild” gespot, in A’dam centrum. Wàt een geluid.
galgootje zegt
@hotze: lol jup, details, ding is iig gewoon dik porno. Overigens, hebben we t toch over lekker klinkende motoren dan is de S65 uit de M5 van de E39 serie met xpipe en Eisenmann ook errrrg fijn.
galgootje zegt
@galgootje: want #weekendbak
tttijn zegt
@burninrubber: ik denk ook dat deze auto in goede staat heel veel geld waard wordt.
SvenskaAeroplanAB zegt
Waarom staat bij de LFA nou weer ‘Toyota heeft jarenlang gewerkt aan de motor’ en bij Audi niet ‘Volkswagen…’, etc. Zo ergerlijk…
Dutchcarwizard zegt
@svenskaaeroplanab: volgens mij heeft Yamaha ook geholpen met het geluid.
larsyboy1997 zegt
@baidu: En Sony. Uitlaat is samen met Sony ontworpen om het geluid zo te krijgen
verplicht zegt
@larsyboy1997: Dat van Sony wist ik niet. Maar Yamaha zegt er zelf dit over:
The objective of this acoustic design was to utilize sound as a medium that can achieve a direct link between the driver and the vehicle. To accomplish this goal, Yamaha and Yamaha Motor decided to base the design on the following two goals.
1. Create an engine sound that reacts instantly to even delicate alterations by the driver in the vehicle’s operation.
2. Effectively convey all of the high-grade engine sound to the driver.
This approach was based on Yamaha’s expertise in creating relationships between performers and musical instruments to give the perfomers the full enjoyment of playing an instrument.
Leuk stukje om te lezen. En wellicht een leuke special? (Lees je mee @willeme ? ;) )
Hoe komen geluiden in een auto tot stand? Van het motorgeluid tot het knipperlicht en het dicht slaan van een deur. Al die geluiden zijn engineered.
https://archive.yamaha.com/en/news_release/2009/20091021.html
dracae zegt
@svenskaaeroplanab: Waarom is dat ergerlijk? Ik rij zelf in een Toyota en zie dat niet als iets slechts, dat Lexus een luxe Toyota is met geweldige Toyota techniek is alleen maar een bonus en daarnaast is Audi toch echt meer een eigenzinnig, op zich zelf staand merk met een lange eigen historie dan Lexus.
Verder voor mij liever een LFA dan een R8, Gallardo, Viper. Ik kan eigenlijk geen sportwagen bedenken, met V10, of andere motoren die ik liever zou hebben dan de Lexus.
Dé sportwagen van de laatste 20 jaar!
mashell zegt
@svenskaaeroplanab: simpel, omdat Audi en VW allebei een motorenontwikkelingscentrum hebben. En Porsche ook nog. In het VAG concern is er veel harmonieuze samenwerking maar nog veel meer ruzie…
SvenskaAeroplanAB zegt
@mashell: Simpel, Toyota heeft helemaal niks ontwikkeld aan de LFA. Heeft juist Lexus carte-blanche gegeven om de ultieme Lexus te bouwen! En zelfs nu is het puur een Lexus fabriek. Zijn de huidige LC en LS ontwikkeld en worden er nu gebouwd. Dus je argument houdt geen steek…
monsieurleloure zegt
@svenskaaeroplanab: Ik als Lexusbezitter stoor mij daar echt niet aan. Beide merken bezitten de japanse perfectie.
koekwaus zegt
@svenskaaeroplanab: bij de bonus auto staat wel dat de Gallardo/Huracan een VW motor hebben
Dutchdriftking zegt
@svenskaaeroplanab: De auto is in 10 jaar ontwikkeld….
willeme zegt
@svenskaaeroplanab: Het is maar net wat je wil lezen, natuurlijk. Toyota is een van de grootste autofabrikanten en de LF-A was hun manier om aan te tonen dat ze de beste sportwagen konden bouwen zonder enig compromis. Vandaar dat ze er zo lang over gedaan hebben. Als ik maar plaats had voor één auto in mijn garage, dan kwam daar een LF-A.
Bij de Cala staat toch ook gewoon dat de Lambo’s een VW afgeleid blok hebben? Het is nu eenmaal hoe het is. Daar kan ik verder helaas niet zoveel aan doen. De LF-A is toch ook het prestigeproject van Toyota? De Veyron is toch het huzarenstukje van Volkswagen? De GT is toch de ultieme sportwagen van Ford?
phaeton zegt
Een MkI Gallardo Superleggera. Zo’n nieuwe Evo doet me verrekte weinig.
dracae zegt
Kan iemand hier mij vertellen wat dit voor onzin is?
https://gyazo.com/63269a6ea0bd6edbf4b8ca07ea2edf11
Dit is de tweede keer in relatief korte tijd dat ik te lezen krijg geblocked te zijn en een verzoek moet indienen voor ‘volledige toegang.
Ik spam niet, reageer uberhaubt niet heel veel, gebruik geen rare woorden, ben altijd netjes… ben al langer ingeschreven bij Autoblog dan ik me kan herinneren… dus… waar slaat dit op?
En daarnaast: waarom heeft mijn eerste ‘verzoek’ niks geholpen?
@svenskaaeroplanab DIT is wat mij betreft dus ergerlijk!
mashell zegt
@dracae: de reden is dat Autoblog op Wordpress draait en dat zo gammel is als maar kan. We hebben ook na 107 jaar zeuren nog steeds geen edit knop.
dracae zegt
@dracae: … PS. Ik bedenk me ineens dat dit er ook aan kan liggen dat ze mogelijkerwijs niet kijken naar mijn inloggegevens, maar naar het IP adres, Ik gebruik nu en dan een VPN en heb die nu ook aanstaan.
Op zich wel zo eerlijk dat ook te vermelden….
sanderz28 zegt
Gedeelde 1e plaats zijn voor mij de Carrera gt en de lfa?
kniesoor zegt
Inderdaad, die LF-A motor, wat een totaal meesterwerk is dat. Zonder de andere hier opgevoerde ( . . . ) blokken tekort te willen doen, steekt die Lexus V10 er wat mij betreft met kop en schotel bovenuit.
ghini zegt
Sesto Elemento?
ArnoldH zegt
@ghini: daar moest ik ook gelijk aan denken. Voor mij de gaafste V10 ooit gebouwd
erwine60 zegt
E61 M5 ?, maar LFA is ook zeker niet verkeerd!
lompey zegt
Conclusie…? Is een 10 cilinder niet het recept voor de mooiste sound?
papa zegt
@lompey: bekijk maar eens een Ferrari F50 GT op jijbuis
kevin1400 zegt
Audi R8 met sportuitlaat
Arnoud zegt
Ik twijfel sterk tussen de Carrera GT en de Viper. Die Viper motor doet je borsthaar 2x zo snel groeien.
isn1981 zegt
@Original_Arnoud: alsof je die nog kan zien door je snor..?
Maarten123 zegt
De Cala. Jeugdsentiment met NFS2.
Dutchdriftking zegt
Tja doe mij de S8 maar. Puur omdat dat de enige is welke ik wellicht ooit kan betalen.
JamesBond007 zegt
Toch wil ik nog iets toevoegen aan de Huracan. Ja, hij klinkt super. Maar de Gallardo met nog het 5.0 blok (i.p.v. de 5.2) klinkt net even wat mooier. Die heeft een extra toon lijkt het wel dat ‘m doet ‘huilen’.
Er is een video die het verschil goed laat horen:
https://www.youtube.com/watch?v=Z8ldb0jYJHs
roadrage zegt
@jamesbond007: bedoel je deze? Ik vind dit type persoonlijk het lekkerst klinken van die Lambo’s
https://youtu.be/WA_4gmZRBNo
JamesBond007 zegt
@roadrage: he? nee, lees je wel wat ik schreef of?
ghost zegt
Gallardo Valentino Balboni?
V10, RWD, handbak…
galgootje zegt
@ghost: oh yessss!!
PeugeotGTI zegt
Als niemand voor die Bristol gaat, doe mij hem dan maar. Hyperexclusief, bloedsnel, meters in het dak en vleugeldeuren. De sterkste uitvoering had iets van 1000 pk, niet iets waar je je voor hoeft te schamen. De Fighter heeft ook vleugeldeuren. Als je zo’n auto rijdt, ben je altijd cooler dan je vrienden. Had ik al gezegd dat de Fighter vleugeldeuren heeft?
circlestorm69 zegt
Die Audi S8 is een van de leukere auto’s waar ik ooit in gereden heb. Een kennis van me werkte toen bij Audi en had de Audi on Tour vloot een paar dagen bij hun op bezoek. Hij had nog een paar tijden op een vrijdag vrij en vroeg of ik, als Audi fan, zin had om een stukje te rijden. Daar zei ik uiteraard geen nee tegen.
ik kon kiezen uit S3, S6 en de S8. Ik had al eens een S3 gereden en meegereden in een ouder type S6. Ik koos de S8. Mooi model om te zien en een dikke V10. Toen ik aan de beurt was stapte net een paar mannen in pak uit die hadden proef gereden. Het bleken een paar directie chauffeurs van Unilever. Ze keken raar op toen ik in m’n spijkerbroekie met Vans eronder klaar stond om de sleutel over te nemen.
Helaas hadden een paar andere rijders in de omgeving van de Audi dealer zo hard gereden dat er problemen waren gekomen en er vanaf dat moment een verkoper mee moest rijden. Gelukkig kon die kennis wisselen en ging hij met mij mee. We reden de toen nog rustige A29 op en hebben de V10 flink laten brullen. Niet normaal wat een power die auto had. Heerlijk. Verder wat landweggetjes in de polder gepakt en toen weer terug. We zijn een klein half uurtje weg geweest maar wat een genot met zo’n beest op pad te zijn geweest. Ik was niet veel gewend en met een full option S8 van, ik geloof, €225.000 onderweg te zijn vond ik erg vet en zal ik niet meer vergeten.
Mijn favoriet is dus duidelijk.
T5Power zegt
@circlestorm69: Mooi verhaal. Ik heb ook altijd een zwak gehad voor de S8. Tien jaar geleden reed ik een S8 D2 (dus nog met 8 cilinder) en tegenwoordig heb ik als daily een A8 4.2 TDI met af-fabriek de voorbumper, grille, 20 inch velgen, remklauwen en spiegels van de S8. Tevens is de auto softwarematig lager gezet en heeft ie o.a. het toen peperdure B&O systeem, dat veelal op de S8 werd geleverd. Alleen de uitlaten zijn nog zoals ze horen bij de A8 diesel.
circlestorm69 zegt
@t5power: klinkt gaaf! Wat voor een kleur is ie? Ik zou als ik jou was m’n profielfoto veranderen ;-)
cavin zegt
Ik mis toch wel de rs6 v10 in dit lijstje
galgootje zegt
@cavin: ik ook maar gelukkig staat ie voor de deur hier..
emping zegt
De LFA en de GT zijn beide zeer begeerlijk.
gecko zegt
Wiesmann MF5 V10
Oké zelfde blok als de M5 maar wel veel specialer
Dizono zegt
Mag ik nog een kleine suggestie doen?
https://media.autoweek.nl/m/m1mylpfbn9m2_800.jpg
Ok, niet straatlegaal, maar wel een V10!
meneerbergsma zegt
Wat te denken van de Ford F650!
toyotafortuner zegt
Gedeelde eerste plaats:
LFA
Carrera GT
En gedeelde 3e plaats:
Viper
SRT-10 RAM
roberto zegt
Lekker lijstje! sommige kwamen nog als een tamelijke verrassing (natuurlijk niet de CGT / LFA / M5).
Andere outsider voor in dit lijstje, de VW Touareg V10 TDI!
fapfap zegt
“Aan de andere kant maakt je dat helemaal niets uit als je dwars driftend alle rotondes in Almere Hout verkend.”
– Verkent
– In Almere Hout is precies 1 rotonde
gewoondirk zegt
@fapfap: Maar dat is niet erg want ieder rondje is anders!
O.T. Doe mij de Viper maar, altijd lachen als je passagier haar kuit haast verbrand bij het uitstappen na een lange rit.
ericd zegt
Leuk overzicht. Toch veel meer modellen dan ik dacht. Huracan kon nog wel eens de laatste der Mohikanen zijn. Mohecan?
wjeurs zegt
Carrera GT met die huil erin, en heel soms even iets rauwer en Scheller. Maar vooral dat huilen dat hij doet. Heerlijk. Ik moet zeggen dat ik ook echt een aantal keer onder de indruk ben geweest van de E60 M5 maar dat was wel met aangepast uitlaatsysteem, volgens mij van Eisenman ofzo
forzauno1 zegt
Die lexus wint het toch wel hoor, kippenvel
karaya zegt
Heb niets met Japanners, maar de LF-A is een juweel van een auto.
Een Bristol rijden is zoiets als Nirwana in het boeddhisme. Dan ben je er.