Wacht nog even met het bestellen van je M2.
Want de M2 CS is de M2 (rijtest) die je wil hebben. Eerder dit jaar kwam BMW met de M4 CS. Dit model vulde het gat tussen de M4 Competition Package en de 500 pk sterke M4 GTS. De CS is in mijn ogen de meest gave M4. Zeker in combi met de nieuw geïntroduceerde San Marino Blue Metallic-lak.
Het was al bekend dat er meer CS-modellen gaan komen en naar alle waarschijnlijkheid is de M2 CS de volgende in deze serie. Car Magazine deelt alvast de specs met de wereld. Volgens het blad krijgt de M2 CS 407 pk en 501 Nm koppel. Een reguliere M2 moet het stellen met 370 pk en 465 Nm koppel. Wat er onder de kap komt te liggen is nog onduidelijk. BMW kan de M Performance zes-in-lijn van een upgrade hebben voorzien, maar het is ook mogelijk dat de S55 uit de M3/M4 in de kleine coupé wordt gelepeld.
Een sprintje naar de honderd moet in 4,2 tellen te doen zijn en de extra hete coupé weegt 25 kg minder in vergelijking met de gewone M2. Een aluminium dak, carbon onderdelen, dunner glas en nieuwe sportstoelen zijn naar verluidt verantwoordelijk voor de afvalkuur.
De onthulling van de BMW M2 CS laat nog even op zich wachten. Volgens de bron presenteren de Duitsers het model op de Autosalon van Genève in maart 2018.
vagtroep zegt
jammer voor Ritchie haha net te vroeg..
E34M5Touring zegt
BMW M2: 1595Kg
BMW M4: 1612Kg
BMW M2 CS: 1570Kg.
Bron: BMW.NL
Had je dan als BMW zijnde niet meer dan 25Kg van dat ding af moeten halen? Zit verdorie nog geen 50kg tussen een M4 en de ‘lichtgewicht trackversie’ van de M2… Die 400+ pk heeft ie dan ook wel nodig. Ding is verdorie net zo zwaar als m’n 159. En dat is al een zwaar apparaat wordt er gezegd.
jaspervdwinden zegt
@E34M5Touring: zijn allemaal behoorlijk aan de zware kant, getuigen de gegevens die jij noemt.
E34M5Touring zegt
@jaspervdwinden: We hebben een M235i Cabrio X-Drive thuis, dat is de zwaarste van allemaal. 1650Kg schoon aan de haak… Scheelt 60kg met m’n M5 Touring… En dat is echt een lel van een auto. Bizar hoe zwaar die 2 serie is.
berlinetta zegt
@E34M5Touring: Inderdaad. Neem een M2 met een chip en poep een keer goed en je hebt dezelfde rijervaring.
rw1994 zegt
@E34M5Touring: Meneer heeft echt een grote garage! Achja je moet ergens beginnen.
2wheeler zegt
@E34M5Touring: ja tuurlijk, een M5 touring kon er ook nog wel bij ;-) Uit mijn hoofd zit ik nu op 4 voitures voor je, correct?
E34M5Touring zegt
@2wheeler: Die M5 is al een tijdje weg. Had ik er even bij moeten zetten. Maar 4 klopt inderdaad. Hebben nog een Cayenne GTS uit 2009.
aarsgewei zegt
@E34M5Touring: Scheelt nog geen 150kg met mijn mercedes cls500, vraag me af waar dat gewicht allemaal in zit bij zo’n m2.
awesome zegt
@aarsgewei: in die dikke reedt!
awesome zegt
Waar een aarsgewei overigens prima op zou staan.
trustmeiamanengineer zegt
@E34M5Touring: Man wat een gewichten zeg… En dat dan een “lichte” sportversie noemen. Blijkbaar heeft de marketingafdeling helaas meer vingers in de pap gehad dan de techneuten van M.
mr3108 zegt
@E34M5Touring: als bmw, of bmw zijnde. Niet allebei
E34M5Touring zegt
@mr3108: Het is me toch wat zeg.
Rhyo zegt
@E34M5Touring: gewicht is tegenwoordig niet zo belangrijk. Zijn inmiddels genoeg zwaargewichten die monster tijden rijden.
karhengst zegt
@rhyo: Meen gelezen te hebben dat Nissan juist niet lichter wil omdat ze de optimale balans zouden hebben qua grip, vermogen en gewicht.
Dat is natuurlijk vanuit de gedachte het snelste monster te bouwen. Bij BMW zou ik eerder iets lichtvoetigers maar speelser verwachten. Niet echt dus.
Rhyo zegt
@karhengst: klopt ja. Het is vrijwel een grote computer dat zorgt dat de auto optimaal presteert. Voorlopig zullen de auto’s zwaar blijven, maar wel beter/sneller. Een nadeel? Ja.. rijbeleving..
E34M5Touring zegt
@rhyo: Jawel maar die zouden nog beter zijn als ze lichter waren. Alles wordt beter met minder gewicht. Prestaties,ook verbruik en uitstoot. En een auto van formaat Golf die evenveel weegt als een riante middenklasse is gewoon zot.
Rhyo zegt
@e34m5touring: eens. Maar het zijn juist al die technieken die ervoor zorgen dat de auto’s steeds beter presteren. Helaas komt daar ook gewicht mee.
E34M5Touring zegt
@rhyo: Toch typisch dat de techniek die het gewicht moet verbloemen de auto ook zwaarder maken. Als je hem lichter maakt heb je van beide geen last.
user888 zegt
@rhyo: welke technieken je ook toepast, massa wil altijd rechtdoor. Ik heb meer rijplezier in een lichte auto.
jonathan1996 zegt
@E34M5Touring: nu is het wel nog mooi van BMW dat ze het ding tenminste niet csl durven noemen :)
huracan zegt
@E34M5Touring: grappig dat een RS3 1495KG weegt en zelfs Quattro heeft.
Onehp zegt
@huracan: gewogen met dezelfde standaard (EU incl. chauffeur) is de RS3 (opgegeven – max gewogen):
gen1: 1650-1725kg
gen 2: 1595-1691kg
Maar een M2 met een beetje uitrusting dikt ook makkelijk 100kg meer aan… allemaal te zwaar imho
Onehp zegt
@e34m5touring: doet me een groot plezier dat je dit onderwerp opbrengt. Wordt vaak genoeg met totale onbegrip aangekeken als ik moderne sportwagens niet mag omwille van het gewicht…
E34M5Touring zegt
@onehp: Ja goed, ’t zijn zware loeders. Maar die M235 gaat nog steeds spijkerhard door de bocht. Dat had nog beter gekund als ie 250kg lichter was maar voor wat het is rijdt het gewoon als een trein. Ze verbloemen het goed, laat ik het zo zeggen. Maar dat was allemaal niet nodig geweest als het in beginne niet zo’n zwaar ding was.
Onehp zegt
@e34m5touring: inderdaad, wil je hard gaan dan lukt dat meestal nog erg goed. Maar als je niet per se erg hard kan/mag maar wel leuke weggetjes ter beschikking hebt en de wagen wilt aanvoelen en genieten van de communicatie tussen mens en machine, dan is een lichte wagen zo goed als onvervangbaar. Kijk uit naar de A110 om die reden.
E34M5Touring zegt
@onehp: Jawel maar dat soort auto’s zijn allemaal auto’s waar ik met geen mogelijkheid inpas. Dus dat hele genre valt voor mij al af. Vind het leuke dingen, voor een ander. Dit is voor mij prima. Heb er in Zwitserland een hoop plezier mee op de bergweggetjes.
Onehp zegt
@e34m5touring: de A110 zou alvast plaats bieden aan de lange Nederlandse eindbaas van Alpine, dus wie weet pas je ook in…
prop zegt
4,2… in dit segment moet je inmiddels al een auto hebben die onder 4 zit. Dan maar de nieuwe RS 5. Iets meer allround ook voor dagelijks gebruik
berlinetta zegt
Ik hoop dat ze er iets speciaals van maken en niet dat het een M2 met een chip, een straffer onderstel en een Halfords vleugel wordt. Een aluminium dak en dunner glas is al een begin.
Daarnaast had ik het gaaf gevonden als ze de power lieten voor wat het was en zich puur op het gewicht en rijgedrag richten. 100 kg eraf en een perfect onderstel. Gezien de tekst gaat dat absoluut niet gebeuren.
tvklarenbosch zegt
Ik hoop dat ze de M2 CS ook met handbak komt.
lincoln zegt
Zie leuke handel in CS logo’s ..
Onder aan de streep is het ook niet meer dan dat ..
BMWtjuuuuuh .. ouwe innovatieveling ..
prop zegt
De scheidingslijn tussen M performance en de M modellen verwaterd ook steeds meer. De nieuwe M5 zal daar het ultieme voorbeeld van gaan worden
berlinetta zegt
@prop: Hoe bedoel je dat? Volgens mij is er nog altijd een aanzienlijk verschil, zowel in rijgedrag als in uiterlijk.
trustmeiamanengineer zegt
De verloedering van BMW M gaat wel heel hard nu. Er is daar een Nederlander de baas (iig voor de rijdynamiek), kunnen jullie die niet eens even aan de tand voelen? Zo’n CS moet gewoon 150kg lichter zijn dan z’n dikke zusje.
rhellema zegt
@trustmeiamanengineer: dat zal voorbehouden zijn aan een eventuele CSL
kennone zegt
Ding is net zo zwaar als mijn oude tank
Rudy zegt
Issue met de 2 serie is volgens mij dat het qua onderstel grotendeels een kleine 3 serie is, en daardoor nauwelijks lichter is. Zelfde gold overigens voor de 1M; dat is ook geen lichtgewicht.
cpp1 zegt
4.2 sec doet mijn 16 jaar oude, softwarematig aangepaste RS4 met slechts een 2.7L ook op een haar na. Is handgeschakeld ook nog. Dus dit is allemaal niet zo spannend en snel als je het mij vraagt. Doe mij maar een 1M svp.
Onehp zegt
@cpp1: niet slecht voor ~1760kg (incl 75kg chauffeur)
Jantje_555 zegt
die CS motorupgrade zal je bij een aftermarket tuner toch ook wel kunnen krijgen?
PeugeotGTI zegt
Wat een aanfluiting. 25 kg besparing op zo’n zware auto..? Dat scheel ik ook, terug van het toilet na een avond bbq-en. Veel marketinggelul laat ik van me afglijden, maar dit gaat wel heel ver. Met €400 op zak naar tjoenert of chipboer en je lacht elke M2 CS vierkant uit. Oja en je hebt niet van domme carbonmeuk in je 1570 kg zware BMW, bijkomend voordeel. Wie hier niet ziet dat ie voor de gek gehouden wordt…
henkp1 zegt
De nieuwe Renault Alpine A110 weegt nog geen 1100kg. En gaat met 252pk in 4,5s naar de 100. Er komt nog een versie met een peekaatje of 50 meer (zonder noemenswaardige gewichtstoename) die dan nóg betere prestaties zal leveren.
Bocht- en weggedrag? Wie Alpine ook maar een klein beetje kent, weet dat dat uitstekend zal zijn.
Ook verkrijgbaar in (Alpine) blauw.
Of een Lotus, kan ook.
Zo’n M2/M2CS zijn leuke auto’s natuurlijk, dikke zespitter erin, maar volgens mij toch meer ‘show dan go’.
skinnybmw zegt
@henkp1: zullen we het nu over het praktische gedeelte hebben? ;-)
Onehp zegt
@skinnybmw: je hebt een achterbank en één kofferruimte. De Alpine heeft er twee en wordt naar het schijnt prima comfortabel ook. Véél liever die Alpina als je die achterbank niet moet hebben…
Onehp zegt
@onehp: AlpinE uiteraard :)