In het lijstje met snelst verkopende auto’s op Marktplaats staan niet de auto’s die je verwacht dat er in staan.
Als je een nieuwe auto op het oog heb is het wel zo prettig dat je vorige auto een beetje rap verkocht wordt. Overlap betekent namelijk dubbele kosten. En dat wil je niet. Of je auto een beetje snel de deur uit gaat hangt van diverse factoren af. Als je er teveel voor wilt hebben kun je wachten tot je een ons weegt. Wat uiteraard ook veel uitmaakt: wat voor model het is.
Snelst verkopende auto’s 2020
Het zou heel interessant zijn om te weten welk model nu in de praktijk de kortste statijd heeft. We hebben goed nieuws: dat heeft Marktplaats voor Autoblog uitgezocht. Hieronder vind je daarom de top vijftien met de snelst verkopende auto’s op Marktplaats in 2020.
Opgelet: in dit lijstje zijn alleen de auto’s meegenomen waarvan vorig jaar minimaal 100 advertenties online hebben gestaan. Gewilde collector’s items die in no time verkocht zijn ga je dus niet tegenkomen in dit lijstje.
- Hyundai Atos: 11,2 dagen
- Suzuki Jimny: 11,3 dagen
- Mazda Premacy: 12,7 dagen
- Toyota Yaris Verso: 12,8 dagen
- Mazda Demio: 12,9 dagen
- Suzuki Vitara: 13,0 dagen
- Daihatsu Sirion: 13,2 dagen
- Toyota Corolla: 13,2 dagen
- Dacia Logan: 13,4 dagen
- Daewoo Matiz: 13,7 dagen
- Hyundai Getz: 14,0 dagen
- Toyota Starlet: 14,0 dagen
- Chevrolet Matiz: 14,1 dagen
- Toyota Yaris: 14,4 dagen
- Mazda 323: 14,5 dagen
Succesformule
Het is dus duidelijk wat de succesformule is voor een korte statijd: compact + Aziatisch. En dan met name Aziatisch, want in de top tien staan ook wat ruimere Aziaten als de Mazda Premacy, Toyota Yaris Verso en de Suzuki Vitara. Als we de Chevrolet Matiz voor het gemak ook even als Aziatisch beschouwen, is de Dacia Logan de enige Europese auto in de top vijftien. De verschillen zijn overigens behoorlijk klein, dus het zou goed kunnen dat de volgorde er voor 2021 weer heel anders uitziet.
Duitse auto’s
De auto’s die schitteren door afwezigheid zijn de Duitse auto’s. De top tien van best verkochte occasions staat vol met Duitse auto’s, dus het ze zijn zeker gewild. Toch zijn het niet de snelst verkopende auto’s. In de hele top vijftig staan welgeteld twee Duitse auto’s. En dat zijn geen ‘usual suspects’. Het gaat namelijk om een Volkswagen Lupo (statijd 15,3 dagen) en een Audi A2 (statijd 15,5 dagen).
Aanbod
De vraag is waarom de genoemde auto’s wél snel verkopen en auto’s als een Polo, een Golf, een Corsa of een Fiesta niet. Dit zal deels met het aanbod te maken hebben. In het lijstje staan namelijk vooral auto’s waarvan het aanbod niet enorm is. Gemene deler is ook dat het stuk voor stuk goedkope no-nonsense auto’s zijn. Een Golf kan ook goedkoop zijn, maar tegelijkertijd zijn er genoeg dure Golf’s. Die halen de gemiddelde statijd waarschijnlijk omhoog.
Giswerk
Uiteindelijk zijn er heel veel factoren die een rol spelen, dus verklaringen geven blijft een beetje giswerk. Jullie weten nu in ieder geval wat de gemiddelde statijd is van de snelst verkopende auto’s op Marktplaats. Als je dus toevallig van plan bent één van deze auto’s van de hand te doen, dan weet je wat je kunt verwachten.
Bron: Marktplaats
Foto: een kekke Jimny die momenteel op Marktplaats staat
Design_Driven zegt
Het zegt een hoop over het Nederlandse wagenpark, wat een treurnis, met uitzondering van de Jimny, die is en blijft geweldig.
jippie zegt
@Design_Driven: op basis van deze cijfers is dat dus een onjuiste conclusie 🤓
Kvgorp zegt
@Design_Driven: de mijne gaat nog lang de verkoop nog niet in 😉
Design_Driven zegt
Leuk, jammer dat je er zo weinig mee kan in NL, kom maar eens langs hier in het VK dan heb je er echt lol van. Ik zou hem ook nog lekker jaren houden als ik jou was.
T5Power zegt
Exact mijn eerste gedachte: wat een treurnis:-)
Groeten uit Duitsland
Flatsix zegt
@Design_Driven: is een Jimmy niet ook al een gewild collectorsitem?
mattr zegt
Kunnen jullie deze data vergelijken met de relatief meest geexporteerde auto’s en de geschatte dagwaarde van auto’s die van eigenaar wisselen?
eklasse zegt
@mattr: Veel export spul inderdaad. Dit zijn de type auto’s waarbij de handelaars/exporteurs een melding krijgen zodra de advertenties geplaatst worden. Vervolgens zonder gedoe opgehaald en direct de boot op.
ar156sw zegt
Tja, praktische, degelijke, pretentieloze en goedkope autootjes die voor een redelijke prijs worden aangeboden zijn natuurlijk zo weg.
De Duitse verkooptoppers staan voor te hoge bedragen en trekken “kieskeurige” kopers die te weinig willen betalen.
Tot zover mijn geheel niet onderbouwde onderbuikgevoel!
potver7 zegt
Het zijn ook typisch auto’s waar relatief weinig mee wordt gereden, en vaak niet geleverd met bijtellingsvriendelijke turbostofzuigers. Samen met de Aziatische familiebanden zijn dat drie recepten voor betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.
Kortom, ik snap ‘m wel.
mashell zegt
Dit zijn voornamelijk van die goedkope gebakjes waarvan de mensen vanwege de Aziatische afkomst het idee hebben dat ze toch nog betrouwbaar zijn. Wat natuurlijk helaas niet echt zo is. Het nadeel van weinig geld hebben: je koopt een goedkope wagen, die blijkt al snel slecht alleen met heel duur onderhoud op te lappen, gaat naar de sloop, je koopt een goedkope wagen. Als je eenmaal in die vicieuze cirkel kom je er niet zomaar uit en auto rijden wordt er heel duur van. Je kunt geluk hebben met een €1000 auto maar meestal heb je dat niet.
knapzuur zegt
Ik denk dat er vooral gezocht word of gesorteerd word op goedkoop en dan blijven deze karretjes over, met dit soort budgetten koop je vrijwel nooit betrouwbaar en onderhoudsarm. Als je een beetje handig bent kan je hier wel goedkoop een leuke klus auto voor kopen om het e.e.a. te leren en mocht ie een keer een maand stil staan kost het je 10tjes aan wegenbelasting en verzekering ipv. 100+ voor nieuwere/duurdere auto’s.
pa045 zegt
@mashell: ik weet eigenlijk wel zeker dat een Toyota Starlet van €1500 een tig keer betere keuze zou zijn dan bijvoorbeeld een Polo of Golf voor dag bedrag. Dus ik snap dit lijstje wel.
Johanneke zegt
Niks mis met aygo’s e.d. hoor. Alleen de koppeling is zwak.
ArnoldH zegt
En stuk voor stuk auto’s waarin ik niet gezien wil worden…
KEV9 zegt
Allemaal van die auto’s die op je rug belanden als je vergeet de gordel af te doen als je uitstapt, Nederland gaat meer en meer op Japan lijken wat auto’s betreft
pier zegt
Het zegt misschien niet alles dit lijstje, maar vrolijk wordt ik er niet van.
knapzuur zegt
“Als we de Chevrolet Matiz voor het gemak ook even als Aziatisch beschouwen” hoeft niet voor het gemak hoor het ding is en blijft een Koreaanse Daewoo, niets mis mee want gemiddeld gezien een stuk betaalbaarder en betrouwbaarder dan een Amerikaanse Chevrolet in Nederland. In essentie is een Opel Karl ook gewoon een Aziaat namelijk ook een Daewoo Matiz/Spark basis.
sirdrinksalotofpetrol zegt
@knapzuur: Je verward een Karl met een Agila
knapzuur zegt
Nee hoor, de Opel Agila is een rebadged Suzuki Wagon R en later een Suzuki Splash en werden gemaakt in Japan en Hongarije.
De Opel Karl is een rebadged Chevrolet Spark, wat op zijn beurt weer de opvolger is van de Chevrolet Matiz welke uiteraard gewoon een Daewoo Matiz was, en ze komen allen uit dezelfde fabriek in GM Korea in Changwon.
saxoke zegt
Gemiddelde prijs van alles samen? 350€
E34M5Touring zegt
Allemaal goedkope ouwe gebakjes. Ideaal als starter auto of 2e auto. Maar wel een bedroevend lijstje als je het mij vraagt. En ja, veelal Aziatisch, nadeel van die auto’s begint ALS er dan wat kapot gaat. De tandjes wat zijn die onderdelen duur. M’n Corolla uit 96 stond te boek als onverwoestbaar. Maar elke keer als er dan iets stuk ging was ie ook bijna economisch total loss….
BerlingoHdi zegt
@E34M5Touring: Lampjes en ruitenwissers zijn toch niet zo duur😝
E550 zegt
Zal vast iets te maken hebben met de export (naar voornamelijk Afrikaanse landen).
Johanneke zegt
Zat gisteren eens te gluren naar Golfjes en Polo’s op Marktplaats, met name particuliere advertenties. Niet dat ik er 1 wil, absoluut niet, maar ik heb wel gelachen. Er zijn mensen die een polo 1.2, welke volgens het RDW in 16.1 seconden naar de 100 gaat, gevaarlijk traag dus, aanbieden. bijna 2 ton gelopen, 12 jaar oud, veel te grote velgen eronder, en het vervolgens sportief noemen en 6000 euro vragen. Of Golfjes 1.4 trendline, ook moeilijk moeilijk traag. Hebben vaak ook veel te grote wielen, soms zelfs met andere bumpers en een R in de grille. Het is echt lachwekkend. Wat mij ook opviel is dat de meeste van deze auto’s in 2020 nog op naam van de huidige eigenaar zijn gezet, dus mensen willen er heel snel weer van af. Bijzonder allemaal.
monsieurleloure zegt
Uit ervaring weet ik dat een Cadillac CTS een statijd heeft van 3000 dagen.
saxoke zegt
@monsieurleloure: hoe noemen ze dat weer, een winkeldochter?
marcomanta zegt
Allemaal hokjes, mijn zoekgebied zit toch in een heel ander segment. Maar ja, zo zie je maar waar het gros naar kijkt.
The Stig NL zegt
Kijk, lieve mensen. Dít zijn de auto’s van de gemiddelde Nederlander. Geen rare lease-crossover, Henk en Ingrid kiezen nog steeds voor een praktische auto, met het oog op de (klein)kinderen.
Variomatic zegt
@00carguy00: quatsch, het gros is voor de export naar oa Afrika zeer geliefd, handelaren azen daar de hele dag op..
sirdrinksalotofpetrol zegt
@variomatic: quatsch?? Kwats natuurlijk Duitse variant. Overigens is het zo dat naar veel Afrikaanse landen auto’s ouder dan acht jaar niet meer geëxporteerd kunnen worden.
Variomatic zegt
@sirdrinksalotofpetrol: die grens ligt zelfs op 5 jaar, wat totaal onhoudbaar is gebleken omdat er daar amper vraag is naar zulke jonge, dure auto’s. Gevolg is dat alle ouwe brikken nu als ‘afval’ naar Afrika worden verscheept en daar alsnog weer de weg op komen via wat omwegen..
Siemi zegt
Allemaal statijden van minder dan 28 dagen. Na 28 dagen worden de meeste auto’s opnieuw geplaatst. Ik ben benieuwd of dat rekening mee gehouden is. De statijd volgens bijvoorbeeld autotelex ligt een stuk hoger.