Voor 80 mille heb je bijzonder veel keuze.
Volvo heeft zojuist de prijzen onthuld van de vernieuwde XC90. De Zweedse autofabrikant trok vorige week de doeken van de facelift en nu al laat het zijn potentiële klanten zien hoeveel euro’s ze straks mogen uitgeven. Laat je echter niet op het verkeerde been zetten door het aantal uitvoeringen, de bedragen liggen namelijk bijzonder dichtbij elkaar.
Dit is enigszins opmerkelijk, aangezien er toch aardige verschillen zitten tussen de verschillende aandrijflijnen van de vernieuwde XC90. Nog opmerkelijker: het instapmodel is tevens de krachtigste versie die je kunt bestellen. De hybride krachtbron van de T8 Twin Engine produceert 390 pk en kost 82.995 euro. De Inscription en R-Design uitvoeringen zijn ieder 5.000 euro duurder. Ook als zeszitter kost de XC90 T8 precies 87.995 euro.
Iets duurder dan de hybrideversie van de XC90 zijn de T5- en B5-viercilindermodellen. Beide uitvoeringen kosten tenminste 83.995 euro. De T5 heeft een benzinemotor die goed is voor 250 pk, de B5 wordt aangedreven door een dieselmotor met 48 volt- en KERS-technologie. Laatstgenoemde maakt onderdeel uit van Volvo’s nieuwe motorenreeks en levert op zijn best 249 pk. Zonder de extra kracht (14 pk) produceert de zelfontbrander 235 pk. Alle configuraties beschikken overigens over All-Wheel Drive.
alpinafanb10 zegt
B5 mocht Volvo willen
Sir_Vmax zegt
@alpinafanb10: verklaar u nader?
Gulli zegt
@srthellcat: Alpinafan in de naam zegt genoeg ?
Sir_Vmax zegt
@gulli: als hij impliceert dat de naam ‘B5’ door alpina is gebruikt en dat zei de rechten daarvoor hebben, lijkt mij dat stug. Alpina zou die naam dan ook niet mogen gebruiken, want audi heeft die al gebruikt met de a4. Alpina gebruikt de B5 typering overigens als modelnaam, audi als chassiscode en volvo wil het motortype die naam geven. Lijkt me nog wel te overzien.
vroaaar zegt
@alpinafanb10: Sterker nog: mocht Volvo hebben!
kennone zegt
Mooie bak, verkeerde motoren. Ja ik val in herhaling!!
gasskaas zegt
@kennone: het is zo waar. Er had minstens een 5 pitter. in gemoeten
berlinetta zegt
Doe mij die B5 maar met een chipje van Polestar. Lijkt me de fijnste auto om in te rijden. Die T8 hoor en lees ik niet altijd even goede verhalen over.
mazdamx5jee zegt
@berlinetta: dat was in het begin heel erg, XC90 had wat kinderfouten er in zitten.. Alleen hebben ze daar nu eigenlijk geen last meer van. Het zijn prima auto’s en verbazingwekkend goede wegligging voor zo’n lomp ding en wat je dus ook niet verwacht bij Volvo (=
vroaaar zegt
@mazdamx5jee: kinderfouten…?
mazdamx5jee zegt
@vroaaar: doe nou niet alsof alleen Volvo zoiets had.. Ja kinderfouten ja.. volledig nieuw platform etc. Niet alles loopt altijd vanzelf. Maargoed
vroaaar zegt
@mazdamx5jee: dat heet kinderziektes…
gandini zegt
Dit blijft naar mijn mening toch het mooiste bakbeest dat er op de SUV markt te koop is.
mart144 zegt
@gandini: alleen niet de juiste motoren leverbaar.
lekkerlinksrijden zegt
@gandini: Range Rover voor mij, wel veel duurder, maar toch
gregorius zegt
Leuk zou zijn om een tabelletje te zien met motor, inhoud, pks, kale volvo prijs, NL belasting en totaal prijs. Dan snap je gelijk dat Volvo in NL eigenlijk maar ‘motoroptie’ hoeft te leveren.
waterisnat zegt
Zespitters en diesels? Volvo was toch enkel 4 pits en benzine vanaf vorig jaar?
ikschrijfookoverautos zegt
@waterisnat: Er staat “zeszitter” ;) en de diesel (een viercilinder) mag blijkbaar nog i.c.m. dergelijke mild hybride systemen. Zal ongetwijfeld snel veranderen.
vroaaar zegt
@ikschrijfookoverautos: en hoe zit het dan met de 5- en 7-zitter?
karhengst zegt
@waterisnat: Ik moest ook twee keer lezen voordat de teleurstelling toesloeg.
nautique206 zegt
Wat een geld
007 zegt
Naast de meeste PKs is de instapper (T8) ook 284kg zwaarder dan z’n non-hybride zusje (T5).
284kg = 19 volle kratjes bier wat je dan standaard extra mee moet zuilen. Komt het rijgedrag niet echt ten goede.
mashell zegt
@007: Dat je bij 284 kilo meteen weet dat dat het zoveel is als 19 kratjes bier denkt is best wel zorgelijk. Ik zou zeggen die 284 kilo is pakweg 12% van het gewicht. Tussen lomp zwaar en lomp zwaar merk je vast niet veel verschil.
nikos zegt
@007: en je spreekt uit ervaring? Gewichtsverdeling en met name zwaartepunt is bij de T8 beter tov andere varianten. Het is natuurlijk nog steeds geen X5 of Cayenne qua rijgedrag maar je kunt er prima 240 mee rijden.
ghost zegt
Veel geld voor een auto die mij (persoonlijk) niks doet. Zonder subsidie volgens mij ook totaal geen succes.
toyotafortuner zegt
Voor 80k wil ik die andere B5
marcel_rekelhof zegt
@ghost geen succes .. dan rijdt jij zeker niet op de weg …
ghost zegt
@marcel_rekelhof: nee klopt, rijd altijd op het fietspad, handen achter de rug, hoofd op het stuur, pedaal snoeihard tot het metaal..
Foramen zegt
@marcel_rekelhof: hij denkt wel dat dit hok zonder subsidie een succes was geweest?
Iedereen kocht dat ding voor de lage bijtelling.
F1Tim zegt
Dat de T8 de goedkoopste is, is toch niet logisch? Totaal scheef belastingsysteem!
creative zegt
14pk hybride.. Alles voor de bijtelling.
saffie89 zegt
Waarom zou iemand niet voor de hybride kiezen dan? Is waarschijnlijk zwaarder maar krijgt ook flink wat pk’s erbij.
Joost zegt
@saffie89: die zie ik dus ook niet. Altijd de t8 kiezen dus…
carspotter058nl zegt
Kunnen jullie ook een artikel maken over de verschillen van de gefacelifte XC90 en de pre-facelift XC90??
marcow zegt
@carspotter058nl: Grille, bumpers, kleuren, velgen, sierstrip achter, dakrails, interieurbekleding, motoren en pookknop. Plakje worst? :-)