De nieuwe Renault Clio inclusief herkenbare LED ‘Pure Vision’ verlichting heeft een prijskaartje gekregen van de importeur.
De vierde generatie Renault Clio werd gelanceerd in 2012. Als je je ooit op straat durft te begeven, ben je waarschijnlijk wel bekend met het ontwerp van de Nederlander Laurens van den Acker, want het is een populaire auto. Het is dan ook een belangrijk model voor de Franse autofabrikant en daarom is de B-segmenter nu een beetje bijpepunt voor de tweede fase van zijn leven. De Fransen duiden zo’n facelift model altijd aan met de term ‘phase deux’.
Uiterlijk is de auto bijvoorbeeld te herkennen aan nieuwe verlichting. Renault maakt veel tamtam over de LEDs die ze verwerkt hebben in de lampunits en noemt dit ‘Pure Vision’ verlichting. De lichttechnologie is 20 procent krachtiger dan reguliere halogeen verlichting. Hogere uitrustingsniveaus hebben daarbij C-vormige dagrijverlichting. In de achterlichten keert deze herkenbare C-vorm bij de hatchback ook terug in nieuwe lichtunits met LED-technologie. Door de nieuwe lampen is de auto meer in lijn met de andere modellen uit het gamma. Het uiterlijk is verder aangepast met facelift-typische zaken zoals een nieuwe grille en bumpers, nieuwe velgoptie’s en een paar nieuwe kekke kleurtjes met namen als Rouge Intense, Gris Titanium, Bleu Iron en Blanc Nacré.
In het interieur is er onder andere een nieuw ontworpen stuurwiel geinstalleerd. Ook de pookknop en deurpanelen zijn nieuw ontworpen. Daar waar je de auto daadwerkelijk aanraakt is dus het een en ander veranderd. Belangrijk is verder dat het infotainment een update heeft gekregen om met de tijd mee te gaan en dat ook de Clio nu uitgerust kan worden met een BOSE geluidsysteem. Dat kenden we al van andere Renault, maar de Clio is nu de eerste B-segmenter die tunes van BOSE kan leveren. De rest van het interieur is hier en daar op punt gezet met hoogwaardigere materialen dan voorheen.
Onder de kap wordt de keuze nog verder uitgebreid met een nieuw dieselblok met 110 pk. In totaal kan de klant kiezen voor 11 verschillende combinaties van motoren en transmissies. De prijzen beginnen bij 14.490 Euro voor de TCE met 90 pk met de basisuitrusting. Dieselen kan vanaf 17.990 Euro, waarvoor je een tevens 90 pk sterk blok krijgt. Dieselaars en benzinerijders die genoeg hebben aan 90 pk kunnen genieten van 21% bijtelling, de rest moet rekening houden met 25%.
henkp1 zegt
Ik vind dit nog steeds een erg leuke en goede auto. Fraai uiterlijk, goede wegligging, betrouwbaar, vlot en comfortabel. Alleen de ‘look and feel’ van sommige interieurelementen waren bij de phase 1 niet helemaal top, dat is nu dus aangepakt. Prima auto dus. En ook prijstechnisch gunstig; niet voor niets al jaren de op één na best verkochte auto in Europa.