Voor minder dan 50.000 euro rijd je in de nieuwe 3 Serie.
De officiële onthulling van de BMW 3 Serie is alweer bijna anderhalve maand geleden. In de tussentijd hebben de Beieren een aantal nieuwe uitvoeringen onthuld en de M Performance-goodies ter wereld gebracht. De autofabrikant blijft gezellig doorknallen, want vandaag is het alweer tijd voor de eerste prijzen van de nieuwe 3 Serie. De Dreier, die vanaf 9 maart bij de dealer staat, krijgt een instapprijs van 46.179 euro.
Voor dit bedrag kun je de minst krachtige diesel terug verwachten. Voor iets meer dan 45K euro’s geeft BMW je de 318d, waarvan de 2-liter viercilinder 150 pk en 320 Nm produceert. Betaal je 47.600 euro, dan krijg je in plaats van de handgeschakelde zesbak de welbekende achttraps Steptronic automaat. De magische grens van een halve ton wordt al overschreden bij de 320d, die tenminste 50.467 euro kost. Deze auto heeft dezelfde viercilinder als de 318d, maar hier produceert hij 190 pk en 400 Nm. Wederom is de automaat een mille duurder; om exact te zij betaal je 51.669 euro. Wil je daarbij ook nog vierwielaandrijving, dan moet je 55.965 euro afrekenen. De krachtigste diesel, de 330d, trekt 265 pk en 580 Nm uit zijn 3-liter zescilinder. Het model, dat standaard de achttrapsautomaat krijgt, kost tenminste 63.483 euro.
Het dieselaanbod is aanzienlijk groter dan het benzinegamma. Momenteel heeft BMW slechts twee benzineauto’s in de prijslijst staan. De 320i en 330i hebben beide dezelfde 2-liter viercilinder. De instapper levert 184 pk en 300 Nm, de krachtigere uitvoering heeft 258 pk en 400 Nm. De auto’s, die beide standaard de achttrapsautomaat krijgen, kosten respectievelijk 48.615 en 52.638 euro.
Wie nu al wil bestellen, heeft de keuze uit de 330i, 320d en 320d xDrive. In januari kan men de overige modellen bestellen. In een later stadium worden prijzen van de later aangekondigde uitvoeringen, zoals de 330e iPerformance en de M340i xDrive, aangekondigd.
Meer lezen? Bekijk HIER onze vergelijking tussen de oude en de nieuwe 3 Serie.
rynnus zegt
Opvallend dat het verschil tussen de 320i en 330i maar €4000 is. Bij de 5 serie is dit verschil €8000.
berlinetta zegt
@rynnus: Kan ook aan de standaarduitrusting liggen.
atrak zegt
@berlinetta: Opvallend dat de 330d wel goedkoper is geworden. Daar hoor ik niemand over.
kareljansen zegt
@berlinetta: hahahahaha!
ibssr zegt
@rynnus: Opvallend dat het prijs-verschil tussen de BMW 320i en Alfa Giulia 2.0 200pk €4000 is. Consumentenprijs Giulia is 42.700.
porscheboy zegt
Wat een geld en dan moet de optielijst nog ingevuld worden. Uu
mathay zegt
Mijn pa heeft in 2015 voor net iets minder dan 60.000 euro een 518D Automaat met Executive pakket (leer en grote navi o.a.) gekocht. Nu in 2018 met ongeveer de zelfde opties koop je daarvoor een 3 serie…
faithnomore zegt
@mathay: 45 VS 60? Hetzelfde? Huh?
generaalalfa zegt
@faithnomore:
Kinderen hebben geen idee hoeveel 15.000 euro is. Alsof je het even uit je mouw schudt.
sjonniedeluxe zegt
@generaalalfa: niet dan?
generaalalfa zegt
@sjonniedeluxe:
Ik niet helaas. Moet ik hard voor werken. Dan lukt t wel hoor. Maar helaas kan ik niet achteloos even 15.000 euro meer voor iets betalen gewoon omdat het kan.
Belachelijk ook die prijsverschillen met onze zuiderburen… hebben ze t over 1 Europa… Ja wanneer het ze uitkomt in Den Haag. Maar ja dat is voer voor een andere discussie ;-)
kareljansen zegt
@faithnomore: en jij denkt waarschijnlijk heb je high exe nodig om de professional navi te krijgen, dan is het gat nog maar de helft. Wat mettalic lak en klein grut en je houdt 5k verschil over.
kareljansen zegt
@kareljansen: waar die eerste 3 woorden vandaan komen is mij ook een raadsel..
C220AMG zegt
@kareljansen: Hou je kop nou eens mens je moet ook niet thuis in discussie gaan terwijl je aan het auto bloggen bent.
C220AMG zegt
@c220amg: waar die eerste zes woorden vandaan komen is mij overigens ook een raadsel
PunicaOase zegt
Voor maar 4K verschil ga je toch altijd voor de 330 lijkt me…
porscheboy zegt
@punicaoase: wacht dan op een 330e en laat die chippen meer snelheid voor minder geld.
mashell zegt
@porscheboy: dacht ik niet. Als het basismodel al 184pk levert dan zou ik die 4k juist aan uitrusting besteden.
porscheboy zegt
@mashell: de 330e is goedkoper in NL dan een 330i. Uit een 330e kan met gemak 300+ pk gehaald worden is aanzienlijk meer dan 184pk.
mashell zegt
@porscheboy: die 330e is gewoon een 320i met electrische ondersteuning. Ik ben geen fan van chiptuning, dat gaat ten koste van de levensduur, de inzetbaarheid van de wagen en maakt vooral dat de wagen meer verbruikt. Ik denk dat als je in Nederland of hier bij ons in Duitsland niet genoeg hebt aan 184pk je gewoon niet goed kunt rijden.
atrak zegt
@mashell: 150pk in de 318d is ook genoeg, maar meer Nm is gewoon veel leuker en in het geval van cilinders rijdt het nog fijner ook.
porscheboy zegt
@mashell: Een 330e is idd een 320i met elektro ondersteuning. Voor de rest klopt je verhaal voor geen kant. Verbruikt gaat omlaag (60.000 gereden tot nu) en de rij beleving neemt aanzienlijk toe met 310pk en een 0-100 in 5,0 seconde. Daarnaast gaf onze chip leverancier gewoon garantie op de onderdelen waar de bmw garantie van verviel. Dus al met al is een 330e een veel leukere auto dan een 330i (omdat beide toch vier cilinders)
kareljansen zegt
@porscheboy: zou die nu ook als touring komen? Anders wel erg weinig bagageruimte.
porscheboy zegt
@kareljansen: ben bang van niet maar hoop het wel
karhengst zegt
@punicaoase: Als de 330 nu nog een I6 had gehad wel. Nu scheelt slechts pony’s, in plaats van beleving.
racerx zegt
@karhengst: die je er ook nog eens voor hooguit €500 bij kunt laten chippen volgens mij…
alassad zegt
Tering. Kan me nog herinneren dat de 5serie f10 bij introductie ook onder de 50 begon. Nu heb je daar een instap 3serie voor dus
jaspervdwinden zegt
@alassad: ja, wij hadden ooit een A6 uit 2007 met een nieuwwaarde van 49k. Tijden dat je en E-segmenter kocht voor onder de halve ton zijn voorbij. Daarentegen zijn de auto’s wel iets beter uitgerust dan toen. Voor 49k kon je natuurlijk fluiten naar climate control, automaat, (kunst)leder, etcetera. Maar of dat een aanschafprijs van 15k extra tov nu verantwoordt… Ik denk het niet.
viezefreddyw zegt
Poeh, hij is niet voor de poes. Dat is zijn concurrentie ook niet. Gooi er een pakketje op en een lederen interieur en je zit op bijna 60.000 Ekkermannen. Niet normaal meer.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@viezefreddyw: BPM olé olé… Wel mooi voor Lexus. IS 300h met 225 pk, automaat en goede uitrusting is minimaal 15k goedkoper! Verschil word echt bizar groot zo…
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: Maar die moet je dan ook vergelijken met de 330e. Die zal ook wel wat goedkoper worden en die is ook meteen een heel stuk moderner dan die IS.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@berlinetta: niet echt, die 330e heeft meer power, en een stekker. En is, zo lees ik hier beneden, 62.000, -…
b088y zegt
@berlinetta: Lexus is wel een goed optie idd, hoe is de navigatie tegenwoordig (toen ik 2 jaar geleden mocht uitzoeken vond ik de echt een afknapper)
dare2think zegt
Een 2011 330i had 272 pk en 320 Nm. Deze 330i heeft 258 pk en waarschijnlijk 350/360 Nm. En twee cilinders minder..
tortuga zegt
@dare2think: is dat niet de 330e?
isobmw zegt
@dare2think: 400nm
bmw2coupeeigenaar zegt
Zo kan die wel weer qua prijzen. Zal mij niet verbazen als onze ooster- en zuiderburen voor iets meer dan 40k een nieuwe 3 serie kunnen bemachtigen.
karhengst zegt
@bmw2coupeeigenaar: 40.450 voor de handgeschakelde 320d ja.
330i voor 4.300 meer.
berlinetta zegt
Wat een geld zeg. Een beetje leuke 3-serie met wat opties en power krijg je dus pas vanaf 60k. Behoorlijk bedrag.
tenaci zegt
Duur en zo lillek als de nacht. Zal wel een verkooptopper worden….
imarinos zegt
Wat een geld zeg… ook ten opzichte van de vorige generatie. Ik heb een 330e gehad met alle leuke opties en kwam op 62k, moet je echt je best voor doen maar deze generatie kun je daar gerust 6k bij optellen denk ik. Serieus meer en dan vind ik de vorige generatie nog mooier ook maar dat is persoonlijk :)
atrak zegt
@imarinos: Dan heb ik liever een kale 330d.
por100 zegt
@atrak: idd. 6 cilinders en RWD.
imarinos zegt
@atrak: als je veel op de weg zit ga je de ‘luxe’ opties wel waarderen. Intussen verstandig geworden en een dikke diesel gaan rijden.
atrak zegt
@imarinos: Heb ik geen last van, de belangrijkste optie vind ik persoonlijk de motor. Rijbaanhulpjes en actieve cc kan mij gestolen worden.
karhengst zegt
@atrak: hier hetzelfde, maar dan nog tik je zo de 7k extra aan voor leder, grote navi, dimmende spiegels, fatsoenlijke audio en een upgrade van de verlichting.
atrak zegt
@karhengst: BMW leder is sowieso zeer matige kwaliteit in de 3. Als je dimmende spiegeltjes nodig hebt rij je te langzaam. Audio of verlichting upgrade is voor mij ook geen must.
karhengst zegt
@atrak: vMax + 20 op de snelweg. Er rijden gewoon een hoop horken rond met kapotte of slecht afgestelde verlichting, zeker wanneer je stoel wat lager staat stoort het.
Maar ik ben blij dat je met minder afkan. Scheelt een hoop pegels.
tge1 zegt
Absurde prijzen voor een heel gewone auto met een niet bijzondere motor onder de motorkap.
drommedaris zegt
Ik kan tot 55k dus wordt een schamele kale 320dA met een dakje en goedkope navi. En dan heb je lelijke kleine velgen en niet een metallic
drommedaris zegt
@drommedaris: gaan we dus niet doen he bmw
n0zem zegt
@drommedaris: gewoon zelf de rest bijlappen of anders iets gaan rijden dat je wel kunt betalen, toch?
lekkerlinksrijden zegt
@drommedaris: ga eens bij Mazda kijken voor de nieuwe 6, nha ja facelift, heel mooi en heerlijk ruim en rijdt prima
karhengst zegt
@lekkerlinksrijden: De meest luxe uitrusting oogt erg fraai, prachtkar. Maar vergeleken met een 320d vraag ik me echt af waar de paarden heen gaan. Zeker op snelheid is hij flink trager. In Nederland om t even, want t blok loopt prachtig.
b088y zegt
@drommedaris: Of je koopt een 318d (of wacht nog even op de 316d) na een half jaartje of een jaartje komen de pakketjes met een leuke prijs. Heb je prof navi, metallic, 19” en exterieur pakket voor het zelfde geld. In NL heb je die extra pk’s niet echt nodig imo. Als je een keer wat meer power wilt huur je in Duitsland een 530 voor €100 voor een lang weekend (of een X5 voor €150,-)
generaalalfa zegt
@b088y:
Zou je 150,- betalen om een weekend voor l*l te rijden? Het is maar wat je leuk vind…
bmw2coupeeigenaar zegt
@drommedaris: Wij willen meer leasebudget!
flutterby zegt
Vele belangrijker; wat zijn de 0-100 tijden hoe herken ik de sub 5s modellen als ik ze uitdraag voor een stoplichtsprintje in mijn gelijk gesprijsde maar beter uitgevoerde Model 3?
lpgbarrel zegt
@flutterby: heb je m al dan?
lekkerlinksrijden zegt
@flutterby: ik kijk liever naar het interieur van de BMW dan de Tesla
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: veel plezier met je interieur, het gaat mij om het rijgedrag.
Sir_Vmax zegt
@flutterby: en dan heb je t over een tesla ?
troljedemoeder zegt
@flutterby:
Watch out, we got a badass over here.
Ik moet altijd een beetje besmuikt gniffelen als ik zo’n knieperig zzp’rtje de held uit zie hangen bij het stoplicht. En dat zijn nog de model S rijders. De model 3-rijders zullen zich helemaal het baasje van de Vinex voelen. Deze reactie alleen al, hahaha.
Werkelijk.
flutterby zegt
@troljedemoeder: met jou nickname zou je beter moeten weten..
Mars2 zegt
Ter vergelijking: in België 320d: € 40.020, in NL € 50.467, verschil € 10.447 !
slickrick zegt
Hoezo diesel dood ? Let maar op de ondernemers gaan volgend jaar uit hun tesla stappen en kopen een dikke diesel nu de bijtelling op elektrische auto’s wordt verhoogd boven de 50k
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@slickrick: Lol. Deze kopieer ik even, ik zal goed opletten en je dr volgend jaar nog eens aan herinneren…
flutterby zegt
@slickrick: op die eerst 50k scheelt het toch nog €350 per maand. Even los van MRB, CO2 tax en MIA/VAMIL.
flutterby zegt
@flutterby: oh ja en privé je thuisstroom aan de zaak verkopen voor 35ct/kWh. Zo verdien je zonnepanelen héél snel terug.
cazzo046 zegt
50K voor een instapper drietje?
Doe mij een 1M dan voor hetzelfde geld.
alcantara zegt
@cazzo046: 1M kostte nieuw 85k. En een M BMW is Mx zo duur in onderhoud dan een instap Bimmerke.
Dus voor hetzelfde geld gaat niet lukken, bovendien schrijft een 2dehands 1M ook gewoon af als je er 20k per jaar mee rijdt dus ook dat argument van waardebehoud gaat niet op.
cazzo046 zegt
@alcantara: Ik rijd al 2 jaar een 1M als DD. Voor 50K gekocht, daar heb je een kale 320i voor .
Vind het onderhoud helemaal niet zo duur, bij een goede specialist.
Is ook geen exotische techniek.
Afschrijving weet ik natuurlijk nog niet, maar zal zeker minder zijn dan een 320i oid.
Denk dat onder de streep de kosten niet heel veel hoger zullen zijn van de 1M en ik hoef jou denk ik niet uit te leggen welke het leukste is ;)
karhengst zegt
@cazzo046: de 316 zal ongetwijfeld komen wanneer de productie omhoog is en de vraag wat lager. Tot die tijd is het cashen.
fabian159 zegt
Mijn leasebak een c200d automaat met amg pakket en enkele opties was 42000 euro in belgie. Ben wel benieuwd naar de belgische prijzen.
b088y zegt
@fabian159: Dat is dan ongeveer dezelfde prijs als in NL. Mercedes zit sowieso het scherpst qua pricing van de Duitse 3.
bmw2coupeeigenaar zegt
@fabian159: Wat betaal jij maandelijks voor jouw leasewagen als ik vragen mag?
fabian159 zegt
@bmw2coupeeigenaar: dat 667 leaseprijs per maand en ik betaalde mijn maandelijkse kost was 127 per maand. Ik rij sinds enkele dagen een talisman die is duurder maar een verschikkelijk ding. Nu al last van mijn rug en een tank van 48 liter is gewoon veel te klein voor een auto met een verbruin van 7l per 100km
alfalfa zegt
Kans voor de Giulia…?
viezefreddyw zegt
@alfalfa: Nope. Ook die is natuurlijk duurder geworden. Hij is er vanaf 41.000 en met wat opties knal je hem zo over de 50 heen.
Dat ding verkoopt helaas gewoon niet goed genoeg in dit land. Spijtig.
Hupke zegt
Lelijk, maar waar de E90 de E39 voorbij ging parkeer je deze langs een E60 en ziet die laatste er bijna klein uit.