We gunnen bedrijfauto’s ook een beetje liefde.
Sinds het nieuwe jaar is begonnen hebben we allerlei lijsten opgesteld waarin verkoopcijfers van automerken, modellen en andere statistieken onder de aandacht worden gebracht. Het einde is bijna in zicht, maar we zijn er nog niet. Nee, vandaag heeft VWE namelijk het aantal verkochte tweedehands bedrijfsauto’s onthuld.
Duidelijk moge zijn dat bij de merken Volkswagen niet meer zo in trek was als in voorgaande jaren. Goed, de Duitse autofabrikant staat nog altijd fier bovenaan en heeft ruim 10.000 auto’s meer verkocht dan zijn naaste concurrent, in de top 3 is Volkswagen het enige merk dat minder auto’s verkocht. 22.809 auto’s occasions gingen er over de toonbank: 1,8 procent minder dan vorig jaar. Mercedes, daarentegen, verwelkomde juiste een stijging van 8,7 procent. Ford deed het met een stijging van 15,1 procent nog beter en sprong van positie 5 de top 3 binnen. Een van de opmerkelijke gevallen in deze categorie is Opel, dat precies twee bedrijfsauto’s meer verkocht dan een jaar eerder. Daarnaast stegen de verkopen bij Iveco, dat slechts één model levert, met ruim een kwart. Dodge sloeg alles: tweedehands verkopen bij de Amerikaanse autofabrikant stegen met meer dan 50 procent naar een totaal van 1.866 stuks – net te weinig om de top 10 binnen te dringen.
De 10 bestverkochte merken van 2018
1. Volkswagen – 22.809 stuks (-1,8%)
2. Mercedes – 12.482 stuks (+8,7%)
3. Ford – 10.932 stuks (+15,1%)
4. Renault – 10.861 stuks (+9,3%)
5. Peugeot – 9.964 stuks (-1%)
6. Opel – 9.061 stuks (-)
7. Citroën – 6.910 stuks (-4,8%)
8. Fiat – 4.830 stuks (+2,9%)
9. Iveco – 2.142 stuks (+25,1%)
10. Nissan – 1.928 stuks (-4,5%)
In 2018 zagen we bij de normale personenauto’s dat men steeds vaker ging kiezen voor ofwel hele kleine auto’s, of juist hele grote auto’s. Bij de bedrijfsauto’s op de tweedehandsmarkt zien we dat men de voorkeur geeft aan grote voertuigen. Busjes als de Mercedes Sprinter en de Renault Trafic vielen goed in de smaak en ook verkopen van Amerikaanse pick-ups schoten als een pijl in de lucht. De RAM 1500 en Ford F-150 werden driemaal vaker gekocht (respectievelijk 1.215 en 115 stuks) dan een jaar eerder. Kleinere bestelauto’s hadden juist met tegenvallende verkopen te maken. De lijstaanvoerder bijvoorbeeld, de Caddy, werd 6,5 procent minder verkocht dan een jaar eerder. Hetzelfde geldt voor o.a. de Partner en de Berlingo.
De 10 bestverkochte modellen van 2018
1. Volkswagen Caddy – 10.137 stuks (-6,5%)
2. Volkswagen Transporter – 9.351 stuks (+1%)
3. Peugeot Partner – 5.979 stuks (-3,6%)
4. Mercedes Sprinter – 5.141 stuks (+16%)
5. Mercedes Vito – 5.079 stuks (+1,7%)
6. Opel Vivaro – 4.581 stuks (+1,6%)
7. Citroën Berlingo – 4.550 stuks (-3,6%)
8. Renault Trafic – 4.164 stuks (+17,5%)
9. Renault Kangoo – 3.833 stuks (+0,6%)
10. Ford Transit – 3.722 stuks (-9,2%)
Beeld: Mercedes Vito met absurd stoere mancave, door @basfransencarphotography.
Dutchdriftking zegt
De Bentley wielen onder de Vito staan stiekem heel gaaf!
Jaymz zegt
@dutchdriftking: absoluut beter dan die VW Transporters die op 20 inches rollen. Geen gezicht. Maar ja, ik heb dan ook geen idee wat er in het hoofd van die bouwvakkers omgaat
mashell zegt
@dutchdriftking: inderdaad mooie wielen maar het blijft natuurlijk ook daarmee gewoon een lelijke Vito.
gandini zegt
@dutchdriftking: Dat was toch de “B” van Benz?
Dutchdriftking zegt
@gandini: nee van Bentley.
Dickie zegt
Mijn Transporter T5 bj 2005 is eigenlijk wel keer toe aan vervanging, vind Vito/V klasse wel mooie vervanger alleen jammer dat er geen V6 meer leverbaar is dan was de keuze niet zo moeilijk.
Beetje lastige keuze VW of Mercedes, Mijn T5 was beetje probleem bak in het begin gaat nu redelijk goed T6 schijnt niet veel beter te zijn. Wil wel weer 4×4 dus blijven niet veel keuzes over.
maxhunter zegt
@Dickie: Peugeot Expert HDI180 Dangle?
sheranvoogd zegt
@maxhunter: Die is qua interieur prijs en uiterlijk ( dit is iets persoonlijks ) echt geen concurrent hiervan.
maxhunter zegt
@sheranvoogd: Eens, veruit beter dan de Transporter maar als je losgaat op de optielijst van een V-klasse dan is dat de overtreffende trap.
henkhekje zegt
@sheranvoogd: de Peugeot rijdt wel een stuk beter dan zo’n Transhokker
Dickie zegt
@maxhunter: even wat bekeken net op internet opzich wel mooi bussie, maar mist net wat zoals een dikke V klasse of transporter wel heeft in mijn ogen.
406_v6 zegt
@Dickie: toch maar de Vito 119 CDI 4×4…heerlijke 7-traps autmaat er in, ik zou het wel weten.
silenro zegt
@Dickie: tip mijnerzijds (ben zelf groot fan van zowel de Transporter als de Vito) : kijk eens voor een aangeklede Transit.
Dickie zegt
@silenro: mooi bus ik weet het, al een keer wezen kijken zijn goed wel goed hier lopen er paar in de buurt die al meer dan 5 ton gelopen hebben zonder dikke problemen.
Dat ga je met Transporter niet redden.
pa045 zegt
@Dickie: dan snap ik niet dat je nog nadenkt over zo een VW of roestige Benz. Of het gaat puur om de kampachtige uitstraling..
Dickie zegt
@pa045: haha ja dat past wel beetje bij me.
ghost zegt
Caddy heeft nog altijd bladveren, qua belading is dat wellicht chill maar ik vind het een drama op de weg.
techniekmeneer zegt
@ghost: Caddy’s kun je tenminste nog fatsoenlijk volpakken. Als je een beetje gewicht in een Partner legt zakt hij gelijk door z’n hoeven.
gamma81 zegt
@techniekmeneer: Nou dat valt wel tegen. Ik handel in boeken, ja die zijn zwaar. Op het bedrijf waar ik voor werk staat een Caddy, laadt die vol boeken en je kijkt ook naar de lucht als je achter het stuur zit. Ik heb nu een Doblo Maxi, met onafhankelijke achterwielophanging, en mag 200 kilo meer laden als een verlengde Caddy. Snap het voordeel van die bladveren en starre achteras dus niet. En zeker niet de mensen die dat aanschaffen, en dat zijn er best veel.
Turbo S zegt
@gamma81: Doblo maxi is qua volladen prima in orde. Qua rijden en een fatsoenlijke zithouding aannemen met 1.85m een groot drama.
gamma81 zegt
@mercedesbenze350cdi: zithouding kan ik niks over zeggen want met 171 cm heb ik meer Italiaanse afmetingen. Qua rijden is het voor een bestelbus top, directe besturing, gelukkig nog hydraulisch bekrachtigd.
Zelfs AW schat de Doblo (en de Transit in dezelfde klasse) een stuk hoger in qua rijgedrag, dan de Caddy.
silenro zegt
@gamma81: de Transit in die klasse (dat is een Connect als ik me niet vergis) is voor de wat langere mens er krap om je heen gebouwd. Ook vind ik zelf dat de auto een erg lange neus heeft, dat resulteert in minder laadruimte.
dailydriver zegt
@gamma81: zonder gewicht direct op de achteras vrij stutterig rijgedrag. Caddy moet je wat gewicht op de achteras hebben. Voor de rest een prima bestelwagen. Ook een drama met ecodrive erin.
techniekmeneer zegt
@gamma81: Jij snapt de mensen niet die een Caddy aanschaffen? Dat is heel makkelijk te begrijpen; Stap uit een Caddy, en ga een stukje in een Doblo rijden. Je word gelijk depressief en wilt weer terug naar de Caddy. Best rijdende bestelbus ooit gemaakt.
gamma81 zegt
@techniekmeneer: Weet je, ik geef je gelijk.
monsieurleloure zegt
@techniekmeneer: de Partner blijft in ieder geval wel rijden ?
techniekmeneer zegt
@monsieurleloure: Lol, een Caddy is écht wel betrouwbaarder dan een Partner. Heb er van beide genoeg in de werkplaats gehad.
boomhauwer zegt
@ghost: de transit custom ook. Het rijdt wel goed hoor.. Heel comfortabel zelfs. Nog altijd mijn keuze bij uitstek als we lange afstanden moeren doen. Vele malen meer comfort dan een gewone sedan. Je moet uiteraard geen bmw wegligging verwachten in de bochten, het blijft een busje…
atrak zegt
Ik heb goede ervaringen met sprinters vooral de versies met V6 zijn onverwoestbaar.
dailydriver zegt
@atrak: de 3.0 ltr 7 traps auto met 190 pk. En een mooi motor geluid.
dailydriver zegt
@dailydriver: en altijd trekkracht en power over. Heerlijk om een koerier met een 214 te zien zweten en aan het stampen is terwijl je nog ruim 70% vermogen over hebt?
monsieurleloure zegt
@dailydriver: je kan de 214 ook chippen naar 190 pk. Heb ik ook gedaan met mijn Vito 113
silenro zegt
@atrak: onverwoestbaar??? Ben je in de war?
tstile zegt
Het is duidelijk dat de heldere geesten in de bouw en tuinonderhoud een slimme zet hebben gedaan door hun mooie omzetten in deze economische piek te duurzaam te investeren in een prachtige Amerikaanse pickup :)
Regeren is vooruitzien!
wildewesten zegt
@tstile: allemaal wijs maar zo bouwen ze geen buffer op voor slechtere tijden en is het straks weer janken in de bouw
karhengst zegt
@wildewesten: ik denk dat je sarcasmedetector stuk is
In feite zeggen jullie hetzelfde.
mashell zegt
@tstile: ik geloof dat er nog nooit eerder iemand het woord duurzaam en Amerikaanse pick-up in de zelfde zin gebruikt heeft.
unknown234 zegt
Populairste bestelbusjes zijn de niet oplettende linkerbaanplakkende bumperklevende busjes
drdrift zegt
@unknown234: rij dan ook door of ga naar rechts!
karhengst zegt
@drdrift: Gaat niet, hij kleeft op m’n voorbumper!
hooesi zegt
Heeft Toyota niet eens genoeg ProAces verkocht voor een top10 notering? Slechte zaak, want de oude HiAces waren echt goed
Dickie zegt
@hooesi: hiace waren zeker goed echt Toyota waardig alleen waren toch wat kleiner dan een transporter of wat dan ook.
En vooral traag daardoor ook niet gekocht door zzp’er
hooesi zegt
@Dickie: ah thnks. Is dat met de nieuwe ProAce ook zo? Zag laatst eentje rijden, best een prima bus!!