Wat zijn de Italianen van plan?
Het huidige modellengamma van Maserati is, op z’n zachts gezegd, niet heel indrukwekkend. Ze hebben een GranTurismo die al ver over de datum is, een Ghibli die lastig concurreert met de Duitsers en een Quattroporte die ook toe is aan vernieuwing. De hoop ligt in de handen van de Levante, de eerste SUV van het luxemerk die enkele jaren geleden op de markt kwam.
Hoewel het portfolio van het merk nu niet zo denderend is, moet daar de komende jaren verandering in komen. Maserati heeft een vierjarenplan bekendgemaakt en laat zien met welke modellen ze gaan komen. Natuurlijk altijd onder voorbehoud, met die Italianen weet je het maar nooit.
Volgend jaar krijgen de Levante, Ghibli en Quattroporte een facelift. Maserati mag vooral kritisch naar het interieur gaan kijken. Vrijwel elke concurrent heeft een beter, moderner en sneller infotainmentsysteem dan de techniek die men nu gebruikt. Daarnaast is het de bedoeling dat er in 2020 een compleet nieuw model gelanceerd gaat worden.
In 2021 komt er een D-UV. Dit is een midsize SUV die onder de Levante gepositioneerd zal worden. De volgende verrassing komt in vorm van een nieuwe sportauto, een cabrio dit keer. Ook wil Maserati een nieuwe generatie GranTurismo gaan onthullen. De cabrio volgt in 2022. In dat jaar moet er ook een nieuwe generatie Quattroporte komen. Een jaar later, in 2023, is het de beurt aan de tweede generatie Levante.
Het zijn mooie plannen voor Maserati. Tegelijkertijd heeft het Italiaanse merk in het verleden voor de nodige vraagtekens gezorgd. De Alfieri hebben we tot op heden nog niet gezien en de GranTurismo was een paar jaar geleden al toe aan een nieuwe generatie.
911targa zegt
We kennen ze allemaal; kennissen met goede plannen en opschepperij wat ze allemaal gaan doen en bereiken. Ambitie is leuk, maar het moet wel vervat zijn in enig realisme.
olivier420 zegt
@911targa: Die plannen borrelen ook altijd op tijdens de vakantieperiode, net als nu bij Maserati .. :-)
tvr1974 zegt
@911targa: dat realisme hangt allemaal af van GELD . Als er geen investeerders zijn dan kan je nog zulke goeie ambities in automotive hebben maar zul je ze ook niet gaan halen.
Vraag is dus; is het moederconcern bereid die investeringen te doen.. en nog veel belangrijker misschien moet er is onderzocht worden door Maserati wie nou zo’n auto koopt en wanneer. Vroeger was Maserati een luxe merk met (super) snelle auto’s, vergelijkbaar eigenlijk met Aston Martin//Bentley.
Nu zijn ze ingehaald door o.a. de merken Mercedes, Audi, BMW maar ook door een aantal Japanse (Lexus / Infinity / Acura) merken en Britse/Amerikaanse (Jaguar o.a. maar denk ook aan bijv Cadillac of Chevrolet) die meer waar (en vooral betere specs)voor hun geld bieden.. Om die klanten weer terug te halen moeten ze dus zorgen dat hun specs/kwaliteit minimaal gelijkwaardig worden en dat voor een prijskaartje dat minimaal verschild tov de “nieuwe”concurrenten… Dus ze zullen naar hybride/elektrisch toe moeten om de specs te evenaren (DUUR!!) en dan ook nog is top kwaliteit (a la Aston / Ferrari / Bentley) interieurs moeten bouwen… Dus serieus werk aan de winkel… De tijd zal t leren, maar ik als Maserati liefhebber vrees toch echt een beetje…
ukbob zegt
@911targa: dat! Lijkt erop of dat Ene meneer Muller nu bij Maserati is aanbeland…
ozzytrk zegt
Kwijl nog steeds van de Gran turismo S, V8 bruller pff.. €38.000.-
MaartenD zegt
@ozzytrk: 38k voor een Granturismo S? Zeker bij jetcars?
nopetrolnofun zegt
@maarten020: neehoor, in duitsland kosten ze ook niet zoveel meer.
MaartenD zegt
@nopetrolnofun: tja, in Duitsland…met hoge KM stand, geen historie. Dan invoeren naar NL. Ik zou het niet aanraden…
reactief zegt
Dat jullie überhaupt nog de moeite nemen om deze plannen te delen…
reactief zegt
@reactief: offtopic: @rubenpriest: Ik stuurde deze link naar [email protected], maar kreeg hem terug. Ligt dat aan mijn mail, de link, of aan jullie mail?
https://www.nu.nl/binnenland/5972786/taakstraf-voor-negeren-waarschuwingslampjes-auto-en-veroorzaken-ongeluk.html
RubenPriest zegt
@reactief: jouw mail, want we hebben er tips over binnengekregen van anderen :)
granlusso zegt
Ik snap dat het even duurt om die auto’s te ontwikkelen, maar ik zou toch echt haast maken met die SUV’s om wat centen te kunnen gaan binnenharken.
hiostu zegt
@granlusso: Maar dan moeten ze wel goed zijn om dat te kunnen doen. Volgens mij loopt die Levante nog niet zo fantastisch.
str8six zegt
Ze hadden toch op een gegeven moment het idee om de EV-sport tak van FIAT te worden een aantal jaar geleden?
SpiderIV zegt
@str8six: ook al aangepast. Fiat’s focus op EV is Ducato en 500 ??
ibssr zegt
Tijdlijnmodellen tot 2023
2020
• M156 MCA – Quattroporte MCA
• M157 MCA – Ghibli MCA
• M161 MCA – Levante MCA
• M240 – SportGT MC V6 hybride
2021
• M189 Coupé – Nieuwe GT (ook BEV)
• M182 – D UV (ook BEV)
2022
• Nieuwe Quattroporte (ook BEV)
• M189 Cabriolet – Nieuwe GC (ook BEV)
2023
• Nieuwe Levante (ook BEV)
ook
• L4 2.0 in de MHEV- en PHEV-versies;
• V6 “Termoli” in progressieve vervanging van de V6 huidig product in Maranello, ook in PHEV-versie (zeker voor M240, maar ook de nieuwe modellen);
• Verbeterde V8 voor Ghibli MCA en Quattroporte
joosstra zegt
1. op z’n zachts gezegd > zachtst
2. De hoop ligt in de handen van de Levante > de hoop lag, want die Levante doet het ook niet bepaald denderend meer, en heeft nooit aan de verwachtingen voldaan. Helaas zijn ze bij Maserati een beetje hun focus kwijt. Ze willen teveel op Porsche lijken of ermee concurreren, maar dat is bij voorbaat een verloren zaak. Er onbreekt op dit moment bij Maserati een model dat je persé wilt hebben, waarvoor je in de rij moet gaan staan en een jaar moet wachten.
roberto zegt
Ik had eigenlijk wel de hoop gehad dat ze met een opvolger van de MC12 gingen komen.. :P
Dutchdriftking zegt
Als zustermerk van Alfa moeten we niet te veel hoop hebben. Wanneer je het kan betalen zullen de meesten nog altijd voor een Porsche gaan. Maar wel jaloers kijken natuurlijk wanneer er een witte Gran-cabrio langs komt met die fantastische V8.
unavailable zegt
@dutchdriftking: Je hebt gelijk maar juist daarom heb ik voor de Maserati gekozen. Of dat slim was? Niet echt maar het is qua beleving wel top. :-) Ik hoop echt dat Maserati iets van het plan waar kan maken.
Dutchdriftking zegt
@unavailable: Even gekeken naar je upload, ik ben nu officieel stikjaloers!
unavailable zegt
@dutchdriftking: Ooh, ik wist nog geen eens dat je dat kunt checken. #-)
Dutchdriftking zegt
@unavailable: Wanneer ik op je account klik zie ik je activiteiten en dus ook je uploads op Autojunk. Hier stond een Maserati tussen, dan is de rekensom snel gemaakt. Wijs ding!
unavailable zegt
@dutchdriftking: Thanks. Weer wat geleerd. Hahaha.
ArnoldH zegt
Hoop gebakken lucht. Je mag blij zijn met Maserati (en ook fiat en alfa romeo) als 10% van deze plannen er komen…
goodolddays zegt
Auto’s bouwen die niet uit elkaar vallen? Dat is het plan wat ze zichzelf moeten opleggen…
ibssr zegt
FCA heeft de ervaren Davide Grasso aangetrokken als COO en rechterhand van Harald Wester binnen de gelederen van Maserati. Ook is het team versterkt met topspelers vanuit Ferrari. Komt deze keer helemaal goed.
spykerboy zegt
Huidige Granturismo mag van mij zo blijven, alleen van binnen ff een update geven en klaar, mooist gestylde auto nog altijd in mijn optiek!
transaxleman zegt
Dit soort plaatjes met een tijdlijn en meerdere modellen heb ik al 1000x gezien van Maserati en Alfa, enige wat er elk jaar verandert is dat de jaartallen opschuiven, maar daadwerkelijk iets uitbrengen?
mp014 zegt
Als elon musk nu Maserati eens koopt of andersom dan krijg je volgens mij wat leuks op de markt! Dat geluid regelen we wel met een setje speakers ??