Naast Alfa Romeo en Maserati vertegenwoordigen ze bij FCA nog een aantal automerken.
Tijdens de FCA Capital Markets Day in Balocco (Italië) zal er het nodige applaus hebben geklonken tijdens de presentaties van Alfa en Maserati. Naast deze twee merken hadden ze echter ook nog wat te vertellen over de toekomst van Jeep en RAM. Opvallend is trouwens dat er voor Fiat en Chrysler geen plannen bekend zijn gemaakt.
Jeep
Bij Jeep willen ze de markt van de 4×4’s voor de volle honderd procent in handen gaan krijgen. Om dat voor elkaar te krijgen is uitbreiding van het huidige gamma noodzakelijk. De komende vijf jaar komt er een nieuw en kleiner model in het A/B-segment, er komt een nieuwe generatie Renegade en er komt een facelift voor de Compass. Ook komt er een nieuwe Cherokee, een Jeep Truck, een nieuwe auto in het E-segment en een gloednieuwe Wagoneer. De huidige Wrangler en de Grand Cherokee blijven de komende vijf jaar deel uitmaken van het gamma.
Iedere twee jaar wil Jeep een model lanceren. De komende vijf jaar mogen we zelfs 10 plug-in hybride Jeeps verwachten en vier volledige elektrische varianten. Voor Jeep breekt een spannende periode aan, want ze gaan in drie nieuwe segmenten verkopen. Ook bij Jeep zullen de plug-in hybrides een vervanger worden van de dieselmotoren.
RAM
De plannen voor RAM zijn wat minder spannend. Dit jaar was de presentatie van een nieuwe 1500. Verder bestaat het gamma van RAM op dit moment uit de Heavy Duty en de bestelbusjes Promaster City en de Promaster. De komende jaren komt er een TRX, een nieuwe generatie Heavy Duty, die weer veel snufjes van de 1500 gaat krijgen, en een nieuwe generatie Promaster.
Er is werk aan de winkel om van RAM een groter merk te maken. Wereldwijd is Ford de grootste op het gebied van pickups. Daarna volgen Toyota, Chevrolet en dan pas RAM. De toppositie gaan ze overigens nooit behalen. Het verkoopvolume van Ford is meer dan het dubbele in vergelijking met RAM.
Elektrificatie staat wel op de agenda van RAM, maar is nog niet zo van belang de komende jaren. Een volledige elektrische pickup is niet onderdeel van het vijfjarenplan tot 2022.
willeme zegt
Die Dodge Ram TRX is toch wel een hazenauto. Gewoon een Ram met Hellcat motor. Gelukkig zit er geen BPM op auto’s met grijs kenteken.
awesome zegt
@willeme: toch heb ik de Dodge altijd minder mooi gevonden dan de F150.
Ik opteer dan wel ‘gewoon’ voor de Raptor.
trustmeiamanengineer zegt
Klinkt allemaal goed die FCA plannen. Hopelijk gaan ze ‘t allemaal waar maken.
radeox zegt
(FC)A.
Bijzonder, de naamgevers van het concern worden niet genoemd.
Misschien wordt dat een voetbalclub.
Ik -als fiat liefhebber- vind het ontzettend jammer dat er nog geen nieuwe fiat modellen gepresenteerd zijn.
Het enige Europese merk dat al decennia lang kleine auto’s maakt die ik stuk voor stuk er leuk vind.
De ritmo, uno, tipo of panda, leuke en ook mooie auto’s. Zeker als je het vergelijkt met een polo, fiesta of Opel Corsa uit die tijd.
M’n pa had toen ik jonger was een uno’tje met de 1.5 motor, leuke rib-bekleding, een schuifdakkie en al elektrische ramen. Heerlijk autootje.
Zou het veel erger vinden als er geen FIAT’s meer gemaakt worden dan dat Alfa kopje onder gaat.
lincoln zegt
@radeox:
zelfs in de periode toen Fiat absolute brol verkocht ..
waren ze alsnog 100X beter dan de rest van de Italiaanse meuk ..
idd jammer dat ze dat als Zuid Amerikaans gelegenheids dingetje zien ..
lincoln zegt
Jeep en Dodge moeten het geld maken ..
Maserati en Alfa zijn eigenlijk allang en breed failliet ..
de63amg zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
alfapeter zegt
Geen nieuws over een Dodge Viper opvolger?
5cilinder zegt
@alfapeter: Er komt geen Viper meer
alfapeter zegt
@5cilinder: https://www.autoblog.com/2018/05/27/dodge-viper-future-production/
jack_abarth zegt
Wat voor Jeep is de rechtse op de header afbeelding? Die ziet er toch wel gaaf uit!