De opties voor Nyck de Vries in 2023 zijn eigenlijk best talrijk te noemen.
Het afgelopen weekend was een bijzondere voor Nyck de Vries. Hij reed op vrijdat VT1 in een Aston Martin. Een dag later kreeg hij te horen dat hij Alexander Albon mocht vervangen wegens een blinde darmontsteking.
Het is altijd even wennen natuurlijk, een nieuwe auto en een nieuwe omgeving. Dat niet alleen, het presteren in Formule 1 gaat gepaard met veel meer druk.
Opties Nyck de Vries in de F1
De Vries reed echter uitstekend en haalde twee punten binnen. Om met de woordvoerder van Mengvoeders United te spreken: Chapeau, Chapeau, Chapeau! Maar wat zijn nu eigenlijk zijn opties voor volgend jaar? En zijn er veel concurrenten? De meeste teams zijn al voorzien van coureurs. We nemen even de opties met je door. De percentages zijn uiteraard wetenschappelijk onderbouwde schattingen.
Alfa Romeo (5%)
Guynyou Zhou doet het vooralsnog uitstekend voor een rookie. Hij presteert naar behoren en scoort af en toe een puntje. Bottas is natuurlijk gepekt en gemazeld, die rijd je niet zomaar zoek. Het probleem voor Alfa (Sauber) is dat er nauwelijks Chinese sponsoren bijkomen. Op dit moment zijn dat er slechts twee. Tja, hoeveel zin heeft het dan nog? Nu is Zhou goed genoeg om op zijn eigen merites te rijden en brengen die twee sponsoren meer geld mee dan die van Nyck de Vries. Vandaar de kleine kans.
Haas (10%)
Bij Haas is Mick Schumacher zeker niet uit beeld, maar het is een lastig verhaal. Mick is bij vlagen snel, maar zeker niet consistent genoeg. Het is niet de nieuwe Schumacher, ondanks zijn achternaam. Zeker in vergelijking met Kevin Magnussen valt het een tikkeltje tegen. Kun je nagaan hoe slecht Nikita Mazepin was. Bij Haas gonsde de naam van Daniel Ricciardo, maar men schijnt huiverig te zijn naar zijn vorm a.k.a. neergaande spiraal. Mede dankzij de afgelopen race zou men Nyck in het vizier hebben.
Alpine (25%)
Bij Alpine is er een vacature nu Alonso én Piastri daar niet zullen rijden. Daar hebben ze een coureur nodig naast Esteban Ocon en De Vries zou daar prima passen. Zo’n nette en correcte jongen als De Vries kun je in principe overal naast zetten. De Vries zou ook zeker een goede optie zijn voor een jaar. Dan heeft Alpine iets ademruimte en kunnen ze in hun talentenprogramma kijken voor een opvolger.
Enig nadeel: met Ocon en De Vries zou Alpine dan twee Mercedes-protegés in dienst hebben, terwijl Alpine een eigen junioren-programma heeft. Het zou wel de tofste van de opties voor Nyck zijn: bij Alpine doe je bijna altijd mee om de punten en is een podium soms zelfs mogelijk. Ook zit er een compleet fabrieksteam achter.
Williams (65%)
Dan, tot slot, Williams zelf en die kans lijkt het grootst. Williams maakt gebruik van Mercedes-motoren en De Vries komt uit de koker van Toto, eh, Mercedes (anders klinkt het raar). De Vries is aantoonbaar sneller dan Latifi en Williams heeft het geld van de Canadees niet meer nodig nu Dorilton Capital erachter zit.
Latifi schijnt een enorm waterdicht contract te hebben, vandaar dat hij nu nog rijdt. Aan het einde van dit seizoen loopt dat contract dan eindelijk af. Williams-baas Jost Capito heeft al aangegeven dat hij interesse heeft om De Vries op te nemen in het team, maar dat het niet aan hem is en Nyck ‘meerdere verplichtingen’ zou hebben.
En met wie concurreert hij Nyck de Vries?
Normaal gesproken is er altijd een flinke aanwas qua coureurs. Dat is nu niet het geval. We bekijken de opties even.
Opkomende talenten
In de Formule 2 zijn er nog geen duidelijke winnaars. Drugovich is de kersverse kampioen met nog een race te gaan, maar echt overtuigen deed hij niet. Pourchaire lijkt een iets ‘snellere’ coureur te zijn, maar is niet geheel foutloos. Dan is daar nog Alpine junior Jack Doohan, die eigenlijk nog een jaartje moet rijpen in de F2. Alles daaronder is simpelweg (nog) niet goed genoeg.
Ryo Hirakawa en Gustavo Menezes zouden eventueel ook kunnen vanwege het bezit van een superlicentie, maar ook daarbij kun je afvragen of het ‘F1-materiaal’ is. Kortom, zoals Russell, Norris, Leclerc en dergelijke de F2 domineerden en aan de F1-deur klopten, is dat nu zeker niet het geval. Kansen dus voor Nyck.
F1-coureurs
Dan zijn er nog wat Formule 1-coureurs. De kans bestaat dat Mick Schumacher volgend jaar moet solliciteren. Daarnaast wordt Nico Hülkenberg in verband gebracht met een stoeltje bij Haas om diezelfde Schumacher te vervangen. Bij Alpine heeft Szafnauer bevestigt dat Ricciardo zeker op de shortlist staat. De Australiër zit volgend jaar namelijk zonder team. In vergelijking met Hülkenberg (35) en Ricciardo (82) heeft De Vries (27) zijn leeftijd mee. Als hij bevalt, kun je er nog een paar jaar mee vooruit.
Kortom, er zijn voldoende opties voor Nyck de Vries om volgend jaar Formule 1 te rijden. Natuurlijk, we kunnen de prestaties van de Fries relativeren, maar bij veel coureurs moet je je maar afvragen of deze het uiterste uit de auto kunnen halen. De Vries heeft het afgelopen weekend in elk geval al laten zien!
Sterker nog, hij wilde niet eens de auto uit:
Meer lezen? Stoelendans 2022, wij rijdt waar volgend jaar?
iannuzi zegt
Dus 105% kans op een zitje……
willeme zegt
@iannuzzi: er is ook 95% kans dat hij helemaal geen F1 rijdt.
peidur zegt
Formule 1 zou een prachtige optie zijn, maar liever zie ik dat De Vries een vast zitje zou krijgen bij Toyota in hun LMP1. De marktwaarde van De Vries is op dit moment hoog, maar nóg een Nederlander in de F1 zal niet meer Nederlanders doen kijken naar F1 of veel meer sponsoren aantrekken.
Wel heeft Nyck de afgelopen jaren laten zien dat hij beter is dan een zitje bij Jumbo-racing.
katoenboer zegt
Tijd gaat wel snel he, zo zit Riccardo bij Red Bull en nu is hij alweer 82.
roadster zegt
Volgens de F1 statistieken is de gemiddelde kwalificatiepositie van Schumacher dit jaar 12,94; van Magnussen 12,63. Finishpositie 13 tegenover 12,92. Hij doet het dus helemaal niet slecht t.o.v. Magnussen. Hulkenberg terughalen lijkt me niet erg zinvol, zo sterk reed hij niet. Ricciardo is zo terug gevallen, dat het wel een erg grote gok is hem nog een kans te geven. Latifi mag wel weg, is niet F1 waardig. Drugovich heeft een overeenkomst als reserve bij Aston Martin getekend.
chrisvis zegt
Net wat ik ook dacht…en als je dan de laatste 7 gp’s naar de cijfers kijkt heeft Mick zelfs de bovenhand op Magnussen…
harrie zegt
Drugovich heeft toch al een reserverijder contract getekend bij Aston Martin?
Allison Burgers zegt
Hülkenberg racet momenteel nergens actief toch? Hem terughalen als team is toch een beetje alsof PSV Arjen Robben zou terughalen omdat Madueke stuk is.
iphonistvongates zegt
Een goede sponsordeal met Jumbo de buurtsuper helpt ‘m op weg….och wacht effe 🫡
gregorius zegt
Wat hij ook doet, hij moet het ijzer smeden nu het heet is.
Er zijn genoeg coureurs die op papier snel zouden moeten kunnen zijn in een F1 auto, maar hun kansen hebben vernacheld. Zo heb je nog wel meer F-E en Indycar coureurs die in principe een goed palmares hebben en laten zien snel te kunnen zijn, maar hun plaatsje en kans in de F1 hebben verkwanseld.
Nu kwam, eindelijk voor NdV en hij heeft waarschijnlijk tot verbazing van velen laten zien dat hij zeer snel op snelheid zat en gewoon mee kon.
Op dit moment lijkt hij dus de makkelijkste vervanger (zonder aanpassings problemen), die de juiste papieren en drive heeft.
Ik zou verschillende mensen naar Alpine laten bellen om te kijken of je daar deze week nog een contract kan tekenen. Zo niet, gelijk bij Williams tekenen zodra het kan.
Bij kamp Ricc hebben ze ook opgelet en zien ze dat er een kaper is voor Alpine #2. Bij RB-AT zien ze ook dat het plannetje Herta met ene move van Gasly nu eventueel ook lastiger is (al weet ik nog steeds niet waarom je Herta moet halen; aangezien hij geen deuk in een pakje boter reed dit jaar, zijn 4e volle jaar in Indy).
Haas? Die gaan gewoon door met MSC. Hij komt steeds meer in de groove (of Magnussen valt echt terug) + dat MSC al eerder heeft laten zien dat hij in jaar 3 toch goed gaat rijden.
MaartenD zegt
Het verhaal van Herta is toch duidelijk, Amerikaan dus commercieel heel interessant
dawwg zegt
Als ik Haas was, had ik K-Mag gewoon dag gezegd en Nyck gehaald …
MaartenD zegt
Hoewel ik het heel leuk voor hem zou vinden zie ik het niet gebeuren, De Vries een zitje voor een seizoen F1
Turbo S zegt
En waarom niet. Hij heeft zondag indruk gemaakt. Indruk die ik niet snel iemand anders zie maken die op dit moment geen F1 rijdt.
Wat mij betreft verdient hij het gewoon. Vergelijk zijn prestatie maar eens met de prestaties van Hülkenberg toen die moest invallen. Die was nog wel een ex F1 coureur, maar kon bij lange na niet zo imponeren als dat de Vries dat deed.
Ik denk dat Williams ook een goed team voor hem zal zijn. In handen van een goede coureur is dat al een tijdje niet meer de slechtste auto van de grid. Bovendien zijn ze prestatiegericht en niet meer afhankelijk van pay drivers sinds het team van Dorilton is. Kortom een team dat nog flink kan groeien met de juiste mensen op de juiste plaatsen.
MaartenD zegt
verdienen en krijgen zijn twee verschillende zaken. De tijd zal het leren. Ik hoop dat ik ongelijk krijg.
ahs1979 zegt
Hoedtik voor de Theo Maassen referentie! “Waarom mocht jouw dochter wel naar de Mavo, Henk?”
Calimero zegt
Als het inderdaad allemaal zo positief is dan zou ik in zijn geval meteen bij Williams inschieten.
En als Nyck dan inderdaad een constante en erg snelle coureur is dan kan hij over een aantal seizoenen door naar het “Moederteam” om het stoeltje van Hamilton daar over te nemen en naast Russel de eer voor dat team verdedigen.
Hij zou dan ook meteen de traditie voort zetten van een Williams coureur die een aantal seizoenen later bij AMG Mercedes rijd.