We nemen weer een lijstje met auto’s door die volgend jaar in aanmerking komen voor de Youngtimer-regeling. Dit zijn de nieuwe youngtimers voor 2021!
Het is weer de tijd van het jaar. Het zit er namelijk bijna op. Binnenkort is het november en dan is het slechts nog één maandje voordat 2021 aanbreekt. Maar heeft 2021 wat voor ons in petto? Jazeker! Daarom hebben we een lijstje met de nieuwe youngtimers voor 2021.
Er komen weer een lading auto’s aan die in aanmerking komen voor de Youngtimer-regeling. Dat zijn auto’s die we al jaren kennen, maar nu eindelijk zakelijk te rijden zijn tegen een lager bijtelling tarief: 35% van de dagwaarde.
Vroeger moest je in een Volvo 244 rijden om er van te kunnen genieten, maar tegenwoordig kun je kiezen uit een hele hoop interesante auto’s. Normaliter zijn dikke Duitsers erg populair, dus die staan er ook in. Maar omdat we een obsucuur geval ook wel kunnen waarderen, zullen we die ook meenemen in dit overzicht.
Het gaat hier om auto’s die geïntroduceerd zijn in 2006. Op deze manier rijd je zo ‘fris’ mogelijk tegen 25% bijtelling over de dagwaarde. Je hebt in dit geval altijd te maken met een auto uit het eerste bouwjaar. Mocht je dat geen verstandig idee vinden, check dan onze youngtimer overzichten van voorgaande jaren:
Dan gaan we nu verder met de nieuwe youngtimers voor 2021:
Chevrolet Epica (V250)
Wat is het?
We beginnen het lijstje met nieuwe youngtimers voor 2020 met een spotgoedkope aanbieding. Een crisis 5 Serie. Een budget-taxi met zescilinder lijnmotor. Het is duidelijk dat het design van de koplampen geïnspireerd is op de 5 Serie (E60).
Wat is er zo bijzonder aan?
Er zit een zescilinder lijnmotor in!!!! En collega @Loek zou er stiekem eentje willen hebben.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Alles met een benzinemotor, de diesel is namelijk een rauwe viercilinder.
Wat kost een redelijk exemplaar?
3.000 euro en dan hoeft het niet eens verschrikkelijk te zijn. Althans, dan is ‘ie nog redelijk ‘fabrieksnieuw’. Die lijmlucht hoorde erin te zitten.
Volkswagen Eos
Wat is het?
Een superluxe Golf cabriolet. Een cabrio met hardtop met glasdak.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is typisch zo’n Volkswagen die uitstekend een sub-premium alternatief is: qua afwerking en materialen doet het niet veel onder voor een Audi of BMW. Zeker de luxe uitvoeringen.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De 1.6 met handbak is traag, maar relatief betrouwbaar en goedkoop te rijden. De 2.0 TSI met DSG transmissie is op papier uitstekend, maar de natte droom van de lokale garagehouder. Doe daarom ‘verstandig’ en kies voor de 3.2.
Wat kost een redelijk exemplaar?
5.000 euro voor een 1.6, een nette 3.2 kost het dubbele.
Cadillac BLS
Wat is het?
Een Saab 9-3 met een iets ander front en een goedkoper interieur.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het heeft helemaal niets met een Cadillac te maken. Alles schreeuwt Saab. Omdat niemand een BLS kent, zoekt niemand ze op. Ze zijn ook onverkoopbaar. Maar omdat het een Saab 9-3 is, is het een heel erg fijne auto. Terwijl Saabs 9-3 best prijzige auto’s zijn in deze categorie, is het heuglijk nieuws dat de identieke BLS nu behoort tot de Youngtimers voor 2021.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Eerlijk gezegd: ze zijn allemaal goed. De 2.0T is perfect qua power en verbruik. De 1.9 is een fijne diesel voor als je veel kilometers maakt. De V6 is een beetje overkill, maar maakt het wel een leuke sleeper.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 5.000 euro pik je er al een exemplaar met minder dan een ton op de klok. Wel afschrijven naar de oud-ijzerprijs.
Volvo S80
Wat is het?
De Volvo S80, een van de meest belegen auto’s ooit gebouwd.
Wat is er zo bijzonder aan?
Ondanks de Ford-genen, is het geen strak sturende auto. De styling is dermate understated, dat je niet ziet dat het een 5 Serie concurrent is. Superfijne stoelen en vaak een rijke uitrusting.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De 3.2 atmosferische zes-in-lijn past het beste bij het karakter van de auto. De vijfcilinder diesel is rijk, de 4.4 V8 is een aparte motor, maar is niet echt snel noch spectaculair. De 2.5 vijfcilinder is de meest verstandige keuze. het zijn allemaal prima nieuwe youngtimers voor 2021, eigenlijk
Wat kost een redelijk exemplaar?
Vanaf 8.000 euro vind je een 2.5T, een mooie 3.2 is ietsje duurder. Een V8 is minimaal 10 mille.
Ford S-Max
Wat is het?
In feite is het een Mondeo MPV. Een grote MPV met een sportief randje.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is in feite de enige MPV die echt leuk stuurt. De besturing is direct en biedt best veel gevoel. De wegligging is uitmuntend: heel stabiel, doch comfortabel. Daarnaast is het ook een praktische auto.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Sowieso de 2.5 vijfcilinder turbo. Die kun je redelijk eenvoudig kietelen naar 300 pk/500 Nm. Een van de leukste zevenzitters ooit gebouwd. Vergeet de diesels, die zijn knaak. De 2.0 is prima, de 2.3 is beter, maar wordt pas in 2022 een youngtimer.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Vanaf 1.000 euro vind je ze al! Maar dat zijn in de soep gelopen diesels. Voor 7.500 euro heb je een fraai onderhouden Turbo met weinig kilometers. Het liefst met 20” wielen en de MS-Design bodykit.
BMW 3 Serie Coupé
Wat is het?
Een tweedeurs uitvoering van de BMW 3 Serie. In tegenstelling tot de voorgaande generatie ziet het model er nu ook echt anders (en fraaier) uit.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is de laatste generatie 3 Serie Coupé die BMW ooit heeft gebouwd. Vanwege marketing. Ook de laatste met hydraulische besturing (in de 335i en 335d), de laatste met atmosferische zescilinder en de laatste met fraaie styling.
Welke uitvoering moet ik nemen?
In 2006 was de keuze beperkt. De 330i is het meest ‘BMW’, want een atmosferische motor. De 335i is een fijne auto inclusief fijne besturing, maar de motor is niet erg betrouwbaar. De 335d is een waar monster en verrassend betaalbaar. Vermijd versies met xDrive. Wil je vierwielaandrijving, koop een Audi. Het xDrive systeem is bizar zwaar, snoept veel koppel weg en is mechanisch gezien vrij broze en gevoelige techniek.
Wat kost een redelijk exemplaar?
In Duitsland kun je een prima 325i met minder dan anderhalve ton op de klok vinden voor 8-9 mille. Een mooie 330i M Sport met weinig kilometers doet alsnog 15 mille. Sowieso waren M-Sport pakketjes niet zo populair toen.
Mazda CX-9
Wat is het?
De grootste Mazda crossover. De Mazda CX-7 met 2.3 Turbo kwam rond dezelfde periode uit. Een goede optie voor als het iets minder mag zijn.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het ding is enorm. De V6 is enorm. Sterker nog, de auto was zo groot dat Mazda geen mogelijkheid zag om de auto aan te bieden op de thuismarkt.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Er was er maar eentje. Een V6. Mazda was wel zo sympathiek om die uitvoeringen helemaal af te laden met uitrusting. Dus in tegenstelling tot een Duitse SUV kun je niet per ongeluk een kaal exemplaar tegenkomen. Ze hebben allemaal, leer, navigatie, mooie wielen et cetera. Ook wel eens lekker.
Wat kost een redelijk exemplaar?
10.000 euro en je hebt een youngtimer die nog eenvoudig 10 jaar mee kan gaan.
Honda Legend (KB1)
Wat is het?
Een Honda Legend. De grootste, meest luxe en prestigieuze Honda sedan ooit.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het apparaat was écht heel erg goed. Maar niemand keek er naar om. Was destijds zijn geld dubbel en dwars waard, nu helemaal. Honda stopte al zijn kennis en kunde in een heel anonieme sedan van het formaat Audi A6.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Er was er maar eentje, een 3.5 V6 met 300 pk en vierwielaandrijving plus een automaat. Houd er rekening mee dat deze uitvoering niet heel erg snel is en het verbruik exorbitant. Betrouwbaarheid is uitstekend.
Wat kost een redelijk exemplaar?
In Nederland is de Legend vrij lastig te vinden. Vanaf 10.000 komen de nette exemplaren bovendrijven.
Alfa Romeo Brera (939D)
Wat is het?
Een Coupé-versie van de legendarische Alfa Romeo 159. Ontworpen door Giugiaro. Er is ook nog een open versie van, de door Pininfarina aangepaste Spider.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is een van de weinige coupé’s waarbij sportiviteit overboord is gegooid. Het is namelijk geen sportieve auto. Althans, niet in basis en al helemaal niet met de vroegere exemplaren. Het exterieurdesign en het fraaie interieur zijn redenen voldoende om er eentje te kopen.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De fijnste is de 2.4 JTD, deze diesel pas perfect bij het karakter. De 2.2 is niet echt bijzonder, maar voldoet. De 3.2 mist Alfa magie en is bijzonder zwaar. U ziet: voor de motoren hoef je het niet te doen, alhoewel de V6 het meeste cachet (en vermogen) heeft)
Wat kost een redelijk exemplaar?
Een nette Brera met niet al te veel kilometers moet niet meer dan 10.000 kosten. Diesels kunnen dusdanig goedkoop zijn dat het ook met 15k per jaar interessant is.
Opel GT (B)
Wat is het?
Het is in feite Saturn Sky Red Line, dat weer een Pontiac Solstice GXP is met een ander koetswerk. Een tweezits roadster met kleine kofferbak, lange motorkap en achterwielaandrijving.
Wat is er zo bijzonder aan?
Ondanks de Opel-logo’s heeft het weinig met een Opel te maken. De motor is een rauwe doch potige EcoTec. Ja, de GT is een stuk sneller dan een MX-5, maar mist verder alle finesses. Wellicht dat je met een beetje modificeren de auto kunt verbeteren.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Er was er maar eentje. Als je er een zit met een 177 pk sterke 2.4: dat is een import Saturn met Opel-logo. Om met Tunahan Kuzu te spreken: trap er niet in!
Wat kost een redelijk exemplaar?
Vanaf 12.500 kun je prima GT’s vinden, daaronder heb je te maken met particuliere verkoper en/of hoge kilometerstanden.
Citroen C6
Wat is het?
De laatste kans-limousine van Citroën. Was veel te eigenwijs voor het grote publiek. Was niet eigenwijs genoeg voor verstokte Citrofielen.
Wat is er zo bijzonder aan?
In 1999 verscheen de C6 Lignage concept, in 2006 volgde ein-de-lijk de productieversie. Het is een zeer bijzondere auto. Een design-statement pur sang. Een geweldig fijne en excentrieke auto.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De 3.0 V6 benzine is bijna niet te vinden, de 2.7 diesel past het beste bij de auto. Wat kost een redelijk exemplaar?
Die beginnen vanaf zo’n 10 mille, maar met een lagere km-stand ben je zo 15 tot 20 mille kwijt.
Een hele hoop gigantische Mercedessen
Wat zijn het?
Een lijstje over Youngtimers is niet compleet zonder een Mercedes-Benz. Het liefst een aantal. In 2006 kwam er een lading enorme Mercedessen aan. De ML was er al in 2005, maar de grotere GL kwam in 2006 erbij. Ook de R-Klasse en R-Klasse LWB konden toen besteld worden. In principe zijn de ML, GL en R-Klasse allemaal dezelfde auto. Ze zijn allemaal als Gerard Joling: een tikkeltje fout, maar wel leuk. Ook komt het trio vrij fris over, ondanks dat je aan de ingewanden kunt zien dat de jaartjes beginnen te tellen.
Wat is er zo bijzonder aan?
Je hebt gewoonweg heel erg veel auto voor relatief weinig geld. Qua verbruik, onderhoud, verzekering en motorrijtuigenbelasting zijn ze erg prijzig. Het zijn grote, familievriendelijke reuzen. Ook hier: vooral heel erg veel comfort, geen sport.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De 3-liter zescilinder diesel met automaat is de beste combinatie qua comfort, prestaties, verbruik en kosten. De V8 is nauwelijks sneller ‘in real life’ en zuipt enorm. De V8 diesel in de ML en GL is ‘lachen’ en machtig, maar ook duur. De V6 benzine is minder prettig dan de diesel en dorstiger.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Ze zijn enorm ongewild. Een GL valt nog in de smaak bij mensen die de 4WD-capaciteiten kunnen waarderen (of het stoere uiterlijk). Werkelijk niemand wil een Mercedes R-Klasse.
Lexus LS460 (USF40)
Wat is het?
De Lexus LS460, voor als een Honda Legend niet voldoende is.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is een van de meest geraffineerde, comfortabele en stille auto’s uit zijn tijd. Oh ja, het apparaat is enorm. Ondanks de V8 is de auto absoluut niet sportief of leuk om te rijden. Wel een geweldige auto om in gereden te worden.
Welke uitvoering moet ik nemen?
In principe is de LS460 prima, de hybride kwam pas later en is duidelijk zuiniger doch complexer. Als je niet te veel rijdt, altijd de 460 nemen.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Een beetje afhankelijk van de kilometerstand. Wil je niet meer dan anderhalve ton, dan kom je uit op zo’n 15.000 euro exclusief importkosten.
Audi S6
Wat is het?
Je zou kunnen denken dat het een M5-concurrent is, omdat het een premium E-segment sedan is met V10. Niets is minder waar. Het is een rare combinatie van temperament en behoudendheid. Nieuw was het een lastige propositie, maar nu de Audi S6 een nieuwe youngtimer voor 2021 is, wordt ‘ie ineens erg interessant.
Wat is er zo bijzonder aan?
De V10 is best krachtig, maar de S6 is ook erg zwaar en heeft een nogal trage automaat. De balans is heel erg Autobahn: zeer stabiel en een tikkeltje te hard gedempt en geveerd. Werkt ook in de regen. En de sneeuw.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Er is keuze uit een sedan en een Avant. Die sedan is stiekem heel erg fraai met zijn aflopende daklijn, de Avant is praktischer en past bij het praktische karakter van de auto.
Wat kost een goed exemplaar?
Hier begint de uitdaging. Een S6 kun je al vinden vanaf minder dan 10 mille. Dan heb je altijd heel erg hoge kilometerstanden, wat optische imperfecties en de Bermudadriehoek van het onderhoudsboekje. Geef liever wat extra’s (lees, het dubbele) uit aan een frisser exemplaar waarvan bijvoorbeeld de kettingspanners vernieuwd zijn.
Mercedes-Benz CL (C216)
Wat is het?
Een Mercedes-Benz, de ultieme rijdende expressie van elke kermis-directeur. Een coupé die weigert sportief te zijn, ondanks AMG uitvoeringen. Uiterst gevoelig voor foute tuning en te weinig onderhoud.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is een CL, een enorme S-klasse coupé, maar dan met een afwijkende naam en afwijkende styling. Het is voor mensen die het betere kluisgevoel kunnen waarderen, maar een sedan te oubollig vinden een SUV veel te ordinair.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De CL500 had een basisblokje: een 5.5 liter V8 met 388 pk en die is eigenlijk meer dan voldoende. Wil je power, kies de CL600. De AMG-uitvoeringen zijn nog iets te fout, maar erg dik. Zolang je voldoende geld hebt voor onderhoud, kun je geen verkeerde keuze maken.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Rond de 15.000 euro beginnen de eerste modellen in aanmerking te komen. Over het algemeen is een beetje extra investeren voor minder kilometers of betere documentatie, iets dat zich automatisch terug betaalt.
Jaguar XK (X150)
Wat is het?
Een Britse coupé zoals alleen Britten een Coupé kunnen maken. Dus met een bloedmooie koetswerk, een tikkeltje vuige motor en uitstekend onderstel dat zowel comfortabel is als uitnodigt om een robbertje te stoeien. De fraaiste nieuwe youngtimer voor 2021.
Wat is er zo bijzonder aan?
De auto is opgetrokken uit aluminium. De XK is dan ook relatief gezien heel erg licht. In vergelijking met de huidige F-Type is de XK een stukje ruimer, praktischer én veel lichter.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Het maakt niet uit. Zowel de cabrio als de coupé zijn briljant. De Cabrio is een uitstekende cruiser. Een soort Mercedes SL, maar dan met stijl. De coupé stuurt heel behoorlijk voor zo’n auto.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Minimaal 20 mille moet je wel meenemen. Voor 30.000 zijn er nette exemplaren te vinden.
henkp1 zegt
Nou nou, wishfull thinking.
Ik zie hooguit voor die BMW, Alfa Romeo, Opel, Citroën C6 en de Jaguar een toekomst als klassieker. Rest is hooguit geinig, maar meer ook niet.
Variomatic zegt
@henkp1: gaat niet om klassiekerstatus maar om goedkoop op je zaak te rijden (35% bijtelling dagwaarde ipv 22% nieuwwaarde)
En @willeme: ‘goedkoop te leasen’ gaat hier niet op: geen leasemij die 15 jaar oude auto’s verleased, toch? Je koopt zo’n ding gewoon op je éénmanszaak of BV en prive gebruik dan à 35% dagwaarde (lees: waarde in economisch verkeer, dus aankoopprijs, niet (de vaak een stuk lagere)koerslijst-prijs)..
Variomatic zegt
@henkp1: en ps: ging het wel om klassiekerstatus/collectors items dan vergeet je de S6 vanwege z’n brute V10, dat komt helaas nooit meer terug in die klasse, vrij unieke auto..
gregorius zegt
Echter, van de RS6 zie je er nog genoeg (ook V10 natuurlijk, meer pktjes); die houden de eigenaren levend en was ook echt een leukere auto.
wimof zegt
Als (oud) Audi dealer zou ik een misschien wel een algemene opmerking kunnen/willen plaatsen.
Neem nu een RS6 prachtige wagen met een prachtige mekaniek. Die mekaniek in stand houden kost geld, zeer veel geld. Denk hieraan als je 20.000 € op tafel legt voor een exemplaar.
Informeer zo eerst naar de prijs van een paar keramische remschijven voor je er zo ééntje uit Duitsland wil importeren
Ik durf te vermoeden dat dit ook opgaat voor de andere merken met een fijne motor in.
Stellantis rules the sky zegt
Als je een Lexus neemt, zou ik een GS doen. Vergeet niet welke onderhoudskosten sommige van bovenstaande modellen met zich meenemen en 35% bijtellen over een dagwaarde van 15-20k is ook niet gering naast de ook niet malse aanschafwaarde voor een auto van 15 jaar oud.
Klinkt allemaal super veel van de genoemde opties maar heel rationeel is het niet.
vaakbenjetebang zegt
Werkelijk niemand wil een R-Klasse? Nou ja, ‘willen’ is een groot woord, maar ik zie er mezelf ooit wel eentje hebben om de kar-met-auto mee te trekken en gereedschap, een krik en een set velgen met banden in mee te slepen.
Robert zegt
@vaakbenjetebang: die R Klasse is en blijft toch een bijzondere verschijning. Ga je er actief naar op zoek, dan kost -ie óf de hoofdprijs óf hij wordt aangeboden met als ondertitel ‘for export only’. Er rijdt er nog een rond bij mij in de omgeving en ik vind het persoonlijk een heel geslaagd concept: qua comfort en ruimte een van mix tussen E Klasse en S Klasse met de hoge zit van een (1e/2e gen.) A Klasse. Maar ook als youngtimer met 35% bijtelling zullen de running costs redelijk draconisch zijn. Al geldt dat denk ik voor het gehele lijstje hierboven, m.u.v. de Ford en die Korevrolet Epica.
Een stille bewondering heb ik trouwens ook voor de Honda Legend. Ik reed zelf in een Accord toen dit type op de markt kwam; één motortype (V6) en één uitrustingsniveau (álles) en maar één optie: de lakkleur. Ik heb wel eens gelezen dat er in Nederland maar iets van 23 stuks van zijn verkocht, buiten de dealerexemplaren om.
@willeme: geweldig lijstje!
vaakbenjetebang zegt
@RRRobert: het nogal exorbitante eigengewicht van zo’n R-klasse maakt het een duur ding om ‘zomaar’ te hebben staan dus zo’n vaart zal het hier niet lopen. Maar inderdaad, de prijzen zijn vreemd. Voor 3 tot 4k zie je er wel eens eentje te koop staan met een ton of 3, 4 op zijn nek ‘voor de export’, terwijl een vergelijkbare auto met slechts 2 ton op de klok ineens 9k ‘doet’. Heel vreemd.
pa045 zegt
@vaakbenjetebang: Fiat heeft ook eens iets aparts gemaakt ( in ieder gebal iets dat niet begrepen wordt). Wordt nu de lelijkste auto ever genoemd. En zo een R is echt lelijk. Maar er zit een ster op. Dus cool..
vaakbenjetebang zegt
@pa045: als ik met vrouw en kinderen gestraft zou zijn, kocht ik een Multipla JTD als gezinscontainer. Briljant ding! Wel eentje van voor de facelift natuurlijk. Wenn schon, denn schon…
lekbak zegt
@vaakbenjetebang: als de wegenbelasting niet zo belachelijk was had ik het overgrote deel van de kilometers in een klein koekblikje gemaakt en had er een r-klasse in de garage gestaan voor als er ruimte en vermogen nodig is. Ik vind het ronduit geniale dingen, maar ze verbruiken me wat te veel als dagelijks vervoer.
alloallo zegt
Stiekem heb ik een voorkeur voor de CX9! De Mercedes CL is ook leuk
moveyourmind zegt
Mooi lijstje! Het is de meeste modellen bijna niet aan te zien dat ze alweer bijna vijftien jaar geleden op de markt zijn gekomen. Die Legend is wel één van mijn favorieten. Nog een echt mooie Honda met een erg mooi interieur.
marco22 zegt
@willeme Zoek eens op Youtube naar de S80 V8 en de S80 3.2. Wat je schrijft is namelijk precies andersom ;-)
Maar doe mij een R 350 CDI Lang on tha side!
rs18011 zegt
Ik vind de CL nog zo mooi ogen, cl 500 donker blauw of zilver. Geen amg pakket is een heerlijke luxe sloep wat niet te oudbollig overkomt.
jppr zegt
Oh die S-max. 7 jaar geleden een 2.5 met MS design pakket aan moeten schaffen uit nood (de A4 2.0tfsi bood geen plek aan 3 maxi cosi’s) en geen moment spijt.
Zoveel leuker dan die Audi, zelfs leuker dan de F20 M-sport die we tegenwoordig voor de kilometers hebben. Hij is inmiddels zwaar gehavend aan zowel binnen als buitenkant maar de volgende eigenaar wordt de sloop.
Dizono zegt
Leuk, die 35 procent bijtelling over de dagwaarde, maar vergeet de jaarlijkse BTW-correctie van 1,5 procent van de catalogusprijs niet als je ook de BTW van je autokosten wil aftrekken. Komt nog bij dat je occasions doorgaans koopt als margeproduct, je kunt bij aanschaf dus geen BTW terugvragen. Daarentegen ben je zelf als ondernemer bij verkoop wél BTW plichtig, die margeregeling kun je alleen gebruiken als autohandelaar. Tada, 21% extra afschrijving. Vertellen ze je nooit. Er wordt altijd maar gedaan alsof het een soort wonderregeling is om dikke bakken te rijden, maar da’s echt niet waar.
Ik rij m’n ouwe V70 op gas van 3 mille ook zakelijk, maar da’s vooral voor het gemak van geen registratie bijhouden.
ouwedibbes83 zegt
@Dizono: goede toevoegingen! Even checken of ik je volg; bv een E92 van 60K catalogus waarde resulteert in BTW correctie van 900 EUR (1,5%), dus zul je een ruime 5.000 EUR aan autokosten (incl BTW) moeten maken om de correctie te “compenseren”.
Brandstof valt ook onder die autokosten, dus rij je veel in niet zo zuinige youngtimer, dan kom je er wel.
Variomatic zegt
@ouwedibbes83: of je trekt de btw dus niet af, dan heb je die correctie ook niet.
ouwedibbes83 zegt
@variomatic: goed punt
vonklausenburg zegt
Youngtimer… ik zie alleen jonge, moderne auto’s. Een Volvo 850, dat is een youngtimer!
SimonMc zegt
“Wat is het?
Een Saab 9-3 met een iets ander front en een goedkoper interieur.”
Ouch. Ik heb nu een Saab 9-3 uit 2004, en de kwaliteit van het interieur is toch merkelijk goedkoper dan m’n vorige Saab 9-5, uit 2001. Afgebladderde knoppen van radio en klimaatregeling, zelfs die van het handschoenenkastje moest er aan geloven. Ook dat plastieken gedoe dat de handrem moet voorstellen, voelt allemaal heel fragiel aan, maar esthetisch begrijp ik het wel.
Het is ook mijn eerste auto ooit waar ik roest op ontdekt heb ( onder het kofferdeksellogo warempel ) en in de greppel onderaan de achterruit. Alhoewel dat laatste misschien wel te wijten valt aan het feit dat ie bijna 2 jaar heeft buiten gestaan, zonder dat er iemand naar heeft om gekeken.
toniominestrone zegt
Bij mij is een youngtimer een auto ouder dan 15 jaar waar iets uitzonderlijks aan kleeft, denk aan gelimiteerde oplage of een speciaal merk zoals Alpina, niet van die 13 in een dozijn modelletjes die straks geen drol meer waard zijn of je moet zo’n auto geconserveerd wegzetten met een lage kilometerstand.
Robert zegt
Tja, da’s één manier om het zo te zien. Voor mij is élke auto ouder dan 15 jaar al een youngtimer, op het moment dat een ‘normale’ verschijning in eens van de aardbodem verdwenen lijkt. Meestal geëxporteerd of gesloopt dus.
D’r woont bij mij in de straat een jongen die z’n roestende Astra (bj.’94) niet meer door de apk kreeg en deze gewoon heeft vervangen door een Nissan Sunny van ook al weer 23 jaar oud. (Wat.Een.Baas.) Da’s voor mij net zo veel een youngtimer als het fraaie maar redelijk exclusieve rijtje hierboven, want ook die zie je maar zelden meer.
Variomatic zegt
@toniominestrone: ook jij verwart hier youngtimers in de zin van potentiële collectors-items met de fiscale ‘youngtimer’ regeling! Twee totaal verschillende dingen..
toniominestrone zegt
@variomatic: Dan lees je niet goed,het is MIJN mening.
Variomatic zegt
@toniominestrone: nou, ik zou zeggen: stuur een boze brief naar de belastingdienst hierover ;-)
karhengst zegt
“Youngtimer” klinkt voor mij in de regel ook als een eufenisme voor oude bak. Maar zeg nu zelf, als je deze lijst ziet dan staan er toch een stuk meer modellen bij die een grijns op je gezicht zouden brengen bij het rijden dan het gemiddelde leaseblik wat er nieuw op kenteken wordt gezet?
Saaie bakken met veel te dikke motoren, carrosserievormen die je nauwelijks nog ziet, lekkere sloepen die onthaasten in plaats van inzeten op “sportief weggedrag”. Het mogen oude wagens zijn, het is een leukere lijst dan de top 10 van 2020.
rikv99 zegt
Zal wel aan mij liggen maar een R500 4matic of de R63 amg (die zijn trouwens facking duur nog!) lijken mij heerlijke (vakantie) wagens. Voor een kleine 25k heb je er een uit duitsland met maar 23k op de klok. Een minivan met een V8, waar zet ik mijn handtekening? ;)
mp014 zegt
@rikv99: kijk zo denk ik er dus ook over! En stiekem zou ik dan zelfs voor die 63AMG gaan! Ware klasse, enorm comfort, gedistantieerd en heeeeel erg snel!
Leuk met de caravan erachter ?
rikv99 zegt
@mp014: probleem met de 63 is dat ik er op mobile.de maar 1 kan vinden. En die moet bijna het dubbele kosten van een 500 met minder kilometers.
993carrera4s zegt
Leuk lijstje elk jaar! Zou zelf voorzichtig zijn om een dure youngtimer te kopen. Regeling zal ooit afgeschaft worden en dan zijn ze niks meer waard.
mashell zegt
Denk je? Deze regeling is alleen maar interessant voor een handjevol kleine ondernemers MKB baasjes of ZZPers die een oudere dikke auto op de zaak willen rijden. Dat lijken me er niet zo ontzettend veel.
lekbak zegt
@mashell: ik denk dat je je daarin vergist. Er zijn honderdduizenden “ondernemers” in Nederland. Dat zijn stiekem een hele hoop potentiële kandidaten. Met name de premium auto’s met lage km standen zijn populair vanwege hun youngtimer status.
993carrera4s zegt
@lekbak: Er wordt over gespoken in Den Haag iig. Het zijn natuurlijk alleen maar oudere onzuinige auto’s, een doorn in het oog bij de groene jongens daar.
993carrera4s zegt
En ik mis de facelift W211 mercedes E klasse. Ook de eerste E63. Dat wordt een populaire youngtimer.
kasteel zegt
Bij de GL is overigens de V8 benzine wel echt aan te raden, de diesels lopen ook 1 op 8-10; maar de loop, het koppel en vermogen van de V8 benzine is zoveel mooier en beter. Tevens ‘win’ je er wat MRB mee :)
Dutchdriftking zegt
Oef, de S6 met V10, helaas zelf twee linker handen, en als je zelf niets kan loop je helemaal leeg op zo’n auto. Maar ik kijk er iedere maand voor. Net als de S8 V10 overigens. Weet iemand of een Jaguar XK iets minder complex in elkaar zit? Ooit als auto voor er bij….
KEV9 zegt
Jammer dat de C6 niet meer gemaakt wordt, anders had het niet een Espace maar de C6 met de 2.7 v6 diesel geworden. heerlijke auto, supercomfortabel met een door en door betrouwbare dieselmotor.
ronaldotour zegt
@willeme ik mis een leuke youngtimer met grijs kenteken.
Dan heb je nog meer voordelen.
Zodra leuke auto’s youngtimer worden schieten de prijzen omhoog en worden ze met bosjes voor een prikkie geïmporteerd en met grove winst doorverkocht.
Het is wellicht slim om er een van 13 of 14 jaar oud te kopen en dan wachten op zijn 15e verjaardag
Variomatic zegt
@ronaldotour: dat moet je alleen niet doen als je een éénmanszaak hebt, je kunt de auto dan later niet meer schuiven van privé naar zakelijk (‘keuzevermogen’). Met een BV kan dat wel.
En gelukkig staan er in de rest van Europa nog zoveel mooie 15+ auto’s te koop voor normale prijzen dat je niet afhankelijk bent van dat soort prutser-handelaren hier in NL.. maar de markt is hier in NL zelf wel wat verpest door dat soort lowlife goudzoekertjes, ja..
ronaldotour zegt
@variomatic: Daar heb je een punt. Gelukkig is er ook nog de bijtelling over de werkelijk gemaakte kosten en die is ook een stuk lager. Dan kun je met een eenmanszaak altijd kiezen wat het voordeligste is
lekbak zegt
@variomatic: als je bereid bent om wat extra eigenaren op je kenteken te hebben kan je daar wel wat aan doen. Kwestie van een paar maandjes overschrijven naar een ander.
Variomatic zegt
@lekbak: yep, true, haha
ronaldotour zegt
In het artikel staat 25% bijtelling, maar dat moet natuurlijk 35% zijn
pa045 zegt
De S80 V8 niet echt snel of spectaculair noemen is toch wel een understatement. Tot nog toe veel verbaasde gezichten gezien en het geluid is echt prachtig.
argonaut zegt
Audi TT MK2 kwam ook uit in 2006. De 3.2 VR6 quattro met handbak aub.
wimof zegt
Moet kunnen.
choi zegt
Ik heb 2 weken geleden een Opel GT gekocht. Het is geen perfecte auto, maar wat is ie mooi.