Deze zomer komen er nieuwe blokjes beschikbaar voor de 1 tot en met 4 Serie, alsook de X5. En mocht je graag mee grip willen in een 2 Serie Cabrio, dan kan je de M235i voortaan met xDrive bestellen.
Het regent nieuwe drie- en viercilinders in de grote voorjaarsupdate van BMW. Vanaf juli zijn de BMW’s in onderstaande lijst te verkrijgen met nieuwe of vernieuwde motoren. Opvallen is dat de 25d wordt opgetrokken (231 pk/ 500 Nm) als sterkste diesel-vierpitter. Vooralsnog is dit blok voorbehouden aan de X5, onder de noemer X5 sDrive 25d. De BMW 118i is voortaan voorzien van een 136 pk sterke driecilinder.
Hieronder de volledige lijst met nieuwe blokjes
Wie de M235i met xDrive neemt, kan de M-badge dragende cabrio in 4,9 seconden naar de 100 km/u katapulteren. Schakelen gaat met een achttraps Steptronic automaat. In deze setup verbruikt ‘ie gemiddeld 8,3 liter per 100 km. Ook niet onbelangrijk: de 2 Serie Activia-toetje is voortaan voorzien van Multi-Collision Braking en Alertness Assistant. U mag hem zelf inkoppen….
Tot slot: BMW Individual heeft het kleurenpalet voor de 4 Serie en de M4 uitgebreid met Champagne Quartz metallic and Smokey Topaz. Verder krijgt e Z4 Roadster met het M Sport Package de beschikking over de tint Estoril Blue.
bluebluered zegt
Meeste van deze motoren zijn al te verkrijgen in de nieuwe 1 serie lijkt me. 125d heeft daar wel 224pk ipv 231.
Donstil zegt
@bluebluered: Dus zijn ze niet te krijgen :P
bluebluered zegt
@Donstil: De 25d heeft misschien een nieuwe mapping of zo, maar voor de rest is de 18i,d en 20i en d exact hetzelfde.
gregorius zegt
@bluebluered: lijkt me het interessantste blok: 220-240 pk uit een 2.0 diesel en in t echie nog steeds 5.5 l/100km halen.
Maar goed,
In NL zal die 18d t wel goed gaan doen, nog net in de 20%.
pudi zegt
Waarom bijna allemaal diesel?
zakar36 zegt
@pudi:
Zodat ze over 2 jaar uit alle steden geweerd kunnen worden..
casperfcb zegt
Begin steeds meer een hekel te krijgen aan huidige bmw’s. terwijl ik best fan ben van de oude bmw’s met die lekkere 6 in lijn.
johanhummer9 zegt
@casperfcb: ben het met je eens , maja wat doe je er aan?
stfu zegt
Ja, die elektrische auto’s zijn echt kut, want je mist zo het geluid…. van een driepitter :’)
mashell zegt
@stfu: 3 pitters en 5 pitters staan bekend om hun lekkere klank. Lekkerder dan 4 pitters.
w0o0dy zegt
Wat? Een 95 pk en 102 pk 7 zitter? Oké, mijn leasehok mag dan aardig in de remmen om die #@%&# 2 serie Grandad tourer niet van de grille te moeten schrapen… Geeft de term schraapdiesel wel een nieuwe betekenis ;-)
jrk68 zegt
@w0o0dy:
Daarvoor hebben ze dan ook de “granny lane” uitgevonden.
Us slang voor de rechter rijstrook….
bohica zegt
@w0o0dy: kijk is naar de verkoopcijfers van diesel auto’s . Ik wed dat 80 a 85% met zulke cijfers rondrijdt .
w0o0dy zegt
@bohica: noem maar eens een paar voorbeeld dan… 110/115/120 pk diesel met 1300 kg is heel wat anders dan 95 pk op 1400…die 214d Grandpa Tourer s gewoon een gruwelijk onder gemotoriseerd obstakel. 0-100 in? 14seconden?
ettie zegt
@w0o0dy: 12,9 seconden voor de 214d, de 225i doet 5,5.
w0o0dy zegt
@ettie: ja dat zal wel…. Deze weegt 1475 kg oid zonder 7personen en bagage.. Dus zo’n 150kg meer dan de Active Tourer waarvan jij (denk ik) de 0-100 tijd aanhaalt.
150kg meer… Dus reken maar op een seconde meer.
jrk68 zegt
@w0o0dy:
150kg meer, dat is wel heel voorzichtig voor 7 personen + bagage.
Normaal reken je met 75kg per persoon, hoe ze dat omreken naar 7 inzittenden met bagage vraag ik me wel een beetje af, ik weet niet of de Granny tourer voldoende laadvermogen heeft om met 7 volwassenen te kunnen rekenen.
Ik gok dus dat je volbeladen rustig uit mag gaan van 95 shetland pony’s op 2 ton gewicht.
w0o0dy zegt
@jrk68: 150 kg meer dan de active tena met 75kg voor en bestuurder, dus nog zonder passagiers en bagage!
ettie zegt
@w0o0dy: ja, ik doelde op de active tourer. De 0-100 van de 25i is trouwens geen 5,5 maar 6,6. Als ze de prestaties gaan meten met volle belading en passagiers dan krijg je natuurlijk een vertekend beeld met de acceleraties van 2 zitters t.o.v. 7 zitters. Neemt niet weg dat 95pk de boodschap totaal niet over brengt, en de fwd al helemaal niet. En dan de gedrongen neus en smalle bandjes… Ze hadden de kans om met een MPV te komen die er goed uit ziet, goed stuurt (rwd dus), een lange kenmerkende bmw neus en dus wat bredere slofjes eronder. Gemiste kans!
norge zegt
Alertness Assistant……Zijn ze zo slaapverwekkend?
w0o0dy zegt
@norge: 95pk en 102 pk bij 1400kg leeggewicht… Slaapverwekkend? You betcha! Zo’n hok valt bij kan stil bij de eerste de beste heuvel en een gezin aan boord.
styns zegt
Waarom wel een M235i conv. en geen coupe? Overigens een zeer nette motor, 326pk en toch ongeveer 1/12.
styns zegt
@styns: En wat betreft kleur vind ik Midnight Blue het mooist.
berlinetta zegt
@styns: Je bent niet op de hoogte van het bestaan van de M235i coupe?
styns zegt
@berlinetta: Jawel, zie hem er hier boven alleen niet tussen staan. Vond het opmerkelijk omdat het wel logisch is dat die motor daar ook in komt
berlinetta zegt
@styns: Die motor zit er al in. Het gaat er hier om dat er vanaf nu ook xDrive voor de cabrio beschikbaar is.
styns zegt
@berlinetta: Bedankt juf ;)
berlinetta zegt
@styns: Je krijgt een sticker van me.
toyotafortuner zegt
Wel benieuwd naar hoe die Z4 er uiteindelijk gaat uitzien. Het klinkt wel mooi, maar een plaatje zegt toch wel meer
Dutchdriftking zegt
Knappe blokken!
schellekens006 zegt
Moet een gruwelijk fijne motor zijn die 25d met 500nm. Net zoveel koppel als de e39 M5 die ik ooit gehad heb.
schellekens006 zegt
@schellekens006: maar dan wel niet in een x5 beter een 1,2 of 3 serie.
bsxc2 zegt
@schellekens006: Benzine en Diesel niet vergelijken he, jouw E39 kon ook veel langer toeren maken dan een diesel.
pjotr zegt
*geeft zijn 6 cylinder nog een knuffel*
jpoers zegt
@pjotr: die is toch niet wit? En blijf uit de buurt van de grill/openingen. Voor je het weet ben je trending topic ;)
kingfisher36 zegt
Ik mis de complete 3-serie in het overzicht. De 320d (F30 en F31) krijgen ook de 190pk versie.
Verder lijkt Champagner Quarz ook beschikbaar voor de 3 serie (en niet alleen de 4 serie), gezien de recente publicaties.
dbonline zegt
Die 25d komt wel dicht in de buurt van mijn 330d, zowel qua kW als Nm. Ik vermoed wel dat de zescilinder nog ruim speling heeft en meer potentieel om te chiptunen. Maar 231pk uit een licht viercilinder blokje, dat zou mooi zijn voor een vinnige, lichtere 3 series.
hollow zegt
@dbonline: idd. Heb zelf een F30 330d en dit komt belachelijk dicht bij onze standaard waarden. Het is afwachten tot de nieuwe 30d waarschijnlijk met rond de 280pk. Ik draai nu op 310 en 670Nm.
E34M5Touring zegt
@dbonline: 275pk en 610Nm bij Ziptuning. Niet slecht voor een 4pitter diesel.
michaelcorleone zegt
Lees ik het goed 95pk? waar gaat dat eindigen uiteindelijk vraag ik mij af.
Edge zegt
@michaelcorleone: Het is dan ook wel de 2-serie Grand Divorce he ;)
lincoln zegt
BMW .. De Opel anno nu ..
mrrallycross zegt
Allemaal spaarzooi beetje jammer
jorden zegt
Een 235i xdrive cabrio!?!? Ik moet het nog even laten bezinken hor. Maar we kunnen toch wel stellen dat we te maken hebben met de meest vreemde BMW variant ooit.
Misschien voor Oostenrijkse apres ski uitbaters?
prop zegt
Wow .. ik weet dat BMW gedwongen wordt door de ziekelijke regelgeving om deze richting in te slaan maar deze lijstjes doen je wel steeds meer beseffen dat er weinig merken zijn die zo ernstig hun merkwaarden overboord hebben gegooid. Voorheen heilig. Vooralsnog verandert er niks voor de gemiddelde consument en daar teren ze op
Van zwaar bmw fan tot 10jr geleden tot een merk waarvan ik bij de huidige modellen geen interesse meer heb. Op de rai in de X6M gezeten en de Toyota 1-serie facelift … dieptepunt op afwerkingsniveau