Kijk, verandering, dat is goed.
De BMW Group heeft zojuist een gezellige stoelendans aangekondigd. Binnen het ontwerpteam van het Duitse autoconcern zijn een aantal veranderingen van kracht gegaan. Dit is exclusief te danken aan het dominovertrek van eerst Karim Habib bij BMW en daarna Giles Taylor bij Rolls-Royce. Inmiddels heeft de leiding competente vervangers gevonden voor de vertrokkenen, in de vorm van respectievelijk Domagoj Dukec en Jozef Kaban.
Dukec is geen onbekende van het merk. Integendeel, de in Frankfurt geboren ontwerper helpt BMW alweer sinds 2010 met het vormen van zijn modellengamma. In zijn tijd bij het bedrijf heeft hij o.a. meegeholpen aan een van de meest geestdodende BMW’s aller tijden: de 2 Serie Active Tourer. Gelukkig is dit niets meer dan een misstap in zijn portfolio, want daarnaast heeft hij ook gewerkt aan de huidige 7 Serie, de 3.0 CSL Hommage, en de Concept Vision ConnectedDrive. De Duitser mag tevens de Citroën C4 Coupe en de C5 tot zijn projecten rekenen.
Binnen de BMW Group neemt Dukec de positie in die voorheen toebehoorde aan Jozef Kaban. Dit betekent dat hij het hoofd van ontwerp wordt voor BMW. De beweging naar zijn nieuwe functie is een stap omhoog ten opzichte van zijn vorige baan. Hiervoor was Dukec namelijk verantwoordelijk voor het ontwerp van BMW’s i- een M-modellen.
Hoewel Dukec de positie van Kaban heeft ingenomen, vertrekt laatstgenoemde niet naar een andere partij. De Slowaak, die voorheen actief was bij de Volkswagen Group en daar o.a. meehielp met het tekenen van de Skoda Octavia, de Volkswagen Lupo en de Bugatti Veyron, doet een zijwaartse beweging en mag zich voortaan hoofdontwerper van Rolls-Royce noemen.
We zijn met name benieuwd wat de aanstelling van Kaban bij Rolls-Royce voor het luxe Britse automerk kan betekenen. De inmiddels 46-jarige ontwerper mag dan aan de Bugatti Veyron hebben gewerkt, in zijn portfolio vinden we grotendeels budgetauto’s van Skoda, of compacte stadsauto’s van zustermerken. Dat gezegd hebbende, onder Kaban is bij BMW wél de nieuwe 3 Serie tot stand gekomen, om maar een fraaie bolide te noemen.
Beide hoofdontwerpers hebben uiteraard geen totale vrijheid. Het stel staat namelijk nog onder de Nederlandse Adrian van Hooydonk, die nog altijd de functie van absolute designmeester bij de BMW Group bekleed.
gilettelubbers zegt
Veel lelijker en meer overdesigned wordt het toch niet. Hopelijk krijgt BMW hiermee dat cleane design van vroegah terug
MAB zegt
@gilettelubbers: ja inderdaad
560pk zegt
3 serie mooi? imo is er sinds het vertrek van Habib geen fatsoenlijk ontwerp meer in de showrooms gekomen.
jaapies zegt
Hoe die van Hooydonk zo’n potje van die 8-serie heeft weten te maken is mij een raadsel! Is toch een type auto waar je als ontwerper je best moet doen om het te verknallen…
atrak zegt
@jaapies: Hollands zotte design haha.
camber24 zegt
@atrak: Haha, kei grappig
garp zegt
@jaapies: inderdaad, briljant gaaf concept van de 8 serie. En dan staat er opeens een productieversie op straat met zesduizend lijnen en vouwen in het plaatwerk. Waarvan de helft in de voor- en achterbumpers. Zo zonde.
RiKe zegt
Nee…niet nog meer modellen met die grote gril van de 7 serie!
BaRa zegt
Zo’n heel artikel moeten lezen om er dan achter te komen dat Adrian nog steeds de wansmaak mag dicteren. Wat een teleurstelling.
doublechevron65 zegt
@BaRa: maar ja het verkoopt wel, daar gaat het uiteindelijk om.
tvklarenbosch zegt
Het is te hopen dat deze mannen wel kunnen tekenen…
moveyourmind zegt
Misschien dat BMW’s weer mooi gaan worden nu de Slovaakse Jozef Kabaň de Hongaarse designer Herãs Hēkvvērk opgaat volgen.
Van de ontwerpen met enorme grille van deze Hongaar was niet iedereen fan.
trustmeiamanengineer zegt
Van mij mogen ze Chris Bangle weer terughalen, in zijn tijd zagen BMW’ er tenminste nog gaaf en appart uit. Maarja dat zal de gemiddelde Chinees of Rus wel niet met me eens zijn.
BaRa zegt
@trustmeiamanengineer: Chris Bangle is verantwoordelijk voor 1 gave BMW: de eerste Z4. De rest onder zijn bewind was evengoed huilen met de pet op (Bangle But, auto’s die eruit zien als de doorevolutie van de Tiger-tank). Dat lag niet noodzakelijk aan Bangle, als je kijk naar andere auto’s op z’n palmares zoals de Fiat Coupé. Het lijkt eerder een probleem te zijn binnen BMW zelf, die maar niet tot een homogene definitie lijken te kunnen komen over hoe dat er nu precies moet uitzien, een “dynamische auto”.
theblazerunner zegt
@BaRa: Perfecte voorbeeld: E46 M3 CSL
trustmeiamanengineer zegt
@bara: Ik heb zelf sinds kort de Z4. Ding heeft echt gave lijnen als je er eens goed naar gaat kijken. De Fiat Coupe vind ik trouwens ook echt een geweldig mooi ding. Maar inderdaad, de marketingafdeling zal wel wen te grote vinger in de pap hebben….
theblazerunner zegt
@trustmeiamanengineer: ik in ieder geval wel
intimrasiert zegt
Zolang Adrian daar de scepter zwaait, is er geen hoop vrees ik. Wat een dramatijdperk qua design daar.
ghost zegt
Dickheads ?
dper4mance zegt
Krijgen we nu dan weer mooie bmw’s? Asjeblieft? Zo geniaal als ik auto’s als de E30, E36, E34, E39 en E38 vond zo lelijk vind ik de huidige generatie Kia’s met blauwe propeller.
densk zegt
Hopelijk hebben deze mannen wel verstand van nieren.