Minder Amerikaans dan ooit.
De tijd dat Amerikaanse auto’s als plastic fantastic bestempeld werden ligt al een tijdje achter ons. Sommige autofabrikanten gaan er beter mee om dan anderen. Cadillac is zo’n merk dat grote stappen heeft gemaakt. Dat zie je weer terug met deze CT4-V en CT5-V.
De performance varianten van de vers onthulde CT4 en reeds bestaande CT5 zijn radicaler dan ooit. Niet zozeer qua uiterlijk, dat een typische V-uitstraling heeft, maar wel wat er onder de kap heeft plaatsgevonden. Normaal gesproken staat de V-serie bij Cadillac voor brute performance, vaak in combinatie met een V8. Niets van dit alles bij de CT4-V en CT5-V. Cadillac heeft duidelijk gekozen voor downsizing en dat zal voor klanten een moeilijke realiteit zijn om te slikken.
De CT4-V heeft een 2.7-liter viercilinder. Het blok levert 324 pk en 500 Nm koppel in de sedan. Een vierpitter in een V-serie Cadillac. Dat is andere koek in vergelijking met zijn voorganger, de ATS-V. Die kwam destijds met een 470 pk en 603 Nm koppel sterke V6.
De CT5-V heeft wel een zescilinder, een twin-turbo 3.0 goed voor 360 pk en 542 Nm koppel. Ook hier weer een enorm verschil met zijn voorganger. De CTS-V had een 6.2 V8. Deze motor leverde een idiote 649 pk en 855 Nm koppels.
In beide gevallen zijn de nieuwe motoren gekoppeld aan een 10-traps automaat. De achterwielaangedreven sedans kunnen optioneel worden uitgerust met onder andere Brembo remmen, Magnetic Ride Control en een sperdifferentieel. De modellen komen begin volgend jaar op de markt.
ibssr zegt
Een antwoord van Cadillac op een niet gestelde vraag.
Gulli zegt
@ibssr: een ongestelde vraag?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gulli: het is rood en vliegt door de Tweede Kamer…
tymo zegt
@svenska_aeroplan_ab: sinds wanneer zijn kogels van links rood?
gandini zegt
@svenska_aeroplan_ab: Een rotte tomaat vanaf het balkon?
RiKe zegt
Jammer dat dit soort auto’s hier voor geen meter verkopen. Lijken mij erg aangename auto’s om in te rijden, echter zijn ze (net als praktisch alle auto’s die een groter blok hebben dan een grasmaaier) onbetaalbaar gemaakt door de belastingen
dunhozzie zegt
@rike: 2.7-liter viercilinder met 10-traps automaat zou nog mee moeten vallen.
Ik vind het ook mooie auto’s, maar ik prefereer hun SUVs nu. En Jaguar in het algemeen ;-)
RiKe zegt
@dunhozzie: met die configuratie zit je in Nederland al snel aan de €60/€70k schat ik in. Kortom, niet te betalen voor de meeste
chriscross zegt
Mooi model, lekker agressieve voorkant.
granlusso zegt
Pfoeh, bij die CT4 en CT5 moet ik wel echt de achterkant zien, wil ik ze uit elkaar houden… Maar ik moet wel zeggen dat ik het mooie auto’s vind en ook het interieur maakt qua kwaliteit grote stappen. Enige jammere is dat ik de lijnen in het interieur iets te expressief vind; over vijf jaar is dit echt oud.
granlusso zegt
@granlusso: En nu even OT:
Prima aandrijflijnen lijkt me, vooral die zescilinder lijkt me misschien wel fraaier dan de oudere V8. Zou graag een test willen zien in Nederland van een van deze auto’s.
leaper035t zegt
Minder Amerikaans dan ooit, meer Peugeot dan ooit. Die verticale leds vind ik echt cheap.
birdnerd84 zegt
@leaper035t: zucht.. je bedoelt die ’traan’ die de Cadillac CTS in maart 2013 al had? Of de CT6 die in 2015 werd onthuld? Aaah oke dan snap ik het..
leaper035t zegt
@birdnerd84: Die bedoel ik. En ook toen vond ik Traantje lelijk!
Shenkie zegt
@leaper035t: *kuch* Caddy CTS *kuch*..
OT: ziet er m.i. goed uit, vooral de voorzijde! En de laatste CTS scheen ook erg goed te sturen.
autodrome zegt
@leaper035t: Denk dat jij de geschiedenis in moet stappen …..
Dutchdriftking zegt
Schitterende auto’s met fijne motoren. Het vermogen valt wel een beetje tegen in vergelijking met de voorgangers. Het lijken wel S modellen van Audi.
willeme zegt
@dutchdriftking: Ze zijn bewust iets lager in de markt gezet. Dan kunnen ze ook een stuk voordeliger worden aangeboden. Ondanks de gave motoren ging het bij de V-Series vooral om wegligging. Sowieso zijn het geen directe opvolgers. De CT4 is kleiner en voordeliger dan de ATS. De CT5 is kleiner en voordeliger dan de CTS. Sterker nog, eigenlijk is het meer een XTS opvolger en wordt de CTS er gewoon uitgehaald. Dus het zijn in die zin geen opvolgers.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Ah duidelijk. Hoe dan ook, het huidige design van Cadillac bevalt mij wel.
birdnerd84 zegt
@willeme: hoop onzin. De XTS was de opvolger van de STS én DTS en is samen met de CT6 een “Full-size luxury car” en dus een Lincoln Continental concurrent. De CT5 is de opvolger van de CTS en dus een “Mid-size luxury car”, een soort BMW 5-serie. Terwijl de CT4 daar net een stapje onder zit en wordt (net als de ATS waar hij is op gebaseerd) een “Compact executive car” genoemd door Cadillac, een soort BMW 3-serie
willeme zegt
@birdnerd84: het is hetgeen wat Cadillac zelf communiceert. Ze doen dat vrij onduidelijk, maar doen het desalniettemin ;-). Beide auto’s staan wel degelijk een stapje lager dan voorheen.
allesmetturbo zegt
Beetje jammer dat als deze ’s nachts aan komt rijden je denkt dat het een peugeot is
birdnerd84 zegt
@allesmetturbo: Cadillac kwam er al mee in 2013
E34M5Touring zegt
Dit zijn niet de vervangers van de eckte V series. V8 Met drukvulling komt later. Bron: Motortrend. Wel met minder pk’s overigens. Rond de 550pk ipv 640pk.
detroitv8 zegt
@e34m5touring: kan me ook niet voorstellen dat GM die achtwegen zou laten, zeker als je deze vermogensdaling ziet. De CTS-V van tweede type met V8 heeft ondanks de jonge leeftijd inmiddels een cultstatus bereikt.
Edge zegt
@e34m5touring: Hmm, dan ben ik benieuwd welk label ze daarop gaan plakken, want deze lauwwarme CT5-V en CT4-V doen de typeaanduiding bepaald geen eer aan.
E34M5Touring zegt
@edge: Er wordt waarschijnlijk een nieuw sublabel voor opgericht. Iets in de trant van Black series bij Merc.
racerx zegt
Mooie wagens zeg! Het kan dus wel, een sedan met een redelijk clean design…
v10m5 zegt
Durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind hem mooier….
Sorry 3-serie, A4, C-klasse
Onehp zegt
Opties klinken goed: “Brembo remmen, Magnetic Ride Control en een sperdifferentieel”
Als ze duidelijk lichter zijn, kunnen dit potentieel heel goed sturende auto’s zijn…
E34M5Touring zegt
@Onehp: Zijn het al. De huidige CTS-V is op bijv. Willow Springs al sneller dan een M5 en E63 AMG. Ik heb vorig jaar bijna een maand in een ATS 3.6 gereden en die stuurde beter dan de nwe 3 serie waar ik afgelopen weekend mee heb gereden. Qua onderstel en rij-eigenschappen zijn ze meer BMW dan BMW zelf op dit moment.
jeroenwz zegt
Mooie auto’s. Ze hebben één ding tegen: ze zijn niet Duits. En daardoor – voor het overgrote deel van Europa – staan ze al met 3-0 achter. Want niet-Duits = niet priemijum.
emping zegt
@jeroenwz: ze verkopen ze wel in Amerika en China.
baklava zegt
10 traps automaat….kan zo meedoen in de volgende Fast and Furious film
lekkaah zegt
Tv tip: Ray Donovan, reed in alle seizoenen in een MB CLS, de nieuwste seizoen rijdt hij een CTS V, die ene met de V8 :)
Erg mooie bolide
janmetdelangeachternaam zegt
Mooi, geen overdreven lijnen maar toch agressief ogend
vaakbenjetebang zegt
De CT4 staat me wel aan. Benieuwd hoe die er ‘in the metal’ uit zal zien.
tjorque zegt
Jammer dat de 2.7 een viercilinder is.
Als ik de torenhoge taksen van zo’n (fiscaal gezien) “groot” blok zou moeten betalen, zou toch op z’n minst de soundtrack van een 5 of 6-koppig koor willen i.p.v. een kwartetje.
Design_Driven zegt
Ik vind hem mooi maar als er een bowtie op zou staan zou ik het ook geloven.
Hij is zijn karakter een beetje kwijt.
Edge zegt
@sketcher: at vind ik persoonlijk ook het grootste probleem met de CT4 en CT5. Het zijn nette auto’s, maar het design is gewoon héél erg run of the mill. De vorige generatie Cadillacs had een eigen gezicht, met die kenmerkende verticale koplampen. Nu ze daarvan afstappen en horizontale koplampen met enkel een verticale ledstrip gebruiken, oogt het geheel een stuk meer generiek en inwisselbaar dan voorheen. Cadillac had in mijn ogen beter kunnen voortborduren op de designtaal van de Elmiraj concept dan de Escala concept. Dan had je nu enorm toffe en unieke auto’s in de showroom staan.
basr32 zegt
Geen v8 geen fun.