Een nieuw jaar betekent een verse lijst met goede voornemens. Ook de Overheid heeft het één en ander besloten, en dat zou wel eens in het nadeel van ons autoliefhebbers kunnen werken.
Vanaf vandaag moeten we met een aantal belangrijke zaken rekening gaan houden op autogebied. Over het algemeen betekent dit “meer betalen”. Omdat we door alle regels de wetten soms niet meer zien, zetten we ze even op een rijtje.
Bijtelling
Met name op Groen7 was hier het meeste om te doen. Wie zijn leaseauto gisteren nog als klap op de vuurpijl op kenteken heeft gezet, heeft mazzel. Door de enorme run op bijtellingswonders, en dan met name plug-in hybrides, is het voor sommigen niet mogelijk geweest om alles op tijd geregeld te hebben. De gevolgen zijn dat je vanaf vandaag waarschijnlijk meer bijtelling moet afdragen dan je van plan was. Stoot de auto minder dan 51 gram CO2 per kilometer uit, dan betaal je 7 procent. Eerst was dit nog 0 procent. Ook voor de andere bijtellingscategorieën zijn nieuwe CO2-limieten van kracht gegaan:
Motorijtuigenbelasting (MRB)
Ter compensatie voor de bijtellingsnaaierij hoef je voor auto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer geen MRB meer te betalen. Ook oldtimers van 40 jaar en ouder zijn nog steeds MRB vrij, maar hier komt het: diesels en LPG’ers ouder dan 25 jaar moeten het volledige MRB-tarief ophoesten. De benzineauto’s van die leeftijden komen er dan nog iets beter vanaf met een maximaal bedrag van 120 euro, mits er in december, januari en februari niet wordt gereden.
Accijnsverhoging diesel en LPG
Nog niet genoeg af mogen tikken? Aan de pomp wordt het dubbel feest. Voor benzine betalen we nu per liter 1,5 cent extra, voor diesel rekenen ze +4,5 cent en LPG is zelfs 9 cent duurder.
Strengere boetes
Tenzij je een diplomaat of rijke stinkerd bent die het allemaal niet zo kan boeien, is het wellicht verstandig om je vanaf nu net even iets beter aan de verkeersregels te houden. De prijs voor een boete stijgt gemiddeld 2,8 procent. Reed je in 2013 nog voor 220 euro door rood, nu moet je 230 euro dokken; net als voor bellen zonder handsfree setje. Vergeten je gordel om te doen, al is het maar voor een klein stukje? 140 euro alstublieft.
Prijs en keuringsleeftijd rijbewijs
Wie een nieuw rijbewijs bij het gemeentehuis gaat halen heeft er waarschijnlijk verstandig aan gedaan om even te wachten. Waar eerst de prijs door de Raad werd vastgesteld, wordt er nu overal in Nederland maximaal 38,48 euro voor het roze pasje betaald. Was je eerder aan vervanging toe, dan betaalde je gemiddeld 38,48 voor een rijbewijs, met uitschieters tot 60 euro.
Om te voorkomen dat opa en oma brokken maken door hun slechte gezichtsvermogen, verminderde reactietijd en/of algehele lichamelijke zwakte, is het vanaf nu verplicht om – bij het bereiken van de prachtige leeftijd van 75 jaar – je iedere vijf jaar medisch te laten keuren door het CBR. De ouderen ten dage tussen 70 en 75 jaar hoeven deze administratieve rompslomp niet te doorstaan en kunnen zonder medische keuring een nieuw rijbewijs in ontvangst nemen.
Kentekencard
Sinds de invoering van het rijbewijs in pasvorm was het wachten op dezelfde wijziging voor het kentekenbewijs. Nu is het dan eindelijk zo ver. De moeilijk te vervalsen kaart heeft een chip waarop zowel de gegevens van het voertuig als de kentekenhouder staan. Koop, sloop, schors je een nieuwe (tweedehands) auto, ruil je ‘m in of wordt-ie uitgevoerd, dan krijg je in plaats van een overschrijvingsbewijs een tenaamstellingscode. Gelukkig is de prijs wel hetzelfde gebleven als voor de papiertjes. In 2019 moeten alle vodjes zijn vervangen.
Teller terugdraaien
Vanaf 1 januari is het strafbaar om de teller terug te draaien. Is de teller kapot en moet er een nieuwe in, dan moet er een formulier worden aangevraagd bij de RDW. De auto zal dan te allen tijden de juiste kilometerstand hebben, in ieder geval op papier.
mightymike zegt
Lekker debiel dat je dan niet in de 3 winter maanden mag rijden! Ook als je poen zat heb en je vind het fijn om in je oude Landrover te rijden dan mag dat weer niet.
escort77 zegt
@mightymike: in dat geval betaal je toch lachend die 120 euro?
mightymike zegt
@escort77: Voor deze oldtimers betaalt u het kwarttarief met een maximum van € 120 per jaar (€ 30 per kwartaal). Voorwaarde is dat u in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer rijdt. Wordt er toch gereden in die maanden, dan geldt een forse verzuimboete.
Er staat toch dat je dan NIET mag rijden en alsnog die 120 moet dokken. Die 120 is het probleem ook niet.
Simpson zegt
@mightymike: Je bent me net voor. De hoogte van de forse verzuimboete staat er dan weer niet bij.
Wel bizar dat dit alleen voor benzineauto’s geldt. Je zou bijna denken dat ze een terugval in benzineverkopen moeten goedmaken van de Shell oid.
Sorcerer zegt
@escort77: misschien moet je de betekenis van het woordje ‘mits’ even opzoeken :P
Donstil zegt
@mightymike: natuurlijk mag dat wel. Betaal je gewoon wegenbelasting dan mag je altijd rijden.
Ook met poen zat in een oude Range Rover.
Design_Driven zegt
@Donstil: mensen in een oude land / range rover hebben geen geld over dat zit aan reparaties in hun land / range rover ;-)
bollegek zegt
@sketcher: hahaha +1
mightymike zegt
@sketcher: ja daarom is een oldtimer ook lekker goedkoop rijden:P alles gaat stuk altijd. Gaat er meer om dat als ik het fijn vind om in m’n oude bak te rijden, dat dan niet mag. En juist in de maanden dat ik 4×4 (nodig) heb. Die 120 is het probleem ook niet echt lijkt mij.
Design_Driven zegt
@mightymike: was eigenlijk een grapje, in de 3 jaar en 75d km is mijn Disco uit 2000 heel betrouwbaar gebleken en als er iets stuk ging of ik kocht een upgrade dan zijn de prijzen van die onderdelen de helft van wat ik voor mij Ford Focus moest neertellen.
Dus met die kosten valt het wel mee.
dragspert zegt
@mightymike: Als 10 euro per maand een verschil moet maken tussen een liefhebber of een profiteur moet je niet zeiken. Ik betaal gewoon die 120 euro. Veronderstel dat je een paar mooie droge dagen in die maanden hebt. Kan ik alsnog gewoon m’n bmw’tje van stal halen en lekker knallen (of driften in de sneeuw zo je wilt:p)
mightymike zegt
@dragspert: er staat toch dat je die €120 moet lappen en de maanden dec,jan, februari niet mag rijden. als ik het nou fijn vind om met me oude RR te rijden of het nou April, Juni of December is dan kan dit dus niet? ik heb het over de oldtimers van 26 tot 40 jaar oud.
timdrogt zegt
@mightymike: wie rijden er dan oldtimer in de winter (strooi zout)? ok toevallig gisteren nog in de kever gereden, maar het weer is ook vrij raar, en die is gelukkig 40 jaar .
nog een vraag is dit mighty mike die darter xD
leandro zegt
@timdrogt: Wij rijden hier ook vrolijk met het kevertje rond. Geen zout te zien op dit moment. Maar het is al Januari, december is al achter de rug en er is hier misschien 1 of 2 keer gestrooid dit winter seizoen. Toen hebben wij hem laten staan tot dat er een aardige bui overkwam en daarna weer lekker over de dijk toeren naar werk. Raar dat het niet meer mag, zeker omdat wij als familie met een familie bedrijf het druk hebben en hij dus soms als extra vervoersmiddel word ingezet om mensen op de zaak te krijgen.
tupperware zegt
Een rechtgeaarde liefhebber ploegt niet met zijn klassieker door de pekel, dus met die ban op de wintermaanden kan ik best leven.
Dat ze nu eindelijk het terugdraaien van tellers strafbaar stellen werd ook wel een keertje tijd. Maar wat is de straf daarop?
Foei?
Of wordt het je gelijk onmogelijk gemaakt om nog in auto’s te handelen?
Het laatste is wenselijk, maar Nederland kennende zal het wel bij foei blijven.
Hupke zegt
@tupperware:
Dus je bent pas een liefhebber als je je klassieker de helft van de tijd opsluit?
Vreemde redenering.
mashell zegt
@Hupke: liefhebber waarvan? Liefhebber van (klassieke) auto’s of van autorijden? Dat hoeft namelijk niet hetzelfde te zijn. Ik kan me voorstellen dat een liefhebber van klassieke auto’s zijn 356 in de woonkamer stalt en er nooit mee rijdt en dat een liefhebber van auto rijden de zuinigste eco diesel kiest om te kunnen rijden, rijden en rijden voordat er gestopt moet worden.
w460 zegt
@tupperware:
Als liefhebber vind ik het erg leuk om met een dik pak sneeuw en bagger de G uit te laten. Daarvoor heb ik wel een vermogen in de auto gestoken aan laswerk en roestpreventie. De hele buurt is ook blij met mij als ik ze met hun tupperware gebakje uit de sneeuw losgetrokken heb. En als we plezierig gespeeld hebben, krijgt ze een warm hogedruk bad. De 2CV komt alleen buiten als het droog is en minimaal 20 graden Celsius. De W114 Cabrio dito. Ik ben dus geen oldtimer liefhebber?
Hupke zegt
@w460:
W114 cabrio, die dingen zijn zeldzaam en prachtig. Heb je toevallig foto’s op AJ staan?
w460 zegt
@Hupke:
Die is inderdaad behoorlijk zeldzaam. In NL zo ergens tussen de 5 en 10 geregistreerd. Meeste bagger. Die van mij is volledig gerestaureerd. Ik weet niet wat AJ is, maar heb geloof ik nergens foto’s online staan;-)
Hupke zegt
@w460:
AJ -> autojunk http://www.autojunk.nl
In alle geval proficiat met die wagen.
bassen zegt
@tupperware: Wat een bullshit weer, welke pekel ligt er nu op de weg dan. Waarom zou ik nu niet met mijn oldtimer mogen rijden? Oh en waar moet ik mijn oldtimer laten, hij moet van de weg af gedurende die drie maanden.
peugeot205 zegt
En dat allemaal voor onze veiligheid en gezondheid lieve kindertjes!
tupperware zegt
@peugeot205:
Een auto kunnen rijden is nog steeds geen grondrecht maar een luxe.
Als je het niet kan betalen, dan zijn er nog voldoende alternatieven om van A naar Beter te geraken.
barney zegt
@tupperware: Want in de trein met 10 man op een vierkante meter staan is lekker goedkoop…
bollegek zegt
@barney: niet alleen de trein is vervoer hoor! Heb zelf in anderhalf jaar tijd 25.000 kilometer op mijn brommer gezet als vervoer naar school.
sacha zegt
Je moet je teller ook nooit terugdraaien. Altijd ‘corrigeren’!
Robert zegt
@sacha: Toch wel goed dat dit ein-de-lijk strafbaar is gesteld. Verbijsterend dat de politiek hier dus járen over heeft moeten discussiëren voordat dit als (economisch?) delict in de wet werd vastgelegd.
arjontje zegt
Allemaal leuk en aardig. Maar kilometer teller fraude is nog steeds mogelijk.
Voor elke beurt en apk even een paar duizen km terug zetten en er is niemand die het op valt.
Nu moet je wel meer moeite doen maar het blijft altijd mogelijk.
Mits het verplicht wordt om een verborgen en niet aanpasbare km teller in bijvoorbeeld de ecu in te bouwen. Die ook alleen met dealer uitlees apparatuur. Of nog beter, met een code vanaf de fabriek uit te lezen valt. Voor de universeel zou die code ook op kunnen vragen tegen betaling. Net zoals de universeel nu ook softwear updates kan doen op die manier.
Donstil zegt
@arjontje: Belasting fraude is ook mogelijk maar dat zegt niets over de strafbaarheid ervan.
timberleek zegt
@arjontje:
Volgens mij wordt het in moderne auto’s al op meerdere plaatsen opgeslagen. Bijvoorbeeld in je ecu, je tellerhuis en in je versnellingsbak.
Daar heb ik van horen zeggen tenminste. Daarmee zou je er al een stel moeten kunnen pakken, maar dan moet je wel de standen gaan vergelijken.
En dingen als dealercodes gaan niet werken. Daar kan een beunhaas ook prima aan komen
turbotoll zegt
@timberleek: Inderdaad.
Veel auto’s loggen optredende foutcodes samen met de actuele km-stand.
Leuke verassing als je in de werkplaats komt.
timberleek zegt
@turbotoll:
Dat is ook een leuke inderdaad.
Dus u heeft een km stand van 147k, hoe kan het dan dat er een misfire is op 189k?
Daar sta je dan. Alleen maar hopen dat de garage eerlijk genoeg is om dat aan te geven
mashell zegt
@arjontje: allereerst een moderne auto heeft 100en ECU’s. Er is niet zoiets als de ECU. De BMW 7 serie van de vorige generatie ( terwijl de huidige ook al aan het eind van de cyclus is) sloeg de kilometer stand al op 7 plekken op. Daar is een groot nadeel aan, elk van die 7 componenten wordt zo lastiger te vervangen. Ik denk trouwens niet dat vlak voor een APK terugdraaiers het werkelijke probleem vormen, die gaan voor jaarlijks onderhoud en rijden dus toch al minder minder dan de standaard 15k tussen de onderhoudsintervallen. Een lease auto die 3x per jaar voor onderhoud komt wordt ook 3 keer geregistreerd, en is lastiger terug te draaien terwijl het daar juist loont. De NAP is een erg goede en goedkope methode om terugdraaien op te sporen. Het probleem zit bij import auto’s, er worden massa’s auto’s uit Duitsland ingevoerd. Duitsland heeft pas sinds dit jaar iets vergelijkbaars met de NAP, dus pas op je tellen/teller bij een Duitsland import.
lamborgfan zegt
@mashell: vraagje, weet je toevallig ook wat duitsland precies als NAP heeft? Hoe ze dat noemen zeg maar?
timberleek zegt
@mashell:
Voor de lui die zelf het onderhoud doen kan het wel. Dan komt hij alleen een keer per jaar voor de apk
timberleek zegt
@timberleek:
Alleen worden die genaaid door die verschillende opslagmethodes. Een teller uitwisselen is een stukje makkelijker dan zo’n beetje alle elektronica swappen
Hupke zegt
@mashell:
Bij lease-auto’s gaat het om veel wagens en om veel geld. Dus als ze dat daar doen is het niet een beunhaas die enkele euro’s extra’s wil.
Als er eentje wil kan die het sowieso.
kraakensmaak zegt
Waar kan ik mijn kentekenbewijs omruilen voor het nieuwe pasje?
hammerman zegt
@kraakensmaak: Lees hier: http://www.rdw.nl/kentekenprocessen/Paginas/Waarom-een-nieuw-kentekenbewijs.aspx
Orichy zegt
@kraakensmaak: Probeer het RDW eens! Vraag het in iedergeval bij hen na, of het kan. Zij zijn de aangewezen instantie, voor de uitgifte en registratie van kentekens en kentekenbewijzen.
jeanclaude zegt
Toch raar dat de grens van 20% bijtelling bij benzine in 2 jaar tijd van 140 gram naar 117 gram daalt, en van diesel van 116 naar 111 gram.
leandro zegt
@jeanclaude: Waarom denk je dat de accijns op diesel is verhoogd. Eerst zorgen dat er massaal eco diesels worden verkocht, daarna de brandstof prijs verhogen. Logisch toch?
Jantje_555 zegt
Eigenlijk komt het er op neer, heb je geld… Fuck het milieu en rijdt mooi in de 3 maanden verder.
Politiek… Zo belachelijk
Orichy zegt
Ik heb nog het echte roze papiertje, in november wordt dat een pasje en ik heb nog de nieuwe auto papieren gekregen, dus ook als één van de laatste der Mohikanen.
Simpson zegt
@Orichy: Huh? Hier (Groningen) is dat al lang(er dan een jaar) een pasje bij mijn weten.
jaguarxkr zegt
1,5 cent benzine? Ruim 6 cent hier!
w460 zegt
Dit jaar waren de oldtimers aan de beurt. Ook de laag uitstoot auto’s de lul…..Alles schijnt te maken te hebben met milieu. Waarom LPG dan extra belasten? Ik geef u op een briefje dat volgend jaar de PHEV’s aan de beurt zijn. Alleen al omdat de oldtimerbezitters het laten afweten (lees: niet kunnen betalen) om de beoogde onwettige MRB bij elkaar te sprokkelen……
RegnuM zegt
Waar is de 4% bijtelling voor de energiezuinige auto’s zoals een Renault ZOE?
Joerek zegt
@RegnuM: Vroeg ik me ook al af, maar het kan ook zijn dat deze regel nooit is doorgezet. Er was namelijk sprake van en de staatssecretaris zou het overwegen, maar volgens mij ooit officieel doorgezet?
645ci zegt
Het verband autoliefhebber en bijtelling ontgaat me een beetje.
Elke werknemer kan eenvoudig onder de bijtelling uitkomen door z’n zakelijke kilometers bij te houden en prive -de- auto kopen die bij zijn of haar autohobby past. Dan hoef je dus helemaal geen 7 of 14% te betalen.
En iedereen die ervoor kiest geen auto erbij te nemen en enkel z’n 1.2tdi gebakje als vervoer heeft is een economische krentenkakker en geen echte autoliefhebber (of op z’n minst, geen actieve beoefenaar van die autohobby).
mashell zegt
@645ci: eigenlijk is de 14, 20 of 25% bijtelling gewoon betalen altijd goedkoper dan een 2e auto er bij nemen. Vergeet ook niet dan 0% bijtelling max 500 kilometers per jaar betekent, dus alle boodschappen, oma bezoeken, vakantie reizen etc moeten het hele jaar met de hobby wagen worden uitgevoerd.
potver7 zegt
Kan aan mij liggen, maar ik vind verhoging van boetes niet echt een nieuwe autoregel, meer een wijziging van (voertuig-gerelateerde) belastingtarieven. Idem de accijnsverhoging, bijtellings- en MRB-aanpassing, en oldtimerregeling.
De enige echt nieuwe autoregeling is het verbod op terugdraaien van kilometertellers.
645ci zegt
Ik rij al m’n kilometers (30 a 40.000) in m’n hobby auto omdat ik geen lease auto heb. Ik -had- vorig jaar belachelijk goedkoop een zakelijke bak kunnen nemen en heel veel geld kunnen besparen maar dan had ik m’n 6je moeten verkopen omdat die voor ‘erbij’ veel te duur voor me is. Uiteindelijk kies ik er dus voor om niet de goedkoopste optie te nemen en geld uit te geven aan m’n hobby.
Dat iemand enkel een zo goedkoop mogelijke leasebak kiest snap ik, maar wat mij betreft is zo iemand geenechte liefhebber; hobbies kosten gewoon geld, en een mx5 oid voor erbij hoeft niet veel geld te kosten als je toch al zwaar gesponserd met je leasebak rondtuft.
Emile_Benz zegt
@645ci: amen!
stamp zegt
@Emile_Benz: to that!
roemeen013 zegt
Heb ik gelukkig geen last van omdat Roemeens kenteken.