Binnenkort is het weer zover!
De ‘Month of May‘ is bijna aan zijn einde en daarmee nemen we afscheid van twee van de grootste autoraces van het jaar: de Grand Prix van Monaco en de Indy 500. Over twee weken is het echter alweer raak, in het weekend van 15 en 16 juni is namelijk de 24 uur van Le Mans. Als een opwarmer voor de magische lange-afstandswedstrijd nemen we alvast de deelnemerslijst onder de loep, met de focus op de Nederlandse coureurs.
Aan de laatste wedstrijd van het zogenaamde WEC Super Season, waarin de 24 uur van Le Mans tweemaal wordt verreden, zien we allereerst een aantal grote namen op de lijst staan. Net als bij de vorige editie verschijnt ook ditmaal het fabrieksteam van Toyota weer aan de start met Fernando Alonso. De Spanjaard deelt zijn auto met oud-Formule 1-coureurs Sebastien Buemi en Kazuki Nakaijma. In diezelfde LMP1-klasse vinden we o.a. nog Kamui Kobayashi (Toyota), Sergey Sirotkin (SMP Racing) en Stoffel Vandoorne (SMP Racing).
De enige Nederlander in de LMP1-klasse is niemand minder dan Renger van der Zande, die uitkomt voor het team van DragonSpeed. Van der Zande deelt zijn auto met Henrik Hedman (SE) en Ben Hanley (GB), die afgelopen weekend met hetzelfde team aan de start van de Indy 500 verscheen.
Beeld: G-Drive op Flickr.
In de LMP2-klasse is het drukker voor wat betreft de Nederlanders. Als we kijken naar startnummer #26, dan zien we een relatief onbekende naam: Job van Uitert. De 20-jarige jongen uit Dongen heeft een zitje weten te bemachtigen bij het team van G-Drive, alwaar hij zijn auto deelt met Jean-Eric Vergne en Roman Rusinov.
In diezelfde klasse vinden we Racing Team Nederland, waar Frits van Eerd en Giedo Banter van der Garde nog altijd de vaste coureurs zijn. Jan Lammers laat de wedstrijd zoals eerder aangekondigd aan zich voorbijgaan. Nyck de Vries neemt zijn plek in. Wederom komt Ho-Pin Tung uit voor het team van Jackie Chan DC Racing.
Beeld: Racing Team Nederland op Facebook.
De enige Nederlander in de GTE Pro-klasse is BMW-fabrieksrijder Nicky Catsburg. De Amersfoorter deelt zijn auto met Martin Tomczyk en Philipp Eng, die beiden overwinningen in de DTM hebben. Catsburg zal de monsterlijk grote M8 GTE voor de laatste maal de sporen geven – BMW stapt namelijk uit het kampioenschap. Jeroen Bleekemolen is de achtste en laatste Nederlander die dit jaar deelneemt aan de 24 uur van Le Mans. Bleekemolen komt uit voor het team van Keating Motorsports en zal plaatsnemen in een Ford GT, die voorzien is van een speciale livery.
De volledige deelnemerslijst is hier te vinden. (PDF alert)
karaya zegt
Ze hadden beter Gerard de Rooy in die M8 GTE kunnen zetten.
Dutchdriftking zegt
Benieuwd hoe Nyck het doet tov Guido.
ghost zegt
@dutchdriftking: ik vind “Giedo” altijd zo’n ultieme badgast-met-“zwekker”-naam..
gregorius zegt
@dutchdriftking: hoeveel seconden per ronde verliezen ze nou gemiddeld met die van Eerd achter het stuur?
Dutchdriftking zegt
@gregorius: Geen idee, ik dacht dat die man ook best wel een beetje kon sturen, maar het is geen echte coureur natuurlijk.
NLBUURMAN zegt
@dutchdriftking: voor iemand die ’t als “hobby” heeft, kan hij aardig hard rijden
rednasnamsob zegt
Correct me if I am wrong, maar Rob Kamphues rijdt toch ook mee??? Of heb ik dat ff helemaal verkeerd begrepen?
rednasnamsob zegt
@rednasnamsob: o wacht… Lemans cup… *face palm doet*
vroom11 zegt
Ga de race helaas weer ns skippen – na 15‘ ligt het hele veld op n rondje achter de 2 getunede Prius Hybrids
gandini zegt
@vroom11: Het zijn ook juist de andere klasses die het op dit moment interessant maken.
vroom11 zegt
@gandini: nee, niet voor mij. Vooral als je jaren lang top teams, die met F1 snelheden/budgets op de limiet ziet strijden. De rest vh veld is leuk, was altijd al zo, maar helaas niet op een niveau vam LMP1/GT1…
amersfoorter zegt
Amersfoorter?