
Na de exoten zijn nu de meer gewone auto’s aan de beurt.
Gisteren kreeg je al de auto’s van de buitencategorie en hun (bescheiden) verkoopcijfers, nu is het tijd voor auto’s die je ook echt met enige regelmaat tegenkomt of -kwam op ’s lands wegennet.
De editie van vorig jaar checkt u hier, die van het jaar dáárvoor staat daar.
0 t/m 5 verkocht
BMW 1-serie Cabrio (2)
Chevrolet Captiva (0)
Chevrolet Orlando (0)
Chevrolet Spark (0)
Chevrolet Trax (0)
Chevrolet Volt (0)
Citroën C8 (0)
Citroën C-Zero (0)
Citroën Jumpy (1)
Citroën Jumper (4)
Fiat Bravo (1)
Fiat Scudo (2)
Fisker Karma (1)
Ford Edge (1)
Honda Accord (5)
Honda CR-Z (0)
Hyundai Genesis (0)
Hyundai Veloster (0)
Infiniti QX70 (1)
Jaguar XK (4)
Jeep Wrangler (4)
Lancia Thema (1)
Lancia Voyager (3)
Land Rover Defender (1)
Land Rover Freelander (2)
Lexus RC (2)
Mercedes G-klasse (4)
Mercedes SL (4)
Morgan Plus-4 (2)
Opel Antara (1)
Opel Movano (1)
Peugeot 207 (1)
Renault Laguna Coupé (4)
Subaru Impreza (1)
Subaru Legacy (1)
Subaru Trezia (3)
Suzuki SX4 (1)
Toyota Land Cruiser V8 (3)
Toyota Mirai (2)
Volkswagen XL1 (3)
Volvo S60 Cross Country (4)
6 t/m 10 verkocht
Lexus LS (6)
Mitsubishi I-MIEV (8)
Renault Master (9)
Subaru BRZ (6)
Toyota GT86 (7)
Volkswagen Multivan (6)
11 t/m 20 verkocht
Audi A4 Allroad (12)
Audi SQ5 (19)
Fiat Ducato (14)
Fiat Qubo (19)
Ford Transit (17)
Renault Talisman (15)
Volkswagen Jetta (11)
21 t/m 30 verkocht
Jaguar XJ (29)
Jeep Compass (29)
Mazda 5 (26)
Mercedes GL (26)
Mercedes SLK (26)
Opel Combo (25)
Porsche Cayman (26)
Renault Laguna (23)
Ssangyong Tivoli (23)
31 t/m 40 verkocht
BMW 6-serie (31)
Citroën DS4 (39)
Ford Mustang (33)
Jeep Grand Cherokee (37)
Nissan NV200 (34)
Renault Kangoo (33)
Suzuki Jimny (31)
Volkswagen Touareg (40)
41 t/m 50 verkocht
Citroën Berlingo (45)
Land Rover Discovery (44)
Peugeot Partner (41)
Seat Altea (45)
Subaru Levorg (42)
Foto: de Subaru Levorg. Cijfers via VWE en Bovag.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik was even bij de Subaru dealer. Die Levorg is echt een dikke kar, die hoop ik vaker te zien!
@jochempie: vaker naar de subaru dealer dus…
@jochempie: Erg jammer dat ze zo overpriced zijn in NL tov Amerika of ons buren. Wil meer subaru’s in het straatbeeld.
@stefanos: verhuis jaar Japan zou ik zeggen.
@roppp: jaar=naar
@stefanos:
Dus om te concurreren moet Subaru ook aan de sjoemelsoftware of de PHEV?
@rapazola: Juist niet, Subaru doet het juist top hoe ze het doen, alleen in NL is het bijna niet rendabel zo’n auto aan te schaffen, Mits je een dikke portemonee heb.
@Jochempie: Absoluut mee eens.Sowieso is Subaru(net als Honda) een fantastisch merk wat ongekend goede auto’s maakt.Jammer dat de Europese consument(lees; leasemaatschappijen) dat niet ziet en/of niet aandurft.
@Jochempie: zeker, helemaal mee eens, maar wat is dat voor een naam. “Hoi, wat rijd jij?” “een Levorg!”
@jochempie: dat is echt een super bak idd. Een hele mooie en interessante auto in mijn ogen. Ga binnenkort kijken voor deze, eventueel ipv van m’n E91.
De mirai is hier echt verkocht? Ongelooflijk.
@henkhupelschoten: Volgens mij moet je ‘verkocht’ in dit geval vertalen naar ‘op kenteken gezet’.
@henkhupelschoten: Importeur heeft laatst een hybride-show gehad in Raamsdonksveer. Hier stond ook de Mirai.
@hammerman: En daarvoor had Toyota Industrial Equipment deze staan op logistiekbeurs. Ik begreep van de vertegenwoordiger vanwege de techniek die ze ook in heftrucks gaan gebruiken op waterstof.
Toch triest dat een merk als subaru niet meer verkoopt hier. Het concept moet toch wel meer mensen aanspreken zou je zeggen. Een auto die praktisch maar simpel afgewerkt is met een fijne motor en waarbij je bijna een garantie hebt dat die nooit stuk zal gaan.
Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik zelf waarschijnlijk ook niet bij subaru zal gaan shoppen mocht ik het geld hebben.
@lekbak: Ik heb meermaals Subaru’s gereden (niet bezit) en het zijn prima auto’s, maar allang ingehaald door de concurrentie. Het is te Japans, te oldskool voelend, te net niet en vooral: te duur. De vorige Legacy was alsof je in een auto uit 2005 stapte.
@lekbak: Mijn reactie is niet doorgekomen volgens mij. Dus nogmaals: Ik heb meerdere Subaru’s gereden (niet bezit) en stuk voor stuk prima auto’s, maar allemaal ruim ingehaald door de concurrentie. Ze zijn eigenlijk te Japans, te ouderwets, te saai en vooral te duur. Bij de vorige Legacy (die best fijn is!) had ik constant het gevoel alsof ik in een auto reed uit 2006.
@stfu: Ik heb dagelijks t idee dat ik in een auto uit 1999 rij. Oh wacht…….
@sanderm3: apart gevoel hè, mijn gevoel zegt de hele tijd dat ik in een scheurijzer rijdt uit 1990
@leemster: rustig met die dt
@paulloper: haha neuj doe ik lkkr niet dtdtdtdtddtddtdtdtdt
@stfu: Ik herken me wel in wat je zegt.Fantastische auto’s maar veel te duur en een klein modellengamma helpt ook niet(hoi Alfa Romeo!) Toch in Rapperswill (CH) waar ik best vaak kom zijn ze er nog steeds gek op.
@lekbak:
Subarus zuipen behoorlijk vergeleken met directe concurrenten (eg toyota of honda)
@lekbak: zo jammer dat het allemaal zoveel uitstoot. En die nieuwe heeft een cvt toch?
@sjeppie156:
Heb destijds wel eens gekeken bij subaru voor een nieuwe wagen, automaten (voor mij een must) waren idd allemaal cvt.
Denk je exclusief te rijden met een 6-serie, blijkt de Talisman exclusiever te zijn voor de helft van het geld. En wie is er zo gek om opgewarmd lijk Touareg te kopen in dit jaar van splinternieuwe SUV’s?
@knipperlichtje: wat ik vooral jammer vind van deze hele lijst is waarom de BMW x4 en 3-serie Gran Coupe er niet in staan met (0) erachter.
Ik vraag me trouwens af: is de 6-serie gran coupe, wat overigens een prachtwagen is, dan meer verkocht dan de 6-serie of is dat bij de 6-serie inbegrepen. Hetzelfde geldt voor alle anderen niche modellen van BMW.
@87sandyd: 3 serie gran coupe?
@545e60: bedoel je de 3gt of de 4 serie gran coupe?
@koenigsegggone1: ik reageer juist op hem omdat hij het over een 3 serie gran coupe had. Dat is blijkbaar een bmw die ik niet ken;)
@545e60: excuus de 3gt natuurlijk…
@87sandyd: man, dat je dat mooi kunt vinden
@lekbak
Van de 4 modellen die in deze lijst staan zijn er 3 niet meer leverbaar en is de Levorg pas 2 maanden op de markt… Merk zelf heeft volgens Autoweek meer geplust dan de markt het afgelopen jaar zonder bijtellingsgesjoemel, maarja blijft inderdaad een niche ;-)
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/subaru/
Land Rover Defender verbaast me niets met een prijs van rond de ton en hier in het VK rond de 30k.
Fiat Bravo verbaast mij wel dat is toch best een fijne auto of is hij uit productie? Net als de Subaru’s, die verdienen echt een groter publiek maar zelf zou ik ze ook niet kopen vooral omdat het design het net niet is.
Andere opvaller is de V60 XC die had ik ook niet in de lijst verwacht.
@sketcher: Bravo werd in 2015 idd officieel niet meer verkocht. Er stond nog 1 nieuwe in nederland en die is in het voorjaar in Drenthe verkocht.
Jammer dat de GT86/BRZ in Nederland niet aan slaat. Dit zal uiteraard wat te maken hebben met ons belastingsklimaat, maar het is gewoon een heel leuke auto!
@dutchdriftking: Inderdaad jammer, maar in onze buurlanden kost een GT86 gewoon 10K minder vanwege onze achterlijke CO2 toeslag. Daardoor kost ie hier bijna net zoveel als een BMW Z4, terwijl het juist vergelijkbaar zou moeten zijn met een Mazda MX-5
@madmarky: 1 voordeel: ze schrijven lekker af. Nu staan ze voor 25.000 te koop, nieuw tegen de 50.000. Dus ik wacht nog een paar jaar en dan koop ik er 1 voor erbij :) Driften met m’n Tesla gaat helaas niet.
De ducato (14) en de transit (17) ? Klopt hier iets niet?
De rest zal best kloppen. Het is trouwens onbegrijpelijk dat een merk als Subaru hier in Nederland blijft. Iedere keer weer komt er een nieuw model waar ze weer grootse plannen mee hebben. En waar ze giga aantallen van gaan verkopen. Nou volgens mij gaat het niet meer lukken. Volgens mij lagen er 2 jaar geleden nog serieuze plannen om hier weg te gaan.
@clarkson:
Het gaat hier om personenauto’s dus geen grijs kenteken. Vind ik het ook nog weinig trouwens, zie elke ochtend toch redelijk veel ducato’s en transits naar het speciaal onderwijs rijden.
@GWBoes: Ja en campers?
@clarkson:
Er worden maar bizar weinig campers direct op nederlands kenteken gezet. Meestal worden campers eerst bij een duitse of franse handelaar op kenteken gezet waarna ze na een jaar met bpm korting naar nederland geimporteerd worden.
@clarkson: Campers zijn over het algemeen voorzien van een geel kenteken aangezien het overgrote deel van de eigenaren deze particulier bezit.Er is een grijs gebied dat (oudere)bedrijfsauto’s ombouwt tot camper toestaat met behoud van het grijze kenteken.Uiteraard alleen als de kentekenhouder ondernemer is en de veranderingen minimaal zijn.Geen verhogingen voor een bed boven de cabine bijvoorbeeld.Dat is wat ik weet,maar kan het inmiddels hartstikke mis hebben uiteraard.
@sydney: Zo lang er geen zitplaatsen achterin komen mag je het grijs kenteken behouden. Omdat de meesten dat wel hebben krijgen ze een geel kenteken.
Het gaat hier trouwens om de nieuwe registraties he?
@GWBoes: taxi’s worden als zodanig geregistreerd en tellen niet mee als personen auto.
@clarkson: Dit gaat over gele kentekens.Geen grijze of blauwe.Lijkt mij best plausibel.
@clarkson: net als de Opel Movano en de Renault Master, oude type’s ofzo??
Je kan dit ook het lijstje met de leukste auto’s van Nederland noemen…
@norge: Dat kan ja.
Het slaat nérgens op, maar het kan…
Het lijstje wordt wel weer extra lang gemaakt door allerlei modellen die helemaal niet te koop waren in Nederland in 2015. Het hele rijtje Chevrolets bijvoorbeeld, de Citroën C8, de Hyundai Genesis of de Honda CR-Z. Al die nulletjes zijn dus helemaal niet vreemd. Zo bezien valt het eigenlijk nog mee dat er geen enkele Chrysler, Dodge of Daihatsu genoemd wordt…
En van de Citroën DS4 zijn er 39 verkocht, en daarna van de DS DS4 nog eens 41. Bij elkaar dus 80.
@potver7: wow 80. Denk dat Citroën/DS daar wel trots op is. Overigens is het merk toch van naam veranderd, dus is het vrij nornaal dat het zo in de lijst staat
@potver7: Raar dat de DS DS4 dan niet met 41 stuks in het lijstje staat ….
@potver7: Ik vrees met grote vrezen dat er nog wat Captiva’s en Antara’s op voorraad stonden bij Opeldealers en dat in het eerste geval ze er vanaf moesten daar Chevrolet in Europa niet meer verkocht wordt en dat die verdwaalde Antara wel op naam moést omdat het in 2016 gewoon niet meer mag van de RDW.Dan maar zo.
@sydney: De merken en modellen die ik noemde hebben anders allemaal een grote nul achter hun naam staan. Dus ik heb werkelijk geen idee waarom die genoemd worden.
@potver7: Ik wel; die stonden nog op voorraad en mogen van de RDW en kunnen in 2016 niet meer op naam worden gezet.Ergo;nog onverkoopbaarder als ze al eerder waren.
Ik vind 3 versies van de XL1 dan nog best een prestatie, €115.000 en 200 stuks wereldwijd.
@massarati: Volgens Pon waren er 6 voor Nederland. 4 verkocht en 2 voor hun zelf.
Toch nog 42 Nederlanders die de ballen hadden om een Levorg te kopen. Applaus! Ik had natuurlijk liever gezien dat dat er nog meer waren….
Maar toch nog 26 Mazda5’en? Dacht dat ze al niet meer verkocht werden
Zozo! Toch nog 33 Mustangs!
@toyotafortuner: jaja, er lopen een paar autogekken rond hier in Nederland hoor ;)
@toyotafortuner: Ik heb een gruwelijke hekel aan MPV’s maar die paar Mazda 5’s(ik was ‘m alweer vergeten om eerlijk te zijn) die ik in 2005/6 als demo had waren best te pruimen.Net niet zo goed als een 6 maar ik heb slechter gereden.
Ook hier weer geen Morgan 3 Wheeler, net als het lijstje van gister. Dat moet wel een verkoopknaller zijn geweest!
Nu nog hopen dat ze flink gaan afschrijven de komende jaren, dan probeer ik in die tijd mijn vriendin nog even over te halen dat we er écht een moeten hebben…
Het aantal van die ducato lijkt mij sterk! Er is een aannemers bedrijf bij mij in de buurt die zijn wagen park heeft vernieuwd in 2015 met fiat ducato’s en dat waren er 23…
@flik2punt0: grijs kenteken….
En een fiat Bravo nieuw 2015…
Toch nog 4 S60’s CC verkocht. Ik begrijp niks van die auto.
@berlinetta: Hier in Nederland niet nee, maar zoals @norge al vaker heeft aangegeven kan ik me voorstellen dat dat in Scandinavië toch wel handig is. Niet iedereen die vaak door de sneeuw banjert wil graag een stationwagen of SUV rijden.
@Edge: Maar als je ziet wat een S60 cross country kost en iemand je het woord restwaarde influisterd dan zet je jezelf over die principes heen en koop je alsnog een XC60.
@Edge: Ja, handig is die zeker. Maar als handigheid van groot belang is dan zou ik ook all the way gaan en de station kiezen. Maar voor de automobilist in besneeuwde gebieden die een praktische auto wil, maar niet teveel ruimte is er zeker een markt voor, hoe klein die ook moge zijn.
@berlinetta: Je ziet ze regelmatig rijden hier.
Beste verkochte sedan wereldwijd de Honda accord 5x ja dat zegt genoeg…
Ach ja op autoblog laat men een van de grootste merken wereldwijd ook geheel zijdelings liggen…lekkere auto liefhebbers dan!!
@johanw: ik vind het ook ongelofelijk dat autoblog Honda helemaal links laat liggen. De laatste rijtest met een nieuwe Honda was volgens mij in 2008.
@masuka: Tja wat wil je. De laatste Honda die waardig genoeg is voor autoliefhebbers is dan ook afgezwaaid in 2008/2009 (Honda S2000).
@ocda: volgens mij is dat subjectief en geen reden om geen test te doen. Autoblog rijdt toch ook in een Outlander PHEV. De Type R is trouwens zeker wel Honda-waardig, wat je er ook van vindt.
@masuka:
Ja dat was de type r volgens mij..sterker nog was letterlijk mijn auto de 80-xb-nk
Ja Honda had de laatste tijd wat minder spannend maar als je als serieus blog een Honda compleet links laat liggen ben je verkeerd bezig..
En dan vragen ze zich af waarom een accord slecht wordt verkocht…ja wat de boer niet kent he…
@johanw: klopt. In Amerika bijv. zijn ze minder status gevoelig en kijken ze naar kwaliteit. Honda en bijvoorbeeld Subaru worden daar goed verkocht itt Nederland waar mensen liever een brakke TSI DSG kopen met een Audi logo erop dan een kwalitatief hoogstaande Honda met een iets minder zacht dashboard. Onder auto-liefhebbers zijn er echter wel veel Honda-adepten en die negeert Autoblog volkomen. Autoweek doet dit een stuk beter.
Ik denk dat je de Renault Talisman ook uit dit lijstje moet schrappen. De eerste wagens worden pas in het voorjaar van 2016 geleverd, dus de 15 geregistreerde Talismans zijn waarschijnlijk de demo’s voor de dealers. Of je dat als verkocht moet meetellen betwijfel ik.
@Edge: Natuurlijk moet je dat als verkocht zien.Op papier althans.Als het om aantallen en dus doelstellingen en bijbehoorende bonussen en betere afspraken tussen dealer en importeur of tussen importeur en fabrikant gaat telt elke registratie.Maar ik snap je punt.
@Edge: eens!!
Van de XL1 is er maar 1 in Nederland.
Ik zie in dit lijstje een hoop auto waarvan ik me afvraag of ze ook daadwerkelijk verkocht zijn.Dat zijn eerder winkeldochters die in 2015 geregistreerd moesten worden omdat het in 2016 simpelweg niet meer kan.Dan maar als occasion de deur uit(Laguna Coupe,Captiva,C8..) Ik heb nooit begrepen dat collega’s het zo ver laten komen.Je ziet van mijlenver dat je dat hok niet gaat verkopen,zet ‘m op tijd als demo of uitleenauto in en laat de wijkagent even ongezien de typhus genieten als ie weer zo’n ding bij je probeert te slijten.
Beste NLse QX70 2015 eigenaar. Top keuze. Gefeliciteerd! :)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Goede verkopers daar bij Jaguar in de showroom, je slijt gewoon je 4 oude XK ’s terwijl iedereen een F type wil.
@ocda: Gewoon een of meerdere hoofd verkoop en/of de importeur die vier XK’s op een namiddag vanachter zijn bureau heeft geregistreerd.Geloof me;hier zit niet een geniaal verkoopteam achter.
Mijn vader en ik hebben een hele rondleiding gehad rond de Subaru levorg en het is een auto die best nog wel is heel populair zou kunnen worden. Als er wat meer motor keuze zou zijn en wat verschillende uitvoeringen is het echt een goede auto
Waar die nulletjes achter staan doet mij wel een beetje smilen. Vooral die chevrolets mogen ze houden bij de dealer.
Lancia Thema maar 1? Is Flikken Maastricht afgelopen.
Lees ik het lijstje goed? Zijn dus meerdere OPC’s verkocht? Of valt de OPC onder Insignia algemeen?
@praag: de opc vallen gewoon onde Insignia astra enz.
Is alleen een uitvoering. Geen sub merk.
Fijn dat er niet in het artikel staat dat het alleen om auto’s met een geel kentenken betreft.
1 Defender? Kijk eens bij de bedrijfswagens? Denk dat alles zo’n beetje op grijs kenteken is gezet? (met de achterbank los meegeleverd?)
Die XL1 verbaast me ook enorm. Laatst zag ik een rooie bij het Koopmanshuis staan, dat ding ziet er nog steeds zo fragiel uit dat het lijkt dat ie zo mee kan doen aan een 1 of andere zuinigheidschallenge in Australië. Dat ze die hebben weten te slijten…. valt me in 2015 300% mee…
ik vraag mij dan af hoeveel cadillacs er verkocht zijn….