Crossovers, SUVs en alles wat daarop lijkt schieten als paddestoelen uit de grond. Wat begon als een experiment binnen de autowereld groeide uit tot dé trend van vandaag.
Je kunt bijna geen merk verzinnen die de krengen niet aanbiedt. Mensen willen hoge instappers. En het liefst eentje van premium komaf. Audi, BMW en Mercedes zien dikke plussen binnen het compacte SUV segment en bieden binnen deze markt genoeg modellen aan.
Naast de bekende Duitse merken doet Range Rover ook lekker mee. Met de komst van de Evoque deed Range Rover destijds een meesterzet. Onderstaande tabel met Europese verkopen geven de huidige trend weer. Let echter niet teveel op de percentages. Deze kunnen een vertekend beeld geven, aangezien diverse modellen pas sinds het einde van 2014 verkocht worden, of zelfs helemaal niet meer verkocht worden (GLK).
Merk/model | Aantal verkocht in Europa in 2015 | % Ten opzichte van 2014 |
---|---|---|
Audi Q3 | 81.827 | +7% |
Volvo XC60 | 77.197 | +23% |
Audi Q5 | 64.235 | +6% |
Mercedes GLA | 63.425 | +42% |
Range Rover Evoque | 51.626 | +2% |
BMW X3 | 45.609 | -5% |
Mini Countryman/Paceman | 44.475 | -27% |
BMW X1 | 42.107 | -32% |
Land Rover Discovery Sport | 32.089 | - |
BMW X4 | 23.380 | +115% |
Porsche Macan | 23.317 | +60% |
Mercedes GLC | 17.708 | - |
Lexus NX | 16.488 | +229% |
Mercedes GLK | 13.816 | -40% |
Land Rover Freelander | 346 | -98% |
Bron: JATO Dynamics
IHS Automotive voorspelt een enorme toename in verkopen als het gaat om compacte SUV’s. De analisten spreken over een verdubbeling in het aantal verkopen tegen het jaar 2020. Hoewel Ford met de onlangs opgefriste Kuga en Renault met de Kadjar meedoen binnen het segment, zullen deze modellen nooit mega succesvol worden. De badge doet nu eenmaal wat met een mens, zegt IHS tegenover Autonews. De in Genève gepresenteerde en tevens hondslelijke Audi Q2? Succesnummer in een notendop.
martijn11 zegt
Met land rover gaat het niet zo best
ruzzz zegt
@martijn11: Plek 5 voor de Evoque. Gaat netjes lijkt mij.
martinus zegt
@martijn11:
De Freelander is gewoon end-of-life.
De Europese, en wereldwijde verkopen zijn gewoon stabiel en stijgend.
sr20det zegt
@martijn11: LandRover en RangeRover horen bij elkaar. En daarnaast doet de Discovery Sport het best prima toch?
reactief zegt
@martijn11: Inderdaad, een nieuw model ruim 30 duizend keer verkopen is zeer matig te noemen. Gelukkig staat daar de ingestorte verkoop van de Freelander tegenover ;-)
ruudbmw zegt
@martijn11: hoezo? Evoque doet het toch gewoon goed?
mgmgb zegt
@martijn11:
Hoezo niet? De Discovery Sport is totaal uitverkocht voorlopig en de Freelander is nu eenmaal uit productie. De Evoque draait ook lekker trouwens, uiteindelijk toch ook Land Rover.
Citrofiel zegt
Ik volg de laatste alinea niet helemaal. Waarom worden de Kadjar en Kuga aangehaald, terwijl het lijstje slechts om ‘premium’ merken gaat? En als je de Kadjar beschouwt, moet je ook de Qashqai wel aanhalen. Die had ver bovenaan deze lijst gestaan. Dus hoezo niet succesvol?
parker zegt
@Citrofiel: ze doen mee in het SUV segment, niet in Premium segment. Een Qotsquaai zal nooit prieiejum worden.
Citrofiel zegt
@parker: Precies waarom ik erover begin, waarom wordt er dan letterlijk gezegd dat die sinds kort meedoen binnen het segment?
parttimeautospotter zegt
Wat een mooi woord: Priemiejum
ruzzz zegt
Hoe bepaal je welk merk als ”premium” wordt gezien? Turven in de PC Hooft?
gwnbmw zegt
@ruzzz: er zijn simpel weg 3 duitse premium merken, 3 engelse, 1 zweedse. dat zijn ze gewoon, weet ook niet waarom ze zo heten…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gwnbmw: precies, want Lexus staat daar nog weer bóven
cadrez zegt
@ruzzz: Een merk is premium als de geleverde kwaliteit helemaal uit verhouding is met de vraagprijs ;)
JvT zegt
@ruzzz:
De markt bepaalt.
miataman zegt
@ruzzz:
Als een auto veel te hoog geprijst is, een zacht knuffelbaar dashboard heeft & ’n dof geluid maakt als je de deur dicht gooit, dan geven autojournalisten het label premium.
kimholland zegt
De nieuwe X1 wordt als warme broodjes verkocht, die zal dus binnenkort op 1 staan. Btw wat een lelijke hok die Q3!
Citrofiel zegt
De Kadjar zou met 49.520 verkochte exemplaren in 2015 trouwens keurig zesde staan in deze lijst, terwijl hij pas eind mei langzamerhand leverbaar werd. De cijfers van januari en februari 2016 extrapolerend zou hij ruimschoots bovenaan staan. Nogmaals, hoezo niet succesvol?
phaeton zegt
Als een GLA een SUV is, dan is een A4/A6 Allroad dat ook. Kom op zeg.
OT: Hoedtik naar Land Rover. Van de Discovery Sport slaat blijkbaar goed aan.
cadrez zegt
@phaeton: Klopt, de GLA is dacht ik officieel een SAV.
phaeton zegt
@cadrez: BMW noemt de X5 ook een SAV.
norge zegt
Als ik de Hyundai cijfers goed begrepen heb werden er toch een kleine 40 duizend Tucsons verkocht…Wat nou met je premium….
moveyourmind zegt
@norge: Daarbij is Hyundai ook nog eens zo ongeveer de uitvinder van de compacte SUV, Cross-over of hoe je het ook wilt noemen…
Zoals in het artikel staat schieten dit soort auto’s als paddenstoelen uit de grond. Al dekt in het geval van de Q3 stinkzwam de lading beter.
ghost zegt
Best knap van de Q3 want die achterkant is best wel heel erg lelijk.
cadrez zegt
@ghost: ik vind hem helemaal lelijk kan jij je nog een lelijkere premium suv bedenken dan?
kapiteinaudi zegt
@cadrez: X1, X3, X4, X5, X6, GLK. Toch niet zo moeilijk hè…
gwnbmw zegt
@cadrez: elke suv die ooit op aarde heeft gestaan…
noudjuh zegt
De Q3 vind ik persoonlijk ronduit smakeloos, echt absurd lelijk. Hoe kun je van een gemiddeld “gewoon” ogende en goed geproportioneerde A3 zoiets lelijk maken?!
Maarja, wel de goedkoopste in dit lijstje met de GLA en de Mini.
De XC60 vind ik dan wel best een mooie bak, toch nog veel mensen die goede smaak hebben in dit segment. Maar een Q5, XC60, Glc, Disco Sport etc. compact noemen klinkt erg Amerikaans. Zo compact vind ik ze niet.
driftkicker zegt
Vreemd. Q3 zie ik niet zo vaak. De XC60 daarentegen…
camber24 zegt
@driftkicker: je woont in een klein kickerlandje hè..
Pordon zegt
Ben benieuwd wat de verkoopcijfers zijn van de GLC in Amerika. Ik zie die auto bijna op elke straathoek staan al.
desjonnies zegt
Volgens mij hoort de Dacia Duster op één te staan, duidelijk het meest verkocht en qua prijs het meest primijum voor je geld !
miataman zegt
Ach wat heet premium? Ik heb onlangs ’n Mazda CX-3 gekocht, fully loaded; city-brake, adaptive cruisecontrol, dodehoek-detectie, lane-departure warning, i-loop, multimedia/navigatie systeem, met HMI-commander en jawel een headsup-display! Bovenal zeer rijk uitgerust met 18-inch velgen & ’n volledig leer interieur. Maar nee, je betaald er niet teveel voor & Mazda doet niet aan bullshit-marketing, dus geen premium…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@miataman: wat een leuke auto in dat toch die CX3!
maho90 zegt
@miataman: mooie auto, geniet er van! Om in woorden van Guido Wijers te zeggen “je kunt iets vinden maar dan hoeft het nog niet waar te zijn”, zo denk ik over het premium label bij auto’s.
mgmgb zegt
Wel opvallend dat de Volvo XC-60 zo’n dikke plus noteert. Het is niet meer het nieuwste model en toch lijkt hij nog uitstekend te verkopen.
367pk zegt
Ik heb niets met het segment, maar de Freelander en de Macan zijn de enige auto’s die ik te pruimen vind. Ik heb pas nog een week in 1 van de andere vertegenwoordigers uit de lijst gereden, de natte droom van iedere gepensioneerde, en vond het drie keer niks. Kies alstublieft een echte SUV (fullsize), nutteloos, maar wel stoer, of ga in een normale auto rijden!
jrsmoke zegt
@367pk: Idd, gewoon een Ford Excursion. Dan kan je nog een beetje voor de dag komen
clarkson zegt
Over badges gesproken. Naar mijn mening is de fiat 500x de meest se*y auto uit dit segment.
camber24 zegt
Ik mis de Jaaaaaaag F pace??